31 865 Verbetering verantwoording en begroting

Nr. 132 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 april 2019

Tijdens het Algemeen Overleg «Rijksbrede ontwikkelingen in begroten en verantwoorden» van 14 februari 2019 heeft mijn ambtgenoot van Financiën toegezegd dat ik uw Kamer informeer over welke investeringsprojecten worden geselecteerd om de pilots uit te voeren naar aanvullende baten-lasteninformatie. Hierbij doe ik deze toezegging gestand (Kamerstuk 31 865, nr. 129).

Alvorens de investeringsprojecten toe te lichten, schets ik u graag kort de context van deze toezegging. In 2017 heeft de Adviescommissie Verslaggevingsstelsel rijksoverheid (AVRo) onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van verdere toevoeging van baten-lasteninformatie. De Adviescommissie concludeerde dat er aanleiding is het verslaggevingsstelsel van de rijksoverheid verder te verbeteren en harmoniseren. De vaste commissie voor Financiën heeft hiernaast twee rapporteurs – de leden Sneller en Snels – gevraagd verslag uit te brengen over de wenselijkheid van de invoering van een baten-lastenstelsel voor de rijksbegroting. De rapporteurs bevelen aan om pilots uit te voeren bij de Ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat waarbij informatie over in totaal vier investeringsprojecten in zowel kas-verplichtingen als baten-lasten wordt gepresenteerd. De doelstelling van deze pilots is om te bezien of de kwaliteit van besluitvorming rondom investeringen kan worden versterkt.

Hierbij informeer ik u welke investeringsprojecten er binnen IenW zijn geselecteerd voor deze pilots. Mijn ambtgenoot van Defensie heeft u separaat geïnformeerd over de binnen haar departement gemaakte keuzen.

Om tot geschikte projecten te komen voor de pilots bij IenW zijn de volgende selectiecriteria benoemd:

  • 1) er is nog geen projectbesluit genomen;

  • 2) het is een relatief geïsoleerd project (geen onderdeel van een programma);

  • 3) de scope is reeds helder gedefinieerd en

  • 4) het project is budgettair substantieel.

Deze criteria liggen in lijn met de bevindingen uitgedragen door de rapporteurs, de heren Sneller en Snels. Gelet op deze criteria zijn de twee onderstaande projecten passend:

Pilotprojecten

Project

Modaliteit

Budget

Projectfase

Geluidsmaatregelen HSL-Zuid

Spoor

72 mln.

Planuitwerking

A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda

Wegen

178 mln.

Verkenning

De Tweede Kamer is op 1 oktober 2015 geïnformeerd over het pakket aan geluidsmaatregelen dat zal worden gerealiseerd in het kader van de geluidsproblematiek HSL-Zuid (Kamerstuk 22 026, nr. 482). Het maatregelenpakket bestaat uit het geluidsabsorberend maken van schermen, het verlengen van schermen en het plaatsen van een nieuw scherm in de gemeente Lansingerland.

Voor de MIRT-verkenning A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda is uw Kamer op 11 maart 2019 geïnformeerd over de vastgestelde voorkeursbeslissing (Kamerstuk 29 385, nr. 98). Deze bestuurlijke voorkeur is gericht op het verbeteren van de doorstroming en de verkeersveiligheid op het traject.

De pilots van IenW worden extracomptabel uitgevoerd in het MIRT-overzicht en hierin wordt samen met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Defensie opgetrokken. Vanwege de volgtijdelijkheid in de fasen en gegeven het feit dat het begrotingsproces voor 2020 al is begonnen, worden de gekozen investeringsprojecten volgend jaar aan uw Kamer aangeboden.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven