nr. 21
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN STAATSSECRETARIS
VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juli 2009
Aanbieding Evaluatierapport en oordeel Actal
Op 29 mei jl. heb ik, samen met de staatssecretaris van Financiën,
uw Kamer geïnformeerd over de invoering van de eenduidige loonaangifte
per 1 januari 2011 (Tweede Kamer 2008/09, 31 705, nr. 20).
De Ketenmanager, de Voorzitter van de Raad van Bestuur UWV en de Directeur-Generaal
Belastingdienst hebben aangegeven dat zij, op basis van de bevindingen in
de pilot, van oordeel waren dat invoering per 1 januari 2010 risico’s
met zich meebrengt die op een hoger niveau liggen dan verantwoord is. Wij
hebben zoals in de voornoemde brief is aangegeven deze aanbeveling overgenomen.
Onze brief van 29 mei jl. is voor de commissie SZW aanleiding geweest
tot het verzoek, om het complete advies met oordeel van Actal aan de Kamer
toe te sturen (2009D29093). Om aan deze wens tegemoet te komen stellen wij
u hierbij het «Evaluatierapport Pilot Eenduidige Loonaangifte»
en het oordeel van Actal bij de eenduidige loonaangifte ter beschikking.1
Voortgang eenduidige loonaangifte
Na de beslissing om de eenduidige loonaangifte eerst per 1 januari
2011 in te voeren, zijn de verdere voorbereidingen onverkort voortgezet. De
planning is om de in de pilot naar boven gekomen knelpunten zo snel mogelijk
van een oplossing te voorzien. De voorbereidingen om op een succesvolle en
beheerste wijze de eenduidige loonaangifte per 1 januari 2011 te kunnen
implementeren worden voor 1 januari 2010 getroffen. Hierdoor is voor
zowel de softwareleveranciers, de inhoudingsplichtigen als de Belastingdienst
en UWV heel 2010 beschikbaar voor de implementatie van de eenduidige loonaangifte.
Enkele softwareleveranciers zijn bereid gevonden om zich samen met het Ketenbureau,
de Belastingdienst en UWV in te zetten voor het oplossen van de geconstateerde
knelpunten. Wij waarderen de inzet en betrokkenheid van de softwareleveranciers
bij de eenduidige loonaangifte.
Oordeel Actal bij de Eenduidige loonaangifte
Actal heeft omwille van de tijd zijn oordeel gebaseerd op versie 0.7 van
het Evaluatierapport Pilot Eenduidige Loonaangifte. De definitieve versie
van het Evaluatierapport verschilt niet principieel van versie 0.7. Actal
concludeert dat de eenduidige loonaangifte op zichzelf realiseerbaar lijkt,
maar stelt daarbij dat wel aan een aantal randvoorwaarden moet zijn voldaan.
Zoals in onze eerdere brief aan uw Kamer (Tweede Kamer 2008/09, 31 705,
nr. 20) gemeld, is inmiddels duidelijk dat aan de randvoorwaarden, zoals
Actal die heeft gesteld, kan worden voldaan. Zo heeft het CBS al aangegeven
dat de gegevens in de polisadministratie na invoering van de eenduidige loonaangifte
toereikend zijn en niet tot extra uitvraag c.q. tot extra administratieve
lasten zullen leiden. Verder zijn de eenmalige administratieve lasten, die
samenhangen met de invoering van de eenduidige loonaangifte, in beeld gebracht.
Op basis van de verkregen informatie van de softwareleveranciers, die aan
de pilot hebben deelgenomen, is deze berekend op € 8,6 mln. Bij
de dagloonregels speelt het punt dat de inhoudingsplichtigen vaak fouten maken
met de opbouw van de rechten, zoals bij de vakantietoeslag. Wij zien hier
niet zozeer, zoals Actal voorstelt, de oplossing in het aanpassen van de regels,
maar veeleer in het geven van voorlichting teneinde een juiste toepassing
van de regels te bewerkstelligen. Met de invoering van de eenduidige loonaangifte
per 1 januari 2011 is heel 2010 beschikbaar om de implementatie van de
eenduidige loonaangifte voor te bereiden. Dit biedt wat ons betreft voldoende
ruimte om te waarborgen dat van meet af aan de gehele loonaangifteketen op
basis van de eenduidige loonaangifte naar behoren gaat werken.
Invoering van de eenduidige loonaangifte
In Overige fiscale maatregelen 2009 is vastgelegd dat de eenduidige loonaangifte
op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking treedt, waarbij
een zogenoemde voorhangprocedure met blokkerende werking van toepassing is.
Om deze procedure nog dit jaar te kunnen afronden zullen wij het ontwerp voor
het koninklijk besluit uiterlijk medio november 2009 overleggen aan uw Kamer
en aan de Eerste Kamer.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. P. H. Donner
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager