31 703 Homogene Groep Internationale Samenwerking 2009 (HGIS-nota 2009)

Nr. 5 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 mei 2010

Hierbij bied ik u het jaarverslag 2009 aan van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).

Het HGIS-jaarverslag 2009 geeft inzicht in de besteding van de Nederlandse middelen aan internationale samenwerking in 2009. Het verslag volgt de indeling van de begroting van Buitenlandse Zaken: het tekstuele verslag gaat in op de tien kabinetsdoelstellingen en vervolgens worden de HGIS-uitgaven gepresenteerd naar departement, begrotingsartikel, beleidsthema en naar partnerland. Voor meer gedetailleerde informatie wordt verwezen naar de jaarverslagen van betrokken HGIS-departementen.

De minister van Buitenlandse Zaken,

M. J. M. Verhagen

HGIS Jaarverslag 2009

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Inhoudsopgave

HGIS Jaarverslag 2009

 

Voorwoord

4

Inleiding

5

HGIS naar kabinetsdoelstellingen

9

  

Financiële Bijlagen

17

Bijlage 1: De HGIS-uitgaven en ontvangsten 2009 per begroting en artikel

17

Bijlage 2. De ODA-uitgaven naar beleidsthema

21

Bijlage 3: ODA-prestatie

23

Bijlage 4: ODA-uitgaven partnerlanden 2009

24

Bijlage 5 HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water

30

Bijlage 6: Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose

32

Bijlage 7. ODA-uitgaven Onderwijs

33

Bijlage 8. De non-ODA uitgaven naar beleidsthema

34

Voorwoord

Dit jaarverslag van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) geeft inzicht in de besteding van Nederlandse middelen aan internationale samenwerking in 2009.

Vrijwel alle vakministeries doen uitgaven op het gebied van internationale samenwerking. Het HGIS-jaarverslag is het enige document dat een volledig overzicht geeft van alle buitenlanduitgaven die op de verschillende departementale begrotingen staan. De budgettaire constructie van de HGIS werd in 1997 ingesteld om onderlinge samenwerking te bevorderen en om buitenlanduitgaven in samenhang te kunnen bezien.

In de tabellen en figuren is onderscheid gemaakt tussen uitgaven in het kader van officiële ontwikkelingssamenwerking (ODA: Official Development Assistance) en andere uitgaven aan internationale samenwerking (non-ODA). De minister van Buitenlandse Zaken is coördinator van het buitenlandbeleid en daarmee van de HGIS. De minister voor Ontwikkelingssamenwerking is eerstverantwoordelijke voor de coördinatie van de ODA-middelen.

Het is de gewoonte dat de HGIS-nota de indeling van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken volgt. Deze begroting maakt deel uit van een experiment. Dit houdt in dat de beleidsagenda van de begroting specifiek in gaat op de 10 doelstellingen van de eerste pijler van het kabinetsprogramma «Samen werken, samen leven». Het HGIS jaarverslag volgt deze opzet.

Het jaarverslag wordt afgesloten met financiële overzichten. In de bijlagen wordt de financiële informatie op verschillende manieren gepresenteerd om zo aan een brede informatiebehoefte tegemoet te komen. HGIS-uitgaven staan geordend naar departement, begroting en artikel, naar beleidsthema en naar partnerland.

Dit jaarverslag gaat in op activiteiten die in 2009 uitgevoerd zijn door inzet van HGIS-middelen. Het verslag geeft inzicht in de grote lijnen. Voor meer gedetailleerde beschrijvingen ten aanzien van de diverse onderwerpen wordt verwezen naar de jaarverslagen van de verschillende ministeries, in het bijzonder dat van Buitenlandse Zaken.

Inleiding

2009 was een bewogen jaar voor het internationale beleid in het algemeen en daarmee ook voor de activiteiten die gefinancierd worden uit de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). In het afgelopen jaar werd weer duidelijk hoezeer de wereld met elkaar verbonden is. De financiële crisis die al eerder in de Verenigde Staten begon, brak in alle hevigheid uit in de rest van de wereld. De «Mexicaanse griep» heeft slachtoffers geëist op alle continenten. En in 2009 ging veel aandacht uit naar mondiale klimaatverandering. Deze problemen vereisen een gezamenlijke en gecoördineerde aanpak. Niet alleen tussen staten maar ook tussen verschillende instanties binnen staten.

2009 is ook het jaar geweest waarin wereldwijd veel institutionele veranderingen hebben plaatsgevonden die hun weerslag hebben op het internationale beleid van Nederland. In het begin van 2009 werd Barack Obama geïnaugureerd als president van de Verenigde Staten. Op 3 november ondertekende de Tsjechische president, Václav Klaus, als laatste het Verdrag van Lissabon. En in december is het Kopenhagen-Akkoord gesloten dat moet bijdragen aan een beperking van de mondiale temperatuurstijging.

De HGIS werd in 2009 geconfronteerd met een forse daling (t.o.v. de ontwerpbegroting) van het ODA-budget van ruim EUR 550 mln. Deze daling komt door een verlaging van het BNP en is daarmee een direct gevolg van de economische crisis. De totale HGIS-uitgaven bedroegen in 2009 EUR 6,3 miljard. Hiervan is EUR 4,7 miljard ODA en EUR 1,6 miljard non-ODA. De omvang van de HGIS is in 2009 met EUR 0,3 miljard gedaald ten opzichte van 2008.

Figuur 1. Realisaties HGIS 2009 naar beleidsthema (bedragen x 1000)

Figuur 1. Realisaties HGIS 2009 naar beleidsthema (bedragen x 1000)

Totale omvang van de HGIS 2009: EUR 6,3 mld

Figuur 2 . Uitgaven ODA naar beleidsthema (bedragen x 1000)

Figuur 2 . Uitgaven ODA naar beleidsthema (bedragen x 1000)

Totale omvang van de ODA realisaties 2009: EUR 4,7 mld

Figuur 3 . Uitgaven non-ODA naar beleidsthema (bedragen x 1000)

Figuur 3 . Uitgaven non-ODA naar beleidsthema (bedragen x 1000)

Totale omvang van de non-ODA realisaties 2009: EUR 1,6 mld

HGIS naar kabinetsdoelstellingen

Doelstelling 1: Een Europa met een stevig draagvlak dat zich richt op terreinen waar het meerwaarde levert en zich niet begeeft op terreinen waar lidstaten het beter zelf kunnen regelen.

2009 is een belangrijk jaar geweest voor de Europese integratie. Op 1 december is het Verdrag van Lissabon, na een moeizaam proces, in werking getreden. Hiermee is de EU daadkrachtiger en democratischer geworden. Nederland heeft al voor het in werking treden van het verdrag intensief gesproken over de implementatie hiervan. Hierbij is Nederland actief opgetrokken met de Benelux-partners.

De EU heeft in 2009 een bijdrage geleverd aan het bestrijden van de recessie. Zo is er een communautair herstelplan overeengekomen dat voor een bestedingsimpuls heeft gezorgd. Ook hebben de lidstaten een politiek akkoord bereikt over strengere Europese regels voor financieel toezicht.

In 2009 is een aantal activiteiten georganiseerd om het draagvlak voor Europa te versterken. Zo werd stilgestaan bij de Europadag (9 mei) en de Val van de Muur (juli en oktober/november). Uit media-analyses en opinieonderzoek in het afgelopen jaar blijkt dat het draagvlak onder de bevolking voor Europese samenwerking is toegenomen. Opvallend is wel dat ondanks een actieve campagne de opkomst bij de verkiezingen voor het Europees Parlement met 36,7% laag was. Gemiddeld was de opkomst in het hele EU met 43,1% net iets beter.

Het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) is ook dit jaar het belangrijkste Europese instrument voor ontwikkelingssamenwerking met landen in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (de ACS-staten). De Nederlandse bijdrage aan het EOF was in 2009 EUR 180 miljoen.

Doelstelling 2. Een Europa dat zijn eigen criteria voor uitbreiding serieus neemt en strikt toepast.

Nederland heeft ook in 2009 met succes gepleit voor een strikte naleving van de EU uitbreidingsstrategie van december 2006. Kern van deze strategie is dat kandidaat-lidstaten (Kroatië, Turkije en Macedonië) en potentiële kandidaat-lidstaten (Albanië, Bosnië, Kosovo, Montenegro, Servië, IJsland) alleen voortgang kunnen boeken in het toenaderingsproces tot de Europese Unie als zij voldoen aan alle gestelde criteria.

Het Programma Maatschappelijke Transformatie (MATRA), gefinancierd uit de HGIS-middelen, richt zich op de opbouw van het maatschappelijk middenveld in de Midden- en Oost-Europese landen. Op die manier worden toetredende landen en (nieuwe) buurlanden van de EU ondersteund bij de overgang naar een democratische samenleving.

Matra

Het Programma Maatschappelijke Transformatie (Matra), dat wordt gefinancierd uit de HGIS-middelen, richt zich op het versterken van het transformatieproces richting democratische, pluriforme rechtsstaten in Oost- en Zuidoost-Europa. Ruimte voor dialoog tussen overheid en maatschappelijk middenveld is hierin een centraal aspect. Matra richt zich met name op capaciteitsopbouw en institutionele versterking van maatschappelijke organisaties en overheidsinstellingen enerzijds, en versterking van bilaterale relaties anderzijds.

In 2009 vond een herziening van het Matra-programma plaats. Het nieuwe beleid werd vastgelegd in de notitie «Matra gemoderniseerd», die op 3 november 2009 aan de Kamer werd aangeboden. De belangrijkste nieuwe elementen zijn beperking van het aantal landen, meer thematische focus, vereenvoudiging van het instrumentarium en delegatie van een groter deel van het budget naar posten. Invoering van het herziene beleid vindt met ingang van 2010 plaats. Vanwege het hoge niveau aan doorlopende verplichtingen in combinatie met het gedaalde budget kan vooralsnog alleen invulling worden gegeven aan meer delegatie van budgetten naar Nederlandse ambassades in Matra-landen.

In 2009 was het «oude» Matra-beleid nog van kracht. In aanvulling op lopende programma’s werden er 34 nieuwe meerjarige samenwerkingsprojecten van maatschappelijke organisaties geselecteerd. Daarnaast werden 39 nieuwe projecten op het gebied van overheidssamenwerking goedgekeurd, volgden 560 ambtenaren uit Matra-landen een training en 40 studenten een academische studie.

Doelstelling 3. Dichterbij brengen van een oplossing voor de conflicten in het Midden-Oosten.

Het Midden-Oosten vredesproces (MOVP) is in 2009 in zwaar weer geraakt als gevolg van de Israëlische inval in Gaza om de aanhoudende raketbeschietingen van Hamas te stoppen (operatie «Cast Lead») en de weigering van de Palestijnen om de onderhandelingen te hervatten zolang Israël doorgaat met de bouw van nederzettingen. De bredere regio zag een verdere destabilisatie in Jemen en toename van binnenlandse onlusten in Iran. Ook de nieuwe politiek van de president Obama gericht op Iran en op het MOVP heeft in 2009 niet geleid tot de gehoopte doorbraken. In deze context heeft Nederland zich in bilateraal en in internationaal verband met kracht ingezet voor stabiliteit en dialoog.

In de nasleep van Cast Lead heeft Nederland EUR 7,8 miljoen noodhulp ter beschikking gesteld voor de Palestijnse Gebieden. In november 2009 organiseerden Nederland en Egypte voorts in het kader van de Unie voor de Mediterrane Regio een internationale waterconferentie. De conferentie heeft bouwstenen opgeleverd voor de regionale waterstrategie die in 2010 zal worden ondertekend en die bijdraagt aan een oplossing van de waterproblematiek in de regio en de daaruit voortvloeiende instabiliteit.

Doelstelling 4. Een moderne krijgsmacht die wereldwijd maatwerk kan leveren bij crisisbeheersingsoperaties en bij het opbouwen van veiligheidsorganisaties.

In 2009 is Nederland wereldwijd actief geweest in diverse crisisbeheersingsoperaties. Zo heeft Nederland in 2009 met grote inzet van mensen en middelen bijgedragen aan de ISAF-missie in Uruzgan. De samenwerking met vooral Australië en de VS binnen het kader van het Provincial Reconstruction Team heeft in 2009 vastere vorm aangenomen. Onder doelstelling 5 wordt dieper ingegaan op de Afghanistan missie.

Naast de missie in Uruzgan heeft Nederland in 2009 bijgedragen aan andere crisisbeheersingsoperaties. Zo heeft Nederland in NAVO- en EU-kader fregatten ingezet om een bijdrage te leveren aan piraterijbestrijding voor de kust van Somalië. In EU-kader heeft Nederland hierbij gedurende enkele maanden het commando gevoerd over de EU-Atalanta missie. Tijdens de missie is gebleken dat het uitleveren en berechten van piraterijverdachten nog verdere aandacht behoeft.

Verder waren er in 2009 Nederlandse militairen actief in onder andere Bosnië, Kosovo, Tsjaad, Burundi en Irak. Met deze inspanningen heeft Nederland wereldwijd bijgedragen aan verbetering van internationale vrede en veiligheid. Die inzet was niet in alle gevallen militair van aard: zo heeft Nederland in Kosovo met 35 functionarissen bijgedragen aan de missie voor opbouw van de rechtsstaat (EULEX).

Doelstelling 5. Samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid vergroten.

In 2009 heeft Nederland stevig ingezet op het verdiepen en verbreden van de samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid. De focus op conflictgebieden en fragiele staten blijft van belang om de ontwikkelingsdoelstellingen, mensenrechten en regionale stabiliteit te bevorderen en om negatieve ontwikkelingen, zoals illegale migratie, terrorisme en criminaliteit tegen te gaan. Ook is in 2009 gewerkt aan het verbeteren van de inter- en intradepartementale samenwerking (gericht op de 3D-benadering) en het versterken van de internationale inzet in conflictgebieden en fragiele staten.

3D-benadering in Afghanistan

Ook in 2009 heeft Nederland de 3D-benadering in Afghanistan in praktijk gebracht. Bij deze benadering worden diplomatie, defensie, en ontwikkeling (development) op elkaar afgestemd. In 2009 is deze Nederlandse aanpak, door middel van de Afghanistan conferentie, internationaal op de kaart gezet. De geïntegreerde strategie werd geprezen en de conferentie heeft geleid tot overeenstemming over een nieuwe aanpak in Afghanistan, met nadruk op geïntegreerd beleid en de regionale context.

In het kader van de 3D-benadering zijn diverse ministeries bij het Afghanistan beleid betrokken. De goede en intensieve samenwerking tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie werd gecontinueerd en ook de ministeries van Binnenlandse Zaken, Landbouw en Justitie leverden een belangrijke bijdrage, onder andere bij het trainen van politie en op het gebied van drugsbestrijding.

Naast militairen zijn er in Afghanistan een aantal niet-militaire functionarissen uitgezonden, hoofdzakelijk afkomstig van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar ook het ministerie van Binnenlandse Zaken levert expertise op het gebied van counternarcotica.

Het Stabiliteitsfonds is een belangrijk instrument dat bijdraagt aan de uitvoering van een geïntegreerd buitenlandbeleid. In 2009 heeft het Stabiliteitsfonds ondersteuning geboden aan programma’s die op het snijvlak van vrede, veiligheid en ontwikkeling liggen en draagt daarmee bij aan het bereiken van beleidsdoelstelling 5 (Samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid vergroten), met name waar het gaat om uitvoering van geïntegreerd beleid. In totaal werden er in het afgelopen jaar 25 nieuwe projecten gefinancierd door het Stabiliteitsfonds. De grootste ODA bijdrage betrof een donatie van EUR 12 miljoen aan Security Sector Development (SSD) in Burundi. De grootste non-ODA bijdrage betrof een donatie van EUR 12 miljoen aan een NAVO trustfund ter ondersteuning van het Afghaanse leger (ANA).

Doelstelling 6. Duurzame economische ontwikkeling bevorderen en armoedebestrijding met kracht voortzetten en uitwerken in het project «De Millennium Ontwikkelingsdoelen dichterbij».

In 2009 werd stilgestaan bij 60 jaar ontwikkelingssamenwerking. Het jaar stond echter ook in het teken een levendig debat over de effectiviteit van ontwikkelingssamenwerking. Dit debat is nog in volle gang. De modernisering van het ontwikkelingsbeleid heeft in 2009 meer gestalte gekregen, onder andere in het Medefinancieringsstelsel 2011–2015 (MFSII). Eén van de vernieuwende elementen van MFSII zijn de consortiumbiedingen van ontwikkelingsorganisaties, die versnippering moeten tegengaan.

Net als in 2008 stonden er in 2009 vier prioriteiten centraal binnen het beleid van ontwikkelingssamenwerking:

  • I. Veiligheid en ontwikkeling

  • II. Groei en verdeling

  • III. Gelijke rechten en kansen voor vrouwen

  • IV. Duurzaamheid, klimaat en energie

Om de economische groei in ontwikkelingslanden te bevorderen ondersteunt Nederland maatregelen om de private sector ontwikkeling te stimuleren. Zo is in 2009 het nieuwe programma ORIO (Ontwikkelingsrelevante Infrastructuur Ontwikkeling) gestart. Dit programma ondersteunt overheden in ontwikkelingslanden om publieke infrastructuur projecten te financieren die belangrijk zijn voor economische ontwikkeling en armoedevermindering. De beleidsbrief «Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid» is dit jaar voluit in uitvoering gekomen. De voorgenomen intensiveringen zijn voor 2009 gerealiseerd.

Op het gebied van gender blijft Nederland zich inzetten om de kansen en rechten van vrouwen wereldwijd te verbeteren. Het MDG3-fonds is een belangrijk instrument waaruit activiteiten die zich richten op het verbeteren van rechten en kansen van vrouwen en meisjes. Uit dit fonds zijn er in 2009 45 projecten met succes van start gegaan en deze lopen goed. De projecten richten zich onder andere op het verhogen van de politieke participatie, zoals het African Women’s Development Fund; het verminderen van geweld tegen vrouwen, zoals V-Day Egypt; en op het verbeteren van landrechten voor vrouwen, zoals het Netherlands Institute for Southern Africa.

2009 werd ook gekenmerkt door een ongekende daling van het ODA-budget. Deze daling is het directe gevolg van de economische crisis en de daling van het BNP. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2009 bedroeg de daling ruim EUR 550 miljoen. Dit heeft gevolgen gehad voor de geplande uitgaven. Er is ervoor gekozen om de uitgaven aan de beleidsprioriteiten zoveel mogelijk op peil te houden. Voor de uitgaven aan fragiele staten is dit niet altijd gelukt omdat de veiligheidssituatie in veel landen verslechterde. Uiteindelijk zijn vooral de uitgaven op de terreinen onderwijs, het maatschappelijk middenveld en milieu en water lager uitgekomen dan eerst begroot.

Doelstelling 7. Een evenwichtige en uitgesproken inzet voor mensenrechten overal ter wereld.

Ook in 2009 hebben zich ernstige mensenrechtenschendingen in de wereld voltrokken. Het bloedige neerslaan van demonstraties in Iran en de vervolging van christelijke minderheden in Irak zijn prangende voorbeelden. De schendingen van mensenrechten vinden echter wereldwijd plaats. De inzet van Nederland is dan ook verspreid over alle regio’s.

Het mensenrechtenfonds is een belangrijk instrument dat een bijdrage levert aan de uitvoering van het mensenrechtenbeleid. In 2009 werd door de Nederlandse regering 25 miljoen euro beschikbaar gesteld voor dit fonds. Uit het mensenrechtenfonds worden momenteel ruim 400 projecten, in meer dan 60 landen, gefinancierd. Het grootste gedeelte van het budget, 17 miljoen euro, is uitgegeven via de Nederlandse ambassades. Dit is een bewuste keuze: het mensenrechtenfonds geeft handen en voeten aan het mensenrechtenbeleid in het buitenland, waarbij gebleken is dat directe financiering door Nederlandse posten in het buitenland effectief is.

Daarnaast heeft de minister van Buitenlandse Zaken ook dit jaar de mensenrechtentulp uitgereikt om het werk van mensenrechtenverdedigers te eren. Deze onderscheiding werd gegeven aan de Iraanse advocate Shadi Sadr voor de bijdrage die zij heeft geleverd aan het verbeteren van de rechten van haar medeburgers.

Doelstelling 8. Actief bijdragen aan het tot stand komen van nieuwe ambitieuze internationale klimaatdoelstellingen voor na 2012.

Klimaatverandering is een mondiaal probleem dat vraagt om een mondiale oplossing. Het buitenlandbeleid dat het kabinet op dit onderwerp voert bevat twee aspecten. Enerzijds worden er in internationaal verband afspraken gemaakt over klimaatbeleid. Anderzijds ondersteunt Nederland diverse programma’s in de OS-partnerlanden op het gebied van hernieuwbare energie, milieu, en klimaatadaptatie.

De internationale klimaatonderhandelingen kwamen tot een hoogtepunt tijdens de klimaatconferentie in Kopenhagen in december. Deze conferentie is voorafgegaan door een actieve internationale lobby van Nederland. Dit heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de institutionele structuur zoals die uiteindelijk in het Kopenhagen-Akkoord is neergelegd. Het akkoord zelf voldoet echter nog niet aan het ambitieniveau dat Nederland nastreeft. Het akkoord erkent dat de mondiale temperatuurstijging beperkt moet worden tot maximaal 2 graden, maar er zijn geen afspraken gemaakt voor concrete reductiedoelen, noch zijn er afspraken gemaakt over het tijdstip waarop emissies moeten gaan dalen.

Om de temperatuurstijging te beperken tot onder de 2 graden is het cruciaal om de uitstoot van CO2 terug te dringen. In 2009 is hieraan een sterke impuls gegeven met het intensiveren van programma’s die de productie van hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden bevorderen. Zo is er met Nederlandse financiering een speciaal loket bij de Wereldbank voor hernieuwbare energie geopend. Met Indonesië en Mozambique is samengewerkt aan de verduurzaming van biomassaproductie ten behoeve van energie. Verder is er in het Grote Merengebied een bijdrage geleverd aan regionale progamma’s op het gebied van energievoorziening en landbeheer.

Vanuit de HGIS worden twee CO2 reductieprogramma’s gefinancierd: het Joint Implementation en het Clean Development Mechanism. Uitgevoerd door respectievelijk de ministeries van Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

CO2 reductieprogramma’s

Nederland kent in het kader van het Kyoto protocol een verplichting om de nationale broeikasgasemissies in de periode 2008–2012 met 6% ten opzichte van 1990 te reduceren. Op grond van de meest recente inzichten van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) wordt verwacht dat Nederland de Kyoto-doelstelling gaat halen.

In het kader van het Kyoto protocol is afgesproken dat landen hun reductieverplichting via maatregelen in het buitenland mogen realiseren. Hiervoor zijn drie instrumenten beschikbaar: Internationale Emissiehandel, Joint Implementation (JI), en Clean Development Mechanism (CDM). Het CDM en JI maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om in ontwikkelingslanden en landen in Midden- en Oost-Europa in schone technologieën te investeren. Zij kunnen de uitgespaarde broeikasgassen verkopen aan industrielanden. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid voor landen om emissieruimte, in de vorm Assigned Amount Units, die ze over hebben aan anderen te verkopen

Hoe hoog de totale uitstoot van CO2 in Nederland in de periode 2008–2012 zal uitkomen is onder meer afhankelijk van het verloop van de recessie. Het PBL gaat er van uit dat in het meest ongunstige scenario de emissieruimte voor deze periode met 52 Mton zal worden overschreden, ofwel ongeveer 10 Mton per jaar. Daarvoor moet door de Nederlandse overheid extra emissierechten worden aangekocht. Tot en met 2009 heeft Nederland via het JI en CDM, alsmede via internationale emissiehandel voor ruim 15 Mton aan emissierechten gekocht.

Vanuit de HGIS wordt ook het programma Partners voor Water gefinancierd. Samenwerking tussen Ministeries is daarbinnen een belangrijk onderdeel.

Partners voor Water

Partners voor Water II (PvW II) bundelt krachten om de Nederlandse watersector te versterken. Nederlandse waterexpertise vanuit de overheid, het bedrijfsleven, kennisinstellingen en NGO's wordt structureel ingezet om bij te dragen aan duurzame oplossingen voor de wereldwaterproblematiek en bij te dragen aan versterking van de Nederlandse exportpositie.

In 2009 zijn geen nieuwe projecten meer gestart vanwege de gelimiteerde bestedingsruimte voor PvW II. Wel is er met cofinanciering van BZ en VenW nog een bijdrage geleverd aan oplossingen voor de overstromingsproblematiek van Jakarta o.a. met betrekking tot de damdoorbraak bij Situ Gintung. Evaluatie van in 2009 of eerder afgesloten projecten levert een beeld op van substantiële spin-off. De Wereldbank en de Asian Development Bank hebben diverse projecten gefinancierd waarbij Nederlandse organisaties een rol spelen in de uitvoering.

Enkele voorbeelden van projecten die in 2009 aan de doelstelling hebben bijgedragen:

  • Het thema «Water en klimaatadaptatie» werd internationaal geagendeerd middels het Cooperative Programme on Water and Climate (CPWC). Vanuit CPWC is in 2009 een belangrijke bijdrage geleverd aan het opstarten van het deltaprogramma voor Vietnam.

  • Het project National Lowlands Development Strategy in Indonesië heeft geleid tot het door de Wereld Bank gefinancierde WACLIMAD programma. Nederlandse partijen dragen daarbinnen bij aan verantwoorde ontwikkeling van laagland gebieden (inclusief veengebieden) voor voedsel en ecosystemen

  • Via het online open source internet project AKVO («water» in het Esperanto) worden kennis, financiering en projectplannen op het gebied van drinkwater en sanitatie samengebracht. AKVO is opgestart met financiering vanuit Partners voor Water en is in 2008 een zelfstandige stichting geworden met eigen financiering. Daarnaast is PvW II de aanjager van het WASH-Akkoord waarin de Ministeries en andere organisaties uit de watersector samen werk maken van MDG7 op het gebied van water en sanitatie.

  • Voor een sterke internationale positie is het van belang om als Nederland te blijven innoveren. Daarom heeft Partners voor Water bijgedragen aan de totstandkoming van de innovatieprogramma's «delta- en watertechnologie', en aan het Programma Human Capital Water. Dat laatste programma zorgt ervoor dat er ook in de toekomst voldoende goed opgeleid personeel in de watersector is, zodat de internationale ambities waar kunnen worden gemaakt.

  • Om de internationale zichtbaarheid van Nederland te versterken, heeft PvW II veel energie gestoken in de Nederlandse inzet op het vijfde Wereld Water Forum dat in maart 2009 in Turkije werd gehouden. Dankzij PvW II is er tijdens het Forum een sterke gezamenlijke Nederlandse inzending is neergezet. Ook op een aantal andere strategische, internationale evenementen hebben publieke en private partijen Nederland samen gepresenteerd: bijvoorbeeld Aquaterra in Amsterdam, waar praktijkervaringen van verschillende deltagebieden zijn uitgewisseld.

In 2009 is het HGIS budget voor PvW III goedgekeurd ad 57 miljoen euro voor 6 jaar met een koppeling naar de internationale component van het Nationale Waterplan.

Doelstelling 9. Betere dienstverlening aan Nederlandse burgers en bedrijven in het buitenland

Deze kabinetsdoelstelling wordt met name gerealiseerd door consulaire en economische dienstverlening en interdepartementale samenwerking.

Dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland vindt plaats op verschillende terreinen: aan Nederlandse reizigers, toeristen, zakenmensen, maar ook aan Nederlandse gedetineerden in het buitenland. In 2009 werd door de posten consulaire bijstand of hulp verleend bij ziekte of ongeval (468 keer), bij overlijden (486 keer), bij vermissing en onderzoek naar welstand (392 keer) en bij lopende kindontvoeringszaken (44). Ook werden 153.259 documenten gelegaliseerd.

Daarnaast wordt ondersteuning geboden aan Nederlandse bedrijven op buitenlandse markten. Met het uitgebreide Nederlandse postennet (ambassades, consulaten en handelskantoren) en de wereldwijde spreiding ervan biedt het Ministerie van Buitenlandse Zaken in nauwe samenwerking met de Ministeries van Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een prima infrastructuur voor economische dienstverlening. Om de economische dienstverlening te intensiveren zijn in 2009 een aantal nieuwe Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) opgericht in Duitsland, Groot-Brittannië, en India.

Internationaal Ondernemen

Het jaar 2009 stond in het teken van de economische crisis en teruglopende internationale handel. De crisis, in combinatie met de verschuivende internationale economische machtsverhoudingen, leidde tot extra aandacht voor economische diplomatie. Ook werd een aantal maatregelen getroffen om ondernemers tegemoet te komen (Tijdelijke Aanvullende Staatskredietverzekering (TASK), uitbreiding Exportkredietverzekering (EKV) en – voor 2009 en 2010 – 2xplore (haalbaarheidsstudies voor consortia van Nederlandse (MKB-)bedrijven)

Daarnaast is in 2009 het financiële instrumentarium waarop bedrijven een beroep kunnen doen wanneer zij op een buitenlandse markt (gaan) opereren verder gestroomlijnd. Het aantal subsidieregelingen is teruggebracht tot twee: Internationaal Ondernemen en Internationaal Excelleren.

Internationaal Ondernemen richt zich op internationaal startende bedrijven. Via Prepare2Start (de opvolger van PSB) is in 2009 aan 1.090 bedrijven steun verleend, waarmee het budget van EUR 15 miljoen bijna volledig werd uitgeput.

De regeling Internationaal Excelleren biedt ondersteuning aan (groepen) bedrijven die hun aandeel op een buitenlandse markt willen uitbouwen en versterken. Hieronder vallen de programma's 2getthere en Package4Growth. Het programma 2getthere is in juni 2009 in nieuwe vorm van start gegaan als gevolg van de Hanseland uitspraak uit 2008. Zes nieuwe 2getthere programma's werden ondertekend en er werden 12 internationaliseringstrategieën en 54 vooraanmeldingen ontvangen. Bedrijven hebben positieve ervaringen met dit programma, ondermeer in Polen en Oekraïne (bouwnijverheid en publieke infrastructuur voor EK voetbal 2012) en de VS (water). Package4Growth werd ook medio 2009 gelanceerd om sterke positionering van Nederlandse bedrijven mogelijk te maken op de snelgroeiende, zeer competitieve markten China en India. Twintig aanvragen werden goedgekeurd, 29 zijn nog in behandeling.

Gebleken is dat economische missies onder leiding van een bewindspersoon – een belangrijke vorm van economische diplomatie – zeer effectief zijn om deuren geopend te krijgen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Ook in 2009 vond verschillende succesvolle missies plaats, ondermeer naar de VAE en Oman (gezamenlijk met het kroonprinselijk paar), naar de VS (in kader van de viering van NY400) en China (vierstedenmissie).

Doelstelling 10. Betere dienstverlening aan internationale organisaties en buitenlandse bedrijven die zich in Nederland vestigen.

Nederland heeft zich in 2009 opnieuw sterk ingezet om een goed gastland te zijn voor de internationale organisaties en bedrijven die hier zijn gevestigd. De infrastructuur voor de dienstverlening aan beide doelgroepen werd versterkt. Zo werd de Engelstalige overheidsinformatie gericht op expats die naar Nederland komen toegankelijker gemaakt, en zijn er nieuwe expatdesks geopend. Uit de contacten met de internationale organisaties blijkt dat de Nederlandse inspanningen worden gewaardeerd. Nederland was in 2009 zeer succesvol bij het aantrekken van buitenlandse bedrijven en investeringen. In 2009 werden 155 buitenlandse bedrijven naar Nederland gehaald, hier behouden of verder uitgebreid. Daarnaast is er in 2009 voor ruim 3 miljard euro aan buitenlandse investeringen binnengehaald.

Financiële bijlagen

Bijlage 1a. De HGIS-uitgaven 2009 per begroting en artikel (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving

Begroting 2009

Mutatie

Realisaties 2009

  

Totaal

wv. ODA

Totaal

wv. ODA

Totaal

wv. ODA

IIB Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten

      

02.01 Algemene Rekenkamer/recht- en doelmatigheidsbevordering

280

280

0

0

280

280

Totaal

280

280

0

0

280

280

        

V Buitenlandse Zaken

      

01.00 Versterkte int. rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

      
 

01.01 Internationale rechtsorde

47.639

5.154

144

– 99

47.783

5.055

 

01.02 Mensenrechten

48.656

38.831

4.077

– 1.334

52.733

37.497

 

01.03 Internationale juridische instellingen

14.223

 

565

0

14.788

 

02.00 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur

      
 

02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

16.458

 

– 103

0

16.355

 
 

02.02 Bestrijding internationaal terrorisme

      
 

02.03 Non-proliferatie en ontwapening

9.165

770

185

398

9.350

1.168

 

02.04 Conventionele wapenbeheersing

      
 

02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

422.898

298.623

– 59.856

– 31.757

363.042

266.866

 

02.06 Humanitaire hulpverlening

250.094

246.327

43.842

47.404

293.936

293.731

 

02.07 Goed bestuur

192.553

181.763

8.629

7.814

201.182

189.577

 

02.08 Het bevorderen van energiezekerheid

      
 

02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie

29.750

29.750

– 12.141

– 12.141

17.609

17.609

03.00 Versterkte Europese samenwerking

      
 

03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie

10.708

 

– 2.150

0

8.558

 
 

03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds

185.832

185.832

– 6.003

– 6.003

179.829

179.829

 

03.04 Nederlandse positie in de EU

3.447

 

231

0

3.678

 
 

03.05 Raad van Europa

9.303

 

186

0

9.489

 

04.00 Meer welvaart en minder armoede

      
 

04.01 Handels- en financieel systeem

25.755

1.240

– 8.799

– 16

16.956

1.224

 

04.02 Armoedebestrijding

587.247

580.295

– 182.944

– 178.605

404.303

401.690

 

04.03 Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden

480.656

468.156

13.849

13.849

494.505

482.005

 

04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking

16.200

16.200

4.723

4.723

20.923

20.923

 

04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering

6.265

 

344

0

6.609

 

05.00 Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling

      
 

05.01 Gelijke kansen op doorlopen kwalitatief goed onderwijs

515.050

515.050

– 201.544

– 201.544

313.506

313.506

 

05.02 Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek

157.025

154.429

– 1.167

– 1.167

155.858

153.262

 

05.03 Gender

36.772

36.772

2.227

2.227

38.999

38.999

 

05.04 HIV/AIDS

301.651

299.700

2.250

2.410

303.901

302.110

 

05.05 Reproductieve gezondheid

172.676

172.676

10.640

10.640

183.316

183.316

 

05.06 Participatie civil society

619.174

619.174

– 121.599

– 121.735

497.575

497.439

06.00 Beter beschermd en verbeterd milieu

      
 

06.01 Milieu en water

305.284

297.586

– 49.297

– 44.498

255.987

253.088

 

06.02 Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen

138.370

138.370

– 7.741

– 7.741

130.629

130.629

07.00 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer

      
 

07.01 Consulaire dienstverlening

8.800

 

14.635

0

23.435

 
 

07.02 Vreemdelingenbeleid

180.703

179.598

68.197

68.361

248.900

247.959

08.00 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland

      
 

08.01 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden

15.152

1.827

– 5.300

597

9.852

2.424

 

08.02 Cultureel erfgoed

4.820

1.205

– 618

– 148

4.202

1.057

 

08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid

62.670

37.533

– 882

– 3.609

61.788

33.924

 

08.04 Vestigingsklimaat int. organisaties in Nederland

      

09.00 Geheim

      
 

09.01 Geheim

  

26

0

26

 

10.00 Nominaal en onvoorzien

      
 

10.01 Nominaal en onvoorzien

56.116

 

– 56.111

0

5

 

11.00 Algemeen

      
 

11.01 Apparaatsuitgaven

744.853

209.566

11.061

21.948

755.914

231.514

Totaal

5.675.965

4.716.427

– 530.444

– 430.026

5.145.521

4.286.401

        

VI Justitie

      

13.03.01 Rechtshandhandhaving/Tech. ass. bij drugsbestrijding Suriname

200

200

2

2

202

202

13.03.01 Rechtshandhandhaving/Europol

21.841

 

3.244

0

25.085

 

13.03.03 Rechtshandhandhaving/NFI

  

500

0

500

 

91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Attachés

1.362

 

20

0

1.382

 

91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO

146

 

– 16

0

130

 

Totaal

23.549

200

3.750

2

27.299

202

        

VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

      

12.01 Apparaat (attachés)

478

 

220

0

698

 

Totaal

478

0

220

0

698

0

        

VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

      

06.01 HBO (beurzen niet EU)

3.453

3.453

0

0

3.453

3.453

07.10 Wetenschappelijk onderwijs

59.699

56.460

2.128

2.098

61.827

58.558

08.11 Internationaal beleid: attachés

150

 

0

0

150

 

08.11 Internationaal beleid: Cultuur overig

1.231

 

273

0

1.504

 

14.01/02/04 Cultuur: overig

166

 

6.937

0

7.103

 

16.01 Onderzoek en wetenschappen: WOTRO

454

454

0

0

454

454

Totaal

65.153

60.367

9.338

2.098

74.491

62.465

        

IXB Financiën

      

01 Belastingen

      
 

02 Belastingdienst (attachés)

1.136

 

175

0

1.311

 

04 Internationale betrekkingen

      
 

20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen

159.157

158.320

– 63.787

– 64.280

95.370

94.040

09 Algemeen (apparaat/attachés)

1.034

 

24

0

1.058

 

Totaal

161.327

158.320

– 63.588

– 64.280

97.739

94.040

        

X Defensie

      

20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties)

326.100

13.000

33.993

– 2.500

360.093

10.500

26 Commando Dienstencentra

      
 

06.01 Attachés

20.688

 

– 101

0

20.587

 

Totaal

346.788

13.000

33.892

– 2.500

380.680

10.500

        

XI Volkshuisvesting, RO en Milieubeheer

      

43.08.04 Clean development mechanism

50.221

 

– 27.671

0

22.550

 

47.44.04 Internationaal milieubeleid

3.803

 

509

0

4.312

 

91.82.28 Apparaat/attachés

316

 

0

0

316

 

Totaal

54.340

0

– 27.162

0

27.178

0

        

XII Verkeer en Waterstaat

      

31.01 Integraal waterbeleid (Partners voor Water)

14.687

 

– 3.963

0

10.724

 

33.02 Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)

416

 

– 89

0

327

 

33.03 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)

1.365

 

– 155

0

1.210

 

37.01 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)

736

27

19

0

755

27

41.01 Attachés

2.365

 

– 117

0

2.248

 

Totaal

19.569

27

– 4.305

0

15.264

27

        

XIII Economische Zaken

      

2 Bevorderen van innovatiekracht

      
 

01 Algemeen (attachés)

5.663

 

– 47

0

5.616

 
 

45 IS opkomende markten

4.599

 

93

0

4.692

 
 

55 Bijdrage organisaties

364

 

– 27

0

337

 

3 Een concurrerend ondernemingsklimaat

      
 

10 Bijdrage UNWTO

219

 

– 8

0

211

 

4 Doelmatige en duurzame energiehuishouding

      
 

01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten)

  

654

0

654

 
 

20 CO2/reductieplan-Joint Implementation

28.704

 

15.579

0

44.283

 
 

50 Bijdrage aan diverse instituten

1.076

 

– 928

0

148

 

5 Internationale Economische Betrekkingen

  

0

0

  
 

01 Algemeen

1.275

 

927

0

2.202

 
 

20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde

4.394

 

134

0

4.528

 
 

30 Bevorderen van internationaal ondernemen

59.413

0

15.228

200

74.641

200

 

40 Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (ANL/NFIA)

735

 

– 143

0

592

 
 

50 Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op zowel binnen- als buitenlandse markten

71.574

5.000

– 38.755

– 4.837

32.819

163

10 Elektronische communicatie en post

      
 

30 Bijdrage aan internationale organisaties

1.249

 

761

0

2.010

 

Totaal

179.265

5.000

– 6.532

– 4.637

172.733

363

        

XIV Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

      

23 Natuur

      
 

01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout)

61

 

0

0

61

 
 

01.04 Programma «Leren voor Duurzame Ontwikkeling'

1.000

1.000

0

0

1.000

1.000

26 Kennis en Innovatie

      
 

01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)

35

35

0

0

35

35

 

01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)

1.053

1.053

81

81

1.134

1.134

29 Algemeen

      
 

01.01 Internationale contributies/FAO

6.973

3.556

– 499

– 255

6.474

3.301

 

01.01 Internationale contributies/UNEP

243

243

0

0

243

243

 

02.01 Apparaatsuitgaven (attachés)

19.530

 

– 869

0

18.661

 

Totaal

28.895

5.887

– 1.287

– 174

27.608

5.713

        

XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid

      

98.08.06 Apparaatsuitgaven (attachés)

749

 

0

0

749

 

Totaal

749

0

0

0

749

0

        

XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport

      

46.01.01 Sport en OS

1.500

1.500

– 34

– 34

1.466

1.466

98.01.01 Projecten via UNODC

5.000

 

0

0

5.000

 

98.01.01 WHO-partnerschap

6.000

 

0

0

6.000

 

98.02.01 Algemeen, apparaatsuitgaven (attachés)

1.085

 

138

0

1.223

 

Totaal

13.585

1.500

104

– 34

13.689

1.466

        

Toerekeningen

      

EU-begroting

294.900

234.400

0

0

294.900

234.400

EKI-kwijtschelding

50.000

50.000

– 22.136

– 22.136

27.864

27.864

Schuldkwijtschelding IMF/Liberia

      

Totaal

344.900

284.400

– 22.136

– 22.136

322.764

262.264

        

TOTAAL UITGAVEN

6.914.843

5.245.408

– 608.150

– 521.687

6.306.693

4.723.721

BIJLAGE 1B. De HGIS-ontvangsten 2009 per begroting en artikel (bedragen x EUR 1000)

Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving

Begroting 2009

Mutatie

Realisaties 2009

     

V Buitenlandse Zaken

   

22 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur

   
 

10 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

147

2

149

 

70 Humanitaire hulpverlening

1.000

62

1.062

23 Versterkte Europese samenwerking

   
 

40 Restitutie Raad van Europa

 

120

120

24 Meer welvaart en minder armoede

   
 

10 Aflossingen en rente begrotingsleningen

40.837

3.470

44.307

27 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer

   
 

10 Consulaire dienstverlening

36.640

2.123

38.763

28 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland

   
 

10 Doorberekening Defensie diversen

771

– 71

700

31 Algemeen

   
 

10 Diverse ontvangsten

51.647

9.619

61.266

 

20 Koersverschillen

   
 

Totaal

131.042

15.325

146.367

     

VI Justitie

   

91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol

 

0

 
 

Totaal

   
     

IXB Financiën

   

04.22 Programma Ontvangsten

10.998

723

11.721

07 Beheer materiële activa

   
 

Totaal

10.998

723

11.721

     

X Defensie

   

20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

1.407

19.087

20.494

 

Totaal

1.407

19.087

20.494

     

XIII Economische Zaken

   

02.10 Infrastructuur voor innovatie

   

05 Internationale economische betrekkingen

   
 

01 Algemeen

   
 

20 Vrijmaken internationale handels- en investeringsverkeer

10.000

– 10.000

 
 

21 Ontvangsten kredieten en garanties

681

1.292

1.973

 

30 Bevorderen internationaal ondernemen

 

1.007

1.007

 

90 Diverse ontvangsten BEB

1.134

407

1.541

10.70 Restituties bijdragen aan internationale organisaties

 

2

2

 

Totaal

11.815

– 7.292

4.523

     
 

TOTAAL ONTVANGSTEN

155.262

27.843

183.105

BIJLAGE 2. De ODA-uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

  

Begroting 2009

Realisaties 2009

Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten

  

1.1

Internationale rechtsorde

5.154

5.055

1.2

Mensenrechten

38.831

37.497

  

43.985

42.552

    

Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

  

AR

Recht- en doelmatigheidsbevordering

280

280

2.3

Non-proliferatie en ontwapening

770

1.168

2.5

Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

298.623

266.866

2.6

Humanitaire hulpverlening

246.327

293.731

2.7

Goed bestuur

181.763

189.577

2.9

Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie

29.750

17.609

Defensie

Toerekening crisisbeheersingsoperaties

13.000

10.500

  

770.513

779.731

Versterkte Europese samenwerking

  

3.3

EOF Europees ontwikkelingsfonds

185.832

179.829

Toerek.

Toerekening EU-begroting

234.400

234.400

  

420.232

414.229

    

Meer welvaart en minder armoede

  

4.1

Handels- en financieel systeem

1.240

1.224

4.2

Armoedebestrijding

580.295

401.690

4.3

Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

468.156

482.005

4.4

Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking

16.200

20.923

Justitie

Rechtshandhaving/Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname

200

202

Financiën

Mult. Ontw. Banken en Fondsen

158.320

94.040

EZ

Economische Samenwerking Indonesie

0

200

 

Faciliteit transitielanden

5.000

163

LNV

Internationale contributies/FAO

3.556

3.301

Toerek.

EKI-kwijtschelding

50.000

27.864

 

Schuldkwijtschelding IMF/Liberia

0

0

  

1.282.967

1.031.612

    

Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling

  

5.1

Onderwijs

515.050

313.506

5.2

Kennisontwikkeling

154.429

153.262

5.3

Gender

36.772

38.999

5.4

HIV/AIDS

299.700

302.110

5.5

Reproductieve gezondheid

172.676

183.316

5.6

Participatie civil society

619.174

497.439

OCW

HBO (beurzen niet EU)

3.453

3.453

 

Wetenschappelijk onderwijs

56.460

58.558

 

Onderzoek en wetenschappen: WOTRO

454

454

LNV

Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)

35

35

 

Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)

1.053

1.134

VWS

Sport en OS

1.500

1.466

  

1.860.756

1.553.732

    

Beter beschermd en verbeterd milieu

  

6.1

Milieu en water

297.586

253.088

6.2

Water en stedelijke ontwikkeling

138.370

130.629

VenW

Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)

27

27

LNV

Programma «Leren voor Duurzame Ontwikkeling'

1.000

1.000

 

Internationale contributies/UNEP

243

243

  

437.226

384.987

    

Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer

  

7.2

Vreemdelingenbeleid (opvang asielzoekers)

179.598

247.959

  

179.598

247.959

    

Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

  

8.1

Nederlandse cultuur

1.827

2.424

8.2

Cultureel erfgoed

1.205

1.057

8.3

Draagvlak Nederlands buitenlands beleid

37.533

33.924

  

40.565

37.405

Algemeen

   

11.1

Apparaatsuitgaven

209.566

231.514

  

209.566

231.514

    
    

Totaal ODA binnen HGIS

5.245.408

4.723.721

ODA buiten HGIS (instituten LNV)

4.725

4.725

TOTAAL ODA

5.250.133

4.728.446

BIJLAGE 3. ODA-prestatie

ODA-prestatie in 2009

  

(bedragen in miljoenen EUR)

  
   

ODA-uitgaven (1)

 

4.728,4

Af: Aflossingen op ODA-leningen (2)

 

83,3

Af: Ontvangsten op eerdere ODA-uitgaven (3)

31,2

   

Netto ODA (1-2-3)

 

4.614,0

   

BNP 2009

 

562.400,0

   

ODA-prestatie 2009

 

0,82%

BIJLAGE 4. ODA-uitgaven partnerlanden 2009

Versnelde MDG-realisatie

   

Bangladesh

  

Kenia

 

2.07 Goed bestuur

3.690.000

 

1.02 Mensenrechten

183.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

606.000

 

2.07 Goed bestuur

5.000.000

5.01 Onderwijs

12.714.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

1.114.000

5.03 Gender

936.000

 

6.01 Milieu en water

3.811.000

5.04 HIV/AIDS

55.000

 

6.02 Duurzaam waterbeheer

4.680.000

5.05 Reproductieve gezondheid

2.076.000

  

14.788.000

6.01 Milieu en water

12.357.000

   

6.02 Duurzaam waterbeheer

17.571.000

 

Mali

 
 

50.005.000

 

1.02 Mensenrechten

92.000

   

2.07 Goed bestuur

1.599.000

Benin

  

4.02 Armoedevermindering

10.000.000

2.07 Goed bestuur

2.981.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

3.625.000

4.02 Armoedevermindering

10.000.000

 

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

145.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

1.525.000

 

5.01 Onderwijs

25.111.000

5.01 Onderwijs

5.130.000

 

5.04 HIV/AIDS

300.000

5.03 Gender

21.000

 

5.05 Reproductieve gezondheid

8.372.000

6.01 Milieu en water

229.000

 

6.01 Milieu en water

2.530.000

6.02 Duurzaam waterbeheer

7.677.000

 

6.02 Duurzaam waterbeheer

3.493.000

 

27.563.000

  

55.267.000

     

Bolivia

  

Mongolië

 

1.02 Mensenrechten

136.000

 

6.01 Milieu en water

6.478.000

2.07 Goed bestuur

6.761.000

 

6.02 Duurzaam waterbeheer

245.000

4.02 Armoedevermindering

2.407.000

  

6.723.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

5.641.000

   

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

352.000

 

Mozambique

 

5.01 Onderwijs

10.375.000

 

2.07 Goed bestuur

1.631.000

5.03 Gender

340.000

 

4.02 Armoedevermindering

18.000.000

6.01 Milieu en water

5.278.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

2.623.000

6.02 Duurzaam waterbeheer

267.000

 

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

115.000

 

31.557.000

 

5.01 Onderwijs

19.995.000

   

5.03 Gender

545.000

Burkina Faso

  

5.04 HIV/AIDS

4.778.000

1.02 Mensenrechten

204.000

 

5.05 Reproductieve gezondheid

3.500.000

2.07 Goed bestuur

2.333.000

 

6.02 Duurzaam waterbeheer

16.417.000

4.02 Armoedevermindering

20.500.000

  

67.604.000

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

180.000

   

5.01 Onderwijs

14.927.000

 

Nicaragua

 

5.03 Gender

150.000

 

2.07 Goed bestuur

956.000

5.04 HIV/AIDS

2.786.000

 

4.02 Armoedevermindering

120.000

5.05 Reproductieve gezondheid

6.472.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

5.772.000

 

47.552.000

 

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

85.000

   

5.03 Gender

897.000

Ethiopië

  

5.04 HIV/AIDS

27.000

1.02 Mensenrechten

72.000

 

5.05 Reproductieve gezondheid

7.224.000

2.07 Goed bestuur

838.000

 

6.01 Milieu en water

139.000

4.02 Armoedevermindering

2.000

  

15.220.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

21.487.000

   

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

220.000

 

Oeganda

 

5.01 Onderwijs

8.774.000

 

1.02 Mensenrechten

548.000

5.03 Gender

718.000

 

2.07 Goed bestuur

10.453.000

5.04 HIV/AIDS

4.377.000

 

4.02 Armoedevermindering

52.000

5.05 Reproductieve gezondheid

5.752.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

250.000

 

42.240.000

 

5.01 Onderwijs

9.200.000

   

5.03 Gender

23.000

Ghana

   

20.526.000

2.07 Goed bestuur

1.514.000

   

4.02 Armoedevermindering

25.000.000

 

Rwanda

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

3.848.000

 

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

2.000.000

5.01 Onderwijs

7.740.000

 

2.07 Goed bestuur

5.846.000

5.05 Reproductieve gezondheid

18.856.000

 

4.02 Armoedevermindering

127.000

6.01 Milieu en water

7.469.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

11.050.000

6.02 Duurzaam waterbeheer

116.000

 

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

27.000

 

64.543.000

 

5.01 Onderwijs

6.200.000

   

6.01 Milieu en water

11.000.000

Jemen

   

36.250.000

1.02 Mensenrechten

197.000

   

2.07 Goed bestuur

250.000

 

Senegal

 

5.01 Onderwijs

5.367.000

 

4.02 Armoedevermindering

10.053.000

5.03 Gender

853.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

26.000

5.05 Reproductieve gezondheid

5.201.000

 

6.01 Milieu en water

21.706.000

6.01 Milieu en water

1.085.000

 

6.02 Duurzaam waterbeheer

52.000

6.02 Duurzaam waterbeheer

5.399.000

  

31.837.000

 

18.352.000

   
     

Tanzania

  

Zambia

 

2.07 Goed bestuur

18.595.000

 

2.07 Goed bestuur

961.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

481.000

 

4.02 Armoedevermindering

10.000.000

5.04 HIV/AIDS

2.080.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

4.446.000

5.05 Reproductieve gezondheid

16.009.000

 

5.01 Onderwijs

22.398.000

 

37.165.000

 

5.04 HIV/AIDS

2.641.000

   

5.05 Reproductieve gezondheid

4.144.000

    

44.590.000

Versnelde  MDG-realisatie

Versnelde MDG-realisatie

Veiligheid & ontwikkeling

 

Veiligheid & ontwikkeling

Uitfasering in de periode 2008 – 2011

Afghanistan

  

Bosnië & Herzegovina

 

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

37.188.000

 

1.02 Mensenrechten

1.243.000

2.07 Goed bestuur

8.582.000

 

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

5.230.000

 

45.770.000

 

2.07 Goed bestuur

3.301.000

   

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

2.526.000

Burundi

   

12.300.000

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

112.000

   

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

2.373.000

 

Eritrea

 
 

2.485.000

 

6.02 Duurzaam waterbeheer

137.000

    

137.000

Colombia

    

1.02 Mensenrechten

684.000

 

Sri Lanka

 

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

1.521.000

 

1.02 Mensenrechten

436.000

2.07 Goed bestuur

2.257.000

 

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

43.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

1.499.000

 

2.06 Humanitaire hulpverlening

179.000

5.02 Kennisontwikkeling

335.000

 

2.07 Goed bestuur

398.000

6.01 Milieu en water

9.783.000

 

4.02 Armoedevermindering

2.000

 

16.079.000

 

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

12.000

    

1.070.000

Congo, Democratische Republiek

    

1.02 Mensenrechten

1.046.000

   

5.03 Gender

2.696.000

   
 

3.742.000

   
     

Guatemala

    

1.02 Mensenrechten

3.340.000

   

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

805.000

   

2.07 Goed bestuur

4.957.000

   

5.04 HIV/AIDS

126.000

   

5.05 Reproductieve gezondheid

400.000

   

6.01 Milieu en water

7.322.000

   
 

16.950.000

   
     

Pakistan

    

1.02 Mensenrechten

896.000

   

2.07 Goed bestuur

3.164.000

   

5.01 Onderwijs

12.280.000

   

6.01 Milieu en water

6.243.000

   

6.02 Duurzaam waterbeheer

3.407.000

   
 

25.990.000

   
     

Palestijnse Autoriteiten

    

1.02 Mensenrechten

1.670.000

   

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

19.169.000

   

2.07 Goed bestuur

6.192.000

   
 

27.031.000

   
     

Soedan

    

1.02 Mensenrechten

950.000

   

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

46.031.000

   

2.07 Goed bestuur

175.000

   
 

47.156.000

   
Veiligheid & ontwikkeling

Veiligheid & ontwikkeling

Brede relatie

  

Brede relatie

Uitfasering in de periode 2008–2011

 

Egypte

  

Albanië

 

1.02 Mensenrechten

330.000

 

2.07 Goed bestuur

2.758.000

2.07 Goed bestuur

1.875.000

 

5.03 Gender

550.000

4.02 Armoedevermindering

65.000

 

6.01 Milieu en water

1.786.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

950.000

  

5.094.000

5.03 Gender

2.234.000

   

5.05 Reproductieve gezondheid

16.000

 

Armenië

 

6.02 Duurzaam waterbeheer

6.373.000

 

2.07 Goed bestuur

2.042.000

 

11.843.000

  

2.042.000

     

Georgië

  

Kaap Verdië

 

1.02 Mensenrechten

181.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

451.000

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

55.000

 

5.01 Onderwijs

3.535.000

2.07 Goed bestuur

244.000

 

6.01 Milieu en water

118.000

4.02 Armoedevermindering

2.661.000

  

4.104.000

 

3.141.000

   
   

Macedonië

 

Indonesië

  

2.07 Goed bestuur

1.799.000

2.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

27.066.000

 

4.02 Armoedevermindering

7.000.000

2.07 Goed bestuur

19.242.000

 

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

1.426.000

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

1.555.000

 

5.01 Onderwijs

2.178.000

5.01 Onderwijs

22.205.000

 

5.03 Gender

73.000

5.02 Kennisontwikkeling

7.882.000

  

12.476.000

6.01 Milieu en water

12.016.000

   

6.02 Duurzaam waterbeheer

19.312.000

   
 

109.278.000

   
     

Moldavië

    

2.07 Goed bestuur

1.110.000

   
 

1.110.000

   
     

Suriname

    

2.07 Goed bestuur

11.627.000

   

4.02 Armoedevermindering

37.426.000

   

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

9.893.000

   

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

586.000

   

5.01 Onderwijs

2.891.000

   

5.03 Gender

77.000

   

5.04 HIV/AIDS

41.000

   

5.05 Reproductieve gezondheid

8.912.000

   

5.06 Participatie civil society

4.535.000

   

6.01 Milieu en water

2.320.000

   

8.02 Cultureel erfgoed

8.000

   
 

78.316.000

   
     

Vietnam

    

2.07 Goed bestuur

883.000

   

4.02 Armoedevermindering

1.140.000

   

4.04 Kwaliteit en effectiviteit OS

23.000

   

5.04 HIV/AIDS

958.000

   

5.05 Reproductieve gezondheid

7.924.000

   

6.01 Milieu en water

4.281.000

   

6.02 Duurzaam waterbeheer

11.491.000

   
 

26.700.000

   
     

Zuid Afrika

    

2.07 Goed bestuur

4.105.000

   

4.02 Armoedevermindering

1.000

   

4.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

1.300.000

   

5.01 Onderwijs

15.671.000

   

5.04 HIV/AIDS

9.898.000

   
 

30.975.000

   
Brede relatie

Brede relatie

BIJLAGE 5. HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water

(bedragen x EUR 1000)

 

2008

2009

ODA Natuur en Milieu

  

Directe uitgaven Natuur en Milieu

  

Landenspecifieke sectorale samenwerking

187.378

213.295

Thematische samenwerking in landen en regio's

85.885

95.506

Subtotaal directe uitgaven Natuur en Milieu

273.263

308.801

   

Toerekening macrosteun

13.210

7.836

Multilateraal

  

VN-instellingen

  

GEF-ODA/ Montreal Fund

24.080

2.062

UNEP

9.383

9.140

Verwoestijningsverdrag

131

136

UNDP

9.401

9.930

IFAD

8.517

9.518

FAO partnershipprogramma

4.409

0

UN-HABITAT

1.656

450

   

Internationale Financiele Instellingen

  

IDA en regionale ontwikkelingsbanken

11.363

9.404

WB-Partnership Programma

12.897

12.879

   

Europese ontwikkelingssamenwerking

  

Europees Ontwikkelingsfonds (EOF)

8.340

8.991

Toerekening EU-begroting

13.505

11.720

Subtotaal Multilateraal

103.682

74.230

Particuliere kanaal

  

Speciale Activiteiten

30.764

56.143

TMF en MFS

87.673

62.018

Subtotaal overig

97.518

78.901

Oret, Miliev en ORIO

78.598

60.309

MFP

0

0

SALIN

3.163

2.117

SNV

12.567

13.880

PSO

1.840

1.245

MATRA

1.350

1.350

Subtotaal Particulier Kanaal

215.955

197.062

Overige toerekeningen

  

Apparaatsuitgaven

17.207

17.164

Natuur en Milieu Educatie

1.000

908

Int. onderwijs instituten

10.878

12.539

Subtotaal Overige Toerekeningen

29.085

30.611

   

Totaal ODA Natuur en Milieu

635.195

618.540

Waarvan voor:

  

– Regeringsstandpunt Tropisch Regenwoud (RTR)

66.000

68.000

   

BNP (x mln)

602.466

562.400

ODA Natuur en Milieu als % van het BNP

0,105

0,110

   

Non-ODA Natuur en Milieu

  

Natuur en Milieu programma's

  

Clean Development Mechanism

40.124

22.550

Joint Implementation

9.176

44.283

GEF non-ODA

816

0

Internationale samenwerking Milieu

4.481

4.312

Waterbeheer (Partners for Water)

12.825

10.724

Subtotaal

67.422

81.869

   

Overig

  

MATRA

2.670

3.110

Subtotaal

2.670

3.110

 

 

 

Totaal Non-ODA natuur en milieu

70.092

84.979

   

TOTAAL NATUUR EN MILIEU IN HGIS

705.287

703.519

BIJLAGE 6. Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose

(bedragen x EUR 1000)

 

2008

2009

ODA HIV/AIDS, TB en Malaria

  

Bilaterale uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB

  

Partnerlanden met HIV/AIDS, Malaria en TB

90.379

87.868

Niet-gedelegeerde middelen

42.685

48.981

Toerekening macrosteun, noodhulp, en wederopbouw

28.910

21.531

Subtotaal directe uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB

161.974

158.379

   

Multilateraal

  

VN-instellingen

  

UNHCR

2.940

2.940

UNDP

4.700

4.965

UNICEF

5.250

5.250

UNFPA

55.135

62.933

UNAIDS

36.000

36.000

WHO/PAHO

4.354

4.000

Partnershipprogramma WHO

16.446

14.966

   

Internationale Financiele Instellingen

  

GFATM

80.000

60.000

IDA en regionale ontwikkelingsfondsen

8.266

7.429

WB Partnerschapsprogramma

1.970

1.038

   

Europese ontwikkelingssamenwerking

  

Europees Ontwikkelingsfonds (EOF)

10.008

10.790

Toerekening EU-begroting

13.505

11.720

Subtotaal Multilateraal

238.574

222.031

   

Particulier Kanaal

  

Aandeel HIV/AIDS, Malaria en TB van Medefinancieringsstelsel (MFS)

57.006

49.564

Thematische medefinanciering

  

SALIN

5.200

9.403

PSO

1.150

830

Subtotaal Particulier Kanaal

63.356

59.798

   

Overige toerekeningen

  

Apparaatsuitgaven

12.905

12.873

Int. onderwijs instituten

1.210

1.266

Subtotaal Overige toerekeningen

14.115

14.139

TOTAAL ODA HIV/AIDS, Malaria en TB

478.019

454.347

   

Non-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria

  

Partnership Programma WHO (begroting VWS)

600

1.000

Overig

1.949

1.950

TOTAAL NON-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria

2.549

2.950

TOTAAL HIV/AIDS, TB en Malaria in HGIS

483.117

457.297

BIJLAGE 7. ODA-uitgaven Onderwijs

(bedragen x EUR 1000)

 

2008

2009

Bilaterale uitgaven

  

Partnerlanden met onderwijs als sector

265.156

214.059

Niet gedelegeerde middelen (Silent partnership, ECD, onderwijs post conflict, capaciteitsopbouw)

46.363

51.200

Noodhulponderwijs

  

Hoger onderwijs

91.792

104.070

Andere activiteiten

1.500

1.500

Education for All (EFA )/ Fast Track Initiative (FTI)

0

0

Toerekening macrosteun en schuldkwijtschelding1

39.570

23.472

Toerekening andere thema's, zoals noodhulp en wederopbouw

33.416

26.992

Subtotaal bilateraal kanaal

477.797

421.293

   

Multilateraal

  

VN-instellingen

27.619

30.023

ILO

329

340

UNHCR

2.814

2.814

UNICEF

7.350

7.350

UNRWA

9.000

9.000

UNESCO

280

243

WFP

4.000

4.000

PP ILO

3.846

6.276

   

Internationale Financiële Instellingen

  

WB-Partnership Programma

1.500

1.500

IDA en regionale ontwikkelingsfondsen

16.531

14.860

   

Europese ontwikkelingssamenwerking

  

Europees ontwikkelingsfonds (EOF)

6.672

7.235

Toerekening EU-begroting

13.505

11.720

Subtotaal Multilateraal

65.827

65.338

   

Particulier Kanaal

  

Medefinancieringsprogramma

72.522

49.108

   

SALIN onderwijs

2.000

3.000

PSO

1.150

830

Overige

0

0

Subtotaal Particulier Kanaal

75.672

52.938

   

Overige toerekeningen

  

Apparaatsuitgaven

17.207

17.164

Subtotaal Overige Toerekeningen

17.207

17.164

   

TOTAAL Onderwijs

636.503

556.732

   

TOTAAL OS-begroting

5.049.300

4.693.653

   

Uitgaven Onderwijs als % van de OS-begroting

12,6%

11,9%

XNoot
1

In 2008 verhoogd met aan onderwijs gekoppelde macrosteun in Oeganda.

BIJLAGE 8. De non-ODA uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

  

Begroting 2009

Realisaties 2009

    

Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

  

1.1

Internationale rechtsorde

42.485

42.728

1.2

Mensenrechten

9.825

15.236

1.3

Internationale juridische instellingen

14.223

14.788

Justitie

Rechtshandhaving/Europol

21.841

25.085

 

Rechtshandhaving/NFI

0

500

  

88.374

98.337

    

Vrede, veiligheid en conflictbeheersing

  

2.1

Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

16.458

16.355

2.3

Non-proliferatie en ontwapening

8.395

8.182

2.5

Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

124.275

96.176

2.6

Humanitaire hulpverlening

3.767

205

2.7

Goed bestuur

10.790

11.605

Defensie

Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties)

313.100

349.593

  

476.785

482.116

    

Versterkte Europese samenwerking

  

3.2

Ondersteuning bij pre- en postaccessie

10.708

8.558

3.4

Nederlandse positie in de EU

3.447

3.678

3.5

Raad van Europa

9.303

9.489

Toerek.

EU-begroting

60.500

60.500

  

83.958

82.225

    

Meer welvaart en minder armoede

  

4.1

Handels- en financieel systeem

24.515

15.732

4.2

Armoedebestrijding

6.952

2.613

4.3

Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

12.500

12.500

4.5

Nederlandse handels- en investeringsbevordering

6.265

6.609

Justitie

Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO

146

130

Financiën

Mult. Ontw. Banken en Fondsen

837

1.330

VenW

Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)

416

327

 

Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)

1.365

1.210

EZ

IS opkomende markten

4.599

4.692

 

Bijdrage aan organisaties

364

337

 

Bijdrage UNWTO

219

211

 

Algemeen (bijdragen aan int. instituten)

0

654

 

Bijdrage aan diverse instituten

1.076

148

 

Algemeen

1.275

2.202

 

Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde

4.394

4.528

 

Bevorderen van internationaal ondernemen

59.413

74.441

 

Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (ANL/NFIA)

735

592

 

Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op zowel binnen- als buitenlandse markten

66.574

32.656

 

Bijdrage aan internationale organisaties

1.249

2.010

LNV

Internationale contributies/FAO

3.417

3.173

 

Beheer van de natuur (Tropisch hout)

61

61

  

196.372

166.156

    

Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling

  

5.2

Kennisontwikkeling

2.596

2.596

5.4

HIV/AIDS

1.951

1.791

5.6

Participatie civil society

0

136

OCW

Wetenschappelijk onderwijs

3.239

3.269

VWS

Projecten via UNODC

5.000

5.000

 

WHO-partnerschap

6.000

6.000

  

18.786

18.792

    

Beter beschermd en verbeterd milieu

  

6.1

Milieu en water

7.698

2.899

VROM

Clean development mechanism

50.221

22.550

 

Internationaal milieubeleid

3.803

4.312

VenW

Integraal waterbeleid (Partners voor Water)

14.687

10.724

 

Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)

709

728

EZ

CO2/reductieplan-Joint Implementation

28.704

44.283

  

105.822

85.496

    

Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer

  

7.1

Consulaire dienstverlening

8.800

23.435

7.2

Vreemdelingenbeleid

1.105

941

  

9.905

24.376

    

Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland

  

8.1

Nederlandse cultuur

13.325

7.428

8.2

Cultureel erfgoed

3.615

3.145

8.3

Draagvlak Nederlands buitenlands beleid

25.137

27.864

OCW

Cultuur: overig

1.231

1.504

 

Cultuur: overig

166

7.103

  

43.474

47.044

    

Overige uitgaven

  

9.01

Geheim

0

26

10.1

Nominaal en onvoorzien

56.116

5

11.1

Apparaatsuitgaven

535.287

524.400

Div. dept.

Attachés

54.556

53.999

  

645.959

578.430

Totaal non-ODA

1.669.435

1.582.972

Naar boven