Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 31703 nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 31703 nr. 5 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 mei 2010
Hierbij bied ik u het jaarverslag 2009 aan van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).
Het HGIS-jaarverslag 2009 geeft inzicht in de besteding van de Nederlandse middelen aan internationale samenwerking in 2009. Het verslag volgt de indeling van de begroting van Buitenlandse Zaken: het tekstuele verslag gaat in op de tien kabinetsdoelstellingen en vervolgens worden de HGIS-uitgaven gepresenteerd naar departement, begrotingsartikel, beleidsthema en naar partnerland. Voor meer gedetailleerde informatie wordt verwezen naar de jaarverslagen van betrokken HGIS-departementen.
De minister van Buitenlandse Zaken,
M. J. M. Verhagen
HGIS Jaarverslag 2009
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Inhoudsopgave
HGIS Jaarverslag 2009 | |
Voorwoord | 4 |
Inleiding | 5 |
HGIS naar kabinetsdoelstellingen | 9 |
Financiële Bijlagen | 17 |
Bijlage 1: De HGIS-uitgaven en ontvangsten 2009 per begroting en artikel | 17 |
Bijlage 2. De ODA-uitgaven naar beleidsthema | 21 |
Bijlage 3: ODA-prestatie | 23 |
Bijlage 4: ODA-uitgaven partnerlanden 2009 | 24 |
Bijlage 5 HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water | 30 |
Bijlage 6: Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose | 32 |
Bijlage 7. ODA-uitgaven Onderwijs | 33 |
Bijlage 8. De non-ODA uitgaven naar beleidsthema | 34 |
Voorwoord
Dit jaarverslag van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) geeft inzicht in de besteding van Nederlandse middelen aan internationale samenwerking in 2009.
Vrijwel alle vakministeries doen uitgaven op het gebied van internationale samenwerking. Het HGIS-jaarverslag is het enige document dat een volledig overzicht geeft van alle buitenlanduitgaven die op de verschillende departementale begrotingen staan. De budgettaire constructie van de HGIS werd in 1997 ingesteld om onderlinge samenwerking te bevorderen en om buitenlanduitgaven in samenhang te kunnen bezien.
In de tabellen en figuren is onderscheid gemaakt tussen uitgaven in het kader van officiële ontwikkelingssamenwerking (ODA: Official Development Assistance) en andere uitgaven aan internationale samenwerking (non-ODA). De minister van Buitenlandse Zaken is coördinator van het buitenlandbeleid en daarmee van de HGIS. De minister voor Ontwikkelingssamenwerking is eerstverantwoordelijke voor de coördinatie van de ODA-middelen.
Het is de gewoonte dat de HGIS-nota de indeling van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken volgt. Deze begroting maakt deel uit van een experiment. Dit houdt in dat de beleidsagenda van de begroting specifiek in gaat op de 10 doelstellingen van de eerste pijler van het kabinetsprogramma «Samen werken, samen leven». Het HGIS jaarverslag volgt deze opzet.
Het jaarverslag wordt afgesloten met financiële overzichten. In de bijlagen wordt de financiële informatie op verschillende manieren gepresenteerd om zo aan een brede informatiebehoefte tegemoet te komen. HGIS-uitgaven staan geordend naar departement, begroting en artikel, naar beleidsthema en naar partnerland.
Dit jaarverslag gaat in op activiteiten die in 2009 uitgevoerd zijn door inzet van HGIS-middelen. Het verslag geeft inzicht in de grote lijnen. Voor meer gedetailleerde beschrijvingen ten aanzien van de diverse onderwerpen wordt verwezen naar de jaarverslagen van de verschillende ministeries, in het bijzonder dat van Buitenlandse Zaken.
Inleiding
2009 was een bewogen jaar voor het internationale beleid in het algemeen en daarmee ook voor de activiteiten die gefinancierd worden uit de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). In het afgelopen jaar werd weer duidelijk hoezeer de wereld met elkaar verbonden is. De financiële crisis die al eerder in de Verenigde Staten begon, brak in alle hevigheid uit in de rest van de wereld. De «Mexicaanse griep» heeft slachtoffers geëist op alle continenten. En in 2009 ging veel aandacht uit naar mondiale klimaatverandering. Deze problemen vereisen een gezamenlijke en gecoördineerde aanpak. Niet alleen tussen staten maar ook tussen verschillende instanties binnen staten.
2009 is ook het jaar geweest waarin wereldwijd veel institutionele veranderingen hebben plaatsgevonden die hun weerslag hebben op het internationale beleid van Nederland. In het begin van 2009 werd Barack Obama geïnaugureerd als president van de Verenigde Staten. Op 3 november ondertekende de Tsjechische president, Václav Klaus, als laatste het Verdrag van Lissabon. En in december is het Kopenhagen-Akkoord gesloten dat moet bijdragen aan een beperking van de mondiale temperatuurstijging.
De HGIS werd in 2009 geconfronteerd met een forse daling (t.o.v. de ontwerpbegroting) van het ODA-budget van ruim EUR 550 mln. Deze daling komt door een verlaging van het BNP en is daarmee een direct gevolg van de economische crisis. De totale HGIS-uitgaven bedroegen in 2009 EUR 6,3 miljard. Hiervan is EUR 4,7 miljard ODA en EUR 1,6 miljard non-ODA. De omvang van de HGIS is in 2009 met EUR 0,3 miljard gedaald ten opzichte van 2008.
Figuur 1. Realisaties HGIS 2009 naar beleidsthema (bedragen x 1000)
Totale omvang van de HGIS 2009: EUR 6,3 mld
Figuur 2 . Uitgaven ODA naar beleidsthema (bedragen x 1000)
Totale omvang van de ODA realisaties 2009: EUR 4,7 mld
Figuur 3 . Uitgaven non-ODA naar beleidsthema (bedragen x 1000)
Totale omvang van de non-ODA realisaties 2009: EUR 1,6 mld
HGIS naar kabinetsdoelstellingen
Doelstelling 1: Een Europa met een stevig draagvlak dat zich richt op terreinen waar het meerwaarde levert en zich niet begeeft op terreinen waar lidstaten het beter zelf kunnen regelen.
2009 is een belangrijk jaar geweest voor de Europese integratie. Op 1 december is het Verdrag van Lissabon, na een moeizaam proces, in werking getreden. Hiermee is de EU daadkrachtiger en democratischer geworden. Nederland heeft al voor het in werking treden van het verdrag intensief gesproken over de implementatie hiervan. Hierbij is Nederland actief opgetrokken met de Benelux-partners.
De EU heeft in 2009 een bijdrage geleverd aan het bestrijden van de recessie. Zo is er een communautair herstelplan overeengekomen dat voor een bestedingsimpuls heeft gezorgd. Ook hebben de lidstaten een politiek akkoord bereikt over strengere Europese regels voor financieel toezicht.
In 2009 is een aantal activiteiten georganiseerd om het draagvlak voor Europa te versterken. Zo werd stilgestaan bij de Europadag (9 mei) en de Val van de Muur (juli en oktober/november). Uit media-analyses en opinieonderzoek in het afgelopen jaar blijkt dat het draagvlak onder de bevolking voor Europese samenwerking is toegenomen. Opvallend is wel dat ondanks een actieve campagne de opkomst bij de verkiezingen voor het Europees Parlement met 36,7% laag was. Gemiddeld was de opkomst in het hele EU met 43,1% net iets beter.
Het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) is ook dit jaar het belangrijkste Europese instrument voor ontwikkelingssamenwerking met landen in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (de ACS-staten). De Nederlandse bijdrage aan het EOF was in 2009 EUR 180 miljoen.
Doelstelling 2. Een Europa dat zijn eigen criteria voor uitbreiding serieus neemt en strikt toepast.
Nederland heeft ook in 2009 met succes gepleit voor een strikte naleving van de EU uitbreidingsstrategie van december 2006. Kern van deze strategie is dat kandidaat-lidstaten (Kroatië, Turkije en Macedonië) en potentiële kandidaat-lidstaten (Albanië, Bosnië, Kosovo, Montenegro, Servië, IJsland) alleen voortgang kunnen boeken in het toenaderingsproces tot de Europese Unie als zij voldoen aan alle gestelde criteria.
Het Programma Maatschappelijke Transformatie (MATRA), gefinancierd uit de HGIS-middelen, richt zich op de opbouw van het maatschappelijk middenveld in de Midden- en Oost-Europese landen. Op die manier worden toetredende landen en (nieuwe) buurlanden van de EU ondersteund bij de overgang naar een democratische samenleving.
Matra
Het Programma Maatschappelijke Transformatie (Matra), dat wordt gefinancierd uit de HGIS-middelen, richt zich op het versterken van het transformatieproces richting democratische, pluriforme rechtsstaten in Oost- en Zuidoost-Europa. Ruimte voor dialoog tussen overheid en maatschappelijk middenveld is hierin een centraal aspect. Matra richt zich met name op capaciteitsopbouw en institutionele versterking van maatschappelijke organisaties en overheidsinstellingen enerzijds, en versterking van bilaterale relaties anderzijds.
In 2009 vond een herziening van het Matra-programma plaats. Het nieuwe beleid werd vastgelegd in de notitie «Matra gemoderniseerd», die op 3 november 2009 aan de Kamer werd aangeboden. De belangrijkste nieuwe elementen zijn beperking van het aantal landen, meer thematische focus, vereenvoudiging van het instrumentarium en delegatie van een groter deel van het budget naar posten. Invoering van het herziene beleid vindt met ingang van 2010 plaats. Vanwege het hoge niveau aan doorlopende verplichtingen in combinatie met het gedaalde budget kan vooralsnog alleen invulling worden gegeven aan meer delegatie van budgetten naar Nederlandse ambassades in Matra-landen.
In 2009 was het «oude» Matra-beleid nog van kracht. In aanvulling op lopende programma’s werden er 34 nieuwe meerjarige samenwerkingsprojecten van maatschappelijke organisaties geselecteerd. Daarnaast werden 39 nieuwe projecten op het gebied van overheidssamenwerking goedgekeurd, volgden 560 ambtenaren uit Matra-landen een training en 40 studenten een academische studie.
Doelstelling 3. Dichterbij brengen van een oplossing voor de conflicten in het Midden-Oosten.
Het Midden-Oosten vredesproces (MOVP) is in 2009 in zwaar weer geraakt als gevolg van de Israëlische inval in Gaza om de aanhoudende raketbeschietingen van Hamas te stoppen (operatie «Cast Lead») en de weigering van de Palestijnen om de onderhandelingen te hervatten zolang Israël doorgaat met de bouw van nederzettingen. De bredere regio zag een verdere destabilisatie in Jemen en toename van binnenlandse onlusten in Iran. Ook de nieuwe politiek van de president Obama gericht op Iran en op het MOVP heeft in 2009 niet geleid tot de gehoopte doorbraken. In deze context heeft Nederland zich in bilateraal en in internationaal verband met kracht ingezet voor stabiliteit en dialoog.
In de nasleep van Cast Lead heeft Nederland EUR 7,8 miljoen noodhulp ter beschikking gesteld voor de Palestijnse Gebieden. In november 2009 organiseerden Nederland en Egypte voorts in het kader van de Unie voor de Mediterrane Regio een internationale waterconferentie. De conferentie heeft bouwstenen opgeleverd voor de regionale waterstrategie die in 2010 zal worden ondertekend en die bijdraagt aan een oplossing van de waterproblematiek in de regio en de daaruit voortvloeiende instabiliteit.
Doelstelling 4. Een moderne krijgsmacht die wereldwijd maatwerk kan leveren bij crisisbeheersingsoperaties en bij het opbouwen van veiligheidsorganisaties.
In 2009 is Nederland wereldwijd actief geweest in diverse crisisbeheersingsoperaties. Zo heeft Nederland in 2009 met grote inzet van mensen en middelen bijgedragen aan de ISAF-missie in Uruzgan. De samenwerking met vooral Australië en de VS binnen het kader van het Provincial Reconstruction Team heeft in 2009 vastere vorm aangenomen. Onder doelstelling 5 wordt dieper ingegaan op de Afghanistan missie.
Naast de missie in Uruzgan heeft Nederland in 2009 bijgedragen aan andere crisisbeheersingsoperaties. Zo heeft Nederland in NAVO- en EU-kader fregatten ingezet om een bijdrage te leveren aan piraterijbestrijding voor de kust van Somalië. In EU-kader heeft Nederland hierbij gedurende enkele maanden het commando gevoerd over de EU-Atalanta missie. Tijdens de missie is gebleken dat het uitleveren en berechten van piraterijverdachten nog verdere aandacht behoeft.
Verder waren er in 2009 Nederlandse militairen actief in onder andere Bosnië, Kosovo, Tsjaad, Burundi en Irak. Met deze inspanningen heeft Nederland wereldwijd bijgedragen aan verbetering van internationale vrede en veiligheid. Die inzet was niet in alle gevallen militair van aard: zo heeft Nederland in Kosovo met 35 functionarissen bijgedragen aan de missie voor opbouw van de rechtsstaat (EULEX).
Doelstelling 5. Samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid vergroten.
In 2009 heeft Nederland stevig ingezet op het verdiepen en verbreden van de samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid. De focus op conflictgebieden en fragiele staten blijft van belang om de ontwikkelingsdoelstellingen, mensenrechten en regionale stabiliteit te bevorderen en om negatieve ontwikkelingen, zoals illegale migratie, terrorisme en criminaliteit tegen te gaan. Ook is in 2009 gewerkt aan het verbeteren van de inter- en intradepartementale samenwerking (gericht op de 3D-benadering) en het versterken van de internationale inzet in conflictgebieden en fragiele staten.
3D-benadering in Afghanistan
Ook in 2009 heeft Nederland de 3D-benadering in Afghanistan in praktijk gebracht. Bij deze benadering worden diplomatie, defensie, en ontwikkeling (development) op elkaar afgestemd. In 2009 is deze Nederlandse aanpak, door middel van de Afghanistan conferentie, internationaal op de kaart gezet. De geïntegreerde strategie werd geprezen en de conferentie heeft geleid tot overeenstemming over een nieuwe aanpak in Afghanistan, met nadruk op geïntegreerd beleid en de regionale context.
In het kader van de 3D-benadering zijn diverse ministeries bij het Afghanistan beleid betrokken. De goede en intensieve samenwerking tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie werd gecontinueerd en ook de ministeries van Binnenlandse Zaken, Landbouw en Justitie leverden een belangrijke bijdrage, onder andere bij het trainen van politie en op het gebied van drugsbestrijding.
Naast militairen zijn er in Afghanistan een aantal niet-militaire functionarissen uitgezonden, hoofdzakelijk afkomstig van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar ook het ministerie van Binnenlandse Zaken levert expertise op het gebied van counternarcotica.
Het Stabiliteitsfonds is een belangrijk instrument dat bijdraagt aan de uitvoering van een geïntegreerd buitenlandbeleid. In 2009 heeft het Stabiliteitsfonds ondersteuning geboden aan programma’s die op het snijvlak van vrede, veiligheid en ontwikkeling liggen en draagt daarmee bij aan het bereiken van beleidsdoelstelling 5 (Samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid vergroten), met name waar het gaat om uitvoering van geïntegreerd beleid. In totaal werden er in het afgelopen jaar 25 nieuwe projecten gefinancierd door het Stabiliteitsfonds. De grootste ODA bijdrage betrof een donatie van EUR 12 miljoen aan Security Sector Development (SSD) in Burundi. De grootste non-ODA bijdrage betrof een donatie van EUR 12 miljoen aan een NAVO trustfund ter ondersteuning van het Afghaanse leger (ANA).
Doelstelling 6. Duurzame economische ontwikkeling bevorderen en armoedebestrijding met kracht voortzetten en uitwerken in het project «De Millennium Ontwikkelingsdoelen dichterbij».
In 2009 werd stilgestaan bij 60 jaar ontwikkelingssamenwerking. Het jaar stond echter ook in het teken een levendig debat over de effectiviteit van ontwikkelingssamenwerking. Dit debat is nog in volle gang. De modernisering van het ontwikkelingsbeleid heeft in 2009 meer gestalte gekregen, onder andere in het Medefinancieringsstelsel 2011–2015 (MFSII). Eén van de vernieuwende elementen van MFSII zijn de consortiumbiedingen van ontwikkelingsorganisaties, die versnippering moeten tegengaan.
Net als in 2008 stonden er in 2009 vier prioriteiten centraal binnen het beleid van ontwikkelingssamenwerking:
I. Veiligheid en ontwikkeling
II. Groei en verdeling
III. Gelijke rechten en kansen voor vrouwen
IV. Duurzaamheid, klimaat en energie
Om de economische groei in ontwikkelingslanden te bevorderen ondersteunt Nederland maatregelen om de private sector ontwikkeling te stimuleren. Zo is in 2009 het nieuwe programma ORIO (Ontwikkelingsrelevante Infrastructuur Ontwikkeling) gestart. Dit programma ondersteunt overheden in ontwikkelingslanden om publieke infrastructuur projecten te financieren die belangrijk zijn voor economische ontwikkeling en armoedevermindering. De beleidsbrief «Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid» is dit jaar voluit in uitvoering gekomen. De voorgenomen intensiveringen zijn voor 2009 gerealiseerd.
Op het gebied van gender blijft Nederland zich inzetten om de kansen en rechten van vrouwen wereldwijd te verbeteren. Het MDG3-fonds is een belangrijk instrument waaruit activiteiten die zich richten op het verbeteren van rechten en kansen van vrouwen en meisjes. Uit dit fonds zijn er in 2009 45 projecten met succes van start gegaan en deze lopen goed. De projecten richten zich onder andere op het verhogen van de politieke participatie, zoals het African Women’s Development Fund; het verminderen van geweld tegen vrouwen, zoals V-Day Egypt; en op het verbeteren van landrechten voor vrouwen, zoals het Netherlands Institute for Southern Africa.
2009 werd ook gekenmerkt door een ongekende daling van het ODA-budget. Deze daling is het directe gevolg van de economische crisis en de daling van het BNP. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2009 bedroeg de daling ruim EUR 550 miljoen. Dit heeft gevolgen gehad voor de geplande uitgaven. Er is ervoor gekozen om de uitgaven aan de beleidsprioriteiten zoveel mogelijk op peil te houden. Voor de uitgaven aan fragiele staten is dit niet altijd gelukt omdat de veiligheidssituatie in veel landen verslechterde. Uiteindelijk zijn vooral de uitgaven op de terreinen onderwijs, het maatschappelijk middenveld en milieu en water lager uitgekomen dan eerst begroot.
Doelstelling 7. Een evenwichtige en uitgesproken inzet voor mensenrechten overal ter wereld.
Ook in 2009 hebben zich ernstige mensenrechtenschendingen in de wereld voltrokken. Het bloedige neerslaan van demonstraties in Iran en de vervolging van christelijke minderheden in Irak zijn prangende voorbeelden. De schendingen van mensenrechten vinden echter wereldwijd plaats. De inzet van Nederland is dan ook verspreid over alle regio’s.
Het mensenrechtenfonds is een belangrijk instrument dat een bijdrage levert aan de uitvoering van het mensenrechtenbeleid. In 2009 werd door de Nederlandse regering 25 miljoen euro beschikbaar gesteld voor dit fonds. Uit het mensenrechtenfonds worden momenteel ruim 400 projecten, in meer dan 60 landen, gefinancierd. Het grootste gedeelte van het budget, 17 miljoen euro, is uitgegeven via de Nederlandse ambassades. Dit is een bewuste keuze: het mensenrechtenfonds geeft handen en voeten aan het mensenrechtenbeleid in het buitenland, waarbij gebleken is dat directe financiering door Nederlandse posten in het buitenland effectief is.
Daarnaast heeft de minister van Buitenlandse Zaken ook dit jaar de mensenrechtentulp uitgereikt om het werk van mensenrechtenverdedigers te eren. Deze onderscheiding werd gegeven aan de Iraanse advocate Shadi Sadr voor de bijdrage die zij heeft geleverd aan het verbeteren van de rechten van haar medeburgers.
Doelstelling 8. Actief bijdragen aan het tot stand komen van nieuwe ambitieuze internationale klimaatdoelstellingen voor na 2012.
Klimaatverandering is een mondiaal probleem dat vraagt om een mondiale oplossing. Het buitenlandbeleid dat het kabinet op dit onderwerp voert bevat twee aspecten. Enerzijds worden er in internationaal verband afspraken gemaakt over klimaatbeleid. Anderzijds ondersteunt Nederland diverse programma’s in de OS-partnerlanden op het gebied van hernieuwbare energie, milieu, en klimaatadaptatie.
De internationale klimaatonderhandelingen kwamen tot een hoogtepunt tijdens de klimaatconferentie in Kopenhagen in december. Deze conferentie is voorafgegaan door een actieve internationale lobby van Nederland. Dit heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de institutionele structuur zoals die uiteindelijk in het Kopenhagen-Akkoord is neergelegd. Het akkoord zelf voldoet echter nog niet aan het ambitieniveau dat Nederland nastreeft. Het akkoord erkent dat de mondiale temperatuurstijging beperkt moet worden tot maximaal 2 graden, maar er zijn geen afspraken gemaakt voor concrete reductiedoelen, noch zijn er afspraken gemaakt over het tijdstip waarop emissies moeten gaan dalen.
Om de temperatuurstijging te beperken tot onder de 2 graden is het cruciaal om de uitstoot van CO2 terug te dringen. In 2009 is hieraan een sterke impuls gegeven met het intensiveren van programma’s die de productie van hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden bevorderen. Zo is er met Nederlandse financiering een speciaal loket bij de Wereldbank voor hernieuwbare energie geopend. Met Indonesië en Mozambique is samengewerkt aan de verduurzaming van biomassaproductie ten behoeve van energie. Verder is er in het Grote Merengebied een bijdrage geleverd aan regionale progamma’s op het gebied van energievoorziening en landbeheer.
Vanuit de HGIS worden twee CO2 reductieprogramma’s gefinancierd: het Joint Implementation en het Clean Development Mechanism. Uitgevoerd door respectievelijk de ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.
CO2 reductieprogramma’s
Nederland kent in het kader van het Kyoto protocol een verplichting om de nationale broeikasgasemissies in de periode 2008–2012 met 6% ten opzichte van 1990 te reduceren. Op grond van de meest recente inzichten van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) wordt verwacht dat Nederland de Kyoto-doelstelling gaat halen.
In het kader van het Kyoto protocol is afgesproken dat landen hun reductieverplichting via maatregelen in het buitenland mogen realiseren. Hiervoor zijn drie instrumenten beschikbaar: Internationale Emissiehandel, Joint Implementation (JI), en Clean Development Mechanism (CDM). Het CDM en JI maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om in ontwikkelingslanden en landen in Midden- en Oost-Europa in schone technologieën te investeren. Zij kunnen de uitgespaarde broeikasgassen verkopen aan industrielanden. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid voor landen om emissieruimte, in de vorm Assigned Amount Units, die ze over hebben aan anderen te verkopen
Hoe hoog de totale uitstoot van CO2 in Nederland in de periode 2008–2012 zal uitkomen is onder meer afhankelijk van het verloop van de recessie. Het PBL gaat er van uit dat in het meest ongunstige scenario de emissieruimte voor deze periode met 52 Mton zal worden overschreden, ofwel ongeveer 10 Mton per jaar. Daarvoor moet door de Nederlandse overheid extra emissierechten worden aangekocht. Tot en met 2009 heeft Nederland via het JI en CDM, alsmede via internationale emissiehandel voor ruim 15 Mton aan emissierechten gekocht.
Vanuit de HGIS wordt ook het programma Partners voor Water gefinancierd. Samenwerking tussen Ministeries is daarbinnen een belangrijk onderdeel.
Partners voor Water
Partners voor Water II (PvW II) bundelt krachten om de Nederlandse watersector te versterken. Nederlandse waterexpertise vanuit de overheid, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en NGO's wordt structureel ingezet om bij te dragen aan duurzame oplossingen voor de wereldwaterproblematiek en bij te dragen aan versterking van de Nederlandse exportpositie.
In 2009 zijn geen nieuwe projecten meer gestart vanwege de gelimiteerde bestedingsruimte voor PvW II. Wel is er met cofinanciering van BZ en VenW nog een bijdrage geleverd aan oplossingen voor de overstromingsproblematiek van Jakarta o.a. met betrekking tot de damdoorbraak bij Situ Gintung. Evaluatie van in 2009 of eerder afgesloten projecten levert een beeld op van substantiële spin-off. De Wereldbank en de Asian Development Bank hebben diverse projecten gefinancierd waarbij Nederlandse organisaties een rol spelen in de uitvoering.
Enkele voorbeelden van projecten die in 2009 aan de doelstelling hebben bijgedragen:
• Het thema «Water en klimaatadaptatie» werd internationaal geagendeerd middels het Cooperative Programme on Water and Climate (CPWC). Vanuit CPWC is in 2009 een belangrijke bijdrage geleverd aan het opstarten van het deltaprogramma voor Vietnam.
• Het project National Lowlands Development Strategy in Indonesië heeft geleid tot het door de Wereld Bank gefinancierde WACLIMAD programma. Nederlandse partijen dragen daarbinnen bij aan verantwoorde ontwikkeling van laagland gebieden (inclusief veengebieden) voor voedsel en ecosystemen
• Via het online open source internet project AKVO («water» in het Esperanto) worden kennis, financiering en projectplannen op het gebied van drinkwater en sanitatie samengebracht. AKVO is opgestart met financiering vanuit Partners voor Water en is in 2008 een zelfstandige stichting geworden met eigen financiering. Daarnaast is PvW II de aanjager van het WASH-Akkoord waarin de Ministeries en andere organisaties uit de watersector samen werk maken van MDG7 op het gebied van water en sanitatie.
• Voor een sterke internationale positie is het van belang om als Nederland te blijven innoveren. Daarom heeft Partners voor Water bijgedragen aan de totstandkoming van de innovatieprogramma's «delta- en watertechnologie', en aan het Programma Human Capital Water. Dat laatste programma zorgt ervoor dat er ook in de toekomst voldoende goed opgeleid personeel in de watersector is, zodat de internationale ambities waar kunnen worden gemaakt.
• Om de internationale zichtbaarheid van Nederland te versterken, heeft PvW II veel energie gestoken in de Nederlandse inzet op het vijfde Wereld Water Forum dat in maart 2009 in Turkije werd gehouden. Dankzij PvW II is er tijdens het Forum een sterke gezamenlijke Nederlandse inzending is neergezet. Ook op een aantal andere strategische, internationale evenementen hebben publieke en private partijen Nederland samen gepresenteerd: bijvoorbeeld Aquaterra in Amsterdam, waar praktijkervaringen van verschillende deltagebieden zijn uitgewisseld.
In 2009 is het HGIS budget voor PvW III goedgekeurd ad 57 miljoen euro voor 6 jaar met een koppeling naar de internationale component van het Nationale Waterplan.
Doelstelling 9. Betere dienstverlening aan Nederlandse burgers en bedrijven in het buitenland
Deze kabinetsdoelstelling wordt met name gerealiseerd door consulaire en economische dienstverlening en interdepartementale samenwerking.
Dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland vindt plaats op verschillende terreinen: aan Nederlandse reizigers, toeristen, zakenmensen, maar ook aan Nederlandse gedetineerden in het buitenland. In 2009 werd door de posten consulaire bijstand of hulp verleend bij ziekte of ongeval (468 keer), bij overlijden (486 keer), bij vermissing en onderzoek naar welstand (392 keer) en bij lopende kindontvoeringszaken (44). Ook werden 153.259 documenten gelegaliseerd.
Daarnaast wordt ondersteuning geboden aan Nederlandse bedrijven op buitenlandse markten. Met het uitgebreide Nederlandse postennet (ambassades, consulaten en handelskantoren) en de wereldwijde spreiding ervan biedt het Ministerie van Buitenlandse Zaken in nauwe samenwerking met de Ministeries van Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een prima infrastructuur voor economische dienstverlening. Om de economische dienstverlening te intensiveren zijn in 2009 een aantal nieuwe Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) opgericht in Duitsland, Groot-Brittannië, en India.
Internationaal Ondernemen
Het jaar 2009 stond in het teken van de economische crisis en teruglopende internationale handel. De crisis, in combinatie met de verschuivende internationale economische machtsverhoudingen, leidde tot extra aandacht voor economische diplomatie. Ook werd een aantal maatregelen getroffen om ondernemers tegemoet te komen (Tijdelijke Aanvullende Staatskredietverzekering (TASK), uitbreiding Exportkredietverzekering (EKV) en – voor 2009 en 2010 – 2xplore (haalbaarheidsstudies voor consortia van Nederlandse (MKB-)bedrijven)
Daarnaast is in 2009 het financiële instrumentarium waarop bedrijven een beroep kunnen doen wanneer zij op een buitenlandse markt (gaan) opereren verder gestroomlijnd. Het aantal subsidieregelingen is teruggebracht tot twee: Internationaal Ondernemen en Internationaal Excelleren.
Internationaal Ondernemen richt zich op internationaal startende bedrijven. Via Prepare2Start (de opvolger van PSB) is in 2009 aan 1.090 bedrijven steun verleend, waarmee het budget van EUR 15 miljoen bijna volledig werd uitgeput.
De regeling Internationaal Excelleren biedt ondersteuning aan (groepen) bedrijven die hun aandeel op een buitenlandse markt willen uitbouwen en versterken. Hieronder vallen de programma's 2getthere en Package4Growth. Het programma 2getthere is in juni 2009 in nieuwe vorm van start gegaan als gevolg van de Hanseland uitspraak uit 2008. Zes nieuwe 2getthere programma's werden ondertekend en er werden 12 internationaliseringstrategieën en 54 vooraanmeldingen ontvangen. Bedrijven hebben positieve ervaringen met dit programma, ondermeer in Polen en Oekraïne (bouwnijverheid en publieke infrastructuur voor EK voetbal 2012) en de VS (water). Package4Growth werd ook medio 2009 gelanceerd om sterke positionering van Nederlandse bedrijven mogelijk te maken op de snelgroeiende, zeer competitieve markten China en India. Twintig aanvragen werden goedgekeurd, 29 zijn nog in behandeling.
Gebleken is dat economische missies onder leiding van een bewindspersoon – een belangrijke vorm van economische diplomatie – zeer effectief zijn om deuren geopend te krijgen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Ook in 2009 vond verschillende succesvolle missies plaats, ondermeer naar de VAE en Oman (gezamenlijk met het kroonprinselijk paar), naar de VS (in kader van de viering van NY400) en China (vierstedenmissie).
Doelstelling 10. Betere dienstverlening aan internationale organisaties en buitenlandse bedrijven die zich in Nederland vestigen.
Nederland heeft zich in 2009 opnieuw sterk ingezet om een goed gastland te zijn voor de internationale organisaties en bedrijven die hier zijn gevestigd. De infrastructuur voor de dienstverlening aan beide doelgroepen werd versterkt. Zo werd de Engelstalige overheidsinformatie gericht op expats die naar Nederland komen toegankelijker gemaakt, en zijn er nieuwe expatdesks geopend. Uit de contacten met de internationale organisaties blijkt dat de Nederlandse inspanningen worden gewaardeerd. Nederland was in 2009 zeer succesvol bij het aantrekken van buitenlandse bedrijven en investeringen. In 2009 werden 155 buitenlandse bedrijven naar Nederland gehaald, hier behouden of verder uitgebreid. Daarnaast is er in 2009 voor ruim 3 miljard euro aan buitenlandse investeringen binnengehaald.
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving | Begroting 2009 | Mutatie | Realisaties 2009 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | ||
IIB Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten | |||||||
02.01 Algemene Rekenkamer/recht- en doelmatigheidsbevordering | 280 | 280 | 0 | 0 | 280 | 280 | |
Totaal | 280 | 280 | 0 | 0 | 280 | 280 | |
V Buitenlandse Zaken | |||||||
01.00 Versterkte int. rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten | |||||||
01.01 Internationale rechtsorde | 47.639 | 5.154 | 144 | – 99 | 47.783 | 5.055 | |
01.02 Mensenrechten | 48.656 | 38.831 | 4.077 | – 1.334 | 52.733 | 37.497 | |
01.03 Internationale juridische instellingen | 14.223 | 565 | 0 | 14.788 | |||
02.00 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur | |||||||
02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 16.458 | – 103 | 0 | 16.355 | |||
02.02 Bestrijding internationaal terrorisme | |||||||
02.03 Non-proliferatie en ontwapening | 9.165 | 770 | 185 | 398 | 9.350 | 1.168 | |
02.04 Conventionele wapenbeheersing | |||||||
02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 422.898 | 298.623 | – 59.856 | – 31.757 | 363.042 | 266.866 | |
02.06 Humanitaire hulpverlening | 250.094 | 246.327 | 43.842 | 47.404 | 293.936 | 293.731 | |
02.07 Goed bestuur | 192.553 | 181.763 | 8.629 | 7.814 | 201.182 | 189.577 | |
02.08 Het bevorderen van energiezekerheid | |||||||
02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 29.750 | 29.750 | – 12.141 | – 12.141 | 17.609 | 17.609 | |
03.00 Versterkte Europese samenwerking | |||||||
03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie | 10.708 | – 2.150 | 0 | 8.558 | |||
03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds | 185.832 | 185.832 | – 6.003 | – 6.003 | 179.829 | 179.829 | |
03.04 Nederlandse positie in de EU | 3.447 | 231 | 0 | 3.678 | |||
03.05 Raad van Europa | 9.303 | 186 | 0 | 9.489 | |||
04.00 Meer welvaart en minder armoede | |||||||
04.01 Handels- en financieel systeem | 25.755 | 1.240 | – 8.799 | – 16 | 16.956 | 1.224 | |
04.02 Armoedebestrijding | 587.247 | 580.295 | – 182.944 | – 178.605 | 404.303 | 401.690 | |
04.03 Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden | 480.656 | 468.156 | 13.849 | 13.849 | 494.505 | 482.005 | |
04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 16.200 | 16.200 | 4.723 | 4.723 | 20.923 | 20.923 | |
04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 6.265 | 344 | 0 | 6.609 | |||
05.00 Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | |||||||
05.01 Gelijke kansen op doorlopen kwalitatief goed onderwijs | 515.050 | 515.050 | – 201.544 | – 201.544 | 313.506 | 313.506 | |
05.02 Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek | 157.025 | 154.429 | – 1.167 | – 1.167 | 155.858 | 153.262 | |
05.03 Gender | 36.772 | 36.772 | 2.227 | 2.227 | 38.999 | 38.999 | |
05.04 HIV/AIDS | 301.651 | 299.700 | 2.250 | 2.410 | 303.901 | 302.110 | |
05.05 Reproductieve gezondheid | 172.676 | 172.676 | 10.640 | 10.640 | 183.316 | 183.316 | |
05.06 Participatie civil society | 619.174 | 619.174 | – 121.599 | – 121.735 | 497.575 | 497.439 | |
06.00 Beter beschermd en verbeterd milieu | |||||||
06.01 Milieu en water | 305.284 | 297.586 | – 49.297 | – 44.498 | 255.987 | 253.088 | |
06.02 Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen | 138.370 | 138.370 | – 7.741 | – 7.741 | 130.629 | 130.629 | |
07.00 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer | |||||||
07.01 Consulaire dienstverlening | 8.800 | 14.635 | 0 | 23.435 | |||
07.02 Vreemdelingenbeleid | 180.703 | 179.598 | 68.197 | 68.361 | 248.900 | 247.959 | |
08.00 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland | |||||||
08.01 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden | 15.152 | 1.827 | – 5.300 | 597 | 9.852 | 2.424 | |
08.02 Cultureel erfgoed | 4.820 | 1.205 | – 618 | – 148 | 4.202 | 1.057 | |
08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 62.670 | 37.533 | – 882 | – 3.609 | 61.788 | 33.924 | |
08.04 Vestigingsklimaat int. organisaties in Nederland | |||||||
09.00 Geheim | |||||||
09.01 Geheim | 26 | 0 | 26 | ||||
10.00 Nominaal en onvoorzien | |||||||
10.01 Nominaal en onvoorzien | 56.116 | – 56.111 | 0 | 5 | |||
11.00 Algemeen | |||||||
11.01 Apparaatsuitgaven | 744.853 | 209.566 | 11.061 | 21.948 | 755.914 | 231.514 | |
Totaal | 5.675.965 | 4.716.427 | – 530.444 | – 430.026 | 5.145.521 | 4.286.401 | |
VI Justitie | |||||||
13.03.01 Rechtshandhandhaving/Tech. ass. bij drugsbestrijding Suriname | 200 | 200 | 2 | 2 | 202 | 202 | |
13.03.01 Rechtshandhandhaving/Europol | 21.841 | 3.244 | 0 | 25.085 | |||
13.03.03 Rechtshandhandhaving/NFI | 500 | 0 | 500 | ||||
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Attachés | 1.362 | 20 | 0 | 1.382 | |||
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO | 146 | – 16 | 0 | 130 | |||
Totaal | 23.549 | 200 | 3.750 | 2 | 27.299 | 202 | |
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | |||||||
12.01 Apparaat (attachés) | 478 | 220 | 0 | 698 | |||
Totaal | 478 | 0 | 220 | 0 | 698 | 0 | |
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | |||||||
06.01 HBO (beurzen niet EU) | 3.453 | 3.453 | 0 | 0 | 3.453 | 3.453 | |
07.10 Wetenschappelijk onderwijs | 59.699 | 56.460 | 2.128 | 2.098 | 61.827 | 58.558 | |
08.11 Internationaal beleid: attachés | 150 | 0 | 0 | 150 | |||
08.11 Internationaal beleid: Cultuur overig | 1.231 | 273 | 0 | 1.504 | |||
14.01/02/04 Cultuur: overig | 166 | 6.937 | 0 | 7.103 | |||
16.01 Onderzoek en wetenschappen: WOTRO | 454 | 454 | 0 | 0 | 454 | 454 | |
Totaal | 65.153 | 60.367 | 9.338 | 2.098 | 74.491 | 62.465 | |
IXB Financiën | |||||||
01 Belastingen | |||||||
02 Belastingdienst (attachés) | 1.136 | 175 | 0 | 1.311 | |||
04 Internationale betrekkingen | |||||||
20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 159.157 | 158.320 | – 63.787 | – 64.280 | 95.370 | 94.040 | |
09 Algemeen (apparaat/attachés) | 1.034 | 24 | 0 | 1.058 | |||
Totaal | 161.327 | 158.320 | – 63.588 | – 64.280 | 97.739 | 94.040 | |
X Defensie | |||||||
20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties) | 326.100 | 13.000 | 33.993 | – 2.500 | 360.093 | 10.500 | |
26 Commando Dienstencentra | |||||||
06.01 Attachés | 20.688 | – 101 | 0 | 20.587 | |||
Totaal | 346.788 | 13.000 | 33.892 | – 2.500 | 380.680 | 10.500 | |
XI Volkshuisvesting, RO en Milieubeheer | |||||||
43.08.04 Clean development mechanism | 50.221 | – 27.671 | 0 | 22.550 | |||
47.44.04 Internationaal milieubeleid | 3.803 | 509 | 0 | 4.312 | |||
91.82.28 Apparaat/attachés | 316 | 0 | 0 | 316 | |||
Totaal | 54.340 | 0 | – 27.162 | 0 | 27.178 | 0 | |
XII Verkeer en Waterstaat | |||||||
31.01 Integraal waterbeleid (Partners voor Water) | 14.687 | – 3.963 | 0 | 10.724 | |||
33.02 Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO) | 416 | – 89 | 0 | 327 | |||
33.03 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA) | 1.365 | – 155 | 0 | 1.210 | |||
37.01 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 736 | 27 | 19 | 0 | 755 | 27 | |
41.01 Attachés | 2.365 | – 117 | 0 | 2.248 | |||
Totaal | 19.569 | 27 | – 4.305 | 0 | 15.264 | 27 | |
XIII Economische Zaken | |||||||
2 Bevorderen van innovatiekracht | |||||||
01 Algemeen (attachés) | 5.663 | – 47 | 0 | 5.616 | |||
45 IS opkomende markten | 4.599 | 93 | 0 | 4.692 | |||
55 Bijdrage organisaties | 364 | – 27 | 0 | 337 | |||
3 Een concurrerend ondernemingsklimaat | |||||||
10 Bijdrage UNWTO | 219 | – 8 | 0 | 211 | |||
4 Doelmatige en duurzame energiehuishouding | |||||||
01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten) | 654 | 0 | 654 | ||||
20 CO2/reductieplan-Joint Implementation | 28.704 | 15.579 | 0 | 44.283 | |||
50 Bijdrage aan diverse instituten | 1.076 | – 928 | 0 | 148 | |||
5 Internationale Economische Betrekkingen | 0 | 0 | |||||
01 Algemeen | 1.275 | 927 | 0 | 2.202 | |||
20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde | 4.394 | 134 | 0 | 4.528 | |||
30 Bevorderen van internationaal ondernemen | 59.413 | 0 | 15.228 | 200 | 74.641 | 200 | |
40 Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (ANL/NFIA) | 735 | – 143 | 0 | 592 | |||
50 Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op zowel binnen- als buitenlandse markten | 71.574 | 5.000 | – 38.755 | – 4.837 | 32.819 | 163 | |
10 Elektronische communicatie en post | |||||||
30 Bijdrage aan internationale organisaties | 1.249 | 761 | 0 | 2.010 | |||
Totaal | 179.265 | 5.000 | – 6.532 | – 4.637 | 172.733 | 363 | |
XIV Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | |||||||
23 Natuur | |||||||
01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout) | 61 | 0 | 0 | 61 | |||
01.04 Programma «Leren voor Duurzame Ontwikkeling' | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | |
26 Kennis en Innovatie | |||||||
01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs) | 35 | 35 | 0 | 0 | 35 | 35 | |
01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC) | 1.053 | 1.053 | 81 | 81 | 1.134 | 1.134 | |
29 Algemeen | |||||||
01.01 Internationale contributies/FAO | 6.973 | 3.556 | – 499 | – 255 | 6.474 | 3.301 | |
01.01 Internationale contributies/UNEP | 243 | 243 | 0 | 0 | 243 | 243 | |
02.01 Apparaatsuitgaven (attachés) | 19.530 | – 869 | 0 | 18.661 | |||
Totaal | 28.895 | 5.887 | – 1.287 | – 174 | 27.608 | 5.713 | |
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid | |||||||
98.08.06 Apparaatsuitgaven (attachés) | 749 | 0 | 0 | 749 | |||
Totaal | 749 | 0 | 0 | 0 | 749 | 0 | |
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport | |||||||
46.01.01 Sport en OS | 1.500 | 1.500 | – 34 | – 34 | 1.466 | 1.466 | |
98.01.01 Projecten via UNODC | 5.000 | 0 | 0 | 5.000 | |||
98.01.01 WHO-partnerschap | 6.000 | 0 | 0 | 6.000 | |||
98.02.01 Algemeen, apparaatsuitgaven (attachés) | 1.085 | 138 | 0 | 1.223 | |||
Totaal | 13.585 | 1.500 | 104 | – 34 | 13.689 | 1.466 | |
Toerekeningen | |||||||
EU-begroting | 294.900 | 234.400 | 0 | 0 | 294.900 | 234.400 | |
EKI-kwijtschelding | 50.000 | 50.000 | – 22.136 | – 22.136 | 27.864 | 27.864 | |
Schuldkwijtschelding IMF/Liberia | |||||||
Totaal | 344.900 | 284.400 | – 22.136 | – 22.136 | 322.764 | 262.264 | |
TOTAAL UITGAVEN | 6.914.843 | 5.245.408 | – 608.150 | – 521.687 | 6.306.693 | 4.723.721 |
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving | Begroting 2009 | Mutatie | Realisaties 2009 | |
---|---|---|---|---|
V Buitenlandse Zaken | ||||
22 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur | ||||
10 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 147 | 2 | 149 | |
70 Humanitaire hulpverlening | 1.000 | 62 | 1.062 | |
23 Versterkte Europese samenwerking | ||||
40 Restitutie Raad van Europa | 120 | 120 | ||
24 Meer welvaart en minder armoede | ||||
10 Aflossingen en rente begrotingsleningen | 40.837 | 3.470 | 44.307 | |
27 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer | ||||
10 Consulaire dienstverlening | 36.640 | 2.123 | 38.763 | |
28 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland | ||||
10 Doorberekening Defensie diversen | 771 | – 71 | 700 | |
31 Algemeen | ||||
10 Diverse ontvangsten | 51.647 | 9.619 | 61.266 | |
20 Koersverschillen | ||||
Totaal | 131.042 | 15.325 | 146.367 | |
VI Justitie | ||||
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol | 0 | |||
Totaal | ||||
IXB Financiën | ||||
04.22 Programma Ontvangsten | 10.998 | 723 | 11.721 | |
07 Beheer materiële activa | ||||
Totaal | 10.998 | 723 | 11.721 | |
X Defensie | ||||
20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties | 1.407 | 19.087 | 20.494 | |
Totaal | 1.407 | 19.087 | 20.494 | |
XIII Economische Zaken | ||||
02.10 Infrastructuur voor innovatie | ||||
05 Internationale economische betrekkingen | ||||
01 Algemeen | ||||
20 Vrijmaken internationale handels- en investeringsverkeer | 10.000 | – 10.000 | ||
21 Ontvangsten kredieten en garanties | 681 | 1.292 | 1.973 | |
30 Bevorderen internationaal ondernemen | 1.007 | 1.007 | ||
90 Diverse ontvangsten BEB | 1.134 | 407 | 1.541 | |
10.70 Restituties bijdragen aan internationale organisaties | 2 | 2 | ||
Totaal | 11.815 | – 7.292 | 4.523 | |
TOTAAL ONTVANGSTEN | 155.262 | 27.843 | 183.105 |
Begroting 2009 | Realisaties 2009 | ||
---|---|---|---|
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten | |||
1.1 | Internationale rechtsorde | 5.154 | 5.055 |
1.2 | Mensenrechten | 38.831 | 37.497 |
43.985 | 42.552 | ||
Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur | |||
AR | Recht- en doelmatigheidsbevordering | 280 | 280 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 770 | 1.168 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 298.623 | 266.866 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 246.327 | 293.731 |
2.7 | Goed bestuur | 181.763 | 189.577 |
2.9 | Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 29.750 | 17.609 |
Defensie | Toerekening crisisbeheersingsoperaties | 13.000 | 10.500 |
770.513 | 779.731 | ||
Versterkte Europese samenwerking | |||
3.3 | EOF Europees ontwikkelingsfonds | 185.832 | 179.829 |
Toerek. | Toerekening EU-begroting | 234.400 | 234.400 |
420.232 | 414.229 | ||
Meer welvaart en minder armoede | |||
4.1 | Handels- en financieel systeem | 1.240 | 1.224 |
4.2 | Armoedebestrijding | 580.295 | 401.690 |
4.3 | Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 468.156 | 482.005 |
4.4 | Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 16.200 | 20.923 |
Justitie | Rechtshandhaving/Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname | 200 | 202 |
Financiën | Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 158.320 | 94.040 |
EZ | Economische Samenwerking Indonesie | 0 | 200 |
Faciliteit transitielanden | 5.000 | 163 | |
LNV | Internationale contributies/FAO | 3.556 | 3.301 |
Toerek. | EKI-kwijtschelding | 50.000 | 27.864 |
Schuldkwijtschelding IMF/Liberia | 0 | 0 | |
1.282.967 | 1.031.612 | ||
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | |||
5.1 | Onderwijs | 515.050 | 313.506 |
5.2 | Kennisontwikkeling | 154.429 | 153.262 |
5.3 | Gender | 36.772 | 38.999 |
5.4 | HIV/AIDS | 299.700 | 302.110 |
5.5 | Reproductieve gezondheid | 172.676 | 183.316 |
5.6 | Participatie civil society | 619.174 | 497.439 |
OCW | HBO (beurzen niet EU) | 3.453 | 3.453 |
Wetenschappelijk onderwijs | 56.460 | 58.558 | |
Onderzoek en wetenschappen: WOTRO | 454 | 454 | |
LNV | Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs) | 35 | 35 |
Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC) | 1.053 | 1.134 | |
VWS | Sport en OS | 1.500 | 1.466 |
1.860.756 | 1.553.732 | ||
Beter beschermd en verbeterd milieu | |||
6.1 | Milieu en water | 297.586 | 253.088 |
6.2 | Water en stedelijke ontwikkeling | 138.370 | 130.629 |
VenW | Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 27 | 27 |
LNV | Programma «Leren voor Duurzame Ontwikkeling' | 1.000 | 1.000 |
Internationale contributies/UNEP | 243 | 243 | |
437.226 | 384.987 | ||
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer | |||
7.2 | Vreemdelingenbeleid (opvang asielzoekers) | 179.598 | 247.959 |
179.598 | 247.959 | ||
Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland | |||
8.1 | Nederlandse cultuur | 1.827 | 2.424 |
8.2 | Cultureel erfgoed | 1.205 | 1.057 |
8.3 | Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 37.533 | 33.924 |
40.565 | 37.405 | ||
Algemeen | |||
11.1 | Apparaatsuitgaven | 209.566 | 231.514 |
209.566 | 231.514 | ||
Totaal ODA binnen HGIS | 5.245.408 | 4.723.721 | |
ODA buiten HGIS (instituten LNV) | 4.725 | 4.725 | |
TOTAAL ODA | 5.250.133 | 4.728.446 |
ODA-prestatie in 2009 | ||
---|---|---|
(bedragen in miljoenen EUR) | ||
ODA-uitgaven (1) | 4.728,4 | |
Af: Aflossingen op ODA-leningen (2) | 83,3 | |
Af: Ontvangsten op eerdere ODA-uitgaven (3) | 31,2 | |
Netto ODA (1-2-3) | 4.614,0 | |
BNP 2009 | 562.400,0 | |
ODA-prestatie 2009 | 0,82% |
Versnelde MDG-realisatie | ||||
---|---|---|---|---|
Bangladesh | Kenia | |||
2.07 Goed bestuur | 3.690.000 | 1.02 Mensenrechten | 183.000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 606.000 | 2.07 Goed bestuur | 5.000.000 | |
5.01 Onderwijs | 12.714.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1.114.000 | |
5.03 Gender | 936.000 | 6.01 Milieu en water | 3.811.000 | |
5.04 HIV/AIDS | 55.000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 4.680.000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 2.076.000 | 14.788.000 | ||
6.01 Milieu en water | 12.357.000 | |||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 17.571.000 | Mali | ||
50.005.000 | 1.02 Mensenrechten | 92.000 | ||
2.07 Goed bestuur | 1.599.000 | |||
Benin | 4.02 Armoedevermindering | 10.000.000 | ||
2.07 Goed bestuur | 2.981.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 3.625.000 | |
4.02 Armoedevermindering | 10.000.000 | 4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 145.000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1.525.000 | 5.01 Onderwijs | 25.111.000 | |
5.01 Onderwijs | 5.130.000 | 5.04 HIV/AIDS | 300.000 | |
5.03 Gender | 21.000 | 5.05 Reproductieve gezondheid | 8.372.000 | |
6.01 Milieu en water | 229.000 | 6.01 Milieu en water | 2.530.000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 7.677.000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 3.493.000 | |
27.563.000 | 55.267.000 | |||
Bolivia | Mongolië | |||
1.02 Mensenrechten | 136.000 | 6.01 Milieu en water | 6.478.000 | |
2.07 Goed bestuur | 6.761.000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 245.000 | |
4.02 Armoedevermindering | 2.407.000 | 6.723.000 | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 5.641.000 | |||
4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 352.000 | Mozambique | ||
5.01 Onderwijs | 10.375.000 | 2.07 Goed bestuur | 1.631.000 | |
5.03 Gender | 340.000 | 4.02 Armoedevermindering | 18.000.000 | |
6.01 Milieu en water | 5.278.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2.623.000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 267.000 | 4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 115.000 | |
31.557.000 | 5.01 Onderwijs | 19.995.000 | ||
5.03 Gender | 545.000 | |||
Burkina Faso | 5.04 HIV/AIDS | 4.778.000 | ||
1.02 Mensenrechten | 204.000 | 5.05 Reproductieve gezondheid | 3.500.000 | |
2.07 Goed bestuur | 2.333.000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 16.417.000 | |
4.02 Armoedevermindering | 20.500.000 | 67.604.000 | ||
4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 180.000 | |||
5.01 Onderwijs | 14.927.000 | Nicaragua | ||
5.03 Gender | 150.000 | 2.07 Goed bestuur | 956.000 | |
5.04 HIV/AIDS | 2.786.000 | 4.02 Armoedevermindering | 120.000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 6.472.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 5.772.000 | |
47.552.000 | 4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 85.000 | ||
5.03 Gender | 897.000 | |||
Ethiopië | 5.04 HIV/AIDS | 27.000 | ||
1.02 Mensenrechten | 72.000 | 5.05 Reproductieve gezondheid | 7.224.000 | |
2.07 Goed bestuur | 838.000 | 6.01 Milieu en water | 139.000 | |
4.02 Armoedevermindering | 2.000 | 15.220.000 | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 21.487.000 | |||
4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 220.000 | Oeganda | ||
5.01 Onderwijs | 8.774.000 | 1.02 Mensenrechten | 548.000 | |
5.03 Gender | 718.000 | 2.07 Goed bestuur | 10.453.000 | |
5.04 HIV/AIDS | 4.377.000 | 4.02 Armoedevermindering | 52.000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 5.752.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 250.000 | |
42.240.000 | 5.01 Onderwijs | 9.200.000 | ||
5.03 Gender | 23.000 | |||
Ghana | 20.526.000 | |||
2.07 Goed bestuur | 1.514.000 | |||
4.02 Armoedevermindering | 25.000.000 | Rwanda | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 3.848.000 | 2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 2.000.000 | |
5.01 Onderwijs | 7.740.000 | 2.07 Goed bestuur | 5.846.000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 18.856.000 | 4.02 Armoedevermindering | 127.000 | |
6.01 Milieu en water | 7.469.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 11.050.000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 116.000 | 4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 27.000 | |
64.543.000 | 5.01 Onderwijs | 6.200.000 | ||
6.01 Milieu en water | 11.000.000 | |||
Jemen | 36.250.000 | |||
1.02 Mensenrechten | 197.000 | |||
2.07 Goed bestuur | 250.000 | Senegal | ||
5.01 Onderwijs | 5.367.000 | 4.02 Armoedevermindering | 10.053.000 | |
5.03 Gender | 853.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 26.000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 5.201.000 | 6.01 Milieu en water | 21.706.000 | |
6.01 Milieu en water | 1.085.000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 52.000 | |
6.02 Duurzaam waterbeheer | 5.399.000 | 31.837.000 | ||
18.352.000 | ||||
Tanzania | Zambia | |||
2.07 Goed bestuur | 18.595.000 | 2.07 Goed bestuur | 961.000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 481.000 | 4.02 Armoedevermindering | 10.000.000 | |
5.04 HIV/AIDS | 2.080.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 4.446.000 | |
5.05 Reproductieve gezondheid | 16.009.000 | 5.01 Onderwijs | 22.398.000 | |
37.165.000 | 5.04 HIV/AIDS | 2.641.000 | ||
5.05 Reproductieve gezondheid | 4.144.000 | |||
44.590.000 |
Versnelde MDG-realisatie
Veiligheid & ontwikkeling | Veiligheid & ontwikkeling Uitfasering in de periode 2008 – 2011 | |||
---|---|---|---|---|
Afghanistan | Bosnië & Herzegovina | |||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 37.188.000 | 1.02 Mensenrechten | 1.243.000 | |
2.07 Goed bestuur | 8.582.000 | 2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 5.230.000 | |
45.770.000 | 2.07 Goed bestuur | 3.301.000 | ||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2.526.000 | |||
Burundi | 12.300.000 | |||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 112.000 | |||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 2.373.000 | Eritrea | ||
2.485.000 | 6.02 Duurzaam waterbeheer | 137.000 | ||
137.000 | ||||
Colombia | ||||
1.02 Mensenrechten | 684.000 | Sri Lanka | ||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 1.521.000 | 1.02 Mensenrechten | 436.000 | |
2.07 Goed bestuur | 2.257.000 | 2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 43.000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1.499.000 | 2.06 Humanitaire hulpverlening | 179.000 | |
5.02 Kennisontwikkeling | 335.000 | 2.07 Goed bestuur | 398.000 | |
6.01 Milieu en water | 9.783.000 | 4.02 Armoedevermindering | 2.000 | |
16.079.000 | 4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 12.000 | ||
1.070.000 | ||||
Congo, Democratische Republiek | ||||
1.02 Mensenrechten | 1.046.000 | |||
5.03 Gender | 2.696.000 | |||
3.742.000 | ||||
Guatemala | ||||
1.02 Mensenrechten | 3.340.000 | |||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 805.000 | |||
2.07 Goed bestuur | 4.957.000 | |||
5.04 HIV/AIDS | 126.000 | |||
5.05 Reproductieve gezondheid | 400.000 | |||
6.01 Milieu en water | 7.322.000 | |||
16.950.000 | ||||
Pakistan | ||||
1.02 Mensenrechten | 896.000 | |||
2.07 Goed bestuur | 3.164.000 | |||
5.01 Onderwijs | 12.280.000 | |||
6.01 Milieu en water | 6.243.000 | |||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 3.407.000 | |||
25.990.000 | ||||
Palestijnse Autoriteiten | ||||
1.02 Mensenrechten | 1.670.000 | |||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 19.169.000 | |||
2.07 Goed bestuur | 6.192.000 | |||
27.031.000 | ||||
Soedan | ||||
1.02 Mensenrechten | 950.000 | |||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 46.031.000 | |||
2.07 Goed bestuur | 175.000 | |||
47.156.000 |
Veiligheid & ontwikkeling
Brede relatie | Brede relatie Uitfasering in de periode 2008–2011 | |||
---|---|---|---|---|
Egypte | Albanië | |||
1.02 Mensenrechten | 330.000 | 2.07 Goed bestuur | 2.758.000 | |
2.07 Goed bestuur | 1.875.000 | 5.03 Gender | 550.000 | |
4.02 Armoedevermindering | 65.000 | 6.01 Milieu en water | 1.786.000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 950.000 | 5.094.000 | ||
5.03 Gender | 2.234.000 | |||
5.05 Reproductieve gezondheid | 16.000 | Armenië | ||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 6.373.000 | 2.07 Goed bestuur | 2.042.000 | |
11.843.000 | 2.042.000 | |||
Georgië | Kaap Verdië | |||
1.02 Mensenrechten | 181.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 451.000 | |
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 55.000 | 5.01 Onderwijs | 3.535.000 | |
2.07 Goed bestuur | 244.000 | 6.01 Milieu en water | 118.000 | |
4.02 Armoedevermindering | 2.661.000 | 4.104.000 | ||
3.141.000 | ||||
Macedonië | ||||
Indonesië | 2.07 Goed bestuur | 1.799.000 | ||
2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 27.066.000 | 4.02 Armoedevermindering | 7.000.000 | |
2.07 Goed bestuur | 19.242.000 | 4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1.426.000 | |
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1.555.000 | 5.01 Onderwijs | 2.178.000 | |
5.01 Onderwijs | 22.205.000 | 5.03 Gender | 73.000 | |
5.02 Kennisontwikkeling | 7.882.000 | 12.476.000 | ||
6.01 Milieu en water | 12.016.000 | |||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 19.312.000 | |||
109.278.000 | ||||
Moldavië | ||||
2.07 Goed bestuur | 1.110.000 | |||
1.110.000 | ||||
Suriname | ||||
2.07 Goed bestuur | 11.627.000 | |||
4.02 Armoedevermindering | 37.426.000 | |||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 9.893.000 | |||
4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 586.000 | |||
5.01 Onderwijs | 2.891.000 | |||
5.03 Gender | 77.000 | |||
5.04 HIV/AIDS | 41.000 | |||
5.05 Reproductieve gezondheid | 8.912.000 | |||
5.06 Participatie civil society | 4.535.000 | |||
6.01 Milieu en water | 2.320.000 | |||
8.02 Cultureel erfgoed | 8.000 | |||
78.316.000 | ||||
Vietnam | ||||
2.07 Goed bestuur | 883.000 | |||
4.02 Armoedevermindering | 1.140.000 | |||
4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS | 23.000 | |||
5.04 HIV/AIDS | 958.000 | |||
5.05 Reproductieve gezondheid | 7.924.000 | |||
6.01 Milieu en water | 4.281.000 | |||
6.02 Duurzaam waterbeheer | 11.491.000 | |||
26.700.000 | ||||
Zuid Afrika | ||||
2.07 Goed bestuur | 4.105.000 | |||
4.02 Armoedevermindering | 1.000 | |||
4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 1.300.000 | |||
5.01 Onderwijs | 15.671.000 | |||
5.04 HIV/AIDS | 9.898.000 | |||
30.975.000 |
Brede relatie
(bedragen x EUR 1000)
2008 | 2009 | |
---|---|---|
ODA Natuur en Milieu | ||
Directe uitgaven Natuur en Milieu | ||
Landenspecifieke sectorale samenwerking | 187.378 | 213.295 |
Thematische samenwerking in landen en regio's | 85.885 | 95.506 |
Subtotaal directe uitgaven Natuur en Milieu | 273.263 | 308.801 |
Toerekening macrosteun | 13.210 | 7.836 |
Multilateraal | ||
VN-instellingen | ||
GEF-ODA/ Montreal Fund | 24.080 | 2.062 |
UNEP | 9.383 | 9.140 |
Verwoestijningsverdrag | 131 | 136 |
UNDP | 9.401 | 9.930 |
IFAD | 8.517 | 9.518 |
FAO partnershipprogramma | 4.409 | 0 |
UN-HABITAT | 1.656 | 450 |
Internationale Financiele Instellingen | ||
IDA en regionale ontwikkelingsbanken | 11.363 | 9.404 |
WB-Partnership Programma | 12.897 | 12.879 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | ||
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) | 8.340 | 8.991 |
Toerekening EU-begroting | 13.505 | 11.720 |
Subtotaal Multilateraal | 103.682 | 74.230 |
Particuliere kanaal | ||
Speciale Activiteiten | 30.764 | 56.143 |
TMF en MFS | 87.673 | 62.018 |
Subtotaal overig | 97.518 | 78.901 |
Oret, Miliev en ORIO | 78.598 | 60.309 |
MFP | 0 | 0 |
SALIN | 3.163 | 2.117 |
SNV | 12.567 | 13.880 |
PSO | 1.840 | 1.245 |
MATRA | 1.350 | 1.350 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 215.955 | 197.062 |
Overige toerekeningen | ||
Apparaatsuitgaven | 17.207 | 17.164 |
Natuur en Milieu Educatie | 1.000 | 908 |
Int. onderwijs instituten | 10.878 | 12.539 |
Subtotaal Overige Toerekeningen | 29.085 | 30.611 |
Totaal ODA Natuur en Milieu | 635.195 | 618.540 |
Waarvan voor: | ||
– Regeringsstandpunt Tropisch Regenwoud (RTR) | 66.000 | 68.000 |
BNP (x mln) | 602.466 | 562.400 |
ODA Natuur en Milieu als % van het BNP | 0,105 | 0,110 |
Non-ODA Natuur en Milieu | ||
Natuur en Milieu programma's | ||
Clean Development Mechanism | 40.124 | 22.550 |
Joint Implementation | 9.176 | 44.283 |
GEF non-ODA | 816 | 0 |
Internationale samenwerking Milieu | 4.481 | 4.312 |
Waterbeheer (Partners for Water) | 12.825 | 10.724 |
Subtotaal | 67.422 | 81.869 |
Overig | ||
MATRA | 2.670 | 3.110 |
Subtotaal | 2.670 | 3.110 |
|
|
|
Totaal Non-ODA natuur en milieu | 70.092 | 84.979 |
TOTAAL NATUUR EN MILIEU IN HGIS | 705.287 | 703.519 |
(bedragen x EUR 1000)
2008 | 2009 | |
---|---|---|
ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | ||
Bilaterale uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB | ||
Partnerlanden met HIV/AIDS, Malaria en TB | 90.379 | 87.868 |
Niet-gedelegeerde middelen | 42.685 | 48.981 |
Toerekening macrosteun, noodhulp, en wederopbouw | 28.910 | 21.531 |
Subtotaal directe uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB | 161.974 | 158.379 |
Multilateraal | ||
VN-instellingen | ||
UNHCR | 2.940 | 2.940 |
UNDP | 4.700 | 4.965 |
UNICEF | 5.250 | 5.250 |
UNFPA | 55.135 | 62.933 |
UNAIDS | 36.000 | 36.000 |
WHO/PAHO | 4.354 | 4.000 |
Partnershipprogramma WHO | 16.446 | 14.966 |
Internationale Financiele Instellingen | ||
GFATM | 80.000 | 60.000 |
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen | 8.266 | 7.429 |
WB Partnerschapsprogramma | 1.970 | 1.038 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | ||
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) | 10.008 | 10.790 |
Toerekening EU-begroting | 13.505 | 11.720 |
Subtotaal Multilateraal | 238.574 | 222.031 |
Particulier Kanaal | ||
Aandeel HIV/AIDS, Malaria en TB van Medefinancieringsstelsel (MFS) | 57.006 | 49.564 |
Thematische medefinanciering | ||
SALIN | 5.200 | 9.403 |
PSO | 1.150 | 830 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 63.356 | 59.798 |
Overige toerekeningen | ||
Apparaatsuitgaven | 12.905 | 12.873 |
Int. onderwijs instituten | 1.210 | 1.266 |
Subtotaal Overige toerekeningen | 14.115 | 14.139 |
TOTAAL ODA HIV/AIDS, Malaria en TB | 478.019 | 454.347 |
Non-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | ||
Partnership Programma WHO (begroting VWS) | 600 | 1.000 |
Overig | 1.949 | 1.950 |
TOTAAL NON-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | 2.549 | 2.950 |
TOTAAL HIV/AIDS, TB en Malaria in HGIS | 483.117 | 457.297 |
(bedragen x EUR 1000)
2008 | 2009 | |
---|---|---|
Bilaterale uitgaven | ||
Partnerlanden met onderwijs als sector | 265.156 | 214.059 |
Niet gedelegeerde middelen (Silent partnership, ECD, onderwijs post conflict, capaciteitsopbouw) | 46.363 | 51.200 |
Noodhulponderwijs | ||
Hoger onderwijs | 91.792 | 104.070 |
Andere activiteiten | 1.500 | 1.500 |
Education for All (EFA )/ Fast Track Initiative (FTI) | 0 | 0 |
Toerekening macrosteun en schuldkwijtschelding1 | 39.570 | 23.472 |
Toerekening andere thema's, zoals noodhulp en wederopbouw | 33.416 | 26.992 |
Subtotaal bilateraal kanaal | 477.797 | 421.293 |
Multilateraal | ||
VN-instellingen | 27.619 | 30.023 |
ILO | 329 | 340 |
UNHCR | 2.814 | 2.814 |
UNICEF | 7.350 | 7.350 |
UNRWA | 9.000 | 9.000 |
UNESCO | 280 | 243 |
WFP | 4.000 | 4.000 |
PP ILO | 3.846 | 6.276 |
Internationale Financiële Instellingen | ||
WB-Partnership Programma | 1.500 | 1.500 |
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen | 16.531 | 14.860 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | ||
Europees ontwikkelingsfonds (EOF) | 6.672 | 7.235 |
Toerekening EU-begroting | 13.505 | 11.720 |
Subtotaal Multilateraal | 65.827 | 65.338 |
Particulier Kanaal | ||
Medefinancieringsprogramma | 72.522 | 49.108 |
SALIN onderwijs | 2.000 | 3.000 |
PSO | 1.150 | 830 |
Overige | 0 | 0 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 75.672 | 52.938 |
Overige toerekeningen | ||
Apparaatsuitgaven | 17.207 | 17.164 |
Subtotaal Overige Toerekeningen | 17.207 | 17.164 |
TOTAAL Onderwijs | 636.503 | 556.732 |
TOTAAL OS-begroting | 5.049.300 | 4.693.653 |
Uitgaven Onderwijs als % van de OS-begroting | 12,6% | 11,9% |
Begroting 2009 | Realisaties 2009 | ||
---|---|---|---|
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten | |||
1.1 | Internationale rechtsorde | 42.485 | 42.728 |
1.2 | Mensenrechten | 9.825 | 15.236 |
1.3 | Internationale juridische instellingen | 14.223 | 14.788 |
Justitie | Rechtshandhaving/Europol | 21.841 | 25.085 |
Rechtshandhaving/NFI | 0 | 500 | |
88.374 | 98.337 | ||
Vrede, veiligheid en conflictbeheersing | |||
2.1 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 16.458 | 16.355 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 8.395 | 8.182 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 124.275 | 96.176 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 3.767 | 205 |
2.7 | Goed bestuur | 10.790 | 11.605 |
Defensie | Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties) | 313.100 | 349.593 |
476.785 | 482.116 | ||
Versterkte Europese samenwerking | |||
3.2 | Ondersteuning bij pre- en postaccessie | 10.708 | 8.558 |
3.4 | Nederlandse positie in de EU | 3.447 | 3.678 |
3.5 | Raad van Europa | 9.303 | 9.489 |
Toerek. | EU-begroting | 60.500 | 60.500 |
83.958 | 82.225 | ||
Meer welvaart en minder armoede | |||
4.1 | Handels- en financieel systeem | 24.515 | 15.732 |
4.2 | Armoedebestrijding | 6.952 | 2.613 |
4.3 | Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 12.500 | 12.500 |
4.5 | Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 6.265 | 6.609 |
Justitie | Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO | 146 | 130 |
Financiën | Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 837 | 1.330 |
VenW | Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO) | 416 | 327 |
Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA) | 1.365 | 1.210 | |
EZ | IS opkomende markten | 4.599 | 4.692 |
Bijdrage aan organisaties | 364 | 337 | |
Bijdrage UNWTO | 219 | 211 | |
Algemeen (bijdragen aan int. instituten) | 0 | 654 | |
Bijdrage aan diverse instituten | 1.076 | 148 | |
Algemeen | 1.275 | 2.202 | |
Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde | 4.394 | 4.528 | |
Bevorderen van internationaal ondernemen | 59.413 | 74.441 | |
Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (ANL/NFIA) | 735 | 592 | |
Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op zowel binnen- als buitenlandse markten | 66.574 | 32.656 | |
Bijdrage aan internationale organisaties | 1.249 | 2.010 | |
LNV | Internationale contributies/FAO | 3.417 | 3.173 |
Beheer van de natuur (Tropisch hout) | 61 | 61 | |
196.372 | 166.156 | ||
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | |||
5.2 | Kennisontwikkeling | 2.596 | 2.596 |
5.4 | HIV/AIDS | 1.951 | 1.791 |
5.6 | Participatie civil society | 0 | 136 |
OCW | Wetenschappelijk onderwijs | 3.239 | 3.269 |
VWS | Projecten via UNODC | 5.000 | 5.000 |
WHO-partnerschap | 6.000 | 6.000 | |
18.786 | 18.792 | ||
Beter beschermd en verbeterd milieu | |||
6.1 | Milieu en water | 7.698 | 2.899 |
VROM | Clean development mechanism | 50.221 | 22.550 |
Internationaal milieubeleid | 3.803 | 4.312 | |
VenW | Integraal waterbeleid (Partners voor Water) | 14.687 | 10.724 |
Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 709 | 728 | |
EZ | CO2/reductieplan-Joint Implementation | 28.704 | 44.283 |
105.822 | 85.496 | ||
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer | |||
7.1 | Consulaire dienstverlening | 8.800 | 23.435 |
7.2 | Vreemdelingenbeleid | 1.105 | 941 |
9.905 | 24.376 | ||
Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland | |||
8.1 | Nederlandse cultuur | 13.325 | 7.428 |
8.2 | Cultureel erfgoed | 3.615 | 3.145 |
8.3 | Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 25.137 | 27.864 |
OCW | Cultuur: overig | 1.231 | 1.504 |
Cultuur: overig | 166 | 7.103 | |
43.474 | 47.044 | ||
Overige uitgaven | |||
9.01 | Geheim | 0 | 26 |
10.1 | Nominaal en onvoorzien | 56.116 | 5 |
11.1 | Apparaatsuitgaven | 535.287 | 524.400 |
Div. dept. | Attachés | 54.556 | 53.999 |
645.959 | 578.430 | ||
Totaal non-ODA | 1.669.435 | 1.582.972 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31703-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.