31 870 Wijziging van de Scheepvaartverkeerswet in verband met het verlagen van het toegestane alcoholpromillage, alsmede wijziging van de Wet op de economische delicten, de Havenbeveiligingswet, de Wet bestrijding ongevallen Noordzee, de Wet capaciteitsbeheersing binnenvaartvloot, en de Wet van 26 april 2007, houdende wijziging van enkele wetten op het terrein van de scheepvaart in verband met een wijziging in de benaming van de inspectiefunctie binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, op enkele technische punten

B VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VERKEER EN WATERSTAAT1

Vastgesteld 12 april 2010

Het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het voorstel tot het gelijktrekken van de alcoholnormen op alle scheepvaartwegen in ons land. Het baart deze leden zorgen dat een aanzienlijk deel van de (bijna)-ongelukken in de scheepvaart (mede) te wijten is aan alcoholgebruik. Door de aard en omvang van de scheepvaart kan dit grote gevolgen hebben, zowel direct persoonlijk als voor het milieu.

De leden van de PvdA-fractie onderschrijven het uitgangspunt, dat het toegestane alcoholpromillage in het scheepvaartverkeer op Nederlandse vaarwegen in overeenstemming wordt gebracht met dat op de Rijnvaart en met de norm in de ons omringende landen.

Alcoholslotprogramma

In het wegverkeer hebben vrachtauto’s die zwaarder zijn dan twaalf ton sinds 1 januari 2005 verplicht een snelheidsbegrenzer en een tachograaf. Momenteel zijn er plannen om een zogenaamd alcoholslot in te voeren voor notoire alcoholgebruikers in het wegverkeer. Maar daarnaast gaat de regering onderzoeken of, op vrijwillige basis, ook bussen gebruik willen maken van het alcoholslot. De leden van de CDA-fractie vragen of de regering de mogelijkheden wil nagaan van de (al of niet vrijwillige) introductie van een alcoholslot bij het vervoer van bijvoorbeeld bepaalde gevaarlijke stoffen in de scheepvaart.

De leden van de fractie van de PvdA constateren, dat recent enige wetsvoorstellen aan hen zijn voorgelegd inzake maatregelen die kunnen worden getroffen, indien een bestuurder van een motorvoertuig op de weg wordt betrapt op een te hoog alcoholpromillage. Deze leden zouden graag van de regering vernemen of die maatregelen ook kunnen worden opgelegd indien er sprake is van dronken varen. Kan door de rechter een ontzegging van de vaarbevoegdheid worden opgelegd? Kan bij recidive een vaarbewijs van rechtswege vervallen, dit in relatie tot de recidiveregeling alcohol? Kan een alcoholslotprogramma worden opgelegd?

Is het mogelijk om een lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA), een «gewone» EMA en andere maatregelen op te leggen? Wordt in de door de regering toegezegde nadere onderzoeken naar de (auto)rijvaardigheid van de nuchtere alcoholverslaafde ook onderzocht of dit geldt voor de alcoholverslaafde stuurman of loods?

Handhaving

De leden van de fractie van het CDA constateren dat voor de handhaving van deze wetten in de beroepsvaart bijzondere opsporingsambtenaren worden ingezet. In het geval van de recreatievaart wordt daarentegen uitsluitend politie ingezet. Wat is daarvan de reden?

De leden van de fractie van de PvdA constateren dat er zorgen zijn over de handhaafbaarheid van art. 27 lid 1 en 2 Scheepvaartverkeerswet. Uit het kleine aantal geconstateerde overtredingen in de afgelopen periode kan, zo denken deze leden, niet worden afgeleid, dat drugs- en drankmisbruik in de scheepvaart minder zou voorkomen dan in het autoverkeer, maar eerder dat er dus te weinig wordt gecontroleerd. Biedt in deze het uitbreiden van het aantal scheepvaartinspecteurs zonder BOA-bevoegdheid (art. 34 lid 2 Scheepvaartverkeerswet), een kans in het kader van de handhaving van art. 27 lid 1 en 2 Scheepvaartverkeerswet? Zo nee, kan door een wetswijziging in de Scheepvaartverkeerswet daaraan tegemoet worden gekomen, al of niet met toepassing van art. 34 lid 3 (nieuw) Scheepvaartverkeerswet betreffende het opleggen van nadere bekwaamheidseisen?

De voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Schouw

De griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Warmolt de Boer


XNoot
1

Samenstelling:

Schuurman (CU), Van den Berg (SGP), Dupuis (VVD), Meindertsma (PvdA), Linthorst (PvdA), Eigeman (PvdA), Schouw (D66) voorzitter, Slagter-Roukema (SP), Thissen (GL), Hendrikx (CDA), Janse de Jonge (CDA), Haubrich-Gooskens (PvdA), Hofstra (VVD), Asscher (VVD), Huijbregts-Schiedon (VVD), De Vries-Leggedoor (CDA), Slager (SP), Smaling (SP), Vliegenthart (SP) vicevoorzitter, De Boer (CU), Laurier (GL), Yildirim (Fractie-Yildirim), Koffeman (PvdD), Benedictus (CDA) en Tiesinga (CDA).

Naar boven