31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 391 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 juli 2017

Recent heb ik uw Kamer geïnformeerd over de ontwerpen van de aansluitroutes voor Lelystad Airport die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), mede namens het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) heeft gepresenteerd (Kamerstuk 31 936, nr. 390). Deze voorgenomen aansluitroutes verbinden de vastgestelde lagere, in de nabijheid van de luchthaven gelegen, vertrek- en naderingsroutes voor Lelystad Airport met de bestaande en vastgelegde «snelwegen» in het hogere luchtruim. De routes zijn nodig voor de ontsluiting van Lelystad Airport per april 2019. De wettelijke consultatie over deze voorgenomen routes voor luchtruimgebruikers en belanghebbenden zal in september starten. Besluitvorming is, gezien de planning van de opening van Lelystad Airport per april 2019, voorzien en noodzakelijk in november dit jaar. Ook uw Kamer heeft gezien de openingstermijn op de benodigde spoed aangedrongen. Opening van Lelystad Airport is noodzakelijk omdat hiermee een deel van de vakantievluchten van Schiphol kan worden overgenomen, waardoor de economische positie van Schiphol wordt versterkt.

De provincies Overijssel en Gelderland hebben hun bezorgdheid geuit over de voorgenomen routes. Ik heb daar begrip voor en neem deze zorgen serieus. Recent heb ik hierover dan ook bestuurlijk overleg gevoerd met de betrokken regio’s. Daarnaast ben ik al in gesprek met LVNL/CLSK, vliegveld Teuge, het Nationaal Parachutisten Centrum Teuge (NPCT), de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), alsmede met vertegenwoordigers van partijen die vragen hebben over de vlieghoogte.

Deze zomer worden de effecten van de aansluitroutes op het valschermspringen op Teuge, op de luchthaven en op het zweefvliegen op Lemelerveld met betrokkenen nader in kaart gebracht en alternatieven verkend om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken. Ook wordt er in deze periode door bureau Helios een second opinion opgeleverd op het resultaat van het doorlopen ontwerpproces. Daarbij zullen voorstellen die de KNVvL mij gedaan heeft meegenomen worden. In september start vervolgens de formele consultatie van luchtruimgebruikers en belanghebbenden over de voorgenomen routes. Tegelijkertijd zullen er, in samenwerking met de betreffende provincies, in de regio informatiebijeenkomsten over de voorgenomen routes worden georganiseerd.

Doel is om uiteindelijk in november aansluitroutes vast te stellen die, binnen de uitgangspunten die hieraan eerder door het kabinet op advies van de Alderstafel Lelystad zijn geformuleerd, zo veel mogelijk rekening houden met de wensen en zorgen van luchtruimgebruikers, bestuurders en bewoners. Daarom is het belangrijk dat partijen in de regio goed geïnformeerd worden.

Onderstaand beantwoord ik de schriftelijke vragen (ingezonden 6 juli 2017) van de leden van Helvert (CDA), Visser (VVD) en Jetten (D66) over het vliegveld Teuge (Aanhangsel Handelingen II 2016/17, nr. 2383).

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven