31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 1029 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 februari 2023

Hierbij doe ik u de Handhavingsrapportages 2022 van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Maastricht Aachen Airport (MAA) toekomen. In deze brief wordt kort de kern van de bevindingen voor RTHA en MAA weergegeven. Daarnaast vindt u in deze brief een overzicht van de bevindingen voor Lelystad Airport (LA). De handhavingsrapportage voor Groningen Airport Eelde wordt niet bij deze brief aangeboden, omdat dit een andere gebruiksperiode betreft (van april tot april).

Gebruiksjaar 2022

Wettelijk is bepaald dat elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een verslag moet worden uitgebracht over de naleving van de milieuregels en de geluidsnormen door de exploitant en de gebruikers van luchthavens van nationale betekenis (alternatief: regionale luchthavens) over de periode van een gebruiksjaar. Voor LA, RTHA en MAA geldt als gebruiksjaar, de periode van 1 november tot en met 31 oktober van het daaropvolgende jaar. De ILT stelt vervolgens een handhavingsrapportage op waarin de resultaten van het toezicht staan.

Lelystad Airport

Omdat LA nog niet open is gesteld voor commercieel verkeer volstaat een overzicht van de bevindingen in alleen deze brief, waarmee verslag wordt gedaan over het gebruiksjaar 2022. De belangrijkste bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2022 zijn:

  • 1. De geluidsnormen zijn in het gebruiksjaar 2022 niet overschreden.

  • 2. Ook heeft Lelystad Airport zich aan de regels voor de nacht gehouden.

Rotterdam The Hague Airport

De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2022 zijn:

  • 1. De geluidsnormen zijn niet overschreden.

  • 2. Per 31 oktober 2022 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een update gepubliceerd van de bijlagen met de invoergegevens (appendices) die gebruikt worden bij het verplichte rekenmodel voor geluidberekeningen voor regionale luchthavens. Deze wijziging geldt met terugwerkende kracht voor het berekenen van de geluidbelasting vanaf 1 november 2021, dus voor het gehele gebruiksjaar 2022. Hierdoor wordt het geluidsniveau van nieuwere types vliegtuigen beter meegenomen in de berekening en wijzigt het geluidniveau voor bestaande types niet. U bent hier eerder over geïnformeerd op 23 december 20221.

  • 3. Vóór 31 oktober 2022 werd de tussentijdse geluidbelasting in de handhavingspunten berekend met een eerdere versie van de appendices. Dit zorgde bij RTHA voor een hogere berekende geluidbelasting. Omdat er in die periode een overschrijding van de grenswaarde dreigde, heeft de ILT op 12 september 2022 een waarschuwingsbrief gestuurd aan RTHA. De berekening van het gehele gebruiksjaar valt voor RTHA nu lager uit door de nieuwe appendices. Hierdoor blijkt er uiteindelijk, na 1 november, geen sprake te zijn van een overschrijding.

  • 4. Er zijn 1.308 nachtvluchten op de luchthaven uitgevoerd. Dat zijn er 454 meer dan in het gebruiksjaar 2021. Van de 1308 nachtvluchten hadden 744 vluchten betrekking spoedeisende hulpverlening. Van de 1308 nachtvluchten heeft de ILT 41 vluchten gecontroleerd op rechtmatigheid.

  • 5. Drie landingen tussen 0:00 en 1:00 uur hebben niet hebben voldaan aan de uitzonderingsbepalingen van de regels voor de openingstijden. De ILT heeft hiervoor 2 waarschuwingsbrieven gestuurd aan zowel de luchtvaartmaatschappij als de luchthaven.

  • 6. Eén start na 23:00 heeft niet voldaan aan de uitzonderingsbepalingen van de regels voor de openingstijden. De ILT beoordeelde dit als een uitzonderlijke situatie en heeft om die reden geen nader onderzoek ingesteld.

  • 7. Er hebben 127 militaire vluchten op de luchthaven plaatsgevonden, waarvan 3 in de nacht. Op de luchthaven is incidenteel gebruik door militaire luchtvaartuigen toegestaan.

  • 8. ILT heeft 112 afwijkingen van vertrekroutes onderzocht. In alle onderzochte gevallen waren de routeafwijkingen het gevolg van instructies van de luchtverkeersleiding voor een veilige vluchtuitvoering.

Maastricht Aachen Airport

De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2022 zijn:

  • 1. De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten zijn niet overschreden.

  • 2. Dit jaar hebben minder vrachtvliegtuigen de luchthaven aangedaan dan in het vorige gebruiksjaar.

  • 3. Op de luchthaven waren in totaal 5 vliegtuigbewegingen na 23:00 uur. Onderzoek hiervan heeft uitgewezen dat deze vluchten vielen onder de uitzonderingscategorieën van de Omzettingsregeling. Hierdoor was er voor de ILT geen aanleiding om handhavend op te treden tegen overtreding hiervan.

  • 4. Toezicht op circuitvluchten is in dit gebruiksjaar niet uitgevoerd. Reden hiervoor is het feit dat de ILT al een aantal jaren geen onrechtmatigheden aantreft bij het toezicht op circuitvluchten en dat er geen klachten over zijn. Hierdoor is de prioriteit op dit toezicht laag.

  • 5. ILT onderzocht 13 vluchten die van de vertrekroutes afweken. Deze vluchten weken slechts marginaal af van de vertrekroute of ze weken af door aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 31 936, nr. 1025.

Naar boven