31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 155 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juli 2013

Op 15 april 2013 heb ik u per brief geïnformeerd over de stand van zaken ten aanzien van het verzoek van de heer Elias (VVD) om het verbod tot vliegen met reclamevliegtuigen op zondag te schrappen vanwege de grote ergernis die dit oplevert bij de betreffende ondernemers (Kamerstuk 31 936, nr. 137). In de brief heb ik aangegeven dat ik u voor het zomerreces zou informeren over de stand van zaken.

Het zondagsverbod waar de heer Elias op doelt, is opgenomen in de Regeling reclamesleepvliegen. In 2002 is door de ondernemers uit de branche van het reclamesleepvliegen tevens een aantal (aanvullende) hinderbeperkende afspraken voor sleepvluchten vastgelegd in een convenant met het Rijk. De aanleiding voor dit convenant waren Kameruitspraken die zich richtten op een strikter beleid voor reclamesleepvluchten, en zelfs een algeheel verbod van deze vluchten. Door de destijds gemaakte convenantafspraken is een algeheel verbod van reclamesleepvluchten voorkomen. Eén van de convenantafspraken is dat «de Regeling reclamesleepvliegen onverkort van kracht blijft en partijen deze respecteren», waaronder dus het verbod op zondagsvluchten.

Tegen de achtergrond van de convenantafspraken en het verzoek van de heer Elias is contact gezocht met de relevante branche c.q. de ondernemers die reclamesleepvluchten uitvoeren. Er is constructief overleg gevoerd met de ondernemers uit de branche waarbij is gekeken of door middel van een aanpassing van de Regeling reclamesleepvluchten het uitvoeren van reclamesleepvluchten op zondag weer mogelijk kan worden gemaakt. Tegelijkertijd is samen met de ondernemers ook bekeken op welke wijze eventuele geluidhinder voor de omgeving zoveel mogelijk kan worden beperkt.

De resultaten van bovenstaande besprekingen worden nu samen met de branchepartijen verwerkt tot een concrete invulling van een gewijzigde regeling en een nieuw convenant waardoor, onder een aantal hinderbeperkende voorwaarden, het uitvoeren van de reclamesleepvluchten op de zondag weer mogelijk wordt gemaakt. Een aantal hinderbeperkende maatregelen zullen in de regeling zelf worden opgenomen waardoor hierop kan worden gehandhaafd. Daarnaast is het voornemen dat de sector zelf ook hinderbeperkende maatregelen afspreekt in het convenant zodat een systeem ontstaat dat zowel voldoende mogelijkheden voor de branche als garanties voor de omgeving biedt.

De concept regeling en het concept convenant zullen worden getoetst op handhaafbaarheid. Vervolgens kan de procedure tot vaststelling van de regeling worden gestart. Ik streef er naar om de nieuwe Regeling reclamesleepvliegen op 1 oktober 2013 van kracht te laten zijn.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven