Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31700-XVII nr. 29 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31700-XVII nr. 29 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 november 2008
Met uw brief van 23 oktober 2008, kenmerk 2008Z04948/2008D11474, verzoekt u mij uw Kamer zo spoedig mogelijk te informeren over de resultaten van het overleg dat ik met de grootstedelijke regio’s heb gevoerd over de aanpak van de wachtlijsten in de jeugdzorg.
Tijdens het wetgevingsoverleg begroting Jeugd en Gezin van 6 november 2008 heb ik gezegd u deze informatie over de prestatie-afspraken met de provincies en grootstedelijke regio’s te doen toekomen. Daarnaast heb ik tijdens dit wetgevingsoverleg over de begroting gezegd u nadere informatie te geven over enkele begrotingstechnische aspecten zoals cliënten versus trajecten en geraamde bedragen.
Met deze brief wordt voldaan aan deze toezeggingen, waarbij ik u het volgende bericht.
1. Prestatie-afspraken met provincies: oplossen wachtlijsten en opvangen groei
In mijn brief van 5 september 2008 over de stand van zaken wachtlijsten jeugdzorg (Kamerstuk 29 815, nr. 166), heb ik aangegeven dat ik met de provincies afspraken heb gemaakt die erop gericht zijn dat de wachtlijsten voor kinderen die langer dan 9 weken wachten, eind 2009 zijn weggewerkt.
Voor de Advies- en meldpunten kindermishandeling (AMK’s) worden de verwachte groei en de bestaande wachtlijst eveneens door provincies opgevangen. Tevens zorgen de provincies eind 2009 voor een verkorting van de doorlooptijd van een onderzoek van gemiddeld 13 weken naar 10 weken.
Bij de uitwerking van deze afspraken met het IPO voor 2008 en 2009 heb ik gebruik gemaakt van het Brancherapport Bureaus Jeudzorg 2007 en het Brancherapport Zorgaanbieders Jeugdzorg 2007 van de MOgroep Jeugdzorg.
Het IPO heeft van de aldus verkregen raming van de totale prestaties een berekening gemaakt van de te leveren prestaties per provincie of grootstedelijke regio. In de tabellen in de bijlage worden deze te leveren prestaties voor het zorgaanbod en de AMK’s weergegeven.
De provincies hebben zich akkoord verklaard met deze verdeling, met de grootstedelijke regio’s ben ik hierover nog in gesprek. In dit gesprek is de verdeling op basis van het voorstel van het IPO het uitgangspunt, daarom zijn de grootstedelijke regio’s wel in deze tabellen opgenomen. In paragraaf 3 van deze brief informeer ik u over de voortgang van mijn afspraken met de grootstedelijke regio’s.
In het landelijk beleidskader jeugdzorg voor de periode 2009–2012 zullen de gegevens zoals ze hier zijn uitgewerkt, worden opgenomen. Daarnaast zullen in de aan de afzonderlijke provincies en grootstedelijke regio’s te versturen beschikkingen te leveren prestaties (zie bijlage) worden vermeld.
2. Extra middelen vanuit het Rijk en de provincies
In mijn brief van 5 september 2008 heb ik u bericht dat ik voor het structureel aanpakken van de wachtlijsten en het opvangen van de verwachte groei naar jeugdzorg in de provincies en de grootstedelijke regio’s voor de jaren 2008 en 2009 een bedrag van ruim € 100 mln beschikbaar stel. De provincies hebben zich gecommitteerd om in het kader van de bovengenoemde prestatieafspraken uit eigen middelen een bedrag van vergelijkbare omvang te leveren.
De bovengenoemde prestaties zijn met gemiddelde prijzen per zorgvorm vertaald in bedragen. Dit is bij het zorgaanbod op twee verschillende manier gebeurd:
A. In de berekening van de kosten die gemoeid zijn met het in de eerst aangewezen zorgvorm opnemen van cliënten op de wachtlijst is rekening gehouden met de verblijfsduur om zodoende tot de kosten per cliënt te komen. Bijvoorbeeld: de gemiddelde verblijfsduur in de pleegzorg is langer dan een jaar en dit is vertaald in een prijs per cliënt die daarmee boven de jaarprijs ligt.
B. Voor de berekening van de kosten die gemoeid zijn met het opvangen van de groei is rekening gehouden met de gemiddelde kosten per zorgvorm per jaar, uitgaande van het aantal trajecten. Bijvoorbeeld: in 2006 is in totaal € 148 mln aan pleegzorg uitgegeven en zijn ruim 18 000 trajecten geleverd, de gemiddelde prijs per traject per jaar is daarmee € 8 230.
Voor de AMK’s is uitgegaan van de gemiddelde prijs per onderzoek op basis van de gegevens van de MOgroep Jeugdzorg.
In de berekening van de dekking van het totaal benodigde bedrag is rekening gehouden met de inzet door provincies van eigen middelen. In tabel 1 is de uitsplitsing per provincie weergegeven.
Daarnaast is afgesproken dat provincies een efficiencyslag maken en voorzien in structureel 3% meer gebruikers van zorg binnen hetzelfde budget, hetgeen neerkomt op een bedrag van € 30 mln.
Tabel 1: IPO voorstel voor dekking van het totaal benodigde bedrag door provincies en Rijk voor zorgaanbod en AMK in 2008 en 2009
Extra bedragen in 2008 en 2009 | ||
---|---|---|
Provincie | Inzet eigen middelen provincie | Inzet Rijk |
Groningen | 1 556 893 | 2 551 735 |
Friesland | 2 377 844 | 3 246 282 |
Drenthe | 667 722 | 1 882 203 |
Overijssel | 6 373 483 | 7 182 045 |
Gelderland | 17 641 633 | 18 506 031 |
Flevoland | 4 372 008 | 6 226 042 |
Utrecht | 3 861 798 | 4 224 815 |
Noord-Holland | 3 966 155 | 5 938 376 |
Zuid-Holland | 8 637 032 | 10 723 797 |
Zeeland | 3 123 667 | 3 263 063 |
Noord-Brabant | 14 664 666 | 18 234 729 |
Limburg | 4 733 938 | 7 135 872 |
Amsterdam | 6 879 354* | 9 812 278 |
Rotterdam | 6 073 241* | 9 694 705 |
Haaglanden | 3 070 566* | 6 378 025 |
Totaal | 88 000 000 | 115 000 000 |
bedragen in €
* Zie paragraaf 3.
In tabel 2 worden de extra middelen vanuit het Rijk voor zorgaanbod en AMK’s uit bovenstaande tabel uitgesplitst naar de verdeling over de jaren 2008 en 2009.
Tabel 2: Uitsplitsing van het totaalbedrag extra middelen vanuit het Rijk en provincies voor zorgaanbod en AMK’s over 2008 en 2009
inzet Rijk | 2008 | 2009 | totaal |
---|---|---|---|
AMK/BJZ | 4 | 16 | 20 |
Zorgaanbod | 45 | 50 | 95 |
Totaal Rijk | 49 | 66 | 115 |
inzet Provincies | |||
AMK/BJZ | 9 | 9 | 18 |
Zorgaanbod | 35 | 35 | 70 |
Totaal Provincies | 44 | 44 | 88 |
bedragen in € * mln
Van de extra bijdrage is € 63 mln structureel toegevoegd aan de doeluitkering jeugdzorg. Samenvattend leidt dit tot het volgende beeld voor de totale doeluitkering jeugdzorg in tabel 3.
Tabel 3: Opbouw totale doeluitkering jeugdzorg
2008 | 2009 | |
---|---|---|
Stand begroting 2009 (incl. jeugdbescherming) | 1 346 | 1 357 |
waarvan zorgaanbod | 936 | 885 |
– waarvan incidenteel tbv wachtlijsten in begroting 2008 | 56 | 0 |
– waarvan overeenkomst met het IPO | 45 | 50 |
waarvan BJZ | 180 | 187 |
– waarvan incidenteel tbv AMK’s in begroting 2008 | 9 | 4 |
– waarvan overeenkomst met het IPO | 4 | 16 |
bedragen in € * mln
3. Afwijkende afspraken met de grootstedelijke regio’s
Bij brief van 3 september 2008 hebben de grootstedelijke regio’s aangegeven: «De drie grootstedelijke regio’s beschikken dan ook niet over de mogelijkheid om in dit verband eigen middelen in te zetten.». Inmiddels heeft er ambtelijk en bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de grootstedelijke regio’s met het oog op vergelijkbare afspraken met de grootstedelijke regio’s over de wachtlijstaanpak jeugdzorg.
De regio’s delen met mij het doel dat mij voor ogen stond bij het maken van de afspraken met de provincies, te weten dat eind 2009 de wachtlijsten voor kinderen die langer dan 9 weken wachten zijn weggewerkt.
Tevens zijn de regio’s bereid om hierover prestatieafspraken te maken. Het knelpunt voor de regio’s zit in de inbreng van eigen middelen. De regio’s hebben betoogd dat zij niet over eigen middelen beschikken, waar provincies die wel hebben, bijvoorbeeld via provinciale belastingen. Tevens is in het gesprek in het licht van de nieuwe financieringssystematiek de probleemcumulatie die eigen is aan de problematiek in de regio’s aan de orde gekomen. De grootstedelijke regio’s hebben mij gewezen op de noodzaak om deze specifieke problematiek in voldoende mate mee te nemen in het jaarlijks advies van de Commissie Financiering Jeugdzorg (CFJ) inzake het benodigde budget voor de provinciale jeugdzorg en de verdeling over de provincies en de grootstedelijke regio’s. Daarom heb ik mij bereid getoond om de CFJ te vragen in haar advisering over het budget voor de jeugdzorg en de verdeling daarvan met deze specifieke problematiek van de grootstedelijke regio’s rekening te houden.
Ik moet constateren dat de regio’s zeggen niet in staat te zijn om prestatie-afspraken te maken waarbij zij, volgens de IPO verdeling, € 16 mln moeten inzetten. Zij hebben mij aangegeven zelf € 6 mln te kunnen financieren.
Vanuit de grondgedachte dat ik het niet acceptabel vind dat eind 2009 in een deel van het land (de grootstedelijke regio’s) nog steeds kinderen op de wachtlijst staan, wil ik met de regio’s tussentijdse prestatie-afspraken maken. Daarom stel ik thans naast de € 6 mln van de regio’s nog € 6 mln extra beschikbaar. Daarmee komt er € 26 mln plus € 12 mln, in totaal € 38 mln, beschikbaar voor de wachtlijsten in de regio’s.
Op dit aanbod heb ik nog geen uitsluitsel ontvangen.
Mijn inzet blijft onverminderd dat eind 2009 de wachtlijsten zowel in de provincies als in de grootstedelijke regio’s zijn weggewerkt.
In onderstaande tabellen is de verdeling van de wachtlijsten en de verwachte groei zoals opgesteld door het IPO opgenomen. Daarbij is uitgegaan ervan dat de geraamde groei zich in elke provincie in gelijke mate voordoet. Uiteraard betreft het hier een schatting.
De prestatieafspraken zoals die met provincies zijn gemaakt bestaan uit twee delen, te weten het aanpakken van de wachtlijsten en opvangen van de te verwachten groei.
Bij de wachtlijst van het zorgaanbod (tabel A) betekent dit:
1. Aanpakken wachtlijst: hierbij wordt uitgegaan van het aantal unieke cliënten dat op 1 januari 2008 op de wachtlijst langer dan 9 weken stonden.
2. Opvangen van de groei: hierbij wordt uitgegaan van de groei van het aantal trajecten dat verwacht wordt in 2008 en 2009.
Tabel A: Uitgewerkte prestaties per provincie: oplossen wachtlijsten en opvangen groei jeugdzorgaanbod
aantal 2007 | opvangen groei: 7,8 % in 2008 en 8,4% in 2009 | aanpakken wachtlijst: stand wachtlijst op 1 januari 2008, inclusief cliënten die overbruggingszorg ontvangen | |
---|---|---|---|
Provincie | (trajecten) | (trajecten) | (unieke cliënten) |
Groningen | 2 176 | 367 | 78 |
Friesland | 2 174 | 366 | 142 |
Drenthe | 1 941 | 327 | 7 |
Overijssel | 4 283 | 722 | 478 |
Gelderland | 10 876 | 1 833 | 1 448 |
Flevoland | 2 532 | 427 | 293 |
Utrecht | 5 240 | 883 | 310 |
Noord-Holland | 4 620 | 778 | 234 |
Zuid-Holland | 6 974 | 1 175 | 620 |
Zeeland | 1 736 | 293 | 245 |
Noord-Brabant | 12 206 | 2 057 | 1 063 |
Limburg | 6 583 | 1 109 | 358 |
Amsterdam | 8 618 | 1 452 | 516 |
Rotterdam | 7 950 | 1 340 | 374 |
Haaglanden | 6 340 | 1 068 | 144 |
Totaal | 84 249 | 14 196 | 6 310 |
Tabel B: Uitgewerkte prestaties per provincie: oplossen wachtlijsten en opvangen groei AMK
Provincie | aantal meldingen 2007 | oplossen wachtlijst: langer dan 5 dagen tussen melding en start onderzoek | opvangen groei: 22% per jaar in 2008 en 2009 | totaal aantal extra onderzoeken bij AMK’s |
---|---|---|---|---|
Groningen | 526 | 89 | 373 | 462 |
Friesland | 822 | 21 | 582 | 603 |
Drenthe | 609 | 0 | 431 | 431 |
Overijssel | 1 048 | 0 | 743 | 743 |
Gelderland | 1 397 | 3 | 989 | 992 |
Flevoland | 458 | 97 | 325 | 422 |
Utrecht | 692 | 2 | 490 | 492 |
Noord-Holland | 1 292 | 30 | 915 | 945 |
Zuid-Holland | 1 973 | 0 | 1 398 | 1 398 |
Zeeland | 420 | 9 | 297 | 306 |
Noord-Brabant | 3 026 | 28 | 2 145 | 2 173 |
Limburg | 498 | 4 | 353 | 357 |
Amsterdam | 713 | 25 | 505 | 530 |
Rotterdam | 2 118 | 87 | 1 500 | 1 587 |
Haaglanden | 1 334 | 0 | 945 | 945 |
Totaal | 16 926 | 395 | 11 991 | 12 386 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31700-XVII-29.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.