31 704
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2009)

nr. 23
AMENDEMENT VAN HET LID SAP

Ontvangen 7 november 2008

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Na artikel VIII wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL VIIIA

De Wet op de accijns wordt als volgt gewijzigd:

A. Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid vervalt.

2. In het zevende lid wordt «eerste lid, onderdelen a en b, en het derde lid» vervangen door: eerste lid, onderdelen a en b.

B. In artikel 27a wordt «artikel 27, eerste tot en met derde lid» vervangen door: artikel 27, eerste en tweede lid.

C. Artikel 28 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt artikel 27, eerste, tweede dan wel derde lid» telkens vervangen door: artikel 27, eerste dan wel tweede lid.

2. In het derde lid wordt «artikel 27, eerste dan wel derde lid» vervangen door: artikel 27, eerste lid.

D. Artikel 70 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt onderdeel d onder verlettering van onderdeel e tot onderdeel d.

2. Het vierde lid vervalt.

3. Het vijfde en zesde lid worden vernummerd tot vierde onderscheidenlijk vijfde lid.

4. In het vierde lid (nieuw) wordt «De teruggaaf bedoeld in het eerste lid, onderdeel e» vervangen door: De teruggaaf als bedoeld in het eerste lid, onderdeel d.

E. In artikel 84a, eerste en tweede lid, wordt «artikel 27, eerste, tweede, derde of vierde lid» telkens vervangen door: artikel 27, eerste, tweede of vierde lid.

F. In artikel 84b, eerste lid, wordt «artikel 27, eerste, tweede, derde of vierde lid» telkens vervangen door: artikel 27, eerste, tweede of vierde lid.

G. Artikel 91 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt «herkenningsmiddelen als bedoeld in artikel 27, derde lid» vervangen door: bij ministeriële regeling, onder daarbij te stellen voorwaarden, voorgeschreven herkenningsmiddelen.

2. Het derde lid vervalt.

3. Het vierde en vijfde lid worden vernummerd tot derde onderscheidenlijk vierde lid.

4. In het derde lid (nieuw) wordt «van motorrijtuigen, als bedoeld in het derde lid, en van andere schepen» vervangen door: van andere schepen.

H. In artikel 92, eerste lid, wordt «herkenningsmiddelen als bedoeld in artikel 27, derde lid,» vervangen door: bij ministeriële regeling, onder daarbij te stellen voorwaarden, voorgeschreven herkenningsmiddelen.

II

In artikel IX worden vóór onderdeel A twee onderdelen ingevoegd, luidende:

0A. In artikel 52 wordt «het gebruik van halfzware olie, gasolie en vloeibaar gemaakt petroleumgas» vervangen door: het gebruik van vloeibaar gemaakt petroleumgas.

0B. Artikel 58, tweede lid, komt te luiden:

2. In afwijking van het eerste lid, onderdelen a en b, bedraagt het tarief nihil voor halfzware olie en gasolie, indien die olie overeenkomstig artikel 27, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de accijns in de heffing van accijns is betrokken. In afwijking van het eerste lid, onderdeel c, bedraagt het tarief nihil voor vloeibaar gemaakt petroleumgas bestemd voor het aandrijven van motorrijtuigen op de weg of van pleziervaartuigen dan wel voor de voortstuwing van luchtvaartuigen.

Toelichting

Dit amendement strekt er toe de belastingdruk voor de zogenoemde rode olie (gasolie en halfzware olie) te verhogen naar het niveau zoals dat geldt voor de gasolie en halfzware olie (diesel) die in het wegverkeer en de pleziervaart worden gebruikt. Op dit moment mag de laagbelaste rode olie worden gebruikt voor alle toepassingen, andere dan wegverkeer en pleziervaart. Daarbij gaat het om toepassingen in bijvoorbeeld stationaire motoren, werktuigen, vorkheftrucks, tractoren en dergelijke en als brandstof voor verwarming.

Van rode olie wordt zowel accijns als energiebelasting geheven, namelijk 7,66 cent per liter accijns plus 16,76 cent energiebelasting, in totaal 24,42 cent per liter. De gasolie en halfzware olie die in het wegverkeer wordt gebruikt is belast met ongeveer 40,63 cent per liter (alleen accijns). De belastingdruk stijgt derhalve met iets meer dan 16 cent per liter. Voor grootverbruikers stijgt de belastingdruk met circa 28 cent per liter voor zover de verbruikte hoeveelheid hoger is dan 153 000 liter gasolie of 159 000 liter halfzware olie. Als gevolg van een in het Belastingplan 2008 opgenomen maatregel is het verschil in belastingdruk voor grootverbruikers per 1 januari 2011 nog circa 19 cent per liter.

Voor deze tariefwijziging dienen zowel de Wet op de accijns als de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) te worden gewijzigd. In de Wet op de accijns vervalt artikel 27, derde lid. Artikel 70 Wet op de accijns heeft betrekking op een mogelijke teruggaaf van accijns voor olie die is belast naar het hoge tarief, maar wordt gebruikt voor laagbelaste doeleinden. Door het vervallen van artikel 27, derde lid, moet ook artikel 70, eerste lid, onderdeel d, vervallen. De wijzigingen van de artikelen 27a, 28, 84a, 84b, 91 en 92 Wet op de accijns zijn een logisch gevolg van het vervallen van artikel 27, derde lid.

In artikel 27 van de Wet op de accijns vervalt het derde lid. Er is voor gekozen om de andere leden van dit artikel niet te vernummeren. Een dergelijke vernummering stuit, gelet op het grote aantal verwijzingen naar de te vernummeren leden in onder andere de Wet op de accijns en het daarop gebaseerde Uitvoeringsbesluit accijns en de Uitvoeringsregeling accijns, op overwegende bezwaren.

In artikel 58 Wbm is het tarief van de energiebelasting opgenomen voor gasolie en halfzware olie. Op grond van het tweede lid van artikel 58 geldt een nihiltarief, indien die olie is bestemd voor het wegverkeer, de pleziervaart of luchtvaartuigen. De wijziging van artikel 58 voorziet erin dat dit nihiltarief van toepassing is, indien de gasolie en de halfzware olie in de heffing van accijns zijn betrokken. Zonder deze wijziging zou olie die (bijvoorbeeld) wordt gebruikt in een stationaire motor worden belast naar het hoge tarief in de accijns en daarnaast ook worden belast met energiebelasting. De wijziging van artikel 52 Wbm is een logisch gevolg van de uitbreiding van het nihiltarief voor de energiebelasting zoals hiervoor beschreven.

De vorenbedoelde wijzigingen leiden tot een budgettaire opbrengst van € 126 mln (2009). Een beperkt deel van deze opbrengst kan worden ingezet voor een teruggaveregeling voor dieseltreinen zodanig dat treinvervoer niet duurder wordt.

Sap

Naar boven