31 765 Kwaliteit van zorg

Nr. 91 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juli 2014

Bijgevoegd vindt u de jaarrapportage signaaltoezicht 2013 die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onlangs heeft uitgebracht1. De rapportage bevat een overzicht van de belangrijkste signalen die de NZa in 2013 heeft ontvangen over ongewenste situaties in de zorg.

De NZa ontvangt op diverse manieren vragen, meldingen en klachten van consumenten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars die mogelijk een signaal bevatten over een ongewenste situatie in de zorg. Deze signalen zijn belangrijk voor de NZa omdat zij laten zien waar problemen zitten en daarmee de basis vormen voor het probleemgestuurd toezicht. Niet elk signaal leidt automatisch tot een interventie. In sommige gevallen wordt er gewacht totdat er meerdere signalen binnen zijn om zo een betere probleemanalyse en aanpak te kunnen opzetten. In alle andere gevallen worden de signalen in samenhang bekeken om er algemene problemen uit te destilleren.

Door publicatie van de jaarrapportage onderstreept de NZa het belang van signalen voor haar toezichtswerkzaamheden en vergroot zij het bewustzijn van onwenselijk gedrag. De signalen gebruikt de NZa bij het maken van analyses en om toezichtsprioriteiten te bepalen. Soms leveren zij ook concreet bewijs en kunnen dan tot onderzoek bij een specifieke zorgaanbieder of zorgverzekeraar leiden.

In 2013 ontving de NZa 2247 meldingen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het vorige jaar. Ik ben verheugd dat steeds meer mensen de NZa te vinden als loket om mogelijke misstanden in de zorg te melden. De signalen komen voor het merendeel binnen via het meldpunt van de NZa. Ook heeft de NZa een aantal meldingen rechtstreeks van medewerkers van diverse organisaties (andere toezichthouders, media en politieke partijen) ontvangen. De risicotyperingen die het meeste voorkwamen waren «upcoding» (1043), «gedeclareerde zorg die niet geleverd werd» (261) en «onjuiste betaaltitel of prestatie» (135).

De ontvangen signalen waren in 2013 voor de NZa aanleiding om 91 interventies te plegen. Een interventie is een actie van de NZa richting een zorgaanbieder of zorgverzekeraar om een ongewenste situatie te beëindigen. Deze is meestal gebaseerd op meerdere signalen. De actie kan een rapportageverplichting, informatieverzoek, normoverdragend gesprek, en de inzet van formele handhavingsinstrumenten zoals een aanwijzing, last onder dwangsom of boete, zijn. Deze interventie maakt altijd onderdeel uit van een bredere aanpak, tezamen met bijvoorbeeld de verbetering van de regelgeving en voorlichting.

Van de signalen over upcoding en onjuiste betaaltitels heeft de NZa gebruik gemaakt in onder meer de lopende toezichtstrajecten correct declareren in de medisch specialistische zorg, de GGZ en de thuiszorg.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven