Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31792-X nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31792-X nr. 2 |
A ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2008 een bedrag van € 31,346 miljoen aan de begroting voor 2008 wordt onttrokken en dat het begrotingsbedrag voor de ontvangsten 2008 met € 39,698 miljoen wordt verlaagd. Dit leidt tot een uitgavenbudget van € 8 505,858 miljoen en een ontvangstenbudget van € 606,925 miljoen voor Defensie. Het bedrag voor de in 2008 aan te gane verplichtingen wordt verlaagd met € 31,346 miljoen tot € 8 538,191 miljoen.
Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen
Tot de belangrijkste begrotingswijzigingen kan worden gerekend de toekenning van € 20,0 miljoen van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de verwerving van de C-17 vliegtuigen. Daarnaast is er sprake van diverse overhevelingen tussen de departementen voor een totaalbedrag van – € 11,6 miljoen. Dit betreft onder meer een bijstelling van de (niet-relevante) uitgaven voor pensioenen en uitkeringen voor een bedrag van € 1,211 miljoen en een terugboeking van budgetten (– € 11,168 miljoen) in verband met de vertraagde uitvoering van de Kustwacht nieuwe stijl. De doorwerking in de uitgaven van de lagere ontvangsten bedraagt € 39,7 miljoen en wordt veroorzaakt door een andere fasering van de verkoopopbrengsten van tanks, pantserhouwitzers en F-16 vliegtuigen. Tevens worden de ontvangsten minder door een nieuwe methodiek in de verrekening van FMS-betalingen.
Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Op de website van Defensie (www.defensie.nl/missies) is actuele informatie beschikbaar over de verschillende crisisbeheersingsoperaties.
Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2008, respectievelijk met € 31,346 miljoen en € 39,698 miljoen te verlagen.
De mutaties die tot deze aanpassingen leiden worden in de Najaarsnota 2008 (Kamerstukken II, 2008–2009, ......., nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de begrotingsstaten is als volgt:
Stand begroting Voorjaarsnota 2008 | € 8 537,204 miljoen |
Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2009 | – € 18,026 miljoen |
Nadere wijzigingsvoorstellen 2008 | – € 13,320 miljoen |
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2008 | € 8 505,858 miljoen |
Stand begroting Voorjaarsnota 2008 | € 646,623 miljoen |
Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2009 | – € 19,000 miljoen |
Nadere wijzigingsvoorstellen 2008 | – € 20,698 miljoen |
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2008 | € 606,925 miljoen |
Omschrijving | UCBO | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | DMO | CDC | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 (incl. Nota van Wijziging) | 220,5 | 579,8 | 1 361,2 | 698,8 | 365,6 | 2 231,5 | 961,9 | 1,8 | 31,9 | 1 691,8 | 8 144,7 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2008 | 114,9 | 23,6 | – 29,2 | 13,4 | 13,5 | 53,0 | 7,3 | 0,3 | 248,5 | – 52,8 | 392,5 |
Stand 1e suppletoor/ Voorjaarsnota 2008 | 335,4 | 603,4 | 1 332,0 | 712,2 | 379,1 | 2 284,5 | 969,2 | 2,1 | 280,3 | 1 639,0 | 8 537,2 |
1. Herschikking tussen defensieonderdelen | 19,3 | 14,2 | 14,1 | 5,9 | – 30,7 | – 20,3 | 8,4 | 5,9 | 0,0 | ||
2. Overhevelingen van/naar andere departementen | – 0,7 | 0,9 | 0,8 | 1,0 | |||||||
3. Uitdeling loonbijstelling | 16,9 | 36,2 | 14,2 | 8,9 | 13,7 | 13,7 | – 162,3 | 58,7 | 0,0 | ||
3. Uitdeling prijsbijstelling | 2,3 | 5,6 | 4,7 | 1,5 | 34,2 | 21,7 | – 72,7 | 2,8 | 0,0 | ||
4. Bijstelling ontvangsten | 3,0 | 3,0 | |||||||||
5. Bijstelling ontvangsten verkoopopbrengsten | – 22,0 | – 22,0 | |||||||||
Stand Miljoenennota 2009 | 335,4 | 641,1 | 1 387,9 | 745,2 | 395,4 | 2 279,8 | 987,3 | 2,1 | 37,8 | 1 707,2 | 8 519,2 |
Nadere wijzigingen: | |||||||||||
B. Beleidsmatige wijzigingen | |||||||||||
6. Herschikking tussen defensieonderdelen | – 7,7 | – 66,1 | – 15,9 | 0,9 | 103,3 | 82,4 | 59,7 | – 37,2 | 0,0 | ||
7. Overhevelingen van/naar andere departementen | – 11,2 | 0,2 | 20,0 | – 0,1 | 1,3 | – 0,2 | 7,4 | ||||
8. Bijstelling ontvangsten | 4,4 | – 5,1 | – 20,0 | – 20,7 0,0 | |||||||
Stand tweede suppletore begroting 2008 | |||||||||||
Najaarsnota 2008 | 339,8 | 617,2 | 1 321,8 | 729,4 | 396,4 | 2 383,1 | 1 069,5 | 2,1 | – 23,2 | 1 669,8 | 8 505,9 |
A. Mutaties tot stand Miljoenennota 2009
1. Herschikkingen tussen defensieonderdelen
Tussen de defensieonderdelen zijn overhevelingen op diverse gebieden noodzakelijk geweest. Het gaat hierbij onder andere om de gevolgen van een nieuwe systematiek voor het bepalen van de middensommen, op grond waarvan de defensieonderdelen de samenstelling van de formatie naar rang en stand hebben gevalideerd en de middensommen hebben herijkt.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast. Tevens zijn diverse bijstellingen van de budgetten voor de materiële exploitatie bij de defensieonderdelen doorgevoerd. Daarnaast is het noodzakelijk om de exploitatie-uitgaven te verhogen voor het op peil brengen van de voorraden bij het Algemeen Goederen Bedrijf en de stijging van de totale uitgaven voor brandstoffen en energie. Dit wordt opgevangen via herschikkingen binnen de investeringen.
2. Overhevelingen tussen departementen
Overhevelingen tussen het ministerie van Defensie en andere departementen hebben per saldo geleid tot een verhoging van het defensiebudget met € 1,0 miljoen.
3. Uitdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling over de defensieonderdelen.
De uitgavenbegroting is met € 3,0 miljoen verhoogd in verband met de doorwerking in de uitgaven van de toename van de ontvangsten.
5. Bijstelling ontvangsten verkoopopbrengsten
De uitgavenbegroting is neerwaarts aangepast met € 22,0 miljoen in verband met de doorwerking in de uitgaven van een andere fasering van de opbrengsten uit verkoop van materieel die op de ontvangstenbegroting verantwoord worden bij begrotingsartikel Algemeen
6. Herschikkingen tussen defensieonderdelen
De opgenomen mutaties tussen de defensieonderdelen hebben met name een relatie met de achterblijvende werving van personeel. Op dit moment is er bij het militaire personeel sprake van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
Daarnaast vindt er compensatie plaats van de tegenvallers op het gebied van de brandstofprijzen en het eigen aandeel van Defensie in de C-17. Ook wordt het betalingsschema aan de Dienst Vastgoed Defensie gecorrigeerd. Tenslotte is € 5 miljoen extra nodig ten behoeve van de afwikkeling van uitbetaalde en uit te betalen schade «Bommelerwaard» in 2008.
7. Overhevelingen tussen departementen
Tot de belangrijkste overheveling kan worden gerekend de toekenning van € 20,0 miljoen van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de verwerving van de C-17 vliegtuigen. Daarnaast zijn er diverse overhevelingen tussen de departementen voor in totaal een bedrag van – € 12,6 miljoen. Deze hebben onder meer betrekking op een bijstelling van de (niet-relevante) uitgaven voor pensioenen en uitkeringen voor een bedrag van€ 1,211 miljoen en een terugboeking van budgetten (– € 11,168 miljoen) in verband met de vertraging in de uitvoering van de Kustwacht nieuwe stijl.
De doorwerking in de uitgaven van de lagere ontvangsten bedraagt € 20,7 miljoen. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar hetgeen vermeld staat bij het overzicht van de ontvangtenmutaties
Bedragen x EUR 1 000 Ontvangsten
Omschrijving | UCBO | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | DMO | CDC | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 | 1,4 | 22,3 | 18,2 | 8,7 | 7,3 | 73,7 | 42,7 | 0,0 | 0,0 | 452,7 | 626,9 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2008 | – 2,3 | 22,0 | 19,7 | ||||||||
Stand 1e suppletoor/ Voorjaarsnota 2008 | 1,4 | 22,3 | 18,2 | 8,7 | 5,0 | 73,7 | 42,7 | 0,0 | 0,0 | 474,7 | 646,6 |
Bijstelling ontvangsten | 3,0 | 3,0 | |||||||||
Bijstelling ontvangsten verkoopopbrengsten | – 22,0 | – 22,0 | |||||||||
Stand Miljoenennota 2009 | 1,4 | 22,3 | 18,2 | 8,7 | 5,0 | 73,7 | 45,7 | 0,0 | 0,0 | 452,7 | 627,6 |
Nadere wijzigingen: | 4,4 | – 5,1 | – 20,0 | – 20,7 | |||||||
Stand tweede suppletore begroting 2008 | |||||||||||
Najaarsnota 2008 | 5,8 | 17,2 | 18,2 | 8,7 | 5,0 | 53,7 | 45,7 | 0,0 | 0,0 | 452,7 | 606,9 |
A. Mutaties tot stand Miljoenennota 2009
Bij het CDC wordt een toename van de ontvangsten bij de bedrijfsgroep Gezondheidszorg verwacht.
2. Bijstelling verkoopopbrengsten
Het betreft hier een nadere vaststelling van het verkoopschema van tanks, pantserhouwitzers en F-16 vliegtuigen, wat leidt tot een andere fasering van de verkoopopbrengsten.
De ontvangstenraming voor de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties is naar boven bijgesteld. Dit is met name het gevolg van de ontvangen vergoeding van de Verenigde Naties voor de Nederlandse inzet van personeel en materieel bij de UNIFIL-missie.
De ontvangsten van het CZSK worden neerwaarts bijgesteld. Dit heeft betrekking op minder teruggave van BTW. Bij de Defensie Materieelorganisatie vindt een verlaging van de ontvangsten plaats als gevolg van de nieuwe methodiek in de verrekening van FMS-betalingen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties Bedragen in EUR 1 000
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 220 500 | 335 400 | 4 393 | 339 793 |
Uitgaven | ||||
Operaties | ||||
EUFOR/Althea | 3 400 | 4 080 | 3 920 | 8 000 |
PSO/EU-contributies | 8 800 | 14 700 | 14 700 | |
Afdracht premie/koopsom pensioenen | 7 000 | 7 000 | 7 000 | |
EUFOR TCHAD-RCA | 0 | 8 500 | – 2 500 | 6 000 |
ISAF Afghanistan Apaches / F-16 | 15 700 | 17 000 | 17 000 | |
ISAF STAGE III (Afghanistan Zuid) | 181 940 | 253 000 | 253 000 | |
Maritieme bijdrage Unifil | 2 200 | 2 200 | – 400 | 1 800 |
Overige operaties en kleine missies | 7 200 | 7 200 | 7 200 | |
Voorziening crisisbeheersingsoperaties | – 5 740 | 21 720 | 3 373 | 25 073 |
Totaal operaties | 220 500 | 335 400 | 4 393 | 339 793 |
Totale uitgaven | 220 500 | 335 400 | 4 393 | 339 793 |
Ontvangsten | 1 407 | 1 407 | 4 393 | 5 800 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
EUFOR/Althea | 3 920 | ||
EUFOR/TCHAD | – 2 500 | ||
Maritieme bijdrage Unifil | – 400 | ||
Voorziening crisisbeheersingsoperaties | 3 373 | ||
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 4 393 | ||
Totaal mutaties | 4 393 |
De verhoogde raming houdt verband met het kabinetsbesluit tot verlenging van de Nederlandse bijdrage aan EUFOR / Althea. Het mandaat voor deze missie is verlengd tot 2 juni 2009.
De raming is naar beneden bijgesteld. Dit komt onder andere doordat in de deploymentfase gebruik is gemaakt van zee- en landtransport. Het mandaat voor de missie EUFOR/ TCHAD loopt van medio mei 2008 tot 15 maart 2009.
Voorziening crisisbeheersingsoperaties
De voorziening crisisbeheersingoperaties is naar boven bijgesteld. Dit komt met name doordat de stijging van de ontvangstenraming is gesaldeerd met de uitgavenramin
De ontvangstenraming is naar boven bijgesteld. Dit is met name het gevolg van de vergoeding van de Verenigde Naties voor de Nederlandse inzet van personeel en materieel bij de UNIFIL-missie.
Beleidsartikel 21 Commando zeestrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 548 768 | 572 364 | 21 018 | 593 382 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Commando Zeestrijdkrachten Nederland | 486 784 | 488 895 | 28 829 | 517 724 |
Commando Zeestrijdkrachten Caribisch gebied | 56 813 | 55 963 | – 3 438 | 52 525 |
Kustwacht Nederland | 7 575 | 22 840 | – 10 870 | 11 970 |
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba | 3 664 | 10 614 | – 650 | 9 964 |
Totaal programma-uitgaven | 554 836 | 578 312 | 13 871 | 592 183 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando Zeestrijdkrachten | 16 886 | 17 006 | 918 | 17 924 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 8 056 | 8 056 | – 1 059 | 6 997 |
Totaal apparaatsuitgaven | 24 942 | 25 062 | – 141 | 24 921 |
Totaal uitgaven | 579 778 | 603 374 | 13 730 | 617 104 |
Totaal ontvangsten | 22 309 | 22 309 | – 5 091 | 17 218 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 9 480 | – 843 | 8 637 |
Overhevelingen tussen departementen | – 11 168 | – 11 168 | |
Herijking middensommen | 5 982 | 5 982 | |
Verdeling loon- en prijsbijstelling | 18 441 | 702 | 19 143 |
Aanpassing IV-budget | 9 220 | 9 220 | |
Personele vulling | – 13 363 | – 13 363 | |
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | 3 600 | 3 600 | |
Transportkosten | – 3 230 | – 3 230 | |
Bijstelling ontvangsten | – 5 091 | – 5 091 | |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 13 871 | – 141 | 13 730 |
Totaal | 13 871 | – 141 | 13 730 |
Herschikking tussen defensieonderdelen
De diverse mutaties betreffen onder andere het volgende
– de voorbereidingen op de invoering van ERP;
– als onderdeel van de beleidsprioriteit investeren in personeel wordt als behoudsmaatregel de organisatie voor loopbaanbegeleiding uitgebreid;
– tussen de verschillende artikelonderdelen van het Commando Zeestrijdkrachten worden de salarisbudgetten herschikt om beter aan te sluiten bij de activiteiten;
– door een intensiever gebruik van een kleinere pool gasturbines nemen de onderhoudskosten toe;
– voor het artikelonderdeel Operationeel Commando Zeestrijdkrachten is sprake van een groot aantal kleine wijzigingen en herschikkingen;
– de uitdeling van budgetten in het kader van maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie STAAL.
Overhevelingen tussen departementen
Het gaat hier om een terugboeking naar andere ministeries naar aanleiding van de vertraagde uitvoering in 2008 van de inzet van schepen voor de Kustwacht nieuwe stijl.
Conform de nieuwe methodiek voor het bepalen van de middensom voor salarisbetalingen zijn de middensommen herijkt en als gevolg daarvan de budgetten herschikt.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast.
Verdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2008 naar de defensieonderdelen.
Op dit moment is er bij het militaire personeel sprake van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Zowel in 2006 als 2007 is de vierde kwartaalbetaling doorgeschoven naar het volgende jaar. Gelet op de liquiditeitspositie van de Dienst Vastgoed Defensie wordt de vierde kwartaalbetaling van dit jaar niet doorgeschoven.
De totale kosten voor transport bij de bedrijfsgroep Transport van het Commando Dienstencentra ten behoeve van het Commando Zeestrijdkrachten zijn hoger dan begroot. Hiervoor wordt het Commando Dienstencentra budgettair gecompenseerd.
De ontvangsten van het CZSK worden neerwaarts bijgesteld met € 5,091 miljoen. Deze mutatie heeft betrekking op minder BTW-teruggaven.
Beleidsartikel 22 Commando landstrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 314 031 | 1 284 832 | – 10 174 | 1 274 658 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Operationeel Commando LAS | 1 068 087 | 1 057 004 | – 43 066 | 1 013 938 |
Totaal programma-uitgaven | 1 068 087 | 1 057 004 | – 43 066 | 1 013 938 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando LAS | 264 096 | 247 860 | 35 113 | 282 973 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 28 990 | 27 110 | – 2 221 | 24 889 |
Totaal apparaatsuitgaven | 293 086 | 274 970 | 32 892 | 307 862 |
Totaal uitgaven | 1 361 173 | 1 331 974 | – 10 174 | 1 321 800 |
Totaal ontvangsten | 18 215 | 18 215 | 0 | 18 215 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 11 211 | 53 | 11 264 |
Herijking middensommen | – 20 181 | – 20 181 | |
Uitdeling loon- en prijsbijstelling | 35 694 | 6 051 | 41 745 |
Aanpassing IV-budget | 22 788 | 22 788 | |
Materiële uitgaven | – 21 000 | – 21 000 | |
Personele ondervulling | – 43 500 | – 43 500 | |
Transportkosten | – 2 790 | – 2 790 | |
Compensatie Algemeen Goederen Bedrijf | – 2 500 | – 2 500 | |
Oefenterreinen | – 13 000 | – 13 000 | |
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | 17 000 | 17 000 | |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | – 43 066 | 32 892 | – 10 174 |
Totaal | – 43 066 | 32 892 | – 10 174 |
Herschikking tussen defensieonderdelen
De diverse mutaties betreffen onder andere het volgende:
– het plan van aanpak voor de verbetering van de veiligheid en bescherming van uitgezonden personeel, hiertoe worden de in de investeringen gereserveerde budgetten herschikt;
– als onderdeel van de extensivering in verband met de vernieuwing rijksdienst worden de maatregelen voor de herinrichting van de organisatie voor het toezicht op het financiële en materiële beheer en de vermindering van de staven budgettair verwerkt;
– als onderdeel van de beleidsprioriteit investeren in personeel wordt als behoudsmaatregel de organisatie voor loopbaanbegeleiding uitgebreid;
– vertraging in de oprichting van het ARBO-Dienstencentra, de eerder overgehevelde budgetten worden nu naar de bedrijfsgroep Gezondheidszorg van het CDC teruggeboekt;
– de uitdeling van budgetten in het kader van maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie STAAL.
Conform de nieuwe methodiek voor het bepalen van de middensom voor salarisbetalingen zijn de middensommen herijkt en als gevolg daarvan de budgetten herschikt.
Verdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2008 over de defensieonderdelen.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast.
De materiële uitgaven binnen het Operationeel Commando Landstrijdkrachten zijn lager dan begroot. Deze lagere uitgaven treden in de hele organisatie op. Dit wordt mede veroorzaakt door de personele ondervulling. De materiële kosten zijn lager omdat de geplande oefeningen met kleinere eenheden en op kleinere schaal worden uitgevoerd. Dit heeft effect op operationele zaken, oefenterreinen, voeding en overig materieel.
Op dit moment is er bij het militaire personeel sprake van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
De totale kosten voor transport bij de bedrijfsgroep Transport van het Commando Dienstencentra ten behoeve van het Commando Landstrijdkrachten zijn hoger dan begroot. Hiervoor wordt het Commando Dienstencentra budgettair gecompenseerd.
Het CLAS en de DMO hebben afspraken gemaakt over personele ondersteuning door het CLAS om piekbelasting bij het Algemeen Goederen Bedrijf op te vangen. Vanwege de personele ondervulling kan het CLAS deze ondersteuning in 2008 niet leveren en wordt de DMO gecompenseerd.
De financiële afwikkeling van de huur van een aantal buitenlandse oefenterreinen, waaronder Guz Altmark, is vertraagd naar 2009.
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Zowel in 2006 als 2007 is de vierde kwartaalbetaling doorgeschoven naar het volgende jaar. Gelet op de liquiditeitspositie van de Dienst Vastgoed Defensie wordt de vierde kwartaalbetaling van dit jaar niet doorgeschoven.
Beleidsartikel 23 Commando luchtstrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 662 221 | 675 662 | 17 119 | 692 781 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Commando Luchtstrijdkrachten Nederland | 623 637 | 623 039 | 21 874 | 644 913 |
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma-uitgaven | 623 637 | 623 039 | 21 874 | 644 913 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando Luchtstrijdkrachten | 62 524 | 76 563 | – 4 264 | 72 299 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 12 634 | 12 634 | – 491 | 12 143 |
Totaal apparaatsuitgaven | 75 158 | 89 197 | – 4 755 | 84 442 |
Totaal uitgaven | 698 795 | 712 236 | 17 119 | 729 355 |
Totaal ontvangsten | 8 671 | 8 671 | 0 | 8 671 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 2 768 | – 688 | 2 080 |
Herijking middensommen | 9 071 | 9 071 | |
Uitdeling loon- en prijsbijstelling | 16 845 | 2 064 | 18 909 |
Aanpassing IV-budget | 3 252 | 3 252 | |
Personele ondervulling | – 11 532 | – 6 131 | – 17 663 |
Bijstelling dollarkoers | – 3 000 | – 3 000 | |
Vertraging verhuizing DHC | – 5 620 | – 5 620 | |
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | 10 800 | 10 800 | |
Transportkosten | – 710 | – 710 | |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 21 874 | – 4 755 | 17 119 |
Totaal | 21 874 | – 4 755 | 17 119 |
Herschikking tussen defensieonderdelen
De diverse mutaties betreffen onder andere het volgende:
– als onderdeel van de beleidsprioriteit investeren in personeel wordt als behoudsmaatregel de organisatie voor loopbaanbegeleiding uitgebreid;
– als onderdeel van de extensivering in verband met de vernieuwing rijksdienst worden de maatregelen voor de herinrichting van de organisatie voor het toezicht op het financieel en materieel beheer en de reductie van de staven budgettair verwerkt;
– de uitdeling van budgetten in het kader van maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie STAAL.
Conform de nieuwe methodiek voor het bepalen van de middensom voor salarisbetalingen zijn de middensommen herijkt en als gevolg daarvan de budgetten herschikt.
Verdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2008 over de defensieonderdelen.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast.
Op dit moment is er bij het militaire personeel sprake van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
Door de gunstige ontwikkeling van de dollarkoers treden bij Defensie meevallers op. In het Besluitvormingsmemorandum van de Voorjaarsnota is het excessieve deel vrijgemaakt voor het generale beeld. Met deze mutatie wordt het budget nader toegedeeld op basis van de feitelijke realisatie.
Vertraging verhuizing Defensie Helikopter Commando
De kosten in verband met de verhuizing van de transporthelikopters van Vliegbasis Soesterberg naar Vliegbasis Gilze-Rijen vertragen deels naar 2009.
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Zowel in 2006 als 2007 is de vierde kwartaalbetaling doorgeschoven naar het volgende jaar. Gelet op de liquiditeitspositie van de Dienst Vastgoed Defensie wordt de vierde kwartaalbetaling van dit jaar niet doorgeschoven.
De hogere afname van transportcapaciteit door defensieonderdelen leidt tot hogere uitgaven bij de bedrijfsgroep Transport van het Commando Dienstencentra. Conform gehanteerde kostenmethodiek wordt dit uit het budget van de defensieonderdelen gecompenseerd.
Beleidsartikel 24 Commando Koninklijke marechaussee
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 393 960 | 407 412 | 17 337 | 424 749 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Operationele taakvelden | 331 247 | 344 369 | 14 848 | 359 217 |
Totaal programma-uitgaven | 331 247 | 344 369 | 14 848 | 359 217 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Koninklijke marechausse | 30 057 | 30 387 | 2 724 | 33 111 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 4 341 | 4 341 | – 235 | 4 106 |
Totaal apparaatsuitgaven | 34 398 | 34 728 | 2 489 | 37 217 |
Totaal uitgaven | 365 645 | 379 097 | 17 337 | 396 434 |
Totaal ontvangsten | 7 254 | 5 000 | 0 | 5 000 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 2 478 | 225 | 2 703 |
Herijking middensommen | 3 285 | 3 285 | |
Uitdeling loon- en prijsbijstelling | 9 372 | 1 034 | 10 406 |
Aanpassing IV-budget | 163 | 163 | |
Personele ondervulling | – 4 332 | – 4 332 | |
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | 4 000 | 4 000 | |
Transportkosten | – 280 | – 280 | |
Overheveling van Justitie | 162 | 162 | |
Huurkosten gebouwen Schiphol | 1 230 | 1 230 | |
Herschikking tussen defensieonderdelen | 2 478 | 225 | 2 703 |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 14 848 | 2 489 | 17 337 |
Totaal | 14 848 | 2 489 | 17 337 |
Herschikking tussen defensieonderdelen
Als onderdeel van de beleidsprioriteit investeren in personeel wordt in het Defensieplan voorzien in de uitbreiding van de organisatie voor loopbaanbegeleiding, Daarnaast vindt de uitdeling van budgetten plaats in het kader van de maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie STAAL.
Conform de nieuwe methodiek voor het bepalen van de middensom voor salarisbetalingen zijn de middensommen herijkt en als gevolg daarvan de budgetten herschikt.
Verdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2008 over de defensieonderdelen.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast.
Op dit moment is er bij het militaire personeel sprake van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Zowel in 2006 als 2007 is de vierde kwartaalbetaling doorgeschoven naar het volgende jaar. Gelet op de liquiditeitspositie van de Dienst Vastgoed Defensie wordt de vierde kwartaalbetaling van dit jaar niet doorgeschoven.
De hogere afname van transportcapaciteit door defensieonderdelen leidt tot hogere uitgaven bij de bedrijfsgroep Transport van het Commando Dienstencentra. Conform gehanteerde kostenmethodiek wordt dit uit het budget van de defensieonderdelen gecompenseerd.
Deze overheveling heeft betrekking op de door Defensie te maken kosten in verband met documentcontrole BES-eilanden.
Een andere berekeningsmethodiek die een gevolg is van de nieuwe onderhandelingen is er de oorzaak van dat de nieuwe afgesloten huurovereenkomsten voor gebouwen op Schiphol hoger uitvallen dan was voorzien.
Beleidsartikel 25 Defensie Materieelorganisatie
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 316 320 | 2 369 338 | 98 595 | 2 467 933 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Investeringen zeestrijdkrachten | 293 329 | 294 510 | 13 388 | 307 898 |
Investeringen landstrijdkrachten | 624 110 | 655 348 | – 72 589 | 582 759 |
Investeringen luchtstrijdkrachten | 322 472 | 339 572 | 79 221 | 418 793 |
Investeringen Koninklijke marechaussee | 12 000 | 14 800 | – 3 068 | 11 732 |
Investeringen overig | 56 478 | 35 595 | – 10 660 | 24 935 |
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten | 157 087 | 157 087 | 76 147 | 233 234 |
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten | 214 116 | 243 816 | 49 927 | 293 743 |
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten | 225 331 | 210 831 | 52 127 | 262 958 |
Totaal programma-uitgaven | 1 904 923 | 1 951 559 | 184 493 | 2 136 052 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Directie Materieelorganisatie | 323 848 | 330 230 | – 85 762 | 244 468 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 2 717 | 2 717 | – 136 | 2 581 |
Totaal apparaatsuitgaven | 326 565 | 332 947 | – 85 898 | 247 049 |
Totaal uitgaven | 2 231 488 | 2 284 506 | 98 595 | 2 383 101 |
Totaal ontvangsten | 73 698 | 73 698 | – 20 000 | 53 698 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | ||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 24 006 | 35 745 | – 18 434 | – 6 695 |
Bijstelling verkoopopbrengsten | – 22 000 | – 22 000 | ||
Correctie verdeling infrastructuur | – 17 000 | 17 000 | 0 | |
Herijking middensommen | 8 775 | 8 775 | ||
Verdeling loon- en prijsbijstelling | 16 983 | 8 887 | 22 113 | 47 983 |
Aanpassing IV-budget | 12 256 | 12 256 | ||
Herschikking investeringen (planharmonsatie) | – 56 887 | – 56 887 | ||
Verdeling salarissen | 179 994 | – 179 994 | 0 | |
Herschikking investeringen Staal | – 2 500 | – 2 500 | ||
Investeringen SAC C-17 vliegtuigen | 90 000 | 90 000 | ||
Bijstelling dollarkoers | – 3 000 | – 6 000 | – 9 000 | |
Personele ondervulling | – 2 000 | – 2 000 | ||
Brandstofprijs | 25 000 | 25 000 | ||
Verkoopkosten | 10 000 | 10 000 | ||
Transportkosten | – 10 270 | – 10 270 | ||
Compensatie Algemeen Goederen Bedrijf | 2 500 | 2 500 | ||
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | 4 000 | 4 000 | ||
Onderhoudsbudgetten | 7 433 | 7 433 | ||
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 178 201 | – 85 898 | 6 292 | 98 595 |
Totaal | 178 201 | – 85 898 | 6 292 | 98 595 |
Herschikking tussen defensieonderdelen (exploitatie)
Het betreft hier diverse mutaties. Met name gaat het hier om herschikkingen tussen apparaats- en programmauitgaven, onder andere voor de uitgaven voor energie en de facilitaire dienstverlening. Daarnaast zijn er diverse P-maatregelen verwerkt wat enerzijds betrekking heeft op de in de investeringen gereserveerde budgetten voor Werving en Behoud en anderzijds loopbaanbegeleiding.
De onderhoudstaken van de Marinehelikopters worden in het kader van de oprichting van het Defensie Helikopter Commando ondergebracht bij het Logistiek Centrum Woensdrecht. Voor de invoering van SAP/FINAD en de overige voorbereidingen voor de invoering van ERP wordt het hiertoe gereserveerde budget herschikt en wordt er een projectorganisatie opgericht.
Herschikking tussen defensieonderdelen (investeringen)
In de aanloop naar de Defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen genomen om invulling te geven aan de beleidsprioriteiten. De opbrengst van de extensiveringen uit het Defensieplan worden nu volledig gereserveerd binnen de investeringen van DMO. Dit onder andere voor de verbetering van de operationele inzetbaarheid door de versterking van Network Enabled Capabilities (NEC). Voor de invoering van SAP/FINAD en de overige voorbereidingen voor de invoering van ERP wordt het hiertoe gereserveerde budget herschikt.
Bijstelling verkoopopbrengsten
De maatregelen tot reductie van de operationele capaciteit heeft als gevolg dat materieel wordt afgestoten. In de eerste suppletoire begroting 2008 zijn op de algemene ontvangsten de verwachte verkoopopbrengst ingeboekt en toegevoegd aan de investeringen bij de Defensie Materieel Organisatie. Nadere analyse geeft een andere fasering van deze verkoopopbrengsten.
Correctie verdeling infrastructuur
Tussen de artikelonderdelen van de DMO worden de materiële exploitatiebudgetten herschikt om beter bij de activiteiten en de verantwoording aan te sluiten.
Conform de nieuwe methodiek voor het bepalen van de middensom voor salarisbetalingen zijn de middensommen herijkt en als gevolg daarvan de budgetten herschikt.
Verdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2008 over de defensieonderdelen.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast.
Herschikking investeringen (planharmonisatie)
Deze mutatie betreft de noodzakelijke verhoging van de exploitatie-uitgaven zoals het op peil brengen van de voorraden bij het Algemeen Goederen Bedrijf en de stijging van de totale uitgaven voor brandstoffen en energie. Financiering van deze begrotingsmutaties wordt opgevangen via herschikkingen binnen de investeringsprojecten MTADS, verbeterd inzicht, de versterking van de manoeuvrebataljons Korps Mariniers en verschillende andere kleine projecten.
Tussen de artikelonderdelen van de exploitatie bij DMO worden de salarisbudgetten herschikt om beter bij de verschillen artikelonderdelen (en dus activiteiten) aan te sluiten. Dit ten bate van de juiste verantwoording.
Herschikking investeringen (STAAL)
De budgetten die in het kader van maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie STAAL in de investeringen waren gereserveerd worden conform uitgewerkte plannen naar de defensieonderdelen herschikt.
Investeringen SAC C-17 vliegtuigen
Dit betreft de Investeringsbijdrage van Defensie voor de Nederlandse deelname aan het C-17 initiatief van de NAVO om de strategische luchttransportcapaciteit te vergroten. Dit budget wordt toegevoegd aan de Investeringen Luchtstrijdkrachten.
Van Buitenlandse Zaken investeringen SAC C-17 vliegtuigen
Het gaat hier om de investeringsbijdrage van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de Nederlandse deelname aan het C-17 initiatief van de NAVO om de strategische luchttransportcapaciteit te vergroten. Dit budget wordt toegevoegd aan de Investeringen Luchtstrijdkrachten.
Door de gunstige ontwikkeling van de dollarkoers treden bij Defensie meevallers op. In het Besluitvormingsmemorandum van de Voorjaarsnota is het excessieve deel vrijgemaakt voor het generale beeld. Met deze mutatie wordt het budget nader toegedeeld op basis van de feitelijke realisatie.
Op dit moment is er bij het militaire personeel sprake van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
De onderdelen Logistieke Ondersteuning Zee-, Land- en Luchtstrijdkrachten worden voor het jaar 2008 gecompenseerd voor de gestegen brandstofprijzen.
Dit betreft compensatie voor de kosten die de Logistieke Ondersteuning Zee- en Luchtstrijdkrachten maken voor de afstotingsactiviteiten van overtollig materieel.
De totale kosten voor transport bij de bedrijfsgroep Transport van het Commando Dienstencentra ten behoeve van de onderdelen Logistieke Ondersteuning Zee-, Land- en Luchtstrijdkrachten zijn hoger dan begroot. Hiervoor wordt het Commando Dienstencentra budgettair gecompenseerd.
Compensatie Algemeen Goederen Bedrijf
Het Commando Landstrijdkrachten en de Defensie Materieelorganisatie hebben afspraken gemaakt over personele ondersteuning door het Commando Landstrijdkrachten om piekbelasting bij het Algemeen Goederen Bedrijf op te vangen. Vanwege de personele ondervulling kan het Commando Landstrijdkrachten deze ondersteuning in 2008 niet leveren en wordt de Defensie Materieelorganisatie gecompenseerd voor de daardoor noodzakelijke inhuur.
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Zowel in 2006 als 2007 is de vierde kwartaalbetaling doorgeschoven naar het volgende jaar. Gelet op de liquiditeitspositie van de Dienst Vastgoed Defensie wordt de vierde kwartaalbetaling van dit jaar niet doorgeschoven.
De onderhoudsbudgetten voor de infrastructuur van de Defensie Materieelorganisatie worden beter afgestemd op de locaties waar de Defensie Materieelorganisatie hoofdgebruiker is.
Er vindt een verlaging van de ontvangsten plaats als gevolg van de nieuwe verrekenmethodiek van FMS-betalingen voor een bedrag van € 20 miljoen.
Beleidsartikel 26 Commando Dienstencentra
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 969 202 | 976 522 | 100 456 | 1 076 978 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Bedrijfsgroep informatievoorziening | 39 562 | 35 489 | 4 988 | 40 477 |
Bedrijfsgroep ICT | 15 053 | 15 072 | 1 077 | 16 149 |
Bedrijfsgroep Transport | 71 686 | 72 122 | 20 615 | 92 737 |
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg | 83 259 | 88 058 | – 6 771 | 81 287 |
Bedrijfsgroep Overige diensten | 89 108 | 96 363 | 73 660 | 170 023 |
Bedrijfsgroep Personele diensten | 136 910 | 134 235 | – 37 902 | 96 333 |
Nederlandse Defensie Academie | 53 432 | 56 964 | 8 561 | 65 525 |
Attachés | 20 688 | 20 688 | 0 | 20 688 |
Investeringen infrastructuur | 212 181 | 220 721 | – 15 321 | 205 400 |
Investeringen informatievoorziening | 108 000 | 111 818 | – 18 709 | 93 109 |
Exploitatie informatievoorziening | 92 189 | 73 584 | 46 428 | 120 012 |
Totaal programma-uitgaven | 922 068 | 925 114 | 76 626 | 1 001 740 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando Dienstencentra | 33 187 | 37 461 | 18 134 | 55 595 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 6 635 | 6 635 | 5 561 | 12 196 |
Totaal apparaatsuitgaven | 39 822 | 44 096 | 23 695 | 67 791 |
Totaal uitgaven | 961 890 | 969 210 | 100 321 | 1 069 531 |
Totaal ontvangsten | 42 655 | 42 655 | 3 000 | 45 655 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | ||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 17 444 | 4 146 | – 18 759 | 2 831 |
Vertraging oprichting ARBO/BGGZ | – 3 890 | – 3 890 | ||
Ophogen IV-exploitatie | 13 400 | – 13 400 | 0 | |
Herijking middensommen | – 3 042 | – 3 042 | ||
Verdeling loon- en prijsbijstelling | 20 036 | 1 217 | 14 132 | 35 385 |
Aanpassing IV-budget | – 2 939 | – 2 939 | ||
Transportkosten | 18 790 | 18 790 | ||
Personele ondervulling | – 13 976 | – 13 976 | ||
Facilitaire dienstverlening Haagse regio | 21 917 | 4 722 | 26 639 | |
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | 4 500 | 5 700 | 10 200 | |
Toelagen internationale functies | 4 800 | 4 800 | ||
Claims Bommelerwaard | 5 000 | 5 000 | ||
Vertraging projecten | – 15 868 | – 15 868 | ||
IV-intensiveringen | 12 200 | 12 200 | ||
Defensiebrede IV-exploitatie | 7 300 | 7 300 | ||
Onderhoudsbudgetten | 13 891 | 13 891 | ||
Bijstelling ontvangsten | 3 000 | 3 000 | ||
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 110 521 | 23 695 | – 33 895 | 100 321 |
Totaal | 110 521 | 23 695 | – 33 895 | 100 321 |
Herschikking tussen defensieonderdelen (exploitatie)
De diverse mutaties betreffen onder andere het volgende:
– de verhuizing van het Centraal Betaalkantoor Defensie leidt tot eenmalige inrichtingskosten die vanuit de investeringen worden herschikt;
– de beveiligingskosten voor de beveiliging van de Prins Willem Alexander Kazerne in Gouda vallen hoger uit;
– de uitdeling en herschikking van budgetten in het kader van maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie STAAL;
– ten behoeve van de voortgang van de invoering van FINAD en de overige voorbereidingen voor de invoering van ERP en bedrijfskosten wordt het hiertoe gereserveerde budget herschikt.
Herschikking tussen defensieonderdelen (investeringen)
In de aanloop naar de Defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen genomen om invulling te geven aan de beleidsprioriteiten. De opbrengst van de extensiveringen uit het Defensieplan worden nu volledig gereserveerd binnen de investeringen van DMO. Dit geldt onder andere voor de projecten NEC en SPEER. De verbetering van de operationele inzetbaarheid door de versterking van Network Enabled Capabilities (NEC) wordt nu uitgevoerd binnen de investeringen van DMO. Voor de voorbereidingen op de invoering van ERP worden uit het budget dat hiervoor binnen CDC was gereserveerd gelden voor een projectorganisatie aan de defensieonderdelen toegewezen.
Vertraging oprichting ARBO/BGGZ
Door vertraging in de oprichting van het ARBO-Dienstencentra worden nu de eerder overgehevelde budgetten naar de bedrijfsgroep Gezondheidszorg van het CDC teruggeboekt.
Omdat de verwachte verlaging van de IV-exploitatiekosten nog niet heeft plaatsgevonden, wordt de herschikking van de IV-budgetten uit de defensiebegroting 2008 teruggedraaid.
Conform de nieuwe methodiek voor het bepalen van de middensom voor salarisbetalingen zijn de middensommen herijkt en als gevolg daarvan de budgetten herschikt.
Verdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2008 naar de defensieonderdelen.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast.
De totale kosten voor transport bij de bedrijfsgroep Transport van het Commando Dienstencentra ten behoeve van de defensieonderdelen zijn hoger dan begroot, als gevolg van de inzet van eigen luchttransport ten behoeve van Afghanistan waardoor luchttransport moet worden ingehuurd. Daarnaast spelen de hoge brandstofprijzen een rol. Hiervoor wordt het Commando Dienstencentra budgettair gecompenseerd.
Op dit moment is er bij het militaire personeel sprake van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
Facilitaire dienstverlening Haagse regio
Sinds dit jaar draagt het Haags Facilitair Bedrijf als onderdeel van het Commando Dienstencentra zorg voor de beveiliging en instandhouding van het vastgoed van de Bestuursstaf alsmede voor de Paresto dienstverlening. Hiertoe wordt het bij de Bestuurstaf opgenomen budget herschikt naar het Commando Dienstencentra.
Compensatie uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Zowel in 2006 als 2007 is de vierde kwartaalbetaling doorgeschoven naar het volgende jaar. Gelet op de liquiditeitspositie van de Dienst Vastgoed Defensie wordt de vierde kwartaalbetaling van dit jaar niet doorgeschoven.
Toelagen internationale functies
De uitgaven voor de toelagen die defensiepersoneel ontvangt bij plaatsing op een internationale functie zijn hoger uitgevallen dan was voorzien.
In 2008 zal de bedrijfsgroep Personele Diensten voor € 5 miljoen aan toegekende claims van particulieren en bedrijven betalen naar aanleiding van de stroomstoring in de Bommeler- en Tielerwaard. Deze claims zijn niet in de defensiebegroting voorzien.
Een aantal Infrastructuurprojecten, waaronder renovatie van het Plein/Kalvermarktcomplex en het project Overkappingen vertragen naar latere jaren.
De uitgaven voor FINAD en overige voorbereidingen van ERP realiseren eerder waarvoor de hiervoor gereserveerde budgetten worden herschikt
De instandhoudingskosten van nieuwe IV systemen, zoals de nieuwe P&O-systemen, vallen hoger uit dan begroot. Verder loopt de afbouw van legacy-systemen minder snel dan was geraamd.
Doordat het Commando Dienstencentra van een groeiend aantal defensielocaties de hoofdgebruiker is, vinden de uitgaven voor het onderhoud van de betrokken infrastructuur bij het Commando Dienstencentra plaats.
Bij de Bedrijfsgroep Gezondheidzorg zijn de verwachte ontvangsten naar boven bijgesteld.
Niet-beleidsartikel 70 Geheime uitgaven
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 760 | 2 078 | 28 | 2 106 |
Uitgaven | ||||
Geheime uitgaven | 1 760 | 2 078 | 28 | 2 106 |
Totaal uitgaven | 1 760 | 2 078 | 28 | 2 106 |
Voor 2008 wordt het budget voor geheime uitgaven aangepast aan de actuele situatie.
Niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 862 | 280 299 | – 302 495 | – 22 196 |
Uitgaven | ||||
Loonbijstelling | 164 051 | – 164 051 | 0 | |
Prijsbijstelling | 72 732 | – 72 732 | 0 | |
Nader te verdelen | 24 419 | 33 522 | – 65 712 | – 32 190 |
Onvoorzien | 7 443 | 9 994 | 0 | 9 994 |
Totaal uitgaven | 31 862 | 280 299 | – 302 495 | – 22 196 |
Deze mutatie heeft betrekking op de uitdeling van de loonbijstelling aan de defensieonderdelen.
Het betreft hier de vastgestelde uitdeling van de prijsbijstelling aan de defensieonderdelen.
De mutatie van per saldo – € 65,7 miljoen betreft met name de volgende elementen:
– bij de Defensie Materieelorganisatie vindt een verlaging van de ontvangsten plaats als gevolg van de nieuwe verrekeningsmethodiek van FMS-betalingen voor een bedrag van € 20 miljoen. Dit wordt op dit artikel verwerkt omdat hiervoor geen verlaging van de uitgaven geboekt kunnen worden;
– daarnaast is hier het resultaat verwerkt van de bij de defensieonderdelen genoemde mutaties op de exploitatie en investeringsbudgetten voor 2008;
– tevens is per saldo een bedrag van – € 0,3 miljoen overgeheveld naar andere departementen.
Niet-beleidsartikel 90 Algemeen
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 718 434 | 1 665 630 | 29 800 | 1 695 430 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Pensioenen en uitkeringen | 1 084 847 | 1 069 966 | 45 716 | 1 115 682 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 150 823 | 128 135 | 5 203 | 133 338 |
Ziektekostenvoorziening | 13 323 | 13 323 | 2 833 | 16 156 |
Milieu-uitgaven | 18 579 | 19 129 | – 10 110 | 9 019 |
Subsidies en bijdragen | 15 794 | 15 794 | 332 | 16 126 |
Bijdragen aan NAVO | 83 612 | 83 612 | – 5 360 | 78 252 |
Internationale samenwerking | 3 548 | 3 548 | 55 | 3 603 |
Wetenschappelijk onderzoek | 80 457 | 80 457 | 2 981 | 83 438 |
Overige uitgaven | 27 505 | 27 505 | 6 137 | 33 642 |
Totaal programma-uitgaven | 1 478 488 | 1 441 469 | 47 787 | 1 489 256 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Bestuursstaf | 136 528 | 117 386 | 2 645 | 120 031 |
Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst | 72 053 | 75 410 | – 15 867 | 59 543 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 4 765 | 4 765 | – 4 765 | 0 |
Totaal apparaatsuitgaven | 213 346 | 197 561 | – 17 987 | 179 574 |
Totaal uitgaven | 1 691 834 | 1 639 030 | 29 800 | 1 668 830 |
Totaal ontvangsten | 452 668 | 474 668 | – 22 000 | 452 668 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | ||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 9 164 | – 2 741 | 6 423 | |
Windturbines Coevorden | – 8 000 | – 8 000 | ||
Herijking middensommen | – 3 892 | – 3 892 | ||
Verdeling loon- en prijsbijstelling | 55 100 | 6 362 | 61 462 | |
Aanpassing IV-budgetten | 12 032 | 12 032 | ||
Bijstelling Pensioenen en Uitkeringen | – 1 211 | – 1 211 | ||
Compensatie Ziektekostenvoorziening | 2 134 | 2 134 | ||
Vertraging milieuprojecten | – 2 400 | – 2 400 | ||
Vertraging NAVO-projecten | – 7 000 | – 7 000 | ||
Facilitaire dienstverlening Haagse regio | – 2 1917 | – 21 917 | ||
Transportkosten | – 1 510 | – 1 510 | ||
Personele vulling | – 1 556 | – 1 556 | ||
Baten- lastendiensten | – 4 765 | – 4 765 | ||
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 54 787 | – 17 987 | – 7 000 | 29 800 |
Totaal | 54 787 | – 17 987 | – 7 000 | 29 800 |
Herschikking tussen defensieonderdelen
De diverse kleine mutaties betreffen onder andere het volgende:
– er zijn uitgaven opgenomen voor de invoering van het flexibel personeelssysteem (FPS), waaronder de deelprojecten loopbaanbegeleiding, ontwikkeling nieuw opleidingsbeleid en de projectorganisatie;
– extra uitgaven voor defensiebrede scholing en vorming;
– een niet-relevant deel van de uitgaven voor pensioenen en uitkeringen is gecorrigeerd naar het juiste niveau en naar Financiën overgeheveld;
– fondsen voor de uitvoering van het project I-bridge zijn overgeheveld van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het gaat hier om het kunnen opereren in netwerken ten behoeve van Nederland als ondernemend innovatie land;
– de uitdeling en herschikking van budgetten in het kader van maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie STAAL;
– diverse projecten op het gebied van informatievoorziening vertragen naar 2009.
Door vertraging in de uitvoering van het Windmolenpark te Coevorden worden de budgetten later in de tijd gefaseerd.
Conform de nieuwe methodiek voor het bepalen van de middensom voor salarisbetalingen zijn de middensommen herijkt en als gevolg daarvan de budgetten herschikt.
Verdeling loon- en prijsbijstelling
Het betreft hier de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2008 over de defensieonderdelen.
Door een tariefbijstelling bij de DTO voor IV-werkplekdiensten worden de IV-budgetten aangepast.
Compensatie ziektekostenvoorziening
In 2008 wordt meer gebruik gemaakt van de tijdelijke compensatie voor de afschaffing van de ziektekostenvoorziening dan eerder geraamd.
Diverse kleinere milieuprojecten vertragen, waaronder de projecten Restwarmte en Geo-data.
Door de vertraging van een aantal infrastructuurprojecten, waaronder de vernieuwing van de brandstofpijpleiding tussen Nederland en België, zijn de bijdragen aan de NAVO in 2008 lager.
Facilitaire dienstverlening Haagse regio
Sinds dit jaar draagt het Haags Facilitair Bedrijf als onderdeel van het Commando Dienstencentra zorg voor de beveiliging en instandhouding van het vastgoed van de Bestuursstaf. Hiertoe wordt het bij de Bestuursstaf opgenomen budget herschikt naar het Commando Dienstencentra.
De totale kosten voor transport bij de bedrijfsgroep Transport van het Commando Dienstencentra ten behoeve van de Bestuursstaf zijn hoger dan begroot. Hiervoor wordt het Commando Dienstencentra budgettair gecompenseerd.
De uitgaven van personeel zijn hoger door extra personeel voor Defensiebrede Voorlichting en Communicatie en Facilitaire Zaken. Hiertegenover staat dat op dit moment bij het militaire personeel sprake is van een negatief saldo van in- en uitstroom. Hierdoor valt per saldo de werkelijke sterkte bij militair personeel lager uit dan de begrote sterkte. De genomen maatregelen op het gebied van werving en behoud moeten zorgen dat de werkelijke sterkte op het gewenste niveau komt.
Sinds dit jaar draagt het Haags Facilitair Bedrijf als onderdeel van het Commando Dienstencentra zorg voor de dienstverlening door Paresto bij de Bestuursstaf. Hiertoe wordt het bij de Bestuursstaf opgenomen budget herschikt naar het CDC.
De begroting van de ontvangsten is bij eerste suppletore begroting 2008 bijgesteld met de hogere verkoopopbrengsten in verband met de verkoop van materieel naar aanleiding van de in- en extensiveringen uit het defensieplan. Het betreft hier de verkopen van tanks, pantserhouwitzers en F-16 vliegtuigen. Nadere analyse geeft nu een andere fasering van de verkoopopbrengsten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31792-X-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.