31 704
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2009)

nr. 82
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 april 2009

De vaste commissie voor Financiën heeft mij verzocht nadere informatie te verstrekken (2009D05448) over het begrip variabele autokosten en een update te geven van de cijfermatige informatie in de brief van 29 december 20081. Middels deze brief voldoe ik graag aan dit verzoek.

Variabele autokosten

Voor wat betreft het begrip variabele autokosten wil ik graag benadrukken dat hier geen officiële definitie van bestaat. Het staat de diverse organisaties zoals ANWB, Nibud en Consumentenbond uiteraard vrij om deze zelf in te vullen. Doorgaans zullen de variabele kosten in ieder geval bestaan uit de brandstofkosten en kosten voor reparatie, onderhoud en banden. De ANWB neemt in haar jaarlijkse publicatie Autokosten Begrotingen, waarin de autokosten zijn uitgesplitst naar prijsklasse en verschillende gebruikersprofielen, onder variabele kosten ook een stuk afschrijving mee. In de publicatie wordt toegelicht dat naast de vaste afschrijving door het ouder worden van de auto er ook per gereden kilometer een waardedaling optreedt. Als voorbeeld treft u in de bijlage de ANWB autokosten begroting 2009 voor benzineauto’s in de prijsklasse € 25 000 tot € 26 000.2 Bij de voorbeeldberekeningen op de ANWB-website, waarop de cijfers van de brief van 29 december 2008 gebaseerd zijn, is een minder gedetailleerde uitsplitsing van de kosten weergegeven. Hierbij is geen aparte post voor variabele afschrijving opgenomen. In de berekeningen van de Consumentenbond, welke gegevens overigens door het Nibud gebruikt worden, is eveneens geen aparte variabele afschrijvingscomponent benoemd.

Update cijfermatige informatie

Recent heeft de ANWB de publicatie Autokosten Begrotingen 2009 gepubliceerd. Deze cijfers betreffen peildatum 1 januari 20093. In deze publicatie wordt voor verschillende brandstofsoorten de diverse autokosten naar catalogusprijs en gebruikersprofiel uitgesplitst. De gebruikte gebruikersprofielen (47 verschillende bij benzineauto’s, 42 bij dieselauto’s) zijn afgeleid van de gebruiksduur en de te rijden kilometers per jaar. Met behulp van de door de ANWB aangeleverde cijfers treft u in grafieken 1 en 2 de hoogte van de post variabele kosten voor benzineauto’s respectievelijk dieselauto’s. Hierbij is als referentiepunt de 19 eurocent per kilometer weergegeven. In de grafieken is zichtbaar dat voor benzineauto’s tot een catalogusprijs van circa € 26 000 de variabele kosten zoals die door de ANWB berekend zijn, dus inclusief een variabel afschrijvingsdeel, bij alle gebruikersprofielen beneden de 19 eurocent blijven. Voor dieselauto’s geldt dat voor auto’s met een catalogusprijs tot circa € 50 000.

Grafiek 1 Variabele kosten naar catalogusprijs voor benzineauto’s

kst-31704-82-1.gif

Bron: Eigen bewerking cijfers Autokosten Begroting 2009 (ANWB, maart 2009)

Leeswijzer: Bij een auto met een catalogusprijs van € 10 000 variëren de variabele kosten bij de diverse gebruikersprofielen tussen de 9 en 13 eurocent per kilometer.

Grafiek 2 Variabele kosten naar catalogusprijs voor dieselauto’s

kst-31704-82-2.gif

Bron: Eigen bewerking cijfers Autokosten Begroting 2009 (ANWB, maart 2009)

De staatssecretaris van Financiën,

J. C. de Jager


XNoot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 704, nr. 77.

XNoot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
3

Gerekend wordt hierbij met een benzineprijs van € 1,226 en een dieselprijs van € 0,992.

Naar boven