31 765 Kwaliteit van zorg

Nr. 320 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 april 2018

Naar aanleiding van de berichtgeving in Trouw (op 18 april 2018) over verpleeghuis De Leeuwenhoek, heeft uw Kamer bij de regeling van werkzaamheden (Handelingen II 2017/18, nr. 75, Regeling van Werkzaamheden) verzocht om een brief voor het Algemeen Overleg Patiënten- en cliëntenrechten / Patiëntveiligheid / Veiligheid in de zorg van 25 april 2018. Hierover zijn ook vragen gesteld door het lid Dijksma (PvdA) en het lid Van Gerven (SP). Met deze brief ga ik in op de verzoeken van de Tweede Kamer.

Bewoners van verpleeghuizen (en hun verwanten) moeten erop kunnen vertrouwen dat zij met respect worden behandeld en de zorg en aandacht krijgen die zij nodig hebben. Juist omdat het gaat om kwetsbare ouderen die aan de zorg van professionals zijn toevertrouwd en daarvan afhankelijk zijn, moet de kwaliteit en de veiligheid daarvan boven iedere twijfel verheven zijn. Als er signalen zijn die op het tegendeel wijzen, is het van belang deze te onderzoeken en daarop gepast te reageren.

Acties van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) sinds 2016

Aanwijzing

De inspectie heeft al langere tijd bijzondere aandacht voor Humanitas, inclusief locatie De Leeuwenhoek. Op 29 april 2016 gaf de inspectie een aanwijzing aan stichting Humanitas inclusief alle bijbehorende locaties1. Humanitas kreeg negen maanden om de tekortkomingen op de thema’s sturen op kwaliteit en veiligheid, cliëntdossier, medicatieveiligheid en multidisciplinaire samenwerking weg te nemen. De inspectie bracht tijdens de looptijd van de aanwijzing elf bezoeken aan Humanitas, ook de locatie De Leeuwenhoek werd bezocht. Op 22 maart 2017 heeft de inspectie op basis van haar bevindingen geoordeeld dat Humanitas aan de aanwijzing voldeed en daarmee het aanwijzingstraject ook beëindigd.

Humanitas stond voor een grote opgave, heeft daar gedurende het aanwijzingstraject goede stappen in gezet en gaf er blijk van zicht te hebben op wat er nog nodig was om ook de nog aanwezige aandachtspunten op een juiste wijze op te pakken en de verbetering te borgen.

Vervolgtoezicht na de aanwijzing

Met het aflopen van de aanwijzing is het toezicht van de inspectie bij Humanitas niet geëindigd. Zij heeft sindsdien doorlopend contact met Humanitas, waarin zij volgt hoe Humanitas zelf de kwaliteit steeds inzichtelijk maakt en verbeteringen realiseert. Daarover heeft Humanitas in juli 2017 aan de inspectie een plan opgeleverd, en in december een beeld over de kwaliteit van zorg met de doelen voor 2018. Dit plan is in januari 2018 met de bestuurder besproken. De inspectie heeft het voornemen om in 2018 met onaangekondigde bezoeken in de praktijk te toetsen in hoeverre Humanitas er blijvend in slaagt om goede en veilige zorg te bieden. Daarin betrekt zij ook de informatie die zij vanuit calamiteitentoezicht ontvangt.

Melding over Humanitas

Het incident waarover Trouw in haar artikel berichtte, is op 7 maart 2018 door de bestuurder gemeld als een calamiteit waarbij sprake is van onverklaarbare blauwe plekken bij een cliënt van De Leeuwenhoek. Wanneer een zorgaanbieder een calamiteit meldt bij de inspectie, heeft de zorgaanbieder de opdracht om een calamiteitencommissie te vormen die de gemelde calamiteit onderzoekt. De commissie stelt een rapportage op en zendt deze aan de inspectie ter toetsing. Humanitas handelt conform deze procedure. Het onderzoek loopt nog.

De inspectie zal zich nu eerst een eigenstandig oordeel vormen over de situatie die het artikel omschrijft.

Vervolgacties inspectie

Het artikel in Trouw op 18 april is voor de inspectie aanleiding geweest om een gesprek te voeren met de bestuurder. In dit gesprek is gemeld dat de eerder genoemde onaangekondigde inspectiebezoeken aan Humanitas inclusief De Leeuwenhoek in het licht van de huidige signalen op korte termijn worden uitgevoerd. Uiteraard is daar ook aandacht voor hetgeen in het Trouw-artikel aan de orde kwam. Daarbij volgt de inspectie de gebruikelijke zorgvuldige werkwijze rondom het opstellen van rapporten, wat betekent dat zij op zijn vroegst begin juni het rapport over het onderzoek bij De Leeuwenhoek kan publiceren. Dit is afhankelijk van hoe snel de processen voor het opstellen van het rapport, hoor- en wederhoor en mogelijk bezwaar tegen publicatie doorlopen worden2. Ik vertrouw er op dat de inspectie er in overleg met Humanitas alles aan zal doen dit proces zo vlot als verantwoord mogelijk is te laten verlopen.

Op dit moment heeft de inspectie geen indicatie dat er acute risico’s zijn voor de veiligheid van de zorg. De bestuurder van de zorgorganisatie is op grond van de Wkkgz verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de zorg die de instelling levert. De bestuurder heeft vooralsnog de stappen gezet die in het kader van het melden van calamiteiten van hem verwacht worden. De inspectie volgt dit proces nauwgezet, zal monitoren of het onderzoek voldoet aan de voorwaarden zoals door de inspectie gesteld en of de juiste verbetermaatregelen genomen en geborgd worden. Indien dit beeld verandert, zal de inspectie de noodzakelijke maatregelen treffen.

Zorgkantoor ZilverenKruis

De zorg die Humanitas/De Leeuwenhoek levert wordt ingekocht door het zorgkantoor Rotterdam (ZilverenKruis). Mede naar aanleiding van de berichtgeving in Trouw zal het zorgkantoor nadere gesprekken voeren met Humanitas. Uit het kwaliteitskader en het programma «Thuis in het Verpleeghuis» volgt dat Humanitas – net als alle andere aanbieders – in zijn kwaliteitsplan per locatie aangeeft hoe wordt gewerkt aan betere kwaliteit. Het zorgkantoor beoordeelt dit plan in het kader van de zorginkoop en zal op grond daarvan besluiten over toekenning van het kwaliteitsbudget.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge


X Noot
2

Na het onderzoek en bezoek heeft de inspectie minimaal twee weken nodig om het rapport te schrijven. Vervolgens krijgt de zorgaanbieder maximaal vier weken om het rapport te controleren op feitelijke onjuistheden en stelt de inspectie het rapport zo nodig bij. Het definitieve rapport wordt daarna aan de zorgaanbieder aangeboden en na maximaal drie weken publiceert de inspectie het rapport op haar website, mits de zorgaanbieder geen bezwaar maakt tegen publicatie.

Naar boven