31 792 A
Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Inhoudsopgave blz.

1.Leeswijzer3
   
2.De producten4
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties4
2.2 De productartikelen8

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2009 (Vermoedelijke Uitkomsten 2008), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

2. De producten

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Belangrijkste suppletore mutaties 2008

 Art.nr.UitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2008 7 193,77 191,1
Amendement van Hijum en Hofstra, 30 800A, nr. 43 – 3,0 – 3,0
Stand vastgestelde begroting 2008 7 190,77 188,1
    
Stand 1e suppletore begroting 2008 7 145,27 145,2
– mutaties Miljoenennota 2009 (uitkomst 2008)  59,0 59,0
– mutaties Najaarsnota 2008 (belangrijkste):    
1 Onderhoud Hoofdwatersystemen 11.02 36,2  
2A Onderhoud hoofdwegen12.02 120,0  
2B Onderhoud hoofdwegen 12.02 200,0 
3 Aanleg hoofdwegen 12.03 271,5  
4 Regulier onderhoud spoorwegen 13.02 – 270,0  
5 Aanleg spoorwegen 13.03/05– 227,9  
6 Ontvangsten spoorwegen 13.09 – 45,6
7 Rijksbijdrage regionale mob.fondsen 14.02 – 20,0  
8 Basispakket B&O hoofdvaarwegen 15.02 170,0  
9 Aanleg hoofdvaarwegen 15.03/05 – 45,4  
10 Realisatieprogramma PMR16.01 25,4  
11 Betuweroute 17.02 – 47,0  
12 Realisatie HSL-zuid 17.03 – 80,4  
13 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW 19.09  64,6
14 Bijdragen ten laste van het FES 19.10  84,8
Diversen – 30,3 – 1,7
Stand 2e suppletore begroting 2008 7 306,37 306,3

Toelichting

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2008 van het ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De belangrijkste zijn in bovenstaande tabel weergegeven en hieronder toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

1. Onder andere ten behoeve van het uitvoeren van het suppletieprogramma van 12 mln m3/jaar en het faalkansbeheer van de stormvloedkeringen wordt een bedrag van ca. € 60 mln. aan het budget gevoegd. Daartegenover staat een kasoverschot van bijna € 24 mln. als gevolg van vertragingen op de projecten Stuwen Lek (aanbestedingsproblemen) en Haringvliet (voorbereidingen van de aannemer vertraagd).

2.

A Op het budget beheer en onderhoud hoofdwegennet wordt een overschrijding verwacht van ca. € 121 mln. Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door versneld uitvoeren van het onderhoud. Daarnaast is er een aantal andere oorzaken. Zo zijn er mobiliteitsmaatregelen getroffen om verkeershinder te beperken. Deze maatregelen zijn eerder niet begroot. Verder is de prijsontwikkeling in de wegensector sterker geweest dan voorzien. Dit heeft een extra druk op de budgetten gelegd.

B Er wordt een uitgave van € 200 mln. ten behoeve van het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet die voorzien was voor 2009, al in 2008 voldaan. Deze mutatie is ingegeven door de wens van het kabinet om in 2009 budgettaire ruimte te creëren.

3. Een aantal grote infra-projecten is in realisatie. In 2008 kon een aantal kasversnellingen worden bereikt. De belangrijkste zijn de realisatie van A2-projecten: Holendrecht-Oudenrijn, rondweg Den Bosch en Tangent Eindhoven.

  Anderzijds ontstaat een kasoverschot van ca. € 31,7 mln. dat voornamelijk wordt veroorzaakt door vertraging van het project Verbeteren doorstroming ring A10 binnen het programma filevermindering. Deze middelen schuiven door naar latere jaren.

  Voorgesteld wordt per saldo ca. € 271,5 mln. aan het realisatie programma hoofdwegen toe te voegen.

4. Op het spoorprogramma wordt een overschot op beheer en instandhouding verwacht van € 270 mln., welke in latere jaren alsnog benodigd zijn voor het uitvoeren van het spoorprogramma. Dit houdt verband met een forse overloop bij Prorail van werkzaamheden en budget uit 2007. Prorail heeft de opgelopen vertraging uit 2007 in 2008 niet (geheel) kunnen inlopen.

5. Deze lagere uitgaven worden met name door een drietal zaken veroorzaakt. Op de risicoreservering voor grote projecten is in 2008 geen verder beroep gedaan (€ 70 mln.). Bij de projecten Spoorse Doorsnijdingen en Nationale Sleutelprojecten Utrecht is de verwachting dat een deel (€ 20 mln.) van de uitgaven niet meer in 2008 tot betaling komt. Deze middelen schuiven door naar 2009.

  Ten behoeve van de projecten Amsterdam-Zuidas station en WTC/4-sporig en keersporen is in een eerder stadium € 150 mln. vrijgemaakt voor 2008 vrijgemaakt. Door de vertraging rond de oprichting van de Zuidas-onderneming blijven deze gelden dit jaar onbesteed. In latere jaren zijn deze middelen alsnog noodzakelijk.

6. Financiën voert als aandeelhouder de gesprekken met NS over de vermogensconversie in de vorm van het superdividend. De gesprekken verkeren in de afrondende fase. Het lijkt niet aannemelijk dat er nog in 2008 een superdividend NS wordt uitgekeerd. Daarnaast zal de High Speed Alliance (HSA) nog geen ontvangsten generen in 2008, omdat deze organisatie in 2008 nog niet de HSL zal exploiteren.

7. De op dit artikel voorgestelde mutatie bestaat uit een verlaging van € 10 mln. omdat de regio (Stadsregio Rotterdam, Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en de provincies Overijssel en Gelderland) nog geen storting heeft verricht en de storting van het VenW-aandeel in de Mobiliteitsfondsen pas mogelijk is na de storting door de regio.

  Daarnaast komen ook de gelden ad € 10 mln., die door middel van het amendement van het lid Cramer (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 464 A, nr. 8) via de Voorjaarsnota voor generieke kwaliteit van het openbaar vervoer aan de begroting zijn toegevoegd, niet in 2008 tot betaling. Dit komt doordat de Quick Scan Spoor en Mobiliteitsaanpak Stad/streek te laat is afgerond om nog in 2008 tot betaling te komen. Beide posten betreffen kasschuiven naar latere jaren.

8. Voor de uitvoering van de basispakketten van de SLA (Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud) is een kasschuif ad € 170 mln. vanuit latere jaren naar 2008 noodzakelijk.

Deze kasschuif is ten behoeve van enerzijds het versneld inlopen van achterstalling onderhoud en anderzijds voor regulier onderhoud dat oorspronkelijk voor latere jaren gepland stond.

9. Op het aanlegprogramma wordt een kasschuif naar latere jaren voorgesteld (van ca. € 45 mln.) die met name zichtbaar is bij de volgende projecten:

– Walradar Noordzeekanaal (door het uitblijven, – nog geen overeenstemming over de hoogte van bijdragen van de verschillende partijen –, van de bestuurlijke overeenkomst die als voorwaarde gesteld is voor de start van de uitvoering op het project);

– Tweede sluis Lith (vertraging in de herinrichtingswerkzaamheden);

– Zuid-Willemsvaart, ged. Maas-Den Dungen (achterblijvende aankopen van grond en onroerend goed);

– Wilhelminakanaal (vertraging in het wijzigingstraject voor het bestemmingsplan en planologische onzekerheden);

– De vertraagde aanleg van de overnachtinghaven Lobith in verband met een noodzakelijke uitbreiding van de milieueffectrapportage met natuurmaatregelen;

– Het bedrag van € 10 mln. dat is toegevoegd naar aanleiding van het amendement van de leden Cramer en van Hijum (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 474 A, nr. 9) ten behoeve van de keersluis Zwartsluis, kan dit jaar niet aan de aanleg besteed worden aangezien het project zich nog in de planstudiefase bevindt. Daarom wordt een verschuiving van deze gelden naar het jaar 2010 voorzien.

10. De voorgestelde mutatie op het Project Mainport Rotterdam heeft betrekking op versnelde betalingen voor de stimuleringsregeling Zeeland en Zuid-Holland (exclusief visserij component), het projectonderdeel duinen Delflandse kust en de aanleg van openbare infrastructuur op de Maasvlakte II ingevolge artikel 4.7 van de UWO Landaanwinning.

11. De voorgestelde verlaging van het uitgavenbudget met € 47 mln. houdt verband met de vertraging bij de Betuweroute in de oplevering van het A15-tracé en de ombouw Havenspoorlijn. Deze middelen schuiven door naar latere jaren.

12. Door vertraging bij de oplevering van de HSL kan het budget voor dat project met ruim € 80 mln. neerwaarts worden bijgesteld. Deze middelen schuiven door naar latere jaren.

13. De bijstelling van de inkomstenraming betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel: 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.

  Voorts zijn in het kader van de financiering van de toezeggingen die VenW heeft gedaan met betrekking tot de nieuwe staatkundige structuur van de drie BES – eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) en logistieke innovatie (in het kader van het dieselakkoord) gelden aan de begroting van het Infrastructuurfonds toegevoegd.

14. De bijdragen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de onderstaande uit het FES gefinancierde projecten kan met in totaal ca. € 115,2 mln. worden verminderd:

a. Anders betalen voor mobiliteit – € 4,2 mln.;

b. Waterprojecten Innovatie Kaderrichtlijn Water (KRW)/Synergie KRW/WB21 pijler 3/Compartimenteringonderzoek dijken en Haaglanden – € 14,3 mln.;

c. Project Verbeteren doorstroming ring A10 ca. – € 31,7 mln.;

d. Verlagingen van de ontvangsten die reeds in het uitgavenkader zijn verwerkt – € 65,2 mln.

  De gelden voor de eerste 3 genoemde projecten zullen in 2009 weer uit het FES worden opgevraagd.

  Daarnaast heeft het kabinet besloten om aan het Infrastructuurfonds in 2008 € 200 mln toe te voegen aan het «Bereikbaarheid/voorfinanciering fl 12 mld pakket» van het FES. Per saldo wordt de bijdrage van het FES gemuteerd met een bedrag van € 84,8 mln.

2.2 De productartikelen

11 Hoofdwatersystemen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

11 HoofwatersystemenStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen669 741720 772515 81033 5671 270 149
Uitgaven724 623665 53727 14730 386723 070
11.01 Watermanagement82 39584 8690084 869
11.01.01 Basispakket watermanagement 82 395 84 869 2 243 087 112
11.02 Beheer en Onderhoud191 955237 0954 16436 200277 459
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren 102 651 152 988 2 66560 000 215 653
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer 54 031 49 346 1 370 0 50 716
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer 35 273 34 761129 – 23 800 11 090
11.03 Aanleg441 860325 46321 394– 2 048344 809
11.03.01 Real.programma waterkeren 291 946 197 741 7 263– 4 788 200 216
11.03.02 Real.programma waterbeheer149 914 127 722 14 131 2 740 144 593
11.05 Verkenning en planstudie8 41318 110– 654– 3 76613 690
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen 1 241 11 573 – 1 136– 2 829 7 608
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren5 360 4 460 171 0 4 631
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer 1 812 2 077 311 – 9371 451
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst     391 332
– Restant    331 738
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht     94%
11.09 Ontvangsten5 01710 2600010 260

12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

12 HoofdwegennetStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen2 965 3334 545 418– 1 369506 6775 050 726
Uitgaven incl. egalisatiereeks 2 877 8872 535 60672 495595 6493 058 760
Egalisatiereeks – 248 771 0 0 00
Uitgaven3 126 6582 535 606– 72 495595 6493 058 760
12.01 Verkeersmanagement57 75257 6611 572059 233
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement52 435 52 352 1 572 0 53 924
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement 5 317 5 309 0 05 309
12.02 Beheer en onderhoud858 320856 90517 208321 3571 195 470
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen 736 507 735 28412 208 200 357 947 849
12.02.02 Service pakket B&O infrastr.hoofdwegen 121 813 121 621 5 000 120 000246 621
12.02.04 Groot variabel onderhoud 0 0 01 000 1 000
12.03 Aanleg, benutting en planst.na tracebesl.1 245 3421 367 564– 224 942268 2921 410 914
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen 916 1461 285 190 – 225 954 271 522 1 330 758
12.03.02 Planstudieprogr.na tracebesluit 329 196 82 3741 012 – 3 230 80 156
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS204 376204 81289 7300294 542
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS204 376 204 812 89 730 0 294 542
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit760 86848 66443 9376 00098 601
12.05.01 Verkenningen 0 0 0 971 971
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit 760 868 48 664 43 9375 029 97 630
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    1 592 386
– Restant    1 466 374
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht    91%
12.09 Ontvangsten179 429132 3734 1300136 503

De verwachting is dat dit jaar nog de veren over de Bergse Maas en de N273 zullen worden overgedragen, waarvan de eventuele budgettaire gevolgen in het slotregularisatiewetsvoorstel zullen worden opgenomen.

Omdat op dit moment nog niet duidelijk is hoe de dekking van deze overdrachten vorm moet krijgen, is hiervoor in dit wetsvoorstel nog niets opgenomen.

13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

13 SpoorwegenStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen1 807 8413 377 076– 221 472– 73 0573 082 547
Uitgaven2 417 0642 395 05055 494– 498 1361 952 408
13.01 Railverkeersleiding00000
13.02 Onderhoud en vervanging 1 510 069 1 472 944 46 747– 270 234 1 249 457
13.02.01 Regulier onderhoud607 203 530 077 138 214 – 270 000 398 291
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten 450 380 450 38037 798 0 488 178
13.02.03 Rentelasten 121 734121 734 0 0 121 734
13.02.04 Betuweroute31 044 31 044 – 744 0 30 300
13.02.05 Kleine infra en overige projecten 299 708 339 709– 128 521 – 234 210 954
13.03 Aanleg760 973629 529– 12 753– 80 979535 797
13.03.01 Real.progr.personenvervoer 719 115581 217 – 7 111 – 80 979 493 127
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer 41 858 48 312 – 5 642 042 670
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg 00 0 0 0
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS137 701144 5412000144 741
13.05 Verkenningen en planstudies8 321148 03621 300– 146 92322 413
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer 1 333 143 03418 546 – 146 923 14 657
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer 6 988 5 002 2 754 0 7 756
13.05.03 Verkenningenprogramma 0 0 0 00
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst     
– Apparaatsuitgaven     3 040
– Restant     1 949 368
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht    100%
13.09 Ontvangsten33 04645 47531 087– 43 56932 993
– HSA15 446 15 582 0 – 15 582 0
– Mandje Spoor 0 0 30 000 – 30 000 0
– Overige17 600 29 893 1 087 2 013 32 993

14 Regionale, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

14 Regionale/lokale infra.Stand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen36 087277 84533 177– 52 116258 906
Uitgaven254 425356 9308 578– 26 734338 774
14.01 Grote regionaal/lokale projecten225 298217 115– 21 452– 6 734188 929
14.01.01 Verkenningen 0 00 0 0
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok 3 39933 597 – 24 261 – 7 051 2 285
14.01.03 Real.progr.reg./lok.221 899 183 518 2 809 317186 644
14.02 Regionale mob fondsen29 127139 81530 030– 20 000149 845
14.02.01 Rijksbijdrage 29 127 139 815 30 030 – 20 000149 845
14.02.02 Terugsluisopbrengsten 0 00 0 0
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    505
– Apparaatsuitgaven    53
– Restant     338 269
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht    91%
14.03 Ontvangsten29 00028 9890028 989

15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

15 HoofdvaarwegennetStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen519 472855 141– 129 416179 092904 817
Uitgaven555 291579 11911 684111 887702 690
15.01 Verkeersmanagement81 60686 6572 222088 879
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement 75 615 80 676 2 054 082 730
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement 5 9915 981 168 0 6 149
15.02 Beheer en onderhoud347 979362 1437 297157 327526 767
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen 211 889 217 6354 467 171 527 393 629
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen 29 532 38 116 436 – 5 00033 552
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen106 558 106 392 2 394 – 9 200 99 586
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit104 92090 3123 227– 22 34571 194
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen 92 923 83 334 8 227– 22 345 69 216
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit 11 997 6 978 – 5 000 0 1 978
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit20 78640 007– 1 062– 23 09515 850
15.05.01 Verkenningen 7 507 7 495 195 07 690
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit13 279 32 512 – 1 257 – 23 095 8 160
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    545 990
– Restant    156 700
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht     100%
15.09 Ontvangsten17 46518 4720– 3 77014 702

16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

16 Megaproj.niet Verkeer en VervoerStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen130 356490 87413 82531 868536 567
Uitgaven177 783164 1712 72225 440192 333
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam15 15223 6855825 44049 183
16.01.01 Planstudie PMR 0 0 0 00
16.01.02 Realisatieprogramma PMR 15 152 23 68558 25 440 49 183
16.02 Ruimte voor de rivier101 786101 7861 6670103 453
16.03 Maaswerken60 84538 700997039 697
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    20 932
– Restant    171 401
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht     68%
16.09 Ontvangsten7 0007 000007 000

17 Megaprojecten Verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

17 Megaprojecten Verkeer en VervoerStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen34 454153 403– 34 54733 474152 330
Uitgaven132 988389 97224 853– 138 961275 864
17.01 Westerscheldetunnel07 3540– 7 3540
17.02 Betuweroute96 186179 7551 421– 47 000134 176
17.03 Hoge snelheidslijn5 784192 6198 432– 80 407120 644
17.03.01 Realisatie HSL-zuid 5 784 185 226 8 432 – 80 407113 251
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen 02 168 0 0 2 168
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen 0 5 225 0 0 5 225
17.04 Anders betalen voor mobiliteit010 24415 000– 4 20021 044
17.05 Zuiderzeelijn31 0180000
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    55 302
– Apparaatsuitgaven    11 220
– Restant    209 342
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht     100%
17.09 Ontvangsten013 9178 347022 264

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

18 Overige uitgaven en ontvangstenStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
 (1) (2) (3) (4)(5)=(2t/m4)
Verplichtingen51 88056 7991 054– 14 60243 251
Uitgaven53 61858 7721 0542 61062 436
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen00000
18.02 Bodemsanering00000
18.03 Intermodaal vervoer2 1681 10521– 426700
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel)1 7004 50237– 2 0262 513
18.05 Railinfrabeheer34 98734 9870034 987
18.06 Externe veiligheid8 43011 750826– 12 5760
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert.6 3336 42817017 63824 236
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven 6 333 6 428 1700 6 598
18.07.02 Subsidies algemeen 0 00 17 638 17 638
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    6 380
– Apparaatsuitgaven    1 688
– Restant     54 368
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht    61%
18.09 Ontvangsten34 98734 7530034 753
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen0783 54300783 543

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)

19 Bijdragen andere begrotingen RijkStand ontwerpbegroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Ontvangsten6 885 1316 070 37515 473149 4806 235 328
19.09 Ten laste van begroting VenW5 620 8094 745 566– 76 30764 6454 733 904
19.10 Ten laste van het FES1 264 3221 324 80991 78084 8351 501 424
Naar boven