31 701
Trendnota Arbeidszaken Overheidspersoneel 2009

nr. 24
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 juli 2009

Rijk

Tijdens het vragenuur op 10 maart jl. (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2008–2009, nr. 61, blz. 4879–4883) heeft het kamerlid Verdonk mij gevraagd om te bezien in hoeverre vrouwen en allochtonen in personeelsadvertenties van (o.a.) de rijksoverheid op één lijn worden gesteld. Ik heb toegezegd dit te onderzoeken en informeer u bij deze over het resultaat.

Wat betreft de personeelsadvertenties en wervingsteksten voor functies binnen het Rijk onder het niveau van de Algemene Bestuursdienst, is de lijn als volgt:

• Bij standaard advertenties staat altijd in de header dat zowel mannen als vrouwen worden uitgenodigd te solliciteren.

• In maatwerkadvertenties wordt altijd «m/v» vermeld achter de functiebenaming.

• Allochtonen worden niet specifiek genoemd of uitgenodigd in de wervingsadvertenties van het Rijk.

De Algemene Bestuursdienst plaatst vacatures voor hogere managementfuncties bij het Rijk in de regel alleen op de eigen website met de volgende passage: «Het Rijk investeert bij voortduring in de kwaliteit van het management. Een evenredige deelname van vrouwen en van personen met een multiculturele identiteit draagt daaraan bij. Om die reden worden zij uitdrukkelijk uitgenodigd om te solliciteren.»

Uit onderzoek blijkt dat bedoelde vermeldingen bij vacatureteksten niet voldoende effectief zijn. Andere soorten interventies blijken effectiever te zijn om het aanbod van m.n. allochtone kandidaten te vergroten. Dan gaat het vooral om de wijze van profilering en de keuze van media en andere wervingskanalen. In de arbeidsmarktcommunicatie en wervingstrategieën van de rijksoverheid wordt daar dan ook rekening mee gehouden.

De ABD gaat bij ABD-vacatures de volgende tekst gebruiken: Het Rijk investeert bij voortduring in de kwaliteit van het management.

Een evenwichtige samenstelling van managementteams draagt daaraan bij.

Daarom besteedt het Rijk nadrukkelijk aandacht aan diversiteit.

Politie

Bij de politie wordt door de Politieacademie geworven in het kader van de verantwoordelijkheid voor de initiële instroom. De Politieacademie plaatst daarvoor vacatures in gedrukte media en op het internet. In deze teksten wordt niet aangegeven dat bepaalde doelgroepen de voorkeur hebben. De Politieacademie richt zich in de werving wel op doelgroepen, door middel van de boodschap en de mediakeuze

Naast de Politieacademie werven de politiekorpsen ook zelf personeel. In vacatures gepubliceerd door de korpsen wordt in sommige gevallen aangegeven dat bepaalde doelgroepen de voorkeur hebben. De Politieacademie ontwikkelt in 2009 een richtlijn voor vacatureteksten en gaat meer investeren in kwaliteitscontrole om zo korpsen aan te sporen meer competentiegericht te werven. Een voorbeeld daarvan is «multicultureel vakmanschap» (kennis over verschillende culturen en het werken met en voor een multiculturele samenleving) als competentie te definiëren.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

Naar boven