Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31701 nr. 28 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31701 nr. 28 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 september 2009
Via de brief van 24 juni 2009 (Tweede Kamer 2008–2009, 31 701, nr. 21) bent u geïnformeerd over de instelling van een nieuw sturingsinstrument voor externe inhuur. Kern hiervan is een norm voor externe inhuur van 13% van de totale personele kosten. Overschrijding van deze norm vraagt om een verantwoording door de betreffende minister («comply or explain»). Er kunnen immers plausibele verklaringen ten grondslag liggen aan de overschrijding. Verantwoording over de overschrijding zal plaatsvinden in het jaarverslag.
In de brief wordt ook aangegeven dat een aantal ministeries in 2008 meer heeft uitgegeven aan externe inhuur dan de norm van 13%. De betrokken ministers zullen middels een brief aan de Tweede Kamer uitleg geven over de hogere uitgaven voor externe inhuur. Voor die ministeries wordt een afwijkende «comply of explain» norm gehanteerd; de intentie is om de externe inhuur in drie jaar af te bouwen tot 13% in 2011.
Het ministerie van VROM/WWI is één van die ministeries die in 2008 meer heeft uitgegeven aan externe inhuur dan de norm van 13%. Via deze brief geef ik, mede namens de minister voor WWI, inzicht in de uitgaven voor inhuur in 2008.
De volgende tabel geeft inzicht in de personele uitgaven en in de uitgaven voor inhuur, voor het totale ministerie en gespecificeerd naar het kernministerie (inclusief de VROM-Inspectie) en de onder het ministerie ressorterende baten-lastendiensten.
| VROM | Kern | Rgd | Nea | WF | |
|---|---|---|---|---|---|
| Personele uitgaven (dzd €) | 264 166 | 194 748 | 67 723 | 1 629 | 66 |
| Inhuur cf definitie (dzd €) | 54 820 | 39 891 | 13 302 | 1 627 | |
| Totale uitgaven Personeel (dzd €) | 318 986 | 234 639 | 81 025 | 3 256 | 66 |
| Inhuur externen in % | 17,2% | 17,0% | 16,4% | 48,3% | 0,0% |
In 2007 is 21,7% van de totale uitgaven Personeel uitgegeven aan inhuur; in 2008 is dit percentage gedaald tot 17,2%. De uitgaven voor inhuur in 2008 zijn duidelijk lager dan de uitgaven voor inhuur in 2007, maar liggen wel boven de norm van 13%. Ik verwacht dat de uitgaven voor inhuur in de komende jaren verder zullen dalen door aanscherping van de planning en control op deze uitgaven. Ik teken daarbij aan dat in de huidige werkwijze van VROM bewust gekozen is voor externe inhuur, met name vanwege het tijdelijke karakter van bepaalde werkzaamheden. Het terug dringen van externe inhuur betekent in die gevallen ook een aanpassing van de werkwijze.
In geld gemeten komt een norm van 13% in 2008 overeen met een uitgavenniveau van € 39,5 mln. De werkelijke uitgaven zitten hier dus € 15,3 mln boven. In het kader van de «comply or explain» worden de hogere uitgaven hieronder toegelicht.
Toelichting op de uitgaven voor inhuur
De hogere uitgaven zijn met name terug te voeren op een beperkt aantal concrete posten. Het gaat in het bijzonder om:
1. ICT-uitgaven
2. Communicatie
3. Inburgering & integratie
4. Nederlandse Emissie-autoriteit.
Gezamenlijk verklaren deze 4 posten € 22 mln van de externe inhuur 2008. Daarnaast is in de externe inhuur de Rijksgebouwendienst (Rgd) opgenomen, die voor alle departementen de huisvesting verzorgt. De Rgd heeft € 13,3 mln ingehuurd in 2008. Overige onderdelen van het ministerie hebben in 2008, in relatie tot de personele uitgaven, bescheiden ingehuurd.
VROM heeft hoge uitgaven voor inhuur van ICT-ondersteuning. De ICT-kolom van VROM heeft sinds 2006 sterk geanticipeerd op de bezuinigingstaakstelling, de leegloop was beduidend groter dan de taakstelling. Omdat het werk toch moest plaatsvinden is er zolang dat nodig was capaciteit ingehuurd. De inhuur heeft niet plaatsgevonden om zo de effecten van de personele taakstelling weg te nemen. Tegenover de uitgaven voor externe inhuur stonden lagere uitgaven voor ambtelijk personeel. Het gaat hier dan om een post van ca. € 6,4 mln.
Voor een ander deel betrof het uitgaven die samenhangen met omvangrijke en tijdelijke ICT-projecten, zoals het project Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en het project Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). Voor deze projecten is er onvoldoende capaciteit en specifieke deskundigheid binnen het ministerie beschikbaar. Bovendien gaat het om tijdelijke projecten die op korte termijn zullen zijn afgerond; zo zal het project BAG in 2010 zijn afgerond.
De met deze projecten samenhangende uitgaven zijn in 2008 zijn uitgekomen op € 4,9 mln voor de BAG en € 0,5 mln voor de WABO. Deze projecten zijn eerder aan de Tweede Kamer voorgelegd.
Door samenloop van hoge werklast met veel verloop heeft de directie Communicatie in 2008 veel moeten inhuren. Die hoge werklast komt voort uit een aantal specifieke projecten (uiteenlopend van communicatie rond de BAG tot aan de communicatie rond de Burgercorrespondentie) en uit een aantal nieuwe taken (zoals de communicatie rond de nieuwere beleidsvelden, de ondersteuning van een tweede minister).
Het ging om een bedrag van € 3,1 mln. Gestreefd wordt de inhuur voor communicatie op korte termijn substantieel terug te brengen.
Om uitvoering te geven aan de acties uit het Deltaplan Inburgering (DPI) is een tijdelijke organisatie opgebouwd. Gelet op de tijdelijkheid van deze actie is deze vooral bemand met ingehuurde capaciteit. De uitgaven voor externe inhuur bedroegen in 2008 5,5 mln bij I&I, waarvan het grootste deel bestemd was voor inburgering/deltaplan Inburgering. Een groot deel van de externe inhuur heeft betrekking op ondersteuning van gemeenten bij de ontstane invoeringsproblematiek na de invoering van de Wet Inburgering.
De opzet van de tijdelijke projectorganisatie is eerder, bij de behandeling van het DPI en bij de 1e suppletore begroting 2008, in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
4. Nederlandse Emissie-autoriteit (Nea)
De formatieve sterkte van de baten-lastendienst Nea sloot niet aan bij activiteiten die door die eenheid moesten worden verricht. In 2008 heeft dit geleid tot forse inhuur. Op dit moment mag de Nea de ambtelijke organisatie uitbouwen, onder afbouw van de inhuur. De inhuur van de Nea zal vervolgens op normale proporties uit gaan komen. De uitgaven voor inhuur kwamen in 2008 uit op € 1,6 mln.
De Rijksgebouwendienst (RGD) tenslotte is een dienstonderdeel dat voor alle departementen werkt. Extra opdrachten vanuit de andere departementen leiden veelal tot extra inhuur, waar vanuit VROM/WWI slechts in beperkte mate op kan worden gestuurd. Binnen de RGD zijn er in 2008 diverse grote projecten gestart die gepaard gingen met meerkosten van de inhuur. Door de krapte op de arbeidsmarkt in 2008 zijn vacatures later opgevuld; deze onderbezetting is opgevangen door externen. Dit verklaart in belangrijke mate de groei van de inhuur van 2008 ten opzichte van 2007 met € 4,4 mln.
Voortaan zal ik jaarlijks in het jaarverslag conform de rijksbrede richtlijn externe inhuur rapporteren. Daarnaast zal ik in lijn met de gemaakte afspraken bezien hoe tot een verdere reductie van de uitgaven externe inhuur kan worden gekomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31701-28.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.