nr. 40
AMENDEMENT VAN HET LID CRAMER C.S.
Ontvangen 19 november 2008
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
In artikel XVIII wordt na onderdeel F een
nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
Fa. In artikel 72, eerste lid, komt onderdeel
b te luiden:
b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór
1 januari 1984, en die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen
betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;
Toelichting
Door dit amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting
voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2008 bevroren. Dit
wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder
de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger
zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Een beperking van
de vrijstelling ligt in de rede, gelet op de toegenomen rijwaardigheid van
moderne auto’s, waardoor grotere aantallen oudere auto’s, op reguliere
basis, van de weg gebruik maken, terwijl ze minder energie-efficiënt
zijn dan nieuwere auto’s. Hiernaast kan handhaving van de vrijstelling
verstorende effecten hebben op de invoering van de kilometerbeprijzing. De
maatregel treedt in werking op 1 januari 2009. Deze wijziging heeft een
budgettaire opbrengst tot gevolg. Het vervallen van de vrijstelling werkt
door naar de provinciale opcenten. Voor de rijksoverheid wordt de extra opbrengst
geraamd op € 3 miljoen in 2009, € 10 miljoen in 2010, € 16
miljoen in 2011, € 22 miljoen in 2012 en € 28 miljoen
in 2013 (structureel niveau is € 60 miljoen). Hierbij is rekening
gehouden met de in het Belastingplan 2009 opgenomen tariefstijging van de
motorrijtuigenbelasting in deze jaren. Voor de provincies wordt de opbrengst
geraamd op € 1,5 miljoen in 2009, € 4,5 miljoen in 2010, € 7,5
miljoen in 2011, € 10,5 miljoen in 2012 en € 13,5 in 2013.
De opbrengst van het amendement dient ter dekking van verdere vergroeningsmaatregelen
in de fiscale sfeer, zoals een sloopregeling, welke medio 2009 van kracht
moeten worden.
Cramer
Tang
Sap