Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31839 nr. 137 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31839 nr. 137 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 oktober 2011
Provincies en stadsregio’s (hierna: provincies) hebben mij geïnformeerd over de toegankelijkheid bij de jeugdzorg op peildatum 1 juli 2011. Het gaat hierbij om informatie over wachtlijsten bij het zorgaanbod zoals overeengekomen tussen Rijk en provincies in het Afsprakenkader jeugdzorg 2010–2011 (hierna: Afsprakenkader). Met deze brief wil ik u hierover informeren. Tevens meld ik u de doorlooptijden bij bureau jeugdzorg. Over de voortgang van andere onderdelen uit het Afsprakenkader zal ik u dit najaar separaat informeren.
Toegankelijkheid jeugdzorg
In het Afsprakenkader is overeengekomen dat aan alle kinderen de zorg wordt geboden die nodig is, waarbij:
• aan kinderen bij wie de veiligheid in het geding is en kinderen in crisissituaties direct de geïndiceerde zorg wordt geboden;
• de inzet is dat kinderen binnen negen weken worden geholpen. Langer wachten kan als dat volgens Bureau Jeugdzorg voor de betreffende jongere inhoudelijk verantwoord is.
Tabel 1 geeft een overzicht van het totaal aantal jeugdigen die wachten op geïndiceerde zorg (peildatum 1 juli 2011), uitgesplitst naar bruto- en nettowachtlijsten. Op de brutowachtlijst staan alle jongeren die geen zorg ontvangen zoals aanvankelijk geïndiceerd door bureau jeugdzorg. Meer dan de helft van die jongeren ontvangt wel een andere vorm van (jeugd)zorg. Op de nettowachtlijst staan jongeren die nog helemaal geen zorg ontvangen. Dat is dus minder dan de helft. Er is tevens aangegeven dat bureau jeugdzorg het bij 6 jongeren onverantwoord vindt dat zij langer dan negen weken geen zorg hebben ontvangen. Het gaat hierbij om 4 jongeren uit de provincie Gelderland en 2 jongeren uit Noord-Holland.
In de bijlage is een uitsplitsing opgenomen van het aantal wachtenden naar provincie.
1-jul-10 |
1-jul-11 |
|
---|---|---|
Totaal (brutowachtlijsten) |
2 873 |
2 974 |
– ontvangt al een vorm van provinciale jeugdzorg |
1 540 |
1 583 |
– ontvangt geen provinciale jeugdzorg (nettowachtlijsten) |
1 333 |
1 391 |
Totaal nettowachtlijsten |
1 333 |
1 391 |
– waarvan onverantwoord wachten volgens Bureau Jeugdzorg |
181 |
62 |
De totale wachtlijsten laten een rustig beeld zien met weinig verandering ten opzichte van vorig jaar. De provincies hebben mij desgevraagd laten weten, dat jeugdigen bij wie de veiligheid in het geding is en jeugdigen in crisissituaties nagenoeg altijd tijdig zorg ontvangen.
Provincies slagen er in voor de meeste jeugdigen zorg te bieden conform de indicatie van bureau jeugdzorg. Waar dit niet lukt, wordt in de meeste gevallen een alternatief gevonden. Er blijft een groep over die op de peildatum nog helemaal geen zorg ontvangen, maar dat leidt naar het oordeel van bureau jeugdzorg in verreweg de meeste gevallen niet tot onverantwoorde situaties.
Mij bereiken signalen dat het aantal onverantwoord wachtenden geen goed beeld zou geven van de werkelijke situatie. Op 12 oktober heb ik een bestuurlijk overleg gevoerd met het IPO, waarbij ik dit onder de aandacht van provincies heb gebracht. Hierop heeft het IPO aangegeven dat zij instaan voor de kwaliteit van de door provincies aangeleverde cijfers.
Om een beter beeld te krijgen van de wijze waarop provincies en bureaus jeugdzorg omgaan met het criterium «onverantwoord wachten» ga ik hierover nader in gesprek met het IPO en Jeugdzorg Nederland. Ik ben in overleg met de Inspectie Jeugdzorg om vast te stellen welke rol zij hierbij kunnen spelen.
Doorlooptijd voor indicatiebesluiten bij bureau jeugdzorg
De gemiddelde doorlooptijd voor alle eerste indicatiebesluiten bij bureau jeugdzorg in het vrijwillig kader is de afgelopen jaren teruggebracht naar gemiddeld 67 dagen in 2010. Ten opzichte van 2009 is er sprake van een daling van 18%. Naast deels een registratief effect, zie ik dit als winst van trajecten als Verbetering Indicatiestelling Bureaus jeugdzorg (VIB) en de doorbraakmethode, die gericht is op het versnellen van processen binnen organisaties.
In de bijlage vindt u een uitsplitsing van de gemiddelde doorlooptijd naar provincies.
Doorlooptijd tussen aanmelding en eerste indicatiebesluit in het vrijwillig kader |
2008 |
2009 |
2010 |
---|---|---|---|
Gemiddelde doorlooptijd in kalenderdagen |
90 |
82 |
67 |
Gemiddelde doorlooptijd in weken |
13 |
12 |
10 |
Conclusie
De toegankelijkheid van de jeugdzorg laat een stabiel beeld zien. De wachtlijsten bij het zorgaanbod laten weinig verandering zien ten opzichte van vorig jaar. De doorlooptijden bij bureau jeugdzorg vertonen een dalende trend.
Wel heb ik behoefte aan een beter beeld van de wijze waarop provincies en bureaus jeugdzorg omgaan met het criterium «onverantwoord wachten».
De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. L. L. E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner
Provincie/gsr |
1 jul 2010 |
1 jul 2011 |
---|---|---|
Groningen |
38 |
109 |
Friesland |
32 |
60 |
Drenthe |
9 |
0 |
Overijssel |
398 |
322 |
Gelderland |
461 |
466 |
Utrecht |
112 |
163 |
Flevoland |
13 |
8 |
Noord-Holland |
251 |
248 |
Zuid-Holland |
208 |
245 |
Zeeland |
5 |
12 |
Noord-Brabant |
586 |
573 |
Limburg |
2 |
23 |
Amsterdam |
473 |
526 |
Rotterdam |
239 |
186 |
Haaglanden |
46 |
33 |
Totaal |
2 873 |
2 974 |
Provincie/gsr |
1 jul 2010 |
1 jul 2011 |
---|---|---|
Groningen |
19 |
58 |
Friesland |
13 |
27 |
Drenthe |
1 |
0 |
Overijssel |
229 |
169 |
Gelderland |
295 |
321 |
Utrecht |
36 |
26 |
Flevoland |
4 |
8 |
Noord-Holland |
147 |
165 |
Zuid-Holland |
53 |
65 |
Zeeland |
0 |
0 |
Noord-Brabant |
335 |
309 |
Limburg |
2 |
17 |
Amsterdam |
264 |
322 |
Rotterdam |
118 |
84 |
Haaglanden |
24 |
12 |
Totaal |
1 540 |
1 583 |
Provincie/gsr |
1 jul 2010 |
1 jul 2011 |
---|---|---|
Groningen |
19 |
51 |
Friesland |
19 |
33 |
Drenthe |
8 |
0 |
Overijssel |
169 |
153 |
Gelderland |
166 |
145 |
Utrecht |
76 |
137 |
Flevoland |
9 |
0 |
Noord-Holland |
104 |
83 |
Zuid-Holland |
155 |
180 |
Zeeland |
5 |
12 |
Noord-Brabant |
251 |
264 |
Limburg |
0 |
6 |
Amsterdam |
209 |
204 |
Rotterdam |
121 |
102 |
Haaglanden |
22 |
21 |
Totaal |
1 333 |
1 391 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
---|---|---|---|
Groningen |
103 |
65 |
46 |
Friesland1 |
93 |
93 |
82 |
Drenthe |
122 |
112 |
89 |
Overijssel |
101 |
92 |
94 |
Gelderland |
80 |
60 |
50 |
Flevoland |
75 |
69 |
59 |
Utrecht |
87 |
99 |
78 |
Noord-Holland |
79 |
66 |
61 |
Zuid-Holland |
71 |
49 |
54 |
Zeeland |
80 |
83 |
83 |
Noord-Brabant |
119 |
114 |
61 |
Limburg |
116 |
115 |
79 |
Amsterdam |
84 |
82 |
70 |
Rotterdam2 |
73 |
73 |
55 |
Haaglanden |
64 |
59 |
49 |
Gemiddelde |
90 |
82 |
67 |
Gemiddelde in weken |
13 |
12 |
10 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31839-137.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.