nr. 82
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 april 2009
De vaste commissie voor Financiën heeft mij verzocht nadere informatie
te verstrekken (2009D05448) over het begrip variabele autokosten en een update
te geven van de cijfermatige informatie in de brief van 29 december 20081. Middels deze brief voldoe ik graag aan dit verzoek.
Variabele autokosten
Voor wat betreft het begrip variabele autokosten wil ik graag benadrukken
dat hier geen officiële definitie van bestaat. Het staat de diverse organisaties
zoals ANWB, Nibud en Consumentenbond uiteraard vrij om deze zelf in te vullen.
Doorgaans zullen de variabele kosten in ieder geval bestaan uit de brandstofkosten
en kosten voor reparatie, onderhoud en banden. De ANWB neemt in haar jaarlijkse
publicatie Autokosten Begrotingen, waarin de autokosten zijn uitgesplitst
naar prijsklasse en verschillende gebruikersprofielen, onder variabele kosten
ook een stuk afschrijving mee. In de publicatie wordt toegelicht dat naast
de vaste afschrijving door het ouder worden van de auto er ook per gereden
kilometer een waardedaling optreedt. Als voorbeeld treft u in de bijlage de
ANWB autokosten begroting 2009 voor benzineauto’s in de prijsklasse € 25 000
tot € 26 000.2 Bij de voorbeeldberekeningen
op de ANWB-website, waarop de cijfers van de brief van 29 december 2008
gebaseerd zijn, is een minder gedetailleerde uitsplitsing van de kosten weergegeven.
Hierbij is geen aparte post voor variabele afschrijving opgenomen. In de berekeningen
van de Consumentenbond, welke gegevens overigens door het Nibud gebruikt worden,
is eveneens geen aparte variabele afschrijvingscomponent benoemd.
Update cijfermatige informatie
Recent heeft de ANWB de publicatie Autokosten Begrotingen 2009 gepubliceerd.
Deze cijfers betreffen peildatum 1 januari 20093. In deze publicatie wordt voor verschillende brandstofsoorten de diverse
autokosten naar catalogusprijs en gebruikersprofiel uitgesplitst. De gebruikte
gebruikersprofielen (47 verschillende bij benzineauto’s, 42 bij dieselauto’s) zijn afgeleid van de gebruiksduur en de te rijden kilometers per jaar.
Met behulp van de door de ANWB aangeleverde cijfers treft u in grafieken 1
en 2 de hoogte van de post variabele kosten voor benzineauto’s respectievelijk
dieselauto’s. Hierbij is als referentiepunt de 19 eurocent per kilometer
weergegeven. In de grafieken is zichtbaar dat voor benzineauto’s tot
een catalogusprijs van circa € 26 000 de variabele kosten zoals
die door de ANWB berekend zijn, dus inclusief een variabel afschrijvingsdeel,
bij alle gebruikersprofielen beneden de 19 eurocent blijven. Voor dieselauto’s
geldt dat voor auto’s met een catalogusprijs tot circa € 50 000.
Grafiek 1 Variabele kosten naar catalogusprijs voor benzineauto’s
Bron: Eigen bewerking cijfers Autokosten Begroting 2009 (ANWB, maart 2009)
Leeswijzer: Bij een auto met een catalogusprijs van € 10 000
variëren de variabele kosten bij de diverse gebruikersprofielen tussen
de 9 en 13 eurocent per kilometer.
Grafiek 2 Variabele kosten naar catalogusprijs voor dieselauto’s
Bron: Eigen bewerking cijfers Autokosten Begroting 2009 (ANWB, maart 2009)
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager
XNoot
1Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 704, nr. 77.
XNoot
2Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.
XNoot
3Gerekend wordt hierbij met een benzineprijs van € 1,226 en een
dieselprijs van € 0,992.