Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31792-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31792-VI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in: a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Inleiding | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen | 6 |
11 Nederlandse rechtsorde | 6 | |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand | 7 | |
13 Rechtshandhaving, criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding | 8 | |
14 Jeugd | 10 | |
15 Vreemdelingen | 11 | |
17 Internationale rechtsorde | 13 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 14 |
91 Algemeen | 14 | |
92 Nominaal en onvoorzien | 15 | |
93 Geheim | 16 |
Dit is de 2de suppletoire begroting 2008 van het ministerie van Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2008.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:
• de vastgestelde begroting 2008;
• de stand 1ste suppletoire begroting 2008;
• de mutaties 2de suppletoire begroting 2008;
• de stand 2de suppletoire begroting 2008 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en alle overige politiek relevante mutaties toegelicht.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2008 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2008 | 5 489 960 | |
Stand 1ste suppletoire begroting 2008 | 5 830 775 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1) Meevaller rechtsbijstand | 12 | – 13 000 |
2) Overheveling ten behoeve van forensisch psychische zorg (van VWS) | 13 | 59 500 |
3) DJI Resultaat 2007 | 13, 14 ,15 | 24 687 |
4) Uitstapprogramma ex-prostituees | 13 | – 14 000 |
Overige mutaties | – 30 846 | |
Stand 2de suppletoire begroting 2008 | 5 857 116 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een meevaller voor van in totaal € 13 miljoen. Het grootste deel van deze meevaller (€ 8 miljoen) wordt veroorzaakt doordat veel asielzoekers direct worden doorgestuurd naar opvangcentra in plaats van eerst naar aanmeldcentra. De kosten voor rechtsbijstand naar aanleiding van de instroom in de opvangcentra worden op een later tijdstip gemaakt dan in de aanmeldcentra. Hierdoor vindt over de jaren heen een verschuiving plaats van de uitgaven.
2) Overheveling ten behoeve van forensisch psychische zorg (van VWS)
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» is € 59,5 miljoen toegevoegd. Met ingang van 2008 is de verantwoordelijkheid voor de forensische zorg in het strafrechtelijk kader overgegaan van VWS/Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) naar Justitie.
Bij 1ste suppletoire begroting 2008 is het resultaat 2007 van de DJI per abuis (deels) verwerkt als een uitgavenverlaging. Dit had echter een ontvangstenverhoging moeten zijn. Bij 2e suppletoire begroting is daarom deze uitgavenverlaging van circa € 24,7 miljoen gecorrigeerd en zijn de ontvangsten van DJI alsnog verhoogd met een bedrag van € 24,7 miljoen. Deze desaldering is geboekt op de volgende operationele doelstellingen: 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties», 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» en 15.3 «Terugkeer vreemdelingen».
4) Uitstapprogramma uittredende ex-prostituees
Als gevolg van het amendement Anker (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 474 VI, nr.7) is voor 2008 een bedrag van € 15 miljoen op de Justitiebegroting beschikbaar gekomen voor uitstapprogramma’s voor ex-prostituees. Het bedrag van € 15 miljoen is geboekt op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging». Hiervan wordt in 2008 slechts € 1 miljoen uitgegeven, omdat de opstelling van een subsidieregeling de nodige tijd vraagt. De resterende middelen (€ 14 miljoen) worden doorgeschoven naar de jaren 2009 en 2010.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2008 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2008 | 1 100 627 | |
Stand 1ste suppletoire begroting 2008 | 1 211 244 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1) DJI resultaat 2007 | 13, 14 ,15 | 24 687 |
2) Tegenvaller Boetes en Transacties (B&T) | 13 | – 74 000 |
Overige mutaties | 31 427 | |
Stand 2de suppletoire begroting 2008 | 1 193 358 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Zie in het overzicht «belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2008» de toelichting bij de mutatie «DJI resultaat 2007».
2) Tegenvaller Boeten en transacties (B&T)
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 74 miljoen. Circa € 50 miljoen van deze tegenvaller is veroorzaakt door de politieacties voor een betere CAO in de eerste maanden van 2008 en onderhoud aan het systeem voor trajectcontroles. Een tekort van € 24 miljoen is het gevolg van het niet volledig kunnen realiseren van de taakstelling B&T zoals opgenomen in het Coalitieakkoord. Deze taakstelling heeft betrekking op het hele jaar, maar de daarvoor noodzakelijke tariefverhoging is pas vanaf 1 april 2008 inwerking getreden.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10 682 | 10 560 | 2 199 | 12 759 |
Apparaat-uitgaven | 10 682 | 10 560 | 2 199 | 12 759 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 5 440 | 5 364 | 890 | 6 254 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 5 440 | 5 364 | 890 | 6 254 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 5 242 | 5 196 | 1 309 | 6 505 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 5 242 | 5 196 | 1 309 | 6 505 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 328 683 | 1 323 759 | 28 797 | 1 352 556 |
Programma-uitgaven | 1 328 683 | 1 323 759 | 28 797 | 1 352 556 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 882 205 | 873 076 | 29 905 | 902 981 |
Waarvan juridisch verplicht | 902 781 | |||
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 842 478 | 833 528 | 24 455 | 857 983 |
12.1.2 Hoge Raad | 27 832 | 27 768 | 247 | 28 015 |
12.1.3 Overige diensten | 11 895 | 11 780 | 5 203 | 16 983 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 446 478 | 450 683 | – 1 108 | 449 575 |
Waarvan juridisch verplicht | 449 575 | |||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 410 786 | 417 842 | 689 | 418 531 |
12.2.2 Overig | 35 692 | 32 841 | – 1 797 | 31 044 |
Ontvangsten | 186 295 | 175 295 | 1 207 | 176 502 |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 177 926 | 166 926 | – 9 000 | 157 926 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven zoals diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken, de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Verder zijn er middelen gereserveerd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie ad € 13 miljoen op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» toegelicht.
Meevaller verbeurd verklaarde gelden
Ontvangsten als gevolg van verbeurd verklaarde gelden zijn moeilijk te ramen. Als gevolg van enkele incidentele (grote) ontvangsten is er sprake van een meevaller van € 6,7 miljoen.
De griffierechtenontvangsten vallen lager uit dan geraamd. Dit komt enerzijds door een lagere instroom dan eerder was voorzien en anderzijds door een verandering in de samenstelling van het zaaksaanbod. Hierdoor ontstaat een tegenvaller van € 9 miljoen op de operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».
13 RECHTSHANDHAVING, CRIMINALITEITSBESTRIJDING EN TERRORISMEBESTRJDING
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 521 479 | 2 536 173 | 160 614 | 2 696 787 |
Programma-uitgaven | 2 521 479 | 2 536 173 | 160 614 | 2 696 787 |
13.1 Preventieve maatregelen | 10 678 | 14 999 | 556 | 15 555 |
Waarvan juridisch verplicht | 15 535 | |||
13.1.1 Dienst Justis | 331 | 4 177 | 6 | 4 183 |
13.1.2 Overig | 10 347 | 10 822 | 550 | 11 372 |
13.3 Handhaving en vervolging | 637 711 | 669 579 | 48 386 | 717 965 |
Waarvan juridisch verplicht | 582 606 | |||
13.3.1 Rechtshandhaving | 59 544 | 74 683 | 13 116 | 87 799 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 513 771 | 530 513 | 33 814 | 564 327 |
13.3.3 NFI | 64 396 | 64 383 | 1 456 | 65 839 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 804 618 | 1 774 757 | 115 807 | 1 890 564 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 870 500 | |||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 059 454 | 1 055 394 | – 11 847 | 1 043 547 |
13.4.2 DJI-Forensische zorg | 420 923 | 403 675 | 129 128 | 532 803 |
13.4.3 Reclassering | 230 643 | 221 253 | – 6 389 | 214 864 |
13.4.5 CJIB | 87 972 | 88 838 | 4 655 | 93 493 |
13.4.6 Overig | 5 626 | 5 597 | 260 | 5 857 |
13.5 Slachtofferzorg | 35 859 | 36 962 | – 3 960 | 33 002 |
Waarvan juridisch verplicht | 33 002 | |||
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 14 715 | 15 818 | – 1 202 | 14 616 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 21 144 | 21 144 | – 2 758 | 18 386 |
13.6 Terrorismebestrijding | 32 613 | 39 876 | – 75 | 39 801 |
Waarvan juridisch verplicht | 39 596 | |||
13.6.1 NCTb | 29 493 | 36 789 | – 85 | 36 704 |
13.6.2 IND | 3 120 | 3 087 | 10 | 3 097 |
Ontvangsten | 832 679 | 869 884 | – 43 101 | 826 783 |
Waarvan Boeten & Transacties | 815 546 | 823 246 | – 74 000 | 749 246 |
Waarvan Pluk ze | 12 820 | 12 820 | 5 000 | 17 820 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie en systeemvernieuwing bij het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Justitie in de Buurt, Regionale Arrondisementale Justitiele Beraden en bestrijding voetbalvandalisme.
Toelichting op beleidsartikel 13
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie met een totale omvang van € 24,7 miljoen op onder andere operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
Herschikking schadeloosstellingen
De budgetten voor schadeloosstellingen worden van niet-beleidsartikel 91 overgeheveld naar beleidsartikel 13. Op artikel 91 is sprake van een onjuiste artikelbelasting. Dit wordt hiermee gecorrigeerd.
Uitstapprogramma uittredende ex-prostituees
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie van € 14 miljoen op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» toegelicht.
Tegenvaller Openbaar Ministerie (OM)
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» is sprake van ramingstekort als gevolg van een hoger ambitieniveau op meerdere terreinen (bijvoorbeeld OM-verandert, GPS en het Programma Versterking Opsporing en Vervolging) ten opzichte van de beschikbare middelen. Hierdoor wordt het uitgavenkader met € 5 miljoen verhoogd.
Op operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» doet zich een meevaller voor van € 5 miljoen. De meevaller wordt onder andere veroorzaakt door het feit dat uitgaven aan beveiligingskosten ten behoeve van het Libanontribunaal in plaats van 2008 (zoals eerder gepland) in 2009 zullen plaatsvinden, doordat de opstart van de organisatie is vertraagd.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie van € 74 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie met een totale omvang van € 24,7 miljoen op onder andere operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
Op grond van de reeds gerealiseerde ontvangsten in 2008 kan de raming op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» worden verhoogd met € 5 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 522 336 | 519 501 | 4 659 | 524 160 |
Programma-uitgaven | 522 336 | 519 501 | 4 659 | 524 160 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 9 868 | 9 003 | – 307 | 8 696 |
Waarvan juridisch verplicht | 8 601 | |||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 4 800 | 4 599 | 178 | 4 777 |
14.1.4 Overig | 5 068 | 4 405 | – 486 | 3 919 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd | 512 468 | 510 498 | 4 966 | 515 464 |
Waarvan juridisch verplicht | 513 249 | |||
14.2.1 DJI – jeugd | 336 793 | 325 610 | 11 268 | 336 878 |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 85 223 | 83 539 | 14 606 | 98 145 |
14.2.3 HALT | 12 492 | 12 742 | 380 | 13 122 |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 53 599 | 55 949 | – 2 290 | 53 659 |
14.2.5 DJJ – overig | 24 361 | 32 658 | – 18 998 | 13 660 |
Ontvangsten | 1 487 | 1 487 | 255 | 1 742 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd. Met name voor activiteiten op het gebied van de aanpak van de jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de JJI’s.
Toelichting op beleidsartikel 14
Op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» doet zich een meevaller voor van € 11,5 miljoen. Het grootse deel van deze meevaller ( € 8,5 miljoen) heeft betrekking op de jeugdreclassering. De groei en daarmee het beroep op de hardheidsclausule in 2008 ten behoeve van de reguliere jeugdreclassering is lager uitgevallen dan voorzien (€ 4 miljoen). De feitelijke ontwikkeling van de instroom is achter gebleven bij de raming. Daarnaast wordt ten behoeve van het programma jeugdreclassering € 4,5 miljoen minder uitgegeven dan geraamd, voornamelijk vanwege de vertraagde invoering van de wet gedragsbeïnvloeding jeugdigen.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie met een totale omvang van € 24,7 miljoen op onder andere operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie met een totale omvang van € 24,7 miljoen op onder andere operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 870 154 | 1 056 608 | 10 276 | 1 066 884 |
Programma-uitgaven | 870 154 | 1 056 608 | 10 276 | 1 066 884 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 186 957 | 278 645 | 3 368 | 282 013 |
Waarvan juridisch verplicht | 282 013 | |||
15.1.1 IND | 186 560 | 278 395 | 3 360 | 281 755 |
15.1.2 Overig | 397 | 250 | 8 | 258 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 400 501 | 496 811 | – 2 045 | 494 766 |
Waarvan juridisch verplicht | 494 698 | |||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 365 935 | 460 845 | – 2 803 | 458 042 |
15.2.2 Overige instellingen | 34 566 | 35 966 | 758 | 36 724 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 282 696 | 281 152 | 8 953 | 290 105 |
Waarvan juridisch verplicht | 283 990 | |||
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 153 705 | 149 450 | 11 243 | 160 693 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 41 224 | 41 221 | 1 374 | 42 595 |
15.3.3 IND | 23 640 | 23 388 | 505 | 23 893 |
15.3.4 Overig | 8 428 | 8 205 | – 12 | 8 193 |
15.3.5 Dienst terugkeer en vertrek | 55 699 | 58 888 | – 4 157 | 54 731 |
Ontvangsten | 71 132 | 162 505 | 23 641 | 186 146 |
Het niet-juridisch verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is geoormerkt voor onder meer de Vereniging Vluchtelingenwerk Nederland. Daarnaast is een deel gereserveerd voor de Internationale Organisatie voor Migratie.
Toelichting op beleidsartikel 15
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie met een totale omvang van € 24,7 miljoen op onder andere operationele doelstelling 15.3 «Terugkeer vreemdelingen» toegelicht.
Meevaller vertraagde krimp COA
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» doet zich per saldo een meevaller voor van € 8 miljoen. De kosten van de krimp zijn gedaald nu de bezetting minder snel omlaag gaat dan geraamd. De meevaller is een inschatting voor het gehele jaar 2008. De feitelijke afrekening 2008 vindt plaats na afloop van het jaar 2008.
Meevaller loon- en prijsbijstelling
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» doet zich een meevaller voor van € 5,7 miljoen. De geraamde indexering van de te verstrekken subsidie aan het COA is hoger dan de werkelijke loon- en prijscompensatie. Hierdoor vloeit € 5,7 miljoen generaal terug.
Tegenvaller aanvulling voorzieningen
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» doet zich een tegenvaller voor van € 6,25 miljoen. Het blijkt dat de gemiddelde verblijfsduur in de tijdelijke noodvoorzieningen vreemdelingen (TNV) op dit moment 60 dagen bedraagt. De TNV is oorspronkelijk gericht op een verblijfsduur van drie á vier weken (21–28 dagen). Gezien de langere verblijfsduur van vreemdelingen in de TNV is het noodzakelijk het niveau van de voorzieningen te verhogen naar een niveau dat beter past bij de langere verblijfsduur.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie met een totale omvang van € 24,7 miljoen op onder andere operationele doelstelling15.3 «Terugkeer vreemdelingen» toegelicht.
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt het ontvangstenkader met € 9,5 miljoen verhoogd. Voor een bedrag van € 8,9 miljoen betreft dit de afrekening over 2007 van het COA. Deze afrekening behoort in het jaar daarop bij de ontvangsten verantwoord te worden.
Op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» was bij 1ste suppletoire begroting 2008 abusievelijk € 91,373 miljoen geboekt. Door middel van een correctie wordt het ontvangstenbudget op de juiste operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» verantwoord.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 853 | 1 823 | 89 | 1 912 |
Apparaat-uitgaven | 1 853 | 1 823 | 89 | 1 912 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 853 | 1 823 | 89 | 1 912 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 853 | 1 823 | 89 | 1 912 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 240 397 | 229 114 | – 32 388 | 196 726 |
Programma-uitgaven | 32 183 | 29 006 | – 29 006 | 0 |
91.1 Algemeen | 32 183 | 29 006 | – 29 006 | 0 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 32 183 | 29 006 | – 29 006 | 0 |
Apparaat-uitgaven | 208 895 | 200 789 | – 3 382 | 197 407 |
91.1 Algemeen | 208 895 | 200 789 | – 3 382 | 197 407 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 208 895 | 200 789 | – 3 382 | 197 407 |
Ontvangsten | 9 034 | 2 073 | 112 | 2 185 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Herschikking schadeloosstellingen
De budgetten voor schadeloosstellingen worden van niet-beleidsartikel 91 overgeheveld naar beleidsartikel 13. Op artikel 91 is sprake van een onjuiste artikelbelasting. Dit wordt hiermee gecorrigeerd.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 9 289 | 149 572 | – 147 926 | 1 646 |
Apparaat-uitgaven | – 9 289 | 149 572 | – 147 926 | 1 646 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 9 289 | 149 572 | – 147 926 | 1 646 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 9 289 | 149 572 | – 147 926 | 1 646 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 984 | 2 984 | 21 | 3 005 |
Programma-uitgaven | 2 984 | 2 984 | 21 | 3 005 |
93.1 Geheim | 2 984 | 2 984 | 21 | 3 005 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 2 984 | 2 984 | 21 | 3 005 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31792-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.