31 839 Jeugdzorg

Nr. 405 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 juli 2014

Zoals toegezegd in het Algemeen Overleg met de vaste commissie VWS dat ik woensdag 25 juni jl. had, sturen we u hierbij de Regeling vergoeding bijzondere transitiekosten Jeugdwet1. Op korte termijn zal deze regeling in werking treden door publicatie in de Staatscourant. Deze regeling is bedoeld om het mogelijk te maken een vergoeding te verstrekken aan een instelling als de Transitieautoriteit Jeugd (TAJ) ons adviseert dit te doen. De criteria die door de TAJ dienen te worden gehanteerd bij hun advisering over het toekennen van een vergoeding, zijn in deze regeling opgenomen.

Voor de uitvoering van deze regeling is tot 1 januari 2018 € 200 mln beschikbaar, dit is inclusief de € 40 mln die onlangs bij het begrotingsakkoord Zorg beschikbaar is gekomen. Vergoedingen zullen alleen worden toegekend zolang dit budget niet is uitgeput. Met dit budget moet het mogelijk zijn om de noodzakelijke transitie te ondersteunen. Bij de toekenning stellen we zeker dat er in de tijd consistent en sober met deze middelen wordt omgegaan en de uitgekeerde middelen doelmatig worden ingezet.

Iedere stelselherziening heeft zijn eigen kenmerken en knelpunten waar verschillende oplossingen op van toepassing zijn. Deze regeling is tot stand gekomen als oplossing voor de specifieke situatie bij de stelselherziening zoals die in de Jeugdwet per 1/1/2015 vorm krijgt. Aan gemeenten wordt een nieuwe taak toebedeeld, afkomstig uit vijf verschillende sectoren met verschillende bekostigingsregels. Dit vergt enige maanden inregeltijd waarin onduidelijkheid voor de instellingen onvermijdelijk is. De meeste instellingen hebben kleine reserves en kunnen dus niet lang bestaan met onduidelijkheid. Bovendien zullen sommige instellingen grotere aanpassingen in hun bedrijfsvoering moeten doorvoeren om de continuïteit van de zorg te kunnen garanderen, dan zij zelf uit hun reserves kunnen financieren.

Gegeven de transitiefase, de tijdelijkheid van de ondersteuning en het duidelijke publieke belang (continuïteit van zorg op korte en langere termijn) dat met deze regeling wordt gediend achten wij deze regeling vanuit het oogpunt van mededingingsrecht en staatssteun verdedigbaar. In de afzonderlijke besluiten zullen we waar nodig goed motiveren welke afweging heeft plaatsgevonden.

Ten slotte zal de TAJ zelf haar werkwijze publiceren. Daaruit zal blijken dat de werkzaamheden van de TAJ meer omvatten dan het adviseren, conform de nu aangeboden regeling, over een uit te keren tegemoetkoming voor frictiekosten. Dat past bij de ook door de Kamer gewenste, meer proactieve rol van de TAJ.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven