31 839 Jeugdzorg

Nr. 421 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 oktober 2014

De voortgang van de inkoop van jeugdhulp heeft de afgelopen maanden veel aandacht gekregen, ook in uw Kamer. Gemeenten en aanbieders zijn zich zeer bewust van hun verantwoordelijkheid in deze. Wij zien ook in de regio’s die wij bezoeken dat partijen met alle energie en inzet werken om de inkoop van jeugdhulp tijdig en adequaat rond te krijgen. Bovenop de al bestaande wettelijke garantie dat gemeenten voor alle kinderen die eind 2014 jeugdhulp krijgen de continuïteit van deze jeugdhulp waarborgen per 1 januari 2015, moeten ook de contractuele garanties goed zijn geregeld.

Onder regie van de VNG is afgelopen dagen een uitvraag gedaan bij alle gemeenten over de stand van zaken van de inkoop per gemeente en per jeugdhulpfunctie. De uitkomst hiervan hebben wij vandaag gepubliceerd op de website www.voordejeugd.nl. Uit de monitor blijkt dat bijna de helft van de gemeenten het ijkmoment van 1 november heeft gehaald en dat de overige gemeenten verwachten in november de inkoopcontracten te ondertekenen.

Middels deze brief informeren wij uw Kamer over de uitkomsten van de monitor en de maatregelen die wij nemen om ervoor te zorgen dat voor alle kinderen die onder de Jeugdwet vallen de continuïteit van zorg wordt gewaarborgd. Aangezien elke gemeente individueel verantwoordelijk is, en aangesproken kan worden op de uitvoering van de Wet is het overzicht gepubliceerd op gemeentelijk niveau.

Onderdeel van de maatregelen is dat de voorbereidingen zijn getroffen om in het uiterste geval voor het afsluiten van inkoopcontracten in de plaats van een gemeente te treden, mocht de zorgcontinuïteit per 1 januari 2015 anders in gevaar komen.

1 Uitkomsten monitor voortgang inkoop jeugdhulp

De monitor van de VNG is ingevuld door alle gemeenten. Deze gemeenten geven vrijwel unaniem aan dat zij per 1 januari klaar zijn om de continuïteit van zorg te bieden. In de monitor is aan gemeenten gevraagd om per jeugdhulpfunctie aan te geven wanneer zij verwachten de inkoop gereed te hebben. In het bijgevoegde document van de VNG zijn de uitkomsten van de monitor met percentages te vinden1. Bijna de helft van de gemeenten geeft aan 1 november de bulk van de inkoopcontracten te hebben gesloten. De overige gemeenten verwachten in november de inkoopcontracten te ondertekenen.

Uit de monitor blijkt ook dat de inkoop van jeugdzorgplus in veel gemeenten nog niet is afgerond. Een verklaring hiervoor is, dat de inkoop van de jeugdzorgplus gepaard gaat met een landelijk afgesproken capaciteitsreductie. De recent gemaakte afspraken over bovenregionale inkoop van specialistische functies zullen dit proces bespoedigen.

Stand van zaken in vier regio’s

Middels de motie Bergkamp, Keijzer Ypma (Kamerstuk 33 983, nr. 13) verzoekt u ons transparant te maken welke regio’s aangaande het inkoopproces op dit moment onvoldoende zekerheid bieden dat de subsidies voor 1 november 2014 zijn vastgesteld dan wel dat de contracten voor die datum gesloten zijn. Wij berichten u daarover het volgende. Wij stellen vast dat in deze vier regio’s, mede naar aanleiding van onze interventies, grote stappen zijn gezet om het inkoopproces te versnellen. De regio’s hebben daarbij gebruik gemaakt van de ondersteuning door het Ondersteuningsteam Decentralisatie (OTD) en de inzet van collega’s uit andere regio’s. Ons vertrouwen in het optreden van deze regio’s is de afgelopen weken aanzienlijk versterkt. Twee van de vier regio’s geven ook aan dat zij voor 1 november alle contracten waarvoor zij verantwoordelijk zijn zullen tekenen. De gemeenten uit de overige twee regio’s hebben ons verzekerd in de loop van november de contracten te zullen ondertekenen.

2 Extra toezicht om continuïteit van zorg te waarborgen

Samen met de VNG is vastgesteld dat 1 november een belangrijk ijkmoment is voor de inkoop. Vanuit het Rijk zullen wij alle gemeenten die deze datum niet in voldoende mate hebben gehaald de komende weken intensief volgen om er zo op toe te zien dat zij succesvol toe blijven werken naar afronding van het inkoopproces. Van alle gemeenten die hebben aangegeven het inkoopproces niet op 1 november te hebben afgerond verwachten wij nadere waarborgen. De gemeenten die hebben aangegeven pas tegen eind november gereed te zijn, vallen onder een steviger regime. Zij zullen ons nader moeten informeren over de stappen die zij nemen. Wij zullen erop toezien dat deze stappen ook daadwerkelijk worden doorlopen.

Voor alle gemeenten geldt dat indien de komende weken blijkt dat 1 december de inkoopcontracten niet rond komen, wij richting de betreffende gemeenten een vooraankondiging zullen doen die zal leiden tot in de plaats stelling.

Verantwoordelijkheid zorgaanbieders

De onderhandelingen over de inkoop van jeugdhulp vinden plaats tussen gemeenten en zorgaanbieders. Het komen tot ondertekende contracten is dan ook een gedeelde verantwoordelijkheid waar ook de zorgaanbieders een belangrijke rol in spelen. Dit gaat in eerste instantie om het bieden van transparantie over aantallen kinderen die zij in zorg hebben en de voorwaarden waaronder dat op dit moment gebeurt. In sommige gevallen heeft het uitblijven van transparantie van aanbieders geleid tot vertraging van het inkoopproces.2 In de fase van contractvorming bereiken ons ook signalen dat in sommige gevallen door zorgaanbieders veel van gemeenten wordt gevraagd als het gaat om tarief en gegarandeerd volume. Wanneer de eisen onredelijk blijken, vertraagt dit onnodig het inkoopproces. Wij zullen in die situaties niet aarzelen om ook de aanbieders hierop aan te spreken en eventueel de TAJ te vragen om hierbij te bemiddelen.

Transitie Autoriteit Jeugd (TAJ)

Inmiddels hebben zich 40 instellingen bij de TAJ gemeld met een verzoek tot bemiddeling. Daarvan hebben 4 instellingen tevens een verzoek tot financiële steun bij het Ministerie van VWS ingediend, welke met een advies van de TAJ naar ons zullen worden doorgeleid. Daarnaast wordt de expertise van de TAJ ook actief ingezet in regio’s voordat een aanbieder zich officieel meldt. Dit draagt meestal bij aan bespoediging van de contractvorming in de regio.

Stand van zaken gemeentelijke beleidsplannen en verordeningen

De Wet vereist dat op 1 november de gemeentelijke beleidsplannen en verordeningen zijn vastgesteld. Volgens de uitvraag van de VNG is op een enkele gemeente na in alle gemeenten het beleidplan inmiddels vastgesteld door het college van B&W (volgens de transitiemonitor in september was dat toen 49% van de gemeenten). Daarnaast is in 80% van de gemeenten inmiddels de verordening vastgesteld door het college van B&W (volgens de transitiemonitor in september was dat toen 32% van de gemeenten). Slechts enkele gemeenten geven aan dat zij pas na 1 december de verordening vaststellen. Wij zullen dit nauwlettend volgen.

Tot slot

Met deze brief hebben wij u in aanloop naar het Wetgevingsoverleg van 3 november aanstaande geïnformeerd over de stand van het inkoopproces voor de jeugdhulp in alle gemeenten. Daarmee hebben wij ook onze inhoudelijke reactie gegeven op het verzoek van uw Kamer om te reageren op de berichtgeving in NRC Handelsblad van 27 oktober jl.

Wij realiseren ons ten volle het belang van de inspanningen die de komende weken worden gepleegd om het inkoopproces in alle gemeenten en regio’s tot een goede afronding te brengen. Wij vertrouwen erop dat de inspanningen van alle betrokkenen ertoe leiden dat in elke gemeente in elke regio voor alle kinderen de continuïteit van zorg wordt gegarandeerd en dat dit ook contractueel goed is geregeld. Wij volgen dit proces zeer nauwgezet en mocht het noodzakelijk zijn, dan zijn wij voorbereid om in de plaats van een gemeente te treden.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

De G4/G32/VNG hebben daar op gewezen in een brief aan uw Kamer van 4 september jl.

Naar boven