nr. 8
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 28 september 2009
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
Onder vernummering van artikel V tot VI wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel V Afstemmingsbepaling
Indien het bij koninklijke boodschap van 20 april 2009 ingediende
voorstel van wet houdende een regeling in de sociale zekerheid van de rechtsgevolgen
van het niet aantonen van de leefsituatie na het aanbod van een huisbezoek
(Kamerstukken II 2008/09, 31 929, nr. 2) tot wet is of wordt verheven
en eerder in werking treedt dan deze wet, wordt deze wet als volgt gewijzigd:
A
Artikel I, onderdeel B, komt te luiden:
B
Artikel 14 komt te luiden:
Artikel 14
1. Onverminderd artikel 30c, tweede, vierde en vijfde lid, van de
Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, bepaalt het college
welke gegevens ten behoeve van de verlening van de uitkering dan wel de voortzetting
daarvan door de belanghebbende in ieder geval worden verstrekt en welke bewijsstukken
worden overgelegd, alsmede de wijze en het tijdstip waarop de verstrekking
van gegevens plaatsvindt. De gegevens en bewijsstukken worden door het college
niet verkregen van de belanghebbende voor zover ze zijn verkregen door het
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen dan wel voor zover zij verkregen
kunnen worden uit de polisadministratie, bedoeld in artikel 33 van de Wet
structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, de verzekerdenadministratie,
bedoeld in artikel 35 van die wet, alsmede uit de gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens, tenzij hierdoor een goede vervulling
van de taak van het college op grond van dit artikel wordt belet of bij wettelijk
voorschrift anders is bepaald. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur
kunnen andere administraties worden aangewezen waarvoor de tweede zin van
toepassing is, worden regels gesteld over de gegevens die het betreft en kunnen
administraties worden aangewezen waarvoor de tweede zin tijdelijk niet van
toepassing is. Indien het authentieke gegevens uit andere basisregistraties
betreft, is dit lid van overeenkomstige toepassing.
2. In aanvulling op het eerste lid kan het college de belanghebbende
verzoeken aan te tonen dat hij een werkloze werknemer is als bedoeld in artikel
5, vierde lid of vijfde lid, onderdeel a of b. Teneinde hem daartoe in de
gelegenheid te stellen biedt het college bij dit verzoek de belanghebbende
aan met diens toestemming zijn woning binnen te treden.
3. Indien de belanghebbende niet desgevraagd aantoont dat hij een
werkloze werknemer is als bedoeld in artikel 5, vierde lid of vijfde lid,
onderdeel a of b, kent het college de uitkering toe respectievelijk herziet
het de uitkering naar de helft van de grondslag, bedoeld in artikel 5, derde
lid, onderdeel a.
4. Het college is bevoegd onderzoek in te stellen naar de juistheid
en volledigheid van de verstrekte gegevens en zonodig naar andere gegevens
die noodzakelijk zijn voor de vaststelling van het recht op uitkering. Indien
het onderzoek daartoe aanleiding geeft kan het college besluiten tot herziening
van de uitkering.
5. De voordracht voor een krachtens het eerste lid, derde zin, vast
te stellen algemene maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan twee
weken nadat het ontwerp aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd.
B
Artikel II, onderdeel A, komt te luiden:
A
Artikel 14
1. Onverminderd artikel 30c, tweede, vierde en vijfde lid, van de
Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, bepaalt het college
welke gegevens ten behoeve van de verlening van de uitkering dan wel de voortzetting
daarvan door de belanghebbende in ieder geval worden verstrekt en welke bewijsstukken
worden overgelegd, alsmede de wijze en het tijdstip waarop de verstrekking
van gegevens plaatsvindt. De gegevens en bewijsstukken worden door het college
niet verkregen van de belanghebbende voor zover zij verkregen kunnen worden
uit de polisadministratie, bedoeld in artikel 33 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie
werk en inkomen, de verzekerdenadministratie, bedoeld in artikel 35 van die
wet, alsmede uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, tenzij
hierdoor een goede vervulling van de taak van het college op grond van dit
artikel wordt belet of bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. Bij of
krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen andere administraties worden
aangewezen waarvoor de tweede zin van toepassing is, worden regels gesteld
over de gegevens die het betreft en kunnen administraties worden aangewezen
waarvoor de tweede zin tijdelijk niet van toepassing is. Indien het authentieke
gegevens uit andere basisregistraties betreft, is dit lid van overeenkomstige
toepassing.
2. In aanvulling op het eerste lid kan het college de belanghebbende
verzoeken aan te tonen dat hij een gewezen zelfstandige is als bedoeld in
artikel 5, vierde lid, onderdeel b of c. Teneinde hem daartoe in de gelegenheid
te stellen biedt het college bij dit verzoek de belanghebbende aan met diens
toestemming zijn woning binnen te treden.
3. Indien de belanghebbende niet desgevraagd aantoont dat hij een
gewezen zelfstandige is als bedoeld in artikel 5, vierde lid, onderdeel b
of c, kent het college de uitkering toe respectievelijk herziet het de uitkering
naar de helft van de grondslag, bedoeld in artikel 5, vierde lid, onderdeel
a.
4. Het college is bevoegd onderzoek in te stellen naar de juistheid
en volledigheid van de verstrekte gegevens en zonodig naar andere gegevens
die noodzakelijk zijn voor de vaststelling van het recht op uitkering. Indien
het onderzoek daartoe aanleiding geeft kan het college besluiten tot herziening
van de uitkering.
5. De voordracht voor een krachtens het eerste lid, derde zin, vast
te stellen algemene maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan twee
weken nadat het ontwerp aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd
Toelichting
De wijzigingen houden verband met de afstemming van dit wetsvoorstel met
de wijzigingen die zijn voorgesteld met het voorstel van wet houdende een
regeling in de sociale zekerheid van de rechtsgevolgen van het niet aantonen
van de leefsituatie na het aanbod van een huisbezoek (Kamerstukken II 2008/09,
31 929, nr. 2) en zijn louter van technische aard.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. Klijnsma