Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 juni 2023
Met deze brief wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de reactienota over de reikwijdte
en het detailniveau van het op te stellen milieueffectrapport (MER) ter voorbereiding
op het luchthavenbesluit Rotterdam The Hague Airport. De reactienota is als bijlage
bij deze brief opgenomen.
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft het voornemen om een aanvraag voor een luchthavenbesluit
in te dienen bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Ten behoeve hiervan
wordt door de luchthaven een milieueffectrapport (MER) voorbereid waarvoor door de
initiatiefnemer ook een conceptnotitie voor de reikwijdte en detailniveau (NRD) is
opgesteld.
Op basis van de ontvangen zienswijzen tijdens de terinzagelegging van de concept-NRD
en het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage1 heeft het ministerie een reactienota opgesteld. De reactienota vormt het advies (in
de rol van bevoegd gezag voor deze m.e.r.-procedure) aan de luchthaven over de reikwijdte
en het detailniveau van het op te stellen MER. Ook bevat de reactienota de verder
te volgen procedure en wat er nodig is om tot een aanvraag voor een luchthavenbesluit
te komen, dat volgens planning eind 2024 vastgesteld kan worden.
De belangrijkste wijziging ten opzichte van de concept-NRD is het advies aan RTHA
om een breder scala aan alternatieven te onderzoeken. Het gaat om een alternatief
met een vermindering van indicatief 25% van het aantal vliegtuigbewegingen en een
variant van alternatief 4 uit de concept-NRD (op basis van het Eindproduct Participatietraject,
zonder ontwikkelruimte) zonder groei van de passagierscapaciteit.
Parallel aan het onderzoek voor de alternatieven wordt RTHA geadviseerd om de doelen
uit de concept-NRD verder te concretiseren waardoor ze kwantificeerbaar en toetsbaar
worden. Een nadere specificering van de doelstellingen, in aansluiting op de regionale
behoefte, schept duidelijkheid over de reikwijdte aan alternatieven die in het MER
onderzocht worden en hoe deze uiteindelijk beoordeeld moeten worden op hun doelbereik.
Vervolg
Op basis van de reactienota zal RTHA de milieuonderzoeken uitvoeren en uiteindelijk
het MER opstellen. Ook zal de luchthaven een economische onderbouwing opstellen. Op
basis van deze documenten en het eerder doorlopen participatieproces verwacht de luchthaven
eind 2023 een aanvraag voor een luchthavenbesluit in te dienen bij het ministerie.
Op basis van deze aanvraag zal het ministerie een ontwerpluchthavenbesluit opstellen
en in procedure brengen. Dan worden ook de onderbouwende documenten (zoals het MER)
gepubliceerd. Het ontwerpluchthavenbesluit wordt met het MER ter inzage gelegd (een
ieder kan dan zienswijzen indienen), er wordt advies gevraagd aan de Commissie voor
de m.e.r. en de wettelijke adviseurs, en het ontwerpbesluit wordt in voorhang aan
de Tweede Kamer aangeboden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers