31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 369 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 december 2016

Zoals ik u heb toegezegd in mijn brief van 6 mei 20151, informeer ik u nader over de mogelijke introductie van preclearance faciliteiten voor de Verenigde Staten op Schiphol.

Preclearance houdt in dat de Amerikaanse grens- en douanecontrole plaatsvindt op Schiphol ná de Nederlandse uitreiscontrole. De controles voor preclearance worden verricht door Amerikaanse functionarissen. De reiziger komt vervolgens in de Verenigde Staten aan als een lokale passagier en hoeft niet meer door de Amerikaanse grens- en douanecontrole. Hiermee kunnen passagiers sneller reizen naar of via de Verenigde Staten. Door zowel de Nederlandse als de Amerikaanse grenscontroles op Schiphol te laten plaatsvinden, verloopt het grenspassageproces voor de reiziger van Nederland naar de V.S. efficiënter en verbetert de mobiliteit van de bonafide reiziger.

Het kabinet is van mening dat preclearance past bij de slimme en de innovatieve ontwikkelingen voor grenspassage en past in het economisch belang van Nederland. Vanuit Europese en nationale kaders is het mogelijk een preclearance -samenwerking aan te gaan met de Verenigde Staten. Om een vlotte en klantgerichte afhandeling van passagiers te garanderen, heeft de industrie een positieve houding tegenover de introductie van preclearance op Schiphol. Voor Nederland is van belang dat de luchtvaartsector haar sterke internationale positie houdt door onder andere in te zetten op innovatieve passasgiersprocessen. Om preclearance mogelijk te maken, is een bilateraal verdrag tussen Nederland en de Verenigde Staten noodzakelijk. Om die reden is het kabinet voornemens te starten met de verdragsonderhandelingen.

Een introductie van preclearance faciliteiten brengt aandachtspunten met zich mee zoals de samenwerking met het Nederlandse grens-en douanepersoneel, privacy en gegevensuitwisseling, goederen en de bevoegdheden van functionarissen uit de Verenigde Staten. Nederland stelt daarom voorwaarden aan de mogelijke introductie van preclearance op Schiphol. Zo zal het kabinet geen concessies doen aan de Nederlandse soevereiniteit en de sterke internationale positie van de luchthavensector. Gedurende dit traject zullen de betrokken partijen reeds de nodige testen uitvoeren en voorbereidingen treffen. Het spreekt voor zich dat daarbij geen onomkeerbare stappen worden genomen.

De onderhandelingen voor dit bilaterale verdrag zullen naar verwachting begin 2017 van start gaan. Nadat de onderhandelingen positief zijn afgerond, kan het verdrag ondertekend worden. Daarna zal het verdrag ter uitdrukkelijke goedkeuring aan het parlement worden voorgelegd. Na goedkeuring door beide Kamers, zal voor de goedkeuringswet de procedure op grond van de Wet raadgevend referendum doorlopen moeten worden. De goedkeuringswet is referendabel, aangezien het verdrag uitsluitend voor Nederland zal gelden.

Voorziene inwerkingtreding van het verdrag is afhankelijk van de onderhandelingsduur en het parlementaire wetgevingstraject.

Over de tussentijdse bevindingen wordt uw Kamer vanzelfsprekend periodiek nader geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff


X Noot
1

Kamerstuk 31 936, nr. 265.

Naar boven