Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 april 2015
Tijdens de Regeling van werkzaamheden van 31 maart 2015 heeft uw Kamer gevraagd om
een brief naar aanleiding van het bericht van 27 maart 2015 op www.hetstreekblad.nl
1 met als titel «Het Juridisch Loket sluit balies». Graag voldoe ik aan dit verzoek.
In het bericht wordt, naar aanleiding van een persbericht van stichting Het Juridisch
Loket, melding gemaakt van de aanpassing van de dienstverlening door het Juridisch
Loket. Er wordt voortaan vooral telefonisch en online advies gegeven. Wanneer dit
niet mogelijk is of uitgebreidere advisering nodig is, wordt een afspraak op een van
de vestigingen gemaakt. Tot nu toe was het mogelijk vrijelijk een van de 30 vestigingen
van het Juridisch Loket te bezoeken voor juridisch advies.
Allereerst wil ik benadrukken dat de wijze waarop het Juridisch Loket zijn dienstverlening
vormgeeft, de verantwoordelijkheid is van het Juridisch Loket zelf. De zelfstandige
stichting Het Juridisch Loket is door de Raad voor Rechtsbijstand opgericht voor de
verlening van eerstelijns rechtsbijstand. Hiervoor ontvangt de stichting subsidie
van de Raad voor Rechtsbijstand. De Raad voor Rechtsbijstand is als zelfstandig bestuursorgaan
verantwoordelijk voor de organisatie van rechtsbijstandverlening. Via zijn subsidiebesluiten
stelt de Raad voorwaarden aan de stichting. Als Staatssecretaris van Veiligheid en
Justitie ben ik wel verantwoordelijk voor het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand
als geheel. Vanuit deze rol bewaak ik de toegang tot het recht voor min- en onvermogenden.
Ik ben van mening dat met de aanpassingen waartoe de stichting heeft besloten de toegang
tot het recht op adequate wijze gewaarborgd blijft.
De stichting wil met de aanpassingen service op maat bieden. Voor sommige rechtzoekenden
zal een bezoek aan de website, een telefonisch consult of contact via e-mail volstaan,
voor anderen zal een afspraak op een van de vestigingen worden gemaakt.
De stichting verwacht op deze manier het personeel efficiënter te kunnen inzetten.
De wachttijden voor de telefonische dienstverlening waren te lang, bij sommige balies
waren de wachtrijen te lang en bij andere balies was de aanloop weer te beperkt. Door
op deze manier te gaan werken, zo is de stellige verwachting van de stichting, kunnen
wachttijden aan de telefoon en bij de balie teruggedrongen worden, terwijl rechtzoekenden
toch adequaat geholpen kunnen worden. Daardoor blijft de toegankelijkheid van de eerstelijns
rechtsbijstand op een gelijk niveau, waarbij is gewaarborgd dat de juridische inhoudelijke
advisering kwalitatief op hetzelfde peil blijft. De inhoudelijke juridische advisering
aan rechtzoekenden blijft ongewijzigd. Een niet onbelangrijk bijkomend voordeel is
dat rechtzoekenden niet onnodig een vestiging hoeven te bezoeken voor een vraag die
ook telefonisch of online beantwoord had kunnen worden. Ook komen rechtzoekenden goed
voorbereid op een vestiging, als een afspraak toch nodig is.
De stichting heeft gekozen voor deze aanpassingen om rechtzoekenden beter te kunnen
helpen binnen het beschikbare budget. Dit budget is de laatste jaren iets teruggelopen,
in hoofdzaak als gevolg van (nog doorwerkende) rijksbrede (efficiency)taakstellingen
van de kabinetten Balkenende IV en Rutte I, die ook golden voor de ZBO’s. De aanpassingen
zijn derhalve niet het gevolg van nieuwe bezuinigingen.
Als gezegd ben ik van mening dat met de aanpassingen de toegang tot het recht blijft
gewaarborgd. Stichting Het Juridisch Loket zal de effecten van de aanpassingen monitoren.
Over de wijze waarop deze monitoring plaatsvindt treedt de Raad voor Rechtsbijstand
in nader overleg met de stichting. Vanuit mijn rol als stelselverantwoordelijke heb
ik de Raad verzocht mij over de effecten te informeren.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M Dijkhoff