Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 november 2025
Hierbij stuur ik u het rapport naar aanleiding van het onderzoek naar de sociale veiligheid
binnen Stichting Fokus Wonen (hierna: Fokus) inclusief de bestuurlijke reactie van
Fokus. In het commissiedebat Maatschappelijk Domein op 11 september 2025 heb ik toegezegd
om uitkomsten van het onderzoek met uw Kamer te delen1. Met deze brief kom ik deze toezegging na.
Zoals beschreven in de brief van 12 februari 2025 was met Fokus afgesproken om een
zorgvuldig en onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren door een daarin gespecialiseerd
extern bureau. De opdracht hiertoe is afgestemd met mijn ministerie, de IGJ, de cliëntenraad
en de medewerkers. Dit onderzoek richtte zich op gedrag, sociale veiligheid en bejegening
vanuit zowel het cliënt- als medewerkersperspectief. Het doel van dit onderzoek is
om te leren en te verbeteren, zodat cliënten bij Fokus zich veilig en beschermd voelen.
Het onderzoek is uitgevoerd door Q-Consult in opdracht van Fokus, waarbij de onafhankelijkheid
geborgd is door een begeleidingscommissie. In het rapport komt naar voren dat er sprake
is van sociale onveiligheid binnen Fokus. De bevindingen van het rapport sluiten aan
bij de meldingen vanuit Stichting Red mijn Zorg en de casuïstiek die het team casuïstiek
vanuit het ministerie de afgelopen maanden heeft gezien. Sociale onveiligheid heeft
voor de betrokken cliënten en medewerkers enorme impact en verdient een gedegen aanpak.
Verbeteringen zijn dan ook nodig ten aanzien van sociale veiligheid en bejegening
en dit wordt ook erkend in de bestuurlijke reactie. Met de komst van de nieuwe interim-bestuurder
wordt hier verder invulling aan gegeven in afstemming met de cliënten, medewerkers
en diverse partners waaronder het ministerie.
Cliënten die geconfronteerd worden met (sociale) onveiligheid kunnen terecht bij de
vertrouwenspersoon van Fokus. Daarnaast kijkt Fokus ook naar de manier waarop de wettelijke
klachtenregeling beter kan worden uitgevoerd. Uiteraard blijft het nodig en zinvol
dat cliënten een signaal afgeven, dit kan ook bij het Landelijk Meldpunt Zorg van
de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Voor onafhankelijke cliëntondersteuning kunnen cliënten van Fokus terecht bij hun
gemeente. In opdracht van het ministerie is een handreiking voor cliëntondersteuners
gemaakt met uitleg over de bijzondere positie van Fokus in het zorgstelsel en wat
dat betekent bij de ondersteuning van cliënten. Deze handreiking wordt voor het eind
van dit jaar beschikbaar gesteld aan cliëntondersteuners. Cliënten die via hun gemeente
geen deskundige cliëntondersteuning vinden, kunnen zich melden bij het Juiste Loket.
Ik blijf nauw in contact met Fokus, om te kijken welke stappen nodig zijn om verbeteringen
en veranderingen in de organisatie en het stelsel te realiseren. Daarbij wordt niet
alleen aandacht besteed aan de sociale veiligheid en opvolging van de verbeteringen
door Fokus, maar zal het ministerie vanuit zijn rol en verantwoordelijkheid een toekomstbestendige
inrichting van ADL-ondersteuning in het zorgstelsel borgen. In het eerste kwartaal
van 2026 stellen we u via een Kamerbrief op de hoogte over de verdere voortgang.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
N.J.F. Pouw-Verweij