nr. 80
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 februari 2009
Bij brief van vrijdag 30 januari 2009 (2009Z01511/2009D03899) heeft
u mij verzocht om een reactie op de vraag, of de berichten kloppen dat de
beperking van de korting op de alleenstaande-ouderkorting, die door aanvaarding
van het amendement Sap1 in het Belastingplan 2009
is opgenomen, niet is doorgevoerd. Voorts heeft Uw Kamer mij verzocht in te
gaan op de informatievoorziening over de alleenstaande-ouderkorting door de
Belastingtelefoon.
Over de toepassing van het amendement Sap in de (negatieve) voorlopige
aanslagen ben ik naar aanleiding van vragen uit de Eerste Kamer al uitgebreid
mondeling2 en vervolgens schriftelijk3 ingegaan. Het komt erop neer dat de wijzigingen als gevolg
van het amendement Sap niet tijdig in de (negatieve) voorlopige aanslagen
konden worden verwerkt omdat het amendement voorzag in een datum van inwerkingtreding
reeds per 1 januari 2009. In de wet is bepaald dat bij voorlopige aanslagen
wordt uitgegaan van het belastingbedrag zoals dat vermoedelijk bij de definitieve
aanslag zal worden vastgesteld.4 Mocht de behandeling
van het Belastingplan tot een andere uitkomst leiden en een andere uitkomst
van de voorlopige aanslagen, dan zal de Belastingdienst in het betreffende
belastingjaar de voorlopige aanslagen hierop aanpassen. Het is bij de vaststelling
van de voorlopige aanslagen een goede gewoonte om reeds zoveel mogelijk rekening
te houden met de gevolgen van het Belastingplan. Echter, in bepaalde gevallen
is het niet meer mogelijk om wijzigingen die in het Belastingplan worden aangebracht,
nog tijdig in de programmatuur van de Belastingdienst te verwerken.
Zo kon het amendement Sap bij de berekening van de automatisch vanuit
2008 gecontinueerde voorlopige aanslagen 2009 niet op deze zeer korte termijn
worden verwerkt. Met de sociale diensten is vervolgens afgesproken dat zij
conform de gebruikelijke systematiek het inkomen zullen aanvullen tot het
bijstandsniveau. De Belastingdienst zal met ingang van 1 juli een actie
uitvoeren, waarbij het maandelijkse bedrag voor de doelgroep op het goede
niveau gebracht wordt en tevens het restantbedrag over de laatste
zes maanden wordt uitgesmeerd. De sociale diensten zullen vanaf juli met deze
hogere bedragen rekening houden. Het is eigen aan het proces dat de Belastingdienst
op basis van het door het kabinet verdedigde koopkrachtbeleid al maatregelen
moet nemen in haar massale processen. Overigens merk ik hierbij op dat het
amendement Sap ook gevolgen had voor de toepassing van de combinatiekorting,
die immers door aanvaarding van het amendement afgeschaft is. De gevolgen
van deze afschaffing zijn nog niet verwerkt in de automatisch vanuit 2008
gecontinueerde (negatieve) voorlopige aanslagen 2009. Deze zullen in 2009
eveneens worden aangepast. In de programmatuur voor de verwerking van nieuwe aanvragen en verzoeken om wijziging van voorlopige
aanslagen zijn de aanpassingen per 1 januari 2009 al wel verwerkt.
Met betrekking tot de informatievoorziening merk ik wellicht ten overvloede
op dat een deel van de verwarring eruit zou kunnen voortkomen dat naast de
alleenstaande-ouderkorting1, die gericht is op
een belastingplichtige zonder partner die een huishouden voert met een kind
dat in belangrijke mate door hem wordt onderhouden, de Wet inkomstenbelasting
2001 ook een alleenstaande ouderenkorting kent.2
De alleenstaande ouderenkorting geldt voor de belastingplichtige indien hij
in aanmerking komt voor een uitkering al bedoeld in artikel 9, eerste lid,
onderdeel a of onderdeel c, van de Algemene Ouderdomswet, of daarvoor in aanmerking
zou komen indien hij zou voldoen aan de voorwaarde van artikel 7, onderdeel
b, van de Algemene Ouderdomswet. Het kan zijn dat deze verwarring aanvankelijk
ook een rol heeft gespeeld bij de beantwoording van vragen door de Belastingtelefoon.
De bedragen van de alleenstaande ouderenkorting zijn gewoon volledig correct
verwerkt in de voorlopige aanslagen en behoeven geen actie.
De suggestie dat de schuld van al dan niet onjuiste bedragen bij het parlement
zou liggen ondersteun ik vanzelfsprekend niet. Hoewel de Belastingdienst,
zoals hiervoor reeds opgemerkt, vooruitlopend op de definitieve vaststelling
van het Belastingplan 2009 in haar massale processen al maatregelen heeft
moeten nemen, heeft het kabinet op geen enkele wijze beoogd het recht van
amendement van Uw Kamer aan te tasten. Vanzelfsprekend hebben de beide Kamers
der Staten-Generaal als medewetgever het laatste woord bij het vaststellen
van de juiste hoogte dan wel de afschaffing van de heffingskortingen. De Belastingdienst
heeft haar processen dan ook zodanig ingericht dat de ongestoorde voortgang
van voorlopige aanslagen is geborgd per 1 januari 2009 en dat aanpassingen
medio het betreffende belastingjaar collectief kunnen worden verwerkt om de
uiteindelijke definitieve aanslag zo goed mogelijk te benaderen.
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager
XNoot
1Kamerstukken II 2008/2009, 31 704, nr. 69.
XNoot
2Handelingen I 2008/2009, nr. 15, blz. 765.
XNoot
3Kamerstukken I 2008/2009, 31 704, nr. G.
XNoot
4Artikel 13 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.
XNoot
1Artikel 8:15 van de Wet inkomstenbelasting 2001.
XNoot
2Artikel 8:18 van de Wet inkomstenbelasting 2001.