31 936 Luchtvaartbeleid

27 830 Materieelprojecten

Nr. 1146 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 februari 2024

Met deze brief informeer ik u over een aantal maatregelen dat Defensie heeft genomen voor de borging van de continuïteit van radardekking voor luchtruimbewaking en -verdediging.

Continuïteit radardekking en interim maatregelen

Voor de adequate bewaking en bescherming van het luchtruim maakt Defensie gebruik van radarstations. Dit is zowel essentieel voor de nationale veiligheid als voor de integriteit van het NAVO-luchtruim. Voor Noord-Nederland wordt gebruik gemaakt van het SMART-L radarstation in Wier. Voor Zuid-Nederland wordt in de komende jaren in Herwijnen een SMART-L radar gerealiseerd en wordt in de tussenliggende periode gebruik gemaakt van interim voorzieningen.

Continuïteit Noord-Nederland

Op 23 oktober jl. is de verbouwing ten behoeve van geluidsreductie van de SMART-L in Wier gestart. De werkzaamheden zijn volgens planning verlopen. Op 30 januari jl. zijn geluidsmetingen uitgevoerd om de effectiviteit van de genomen maatregelen te valideren. Uit deze metingen blijkt dat de aangepaste radar ruim voldoet aan de wettelijke geluidsnormen voor zowel overdag als in de avond en nacht. Bij de dichtstbijzijnde woning in Wier is een geluidsbelasting van 22 dB gemeten, dat is 8 dB lager dan de geluidsnorm in de omgevingsvergunning. Voor de volledigheid is het rapport over de geluidsmetingen in Wier als bijlage toegevoegd.

De radar wordt op 1 maart weer volledig in gebruik gesteld. De omgeving is hierover geïnformeerd.

Na de ingebruikname van de radar in Wier wordt de NAVO Deployable Air Defence Radar (DADR), die gedurende de werkzaamheden in Wier voor de radardekking van Noord-Nederland op vliegbasis Leeuwarden stond, verplaatst naar Nieuw-Milligen.

Continuïteit Zuid-Nederland

In mijn brief van 18 december jl. (Kamerstukken 31 936 en 27 830, nr. 1136) heb ik toegelicht dat de verouderde Medium Power Radar (MPR) in Nieuw-Milligen op 1 april wordt uitgezet. De taak van het genereren van radardekking boven Zuid-Nederland wordt dan overgenomen door de NAVO DADR op het defensieterrein in Nieuw-Milligen. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar is de door Defensie aangeschafte Groundmaster 400a (GM400a) operationeel. De GM400a neemt in Nieuw-Milligen de taak van de NAVO DADR over en blijft staan tot de bouw van de SMART-L radar in Herwijnen is afgerond.

Naar aanleiding van de motie Janssen c.s. in de Eerste Kamer (Kamerstuk 31 936, AN) is door Defensie besloten de publicatie van de ontwerp-omgevingsvergunning voor de radar in Herwijnen uit te stellen tot het moment dat de resultaten van de geluidsmetingen in Wier bekend zijn. Daarbij is door middel van extrapolatie vastgesteld dat de maatregelen zoals uitgevoerd in Wier, ook voldoen voor de specifieke situatie in Herwijnen. Berekeningen laten zien dat de geluidsbelasting op de dichtstbijzijnde woning in Herwijnen 26 dB is, wat 4 dB is onder de geluidsnorm in de ontwerp-omgevingsvergunning. Het rapport over de situatie in Herwijnen is ook als bijlage toegevoegd.

De volgende stap is het publiceren van de ontwerp-omgevingsvergunning. Naar verwachting zal dit in de week van 2 april plaatsvinden. Na publicatie start de termijn van 6 weken voor het indienen van zienswijzen. In deze periode zal Defensie ook een informatieavond organiseren in Herwijnen.

Na afloop van deze termijn worden de zienswijzen beantwoord en betrokken bij de voorbereiding van het gecoördineerde besluit van het definitieve rijksinpassingsplan en de definitieve omgevingsvergunning.

De Staatssecretaris van Defensie, C.A. van der Maat

Naar boven