Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2014
In het ordedebat van 29 oktober 2014 heeft uw Kamer verzocht om een brief naar aanleiding
van berichten in de pers over mogelijke massaontslagen bij KLM (Handelingen II 2014/15,
nr. 17, item 5). Bij deze voldoe ik mede namens de Minister van Economische Zaken en de Minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan dit verzoek.
In de aanloop naar de 3e kwartaalcijfers van Air France KLM verschenen er eind oktober jl. berichten in de
Nederlandse media over mogelijke massaontslagen bij KLM. In reactie daarop heeft de
directie van KLM laten weten dat massaontslagen op dit moment niet aan de orde zijn.
Inmiddels heeft de president-directeur, de heer Elbers wel gecommuniceerd dat het
sociale beleid van KLM dat in 2009 is geïntroduceerd met het motto «keeping the family
together» eindig is. Door dit beleid hebben de afgelopen jaren bij KLM geen gedwongen
ontslagen plaatsgevonden. Ook heeft de KLM directie een aantal doelstellingen geformuleerd.
Zo moeten de kosten de komende 5 jaar met € 700 mln naar beneden, moet de organisatie
platter worden en moet de productiviteit met 4% per jaar omhoog. Over de precieze
invulling van deze plannen is nog weinig bekend.
De mainport Schiphol en dan met name het netwerk van verbindingen van Air France KLM
en partners zorgt ervoor dat Nederland een aantrekkelijke vestigingslocatie is en
blijft voor internationale bedrijven. Met dit netwerk is Nederland aangesloten op
de belangrijkste economische centra in de wereld en worden bedrijven in Nederland
in staat gesteld internationaal actief te zijn. Tevens is KLM één van de grootste werkgevers in Nederland.
Zoals ik ook in het AO Luchtvaart van 26 november jl. heb aangegeven besef ik dat
de huidige sterke positie van Schiphol en KLM geen vanzelfsprekendheid is, gezien
de mondiale en Europese ontwikkelingen. Air France KLM heeft te maken met sterke concurrentie,
zowel mondiaal van onder meer de Golf carriers als Europees van de low cost carriers.
Air France KLM moet daar een strategisch antwoord op zien te vinden waarbij verbetering
van de winstgevendheid en verlaging van kosten en schulden noodzakelijk wordt geacht.
Het is primair aan de private ondernemingen Air France KLM en KLM zelf om tot structurele
verbetering van de resultaten te komen en de concurrentiepositie te versterken. Echter,
gezien het grote belang van KLM voor de economie en werkgelegenheid, volg ik samen
met de Ministers van Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid de ontwikkelingen
bij Air France KLM en KLM op de voet en bezie ik ook hoe vanuit de overheid dit proces
kan worden ondersteund. Daarbij blijf ik mij, zowel nationaal als in de Europese Unie
en in de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart (ICAO), in vele concrete
dossiers inzetten voor optimale randvoorwaarden om de concurrentiepositie van onze
luchtvaartsector te versterken.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld