Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 februari 2024
Met deze brief informeer ik u over een aantal maatregelen dat Defensie heeft genomen
voor de borging van de continuïteit van radardekking voor luchtruimbewaking en -verdediging.
Continuïteit radardekking en interim maatregelen
Voor de adequate bewaking en bescherming van het luchtruim maakt Defensie gebruik
van radarstations. Dit is zowel essentieel voor de nationale veiligheid als voor de
integriteit van het NAVO-luchtruim. Voor Noord-Nederland wordt gebruik gemaakt van
het SMART-L radarstation in Wier. Voor Zuid-Nederland wordt in de komende jaren in
Herwijnen een SMART-L radar gerealiseerd en wordt in de tussenliggende periode gebruik
gemaakt van interim voorzieningen.
Continuïteit Noord-Nederland
Op 23 oktober jl. is de verbouwing ten behoeve van geluidsreductie van de SMART-L
in Wier gestart. De werkzaamheden zijn volgens planning verlopen. Op 30 januari jl.
zijn geluidsmetingen uitgevoerd om de effectiviteit van de genomen maatregelen te
valideren. Uit deze metingen blijkt dat de aangepaste radar ruim voldoet aan de wettelijke
geluidsnormen voor zowel overdag als in de avond en nacht. Bij de dichtstbijzijnde
woning in Wier is een geluidsbelasting van 22 dB gemeten, dat is 8 dB lager dan de
geluidsnorm in de omgevingsvergunning. Voor de volledigheid is het rapport over de
geluidsmetingen in Wier als bijlage toegevoegd.
De radar wordt op 1 maart weer volledig in gebruik gesteld. De omgeving is hierover
geïnformeerd.
Na de ingebruikname van de radar in Wier wordt de NAVO Deployable Air Defence Radar (DADR), die gedurende de werkzaamheden in Wier voor de radardekking van Noord-Nederland
op vliegbasis Leeuwarden stond, verplaatst naar Nieuw-Milligen.
Continuïteit Zuid-Nederland
In mijn brief van 18 december jl. (Kamerstukken 31 936 en 27 830, nr. 1136) heb ik toegelicht dat de verouderde Medium Power Radar (MPR) in Nieuw-Milligen op
1 april wordt uitgezet. De taak van het genereren van radardekking boven Zuid-Nederland
wordt dan overgenomen door de NAVO DADR op het defensieterrein in Nieuw-Milligen.
Vanaf het derde kwartaal van dit jaar is de door Defensie aangeschafte Groundmaster
400a (GM400a) operationeel. De GM400a neemt in Nieuw-Milligen de taak van de NAVO
DADR over en blijft staan tot de bouw van de SMART-L radar in Herwijnen is afgerond.
Naar aanleiding van de motie Janssen c.s. in de Eerste Kamer (Kamerstuk 31 936, AN) is door Defensie besloten de publicatie van de ontwerp-omgevingsvergunning voor
de radar in Herwijnen uit te stellen tot het moment dat de resultaten van de geluidsmetingen
in Wier bekend zijn. Daarbij is door middel van extrapolatie vastgesteld dat de maatregelen
zoals uitgevoerd in Wier, ook voldoen voor de specifieke situatie in Herwijnen. Berekeningen
laten zien dat de geluidsbelasting op de dichtstbijzijnde woning in Herwijnen 26 dB
is, wat 4 dB is onder de geluidsnorm in de ontwerp-omgevingsvergunning. Het rapport
over de situatie in Herwijnen is ook als bijlage toegevoegd.
De volgende stap is het publiceren van de ontwerp-omgevingsvergunning. Naar verwachting zal dit in de week van 2 april plaatsvinden. Na publicatie
start de termijn van 6 weken voor het indienen van zienswijzen. In deze periode zal
Defensie ook een informatieavond organiseren in Herwijnen.
Na afloop van deze termijn worden de zienswijzen beantwoord en betrokken bij de voorbereiding
van het gecoördineerde besluit van het definitieve rijksinpassingsplan en de definitieve
omgevingsvergunning.
De Staatssecretaris van Defensie,
C.A. van der Maat