Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 31865 nr. 262 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 31865 nr. 262 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 oktober 2024
De afgelopen periode hebben de departementen het financieel beheer op het gebied van uitgaven en verplichtingen verbeterd. De Taskforce Verbetering Financieel Beheer heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Het verantwoordingsdebat op 29 mei was het sluitstuk van de Taskforce, maar financieel beheer blijft onverminderd belangrijk. Daarom heb ik binnen mijn ministerie het Programma Versterking Financieel Beheer ingesteld (hierna: «het Programma»). Hiermee zijn de werkzaamheden van de Taskforce ingebed in de bestaande organisatie. De tijdelijke aanpak en werkwijze van de Taskforce wordt op deze manier effectief voortgezet en de aandacht voor financieel beheer is daarmee structureel geborgd. Elke Minister blijft verantwoordelijk voor het financieel beheer op het eigen ministerie en ik draag de systeemverantwoordelijkheid voor het financieel beheer. Het Programma ondersteunt hierbij door samenhang en zichtbaarheid te geven aan belangrijke, reguliere werkzaamheden.
Plan van Aanpak
Het Programma heeft tot doel om het rijksbrede financiële beheer te versterken en werkt langs dezelfde lijnen als de Taskforce. Het plan van aanpak van het Programma is als bijlage bijgevoegd. In de kern komt het op het volgende neer:
1. Vergroten aandacht voor financieel beheer
In deze lijn zal het belang van financieel beheer, zowel binnen als buiten de financiële functie uitgedragen worden. De werkwijze van de Taskforce zal gecontinueerd worden met als doel het vergroten van interdepartementale informatie- en kennisuitwisseling en het bevorderen van de aandacht voor dit onderwerp in de top van de ministeries. Aandacht voor financieel beheer draagt bij aan de versterking van het financieel beheer.
2. Doorlichten Rijksbrede Regelgeving
In deze lijn vallen de acties om duidelijke kaders te schetsen en verschillende interpretaties van begrippen en regelgeving weg te nemen. Het Programma werkt op dit moment concreet aan het bieden van meer duidelijkheid over het verplichtingenbeheer. Daarnaast werken we samen met de collega’s van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken aan het verbeteren van het inkoopbeheer. Voorts worden de Regeling Financieel Beheer en de Rijksbegrotingsvoorschriften geëvalueerd. Ook wil ik de regeldruk op het gebied van financieel beheer vanuit mijn eigen ministerie voor departementen zo veel mogelijk beperken.
3. Versnellen inzicht tekortkomingen
Ik wil zo snel als mogelijk kennis hebben van (mogelijke) tekortkomingen. Door in een vroegtijdig stadium van departementen te horen wat er speelt en waar zij tegenaan lopen, hoeven we niet te wachten op controlebevindingen, maar kunnen door kennisdeling ook andere departementen al eerder aan een oplossing werken. De oordelen van en contact met controlerende partijen als ADR en AR blijven belangrijke bronnen om onderwerpen aan te pakken. Daarnaast heeft het Programma in september het Rechtmatigheidsdashboard aan de departementen aangeboden om in gebruik te nemen. Het Rechtmatigheidsdashboard is een intern sturingsinstrument waarmee departementen op uniforme wijze het inzicht in de eigen onrechtmatigheden kunnen vergroten en zo sneller kunnen bijsturen. Ik ga meer aandacht geven aan de monitoring van bijvoorbeeld de rapporten van Audit Commissies om rijksbrede risico’s op het gebied van financieel beheer te signaleren.
4. Versterken expertise en informatie-uitwisseling
Duidelijkheid geven met betrekking tot kaders en regelgeving vraagt ook om het delen van informatie. Dit gebeurt door middel van opleidingen zoals die aan de Rijksacademie voor Financiën, Economie en Bedrijfsvoering (RAFEB), handreikingen, bijeenkomsten en congressen. Daarbij speelt het met elkaar in contact brengen van departementen om best practices te delen en zo van elkaar te leren een belangrijke rol. Voorbeelden van deze lijn zijn de handreiking prestatieverklaringen, het congres risicomanagement, versterken van de kennis omtrent Misbruik & Oneigenlijk gebruik en de modules financieel beheer die in diverse opleidingen gegeven wordt.
Binnen financieel beheer vallen veel onderwerpen en thema’s. Mochten er andere knelpunten opkomen zal het programma daarop inspelen. Het plan van aanpak dat is bijgevoegd is wendbaar en speelt in op de actualiteit. Daarbij zal het programma altijd keuzes moeten maken wat op te pakken.
Rapportage
Op Verantwoordingsdag over 2024 zal ik in het Financieel Jaarverslag van het Rijk rapporteren over de voortgang van het financieel beheer. Mocht er noodzaak zijn om u eerder te informeren over resultaten of voortgang van het Programma dan zal ik dit uiteraard doen. Aandacht vanuit uw Kamer draagt ook bij aan het prominent op de agenda houden van dit belangrijke onderwerp. Indien de behoefte bestaat laat ik met genoegen een Technische Briefing verzorgen.
De Minister van Financiën, E. Heinen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31865-262.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.