Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 november 2024
Hierbij informeer ik u over het door mij te nemen ontwerpbesluit inzake de exploitatie
van luchthaven Maastricht Aachen Airport.
Maastricht Aachen Airport B.V. (MAA) heeft een aanvraag voor een vergunning voor de
Wet natuurbescherming (Wnb-vergunning) ingediend op 31 maart 2021.
Ik ben bevoegd gezag voor de afgifte van Wnb-vergunningen voor luchthavens, waaronder
MAA.
MAA wil de huidige situatie, waar de activiteiten worden ontplooid zonder geldige
Wnb-vergunning, zo snel mogelijk beëindigen. De beoordeling van de aanvraag levert
geen belemmering op voor het afgeven van een positief ontwerpbesluit waarop nog zienswijzen
kunnen worden ingediend. In dit geval ben ik, als bevoegd gezag, op basis van de ingediende
stukken tot de conclusie gekomen dat de aanvraag van MAA voldoet aan de vereisten
uit de wet. Daarom ben ik voornemens om, een ontwerpbesluit af te geven.
Eind vorig jaar heeft de toenmalige Minister voor Natuur en Stikstof een ontwerpbesluit
gepubliceerd voor de exploitatie van MAA. MAA heeft na de zienswijzeperiode aanvullingen
gestuurd op haar vergunningsaanvraag. De luchthaven wil een andere invulling geven
aan de luchtgebonden activiteiten, waarbij er met andere typen vliegtuigen en andere
routes wordt gevlogen. Dit maakt de vergunningsaanvraag zo anders, dat ik een nieuw
ontwerpbesluit neem.
Het betreft het nemen van een ontwerpbesluit op een aanvraag waarop overeenkomstig
het wettelijke toetsingskader en wettelijke besluitvormingsprocedures is beslist.
Van belang hierbij is dat de wettelijke beslistermijn reeds ruimschoots is overschreden
en er diverse juridische procedures aanhangig zijn gemaakt, onder andere met betrekking
tot afgewezen handhavingsverzoeken. In deze procedures heb ik mij steeds op het standpunt
gesteld dat sprake is van bestaande rechten en er concreet zicht op legalisatie bestaat.
Het ontwerpbesluit inzake de exploitatie van Maastricht Aachen Airport vergunt alle
activiteiten van MAA t.o.v. de referentiesituatie. Er is geen sprake van een toename
van stikstofdepositie ten opzichte van de referentiesituatie als gevolg van het project
Maastricht Aachen Airport. Vanuit de Wnb zijn er geen redenen om niet over te gaan
tot het nemen van een ontwerpbesluit. De referentiesituatie wordt enkel door geluidsbelasting
overschreden. Dit is passend beoordeeld en er zijn geen significant negatieve effecten
op Natura 2000 gebieden vastgesteld.
Procedure
Het ontwerpbesluit ligt zes weken ter inzage. Tijdens deze periode kunnen belanghebbende
zienswijze indienen, welke ik als bevoegd gezag meeneem bij het opstellen van het
definitieve besluit. Het ontwerpbesluit betreft een wettelijk verplichte processtap
om te komen tot een definitief besluit. Na het nemen van het definitieve besluit hebben
belanghebbenden nog de mogelijkheid om beroep in te dienen bij de Raad van State.
Dat draagt bij aan de gewenste duidelijkheid en rechtszekerheid voor alle belanghebbenden.
De Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie