31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 1094 HERDRUK1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 augustus 2023

In de hoofdlijnenbrief Schiphol van 24 juni 20222 is aangegeven dat naar verwachting medio 2024 een besluit wordt genomen over Lelystad Airport zodra een natuurvergunning is afgegeven in het kader van de Wet natuurbescherming en de laagvliegroutes kunnen worden opgelost.

Op 5 juli jl. heeft Lelystad Airport per brief de voortgang gemeld rond de aanvraag van de vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming. Bijgaand vindt u een kopie van deze brief. De luchthaven verzoekt hierin om in overleg te treden met LVNL over de uitgangspunten voor de nadering van Lelystad Airport teneinde een oplossing te vinden voor de aanvliegroute boven Lemelerveld – Zwolle uit het zuiden. Daarnaast verzoekt zij om het Luchthavenbesluit Lelystad 2015, voor wat betreft het toegestane aantal vliegtuigbewegingen voor handelsverkeer, in overeenstemming te brengen met de aangevraagde vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming, te weten 10.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer.

Naar aanleiding van het verzoek van de luchthaven wordt LVNL verzocht de gevolgen van dit voorstel voor het gebruik van het luchtruim in beeld te brengen.

Een besluit, op het verzoek om het Luchthavenbesluit Lelystad in overeenstemming te brengen met de omvang van de natuurvergunning, zal gewogen worden nadat de Kamer een oordeel heeft geveld om het dossier Lelystad Airport al dan niet controversieel te verklaren. Indien het dossier controversieel wordt verklaard, zal dit besluit worden overgelaten aan een volgend kabinet.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

I.v.m. een correctie in de dossiertitel

X Noot
2

Kamerstuk 29 665, nr. 432

Naar boven