Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 februari 2024
Op 18 januari jl. heb ik uw brief ontvangen waarin u verzoekt om een reactie op de
brief van FNV Zorg & Welzijn d.d. 19 december 2023 aan de Raad van Toezicht van VIGO
over de situatie bij VIGO. Met deze brief ga ik in op uw verzoek.
De FNV heeft in haar brief een aantal vragen gesteld aan de Raad van Toezicht van
VIGO naar aanleiding van berichtgeving van Follow the Money. Ook neemt zij in haar
brief een standpunt in over het functioneren van de Raad van Bestuur en de Raad van
Toezicht en de problematiek die er speelt. Ik wil voorop stellen dat de berichtgeving
rondom VIGO mij zorgen baart. Op de gestelde vragen aan de Raad van Toezicht kan ik
echter geen antwoord geven en ik kan ook geen oordeel geven over het functioneren
van de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht.
Wel ondersteun ik nadrukkelijk het verzoek voor een extern en onafhankelijk onderzoek.
Het is belangrijk dat gereflecteerd wordt op het bestuurlijk handelen en het toezicht
hierop en dat gevolgtrekking plaatsvindt. Ik vind het daarom ook een goed bericht
dat de Raad van Toezicht naar aanleiding van de berichtgeving heeft besloten tot een
extern onafhankelijk onderzoek. In dit onderzoek staat de vraag centraal welke geldstromen
er zijn geweest en of deze een zakelijk en rechtmatig karakter hadden en ook de rol
van de Raad van Toezicht zal hierbij betrokken worden. De OR en de cliëntraden zijn
eerder uitgenodigd te reageren op de opdracht voor het onderzoeksbureau en het onderzoeksbureau
heeft geen belemmeringen opgelegd gekregen wie ze bij het onderzoek moeten en mogen
betrekken. Het onderzoek wordt eind maart 2024 verwacht. Daarnaast kunnen gemeenten
voor het deel van de jeugdzorg VIGO ook aanspreken vanuit hun rol als opdrachtgever.
De Jeugdautoriteit, NZa en de IGJ zullen de situatie bij VIGO vanuit hun verantwoordelijkheden
actief blijven monitoren, zoals ze ook al deden voor de berichtgeving van Follow the
Money. De IGJ voor de kwaliteit van zorg en de Jeugdautoriteit/NZa houdt de financiële
positie in beeld en daarmee ook of de continuïteit van zorg gewaarborgd kan worden.
Daarnaast is de IGJ bezig met een landelijk toezicht op de ontwikkelingen rond de
afbouw en ombouw JeugdhulpPlus (gesloten jeugdinstellingen). In het najaar van 2023
heeft de IGJ alle JeugdzorgPlus-instellingen bezocht, waaronder Pactum (onderdeel
van Vigo). De bevindingen van de toezichtsbezoeken aan de JeugdzorgPlus-aanbieders
publiceert de IGJ in het eerste kwartaal van 2024. Hierna volgt nog een publicatie
met algemene conclusies naar aanleiding van dit toezicht. Ook volgt de IGJ de verbeteringen
bij Pactum locatie Zetten op naar aanleiding van het onderzoek van juni 2023 in het
risico-gestuurde toezicht.
VWS heeft een stelselverantwoordelijke rol en initieert vanuit die rol ook wet- en
regelgeving die ervoor moeten zorgen dat zorgmiddelen op de juiste manier worden besteed
indien dat al niet wettelijk is vastgelegd. Nu al worden via wet- en regelgeving maatschappelijke
belangen zoals kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg gewaarborgd.
Dat neemt niet weg dat zich altijd risico’s kunnen voordoen wanneer bijvoorbeeld door
zorgaanbieders aan financiële belangen een grotere waarde wordt gehecht dan aan de
genoemde publieke belangen. In het wetsvoorstel «verbetering beschikbaarheid jeugdzorg»
dat ik in voorbereiding heb wordt onder meer geregeld dat een externe (onafhankelijke)
toezichthouder op een transparante bedrijfsvoering bij jeugdhulpaanbieders wordt vastgelegd.
De Minister van VWS heeft een wetsvoorstel voor de Wet integere bedrijfsvoering zorg-
en jeugdhulpaanbieders in voorbereiding. Zoals eerder in mijn beantwoording van Kamervragen
toegelicht, is zelfregulering via governancenormen belangrijk, maar biedt dit geen
afdoende antwoord om de gevolgen van een niet-integere bedrijfsvoering van zorg- en
jeugdhulpaanbieders te voorkomen dan wel te beëindigen. In de huidige situatie is
geen rechtstreeks publiekrechtelijk toezicht mogelijk op de naleving van de privaatrechtelijke
governancenormen. Met dit wetsvoorstel wordt het externe toezicht op de integere bedrijfsvoering
versterkt.
Ten slotte is in de Hervormingsagenda de afspraak gemaakt om een verkenning te doen
of het in de rede ligt om waar mogelijk aan te sluiten bij het systeem dat geldt voor
de aanbieders van Zvw- en Wlz-zorg ten aanzien van de vergunningsplicht op grond van
de Wet toetreding zorgaanbieders en plicht om aan kwaliteitstandaarden te voldoen
op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Deze verkenning rond ik
in 2024 af.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. van Ooijen