31 705
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Overige fiscale maatregelen 2009)

nr. 21
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2009

Aanbieding Evaluatierapport en oordeel Actal

Op 29 mei jl. heb ik, samen met de staatssecretaris van Financiën, uw Kamer geïnformeerd over de invoering van de eenduidige loonaangifte per 1 januari 2011 (Tweede Kamer 2008/09, 31 705, nr. 20). De Ketenmanager, de Voorzitter van de Raad van Bestuur UWV en de Directeur-Generaal Belastingdienst hebben aangegeven dat zij, op basis van de bevindingen in de pilot, van oordeel waren dat invoering per 1 januari 2010 risico’s met zich meebrengt die op een hoger niveau liggen dan verantwoord is. Wij hebben zoals in de voornoemde brief is aangegeven deze aanbeveling overgenomen.

Onze brief van 29 mei jl. is voor de commissie SZW aanleiding geweest tot het verzoek, om het complete advies met oordeel van Actal aan de Kamer toe te sturen (2009D29093). Om aan deze wens tegemoet te komen stellen wij u hierbij het «Evaluatierapport Pilot Eenduidige Loonaangifte» en het oordeel van Actal bij de eenduidige loonaangifte ter beschikking.1

Voortgang eenduidige loonaangifte

Na de beslissing om de eenduidige loonaangifte eerst per 1 januari 2011 in te voeren, zijn de verdere voorbereidingen onverkort voortgezet. De planning is om de in de pilot naar boven gekomen knelpunten zo snel mogelijk van een oplossing te voorzien. De voorbereidingen om op een succesvolle en beheerste wijze de eenduidige loonaangifte per 1 januari 2011 te kunnen implementeren worden voor 1 januari 2010 getroffen. Hierdoor is voor zowel de softwareleveranciers, de inhoudingsplichtigen als de Belastingdienst en UWV heel 2010 beschikbaar voor de implementatie van de eenduidige loonaangifte. Enkele softwareleveranciers zijn bereid gevonden om zich samen met het Ketenbureau, de Belastingdienst en UWV in te zetten voor het oplossen van de geconstateerde knelpunten. Wij waarderen de inzet en betrokkenheid van de softwareleveranciers bij de eenduidige loonaangifte.

Oordeel Actal bij de Eenduidige loonaangifte

Actal heeft omwille van de tijd zijn oordeel gebaseerd op versie 0.7 van het Evaluatierapport Pilot Eenduidige Loonaangifte. De definitieve versie van het Evaluatierapport verschilt niet principieel van versie 0.7. Actal concludeert dat de eenduidige loonaangifte op zichzelf realiseerbaar lijkt, maar stelt daarbij dat wel aan een aantal randvoorwaarden moet zijn voldaan. Zoals in onze eerdere brief aan uw Kamer (Tweede Kamer 2008/09, 31 705, nr. 20) gemeld, is inmiddels duidelijk dat aan de randvoorwaarden, zoals Actal die heeft gesteld, kan worden voldaan. Zo heeft het CBS al aangegeven dat de gegevens in de polisadministratie na invoering van de eenduidige loonaangifte toereikend zijn en niet tot extra uitvraag c.q. tot extra administratieve lasten zullen leiden. Verder zijn de eenmalige administratieve lasten, die samenhangen met de invoering van de eenduidige loonaangifte, in beeld gebracht. Op basis van de verkregen informatie van de softwareleveranciers, die aan de pilot hebben deelgenomen, is deze berekend op € 8,6 mln. Bij de dagloonregels speelt het punt dat de inhoudingsplichtigen vaak fouten maken met de opbouw van de rechten, zoals bij de vakantietoeslag. Wij zien hier niet zozeer, zoals Actal voorstelt, de oplossing in het aanpassen van de regels, maar veeleer in het geven van voorlichting teneinde een juiste toepassing van de regels te bewerkstelligen. Met de invoering van de eenduidige loonaangifte per 1 januari 2011 is heel 2010 beschikbaar om de implementatie van de eenduidige loonaangifte voor te bereiden. Dit biedt wat ons betreft voldoende ruimte om te waarborgen dat van meet af aan de gehele loonaangifteketen op basis van de eenduidige loonaangifte naar behoren gaat werken.

Invoering van de eenduidige loonaangifte

In Overige fiscale maatregelen 2009 is vastgelegd dat de eenduidige loonaangifte op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking treedt, waarbij een zogenoemde voorhangprocedure met blokkerende werking van toepassing is. Om deze procedure nog dit jaar te kunnen afronden zullen wij het ontwerp voor het koninklijk besluit uiterlijk medio november 2009 overleggen aan uw Kamer en aan de Eerste Kamer.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J. P. H. Donner

De staatssecretaris van Financiën,

J. C. de Jager


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven