31 870 Wijziging van de Scheepvaartverkeerswet in verband met het verlagen van het toegestane alcoholpromillage, alsmede wijziging van de Wet op de economische delicten, de Havenbeveiligingswet, de Wet bestrijding ongevallen Noordzee, de Wet capaciteitsbeheersing binnenvaartvloot, en de Wet van 26 april 2007, houdende wijziging van enkele wetten op het terrein van de scheepvaart in verband met een wijziging in de benaming van de inspectiefunctie binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, op enkele technische punten

D VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VERKEER EN WATERSTAAT1

Vastgesteld 8 juni 2010

De memorie van antwoord heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Algemeen

De leden van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat hebben met belangstelling kennisgenomen van de memorie van antwoord met betrekking tot wetsvoorstel 31870 Wijziging van de Scheepvaartverkeerswet in verband met het verlagen van het toegestane alcoholpromillage, alsmede wijziging van de Wet op de economische delicten, de Havenbeveiligingswet, de Wet bestrijding ongevallen Noordzee, de Wet capaciteitsbeheersing binnenvaartvloot, en de Wet van 26 april 2007, houdende wijziging van enkele wetten op het terrein van de scheepvaart in verband met een wijziging in de benaming van de inspectiefunctie binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, op enkele technische punten. Wel zouden de leden van de fractie van het CDA graag nog enkele vragen stellen met betrekking tot de mogelijkheden voor introductie van het alcoholslot in de scheepvaart.

Alcoholslotprogramma

De leden van de fractie van het CDA vroegen in het voorlopig verslag naar de mogelijkheden van een al of niet vrijwillige introductie van een alcoholslot bij het vervoer van bijvoorbeeld bepaalde gevaarlijke stoffen in de scheepvaart. De regering stelde hierop in de memorie van antwoord, kort verwoord, dat er bij het vervoer over water meerdere schippers betrokken zijn en het niet mogelijk is om een scheepsmotor stil te zetten waardoor een alcoholslot eenvoudig te omzeilen is. Daarom ziet de regering geen noodzaak om de mogelijkheden na te gaan voor de introductie van een alcoholslot in de scheepvaart.

Deze leden zijn van oordeel dat deze conclusie ietwat snel wordt getrokken en vragen de regering nader op de mogelijkheden van introductie van het alcoholslot in de scheepvaart, bijvoorbeeld bij het vervoer van bepaalde gevaarlijke stoffen, in te gaan. Welke creatieve oplossingen zijn denkbaar (zoals intelligente manieren van persoonsherkenning) voor de door de regering geconstateerde problemen, die gebruik van het alcoholslot wel mogelijk kunnen maken? Deze leden verzoeken de regering hier nader op in te gaan. Indien de regering alsnog geen mogelijkheden voor introductie van het alcoholslotprogramma ziet, kan de regering dan uiteenzetten welke andere mogelijkheden zij ziet om alcoholmisbruik in de scheepvaart, bijvoorbeeld bij het vervoer van bepaalde gevaarlijke stoffen, verder tegen te gaan? Het baart de leden van de CDA-fractie namelijk zorgen dat een aanzienlijk deel van de (bijna-)ongelukken in de scheepvaart (mede) te wijten is aan alcoholgebruik.

De leden van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat zien een spoedige reactie van de regering met belangstelling tegemoet. Vertrouwende op een adequate reactie achten de leden van de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Schouw

De griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Ida Petter

Naar boven