31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 241 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2014

In het ordedebat van 29 oktober 2014 heeft uw Kamer verzocht om een brief naar aanleiding van berichten in de pers over mogelijke massaontslagen bij KLM (Handelingen II 2014/15, nr. 17, item 5). Bij deze voldoe ik mede namens de Minister van Economische Zaken en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan dit verzoek.

In de aanloop naar de 3e kwartaalcijfers van Air France KLM verschenen er eind oktober jl. berichten in de Nederlandse media over mogelijke massaontslagen bij KLM. In reactie daarop heeft de directie van KLM laten weten dat massaontslagen op dit moment niet aan de orde zijn. Inmiddels heeft de president-directeur, de heer Elbers wel gecommuniceerd dat het sociale beleid van KLM dat in 2009 is geïntroduceerd met het motto «keeping the family together» eindig is. Door dit beleid hebben de afgelopen jaren bij KLM geen gedwongen ontslagen plaatsgevonden. Ook heeft de KLM directie een aantal doelstellingen geformuleerd. Zo moeten de kosten de komende 5 jaar met € 700 mln naar beneden, moet de organisatie platter worden en moet de productiviteit met 4% per jaar omhoog. Over de precieze invulling van deze plannen is nog weinig bekend.

De mainport Schiphol en dan met name het netwerk van verbindingen van Air France KLM en partners zorgt ervoor dat Nederland een aantrekkelijke vestigingslocatie is en blijft voor internationale bedrijven. Met dit netwerk is Nederland aangesloten op de belangrijkste economische centra in de wereld en worden bedrijven in Nederland in staat gesteld internationaal actief te zijn. Tevens is KLM één van de grootste werkgevers in Nederland.

Zoals ik ook in het AO Luchtvaart van 26 november jl. heb aangegeven besef ik dat de huidige sterke positie van Schiphol en KLM geen vanzelfsprekendheid is, gezien de mondiale en Europese ontwikkelingen. Air France KLM heeft te maken met sterke concurrentie, zowel mondiaal van onder meer de Golf carriers als Europees van de low cost carriers. Air France KLM moet daar een strategisch antwoord op zien te vinden waarbij verbetering van de winstgevendheid en verlaging van kosten en schulden noodzakelijk wordt geacht.

Het is primair aan de private ondernemingen Air France KLM en KLM zelf om tot structurele verbetering van de resultaten te komen en de concurrentiepositie te versterken. Echter, gezien het grote belang van KLM voor de economie en werkgelegenheid, volg ik samen met de Ministers van Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid de ontwikkelingen bij Air France KLM en KLM op de voet en bezie ik ook hoe vanuit de overheid dit proces kan worden ondersteund. Daarbij blijf ik mij, zowel nationaal als in de Europese Unie en in de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart (ICAO), in vele concrete dossiers inzetten voor optimale randvoorwaarden om de concurrentiepositie van onze luchtvaartsector te versterken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven