31 700 XII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2009

nr. 64
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 6 mei 2009

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1, heeft een aantal vragen (31 700-XII-56/2009D14371) voorgelegd aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de brief van 24 februari 2009 houdende de Wijziging van het Tarievenbesluit en Besluit ongeregeld luchtvervoer (Kamerstuk 31 700 XII, nr. 56).

De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 28 april 2009. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Jager

De griffier van de commissie

Sneep

1

Kunt u toelichten wat u bij Artikel 6 lid c van het gewijzigde tarievenbesluit ongeregeld luchtvervoer bedoelt met «het uitgangspunt van wederkerigheid»? Beoogt u hiermee een beleidswijziging of bent u van mening dat deze wederkerigheid met ons omringende landen als Duitsland, Frankrijk, en Groot Brittannië reeds bestaat?

Met het uitgangspunt van wederkerigheid uit artikel 6 sub c van het Besluit ongeregeld luchtvervoer (hierna: BOL) wordt geen beleidswijziging beoogd. Er wordt evenmin gedoeld op wederkerigheid met de ons omringende landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Het BOL is immers niet van toepassing op vluchten van ongeregeld luchtvervoer uit of naar landen behorende tot de Europese Unie op grond van vigerende Europese regelgeving (zie artikel 2 BOL).

Met het uitgangspunt van wederkerigheid wordt gedoeld op het feit dat toestemming voor ongeregeld vervoer naar of uit Nederland of met Nederland als tussenstation aan luchtvaartmaatschappijen uit derde landen gekoppeld is aan de voorwaarde van gelijke behandeling van aanvragen van in Nederland gevestigde EU-luchtvaartmaatschappijen tot uitvoering van ongeregeld vervoer naar of uit het desbetreffende derde land.

2

Bent u op de hoogte van het feit dat verordening 2409/92 waarnaar verwezen wordt, inmiddels vervangen is door verordening 1008/2008? Bent u van plan of bereid uw besluit hierop aan te passen?

In de nota van toelichting wordt inderdaad nog verwezen naar verordening 2409/92, die inmiddels is vervangen door verordening 1008/2008. Dit heeft voor de reikwijdte van het Tarievenbesluit geregeld luchtvervoer echter geen gevolgen, aangezien het Tarievenbesluit geregeld vervoer primair toeziet op tarieven voor geregeld luchtvervoer tussen Nederland en derde landen buiten de Europese Unie. Het is dus niet noodzakelijk het besluit zelf hierop aan te passen.

3

Is het waar dat een liberaler tarievenregime waarvan sprake is voor onder andere Suriname inhoudt dat de tarieven voortaan niet meer beoordeeld worden? Waarom wordt hiervoor gekozen terwijl de luchtvaartmarkt nog niet volledig open is en dus ook niet volledig kan werken?

Onder geliberaliseerde tarievenregimes zoals die zijn ingevoerd in onder meer de Luchtvaartovereenkomst met Suriname, hoeven luchtvaartmaatschappijen de door hen gehanteerde tarieven niet meer ter goedkeuring voor te leggen aan de Partijen bij de Overeenkomst (bijvoorbeeld Nederland en Suriname).

Om te waarborgen dat luchtvaartmaatschappijen geen misbruik maken van hun bevoegdheid om de tarieven vast te stellen op basis van commerciële overwegingen, is gezamenlijk ingrijpen door Partijen onder liberalere tarievenregimes nog wel mogelijk in bepaalde specifiek omschreven gevallen, zoals bijvoorbeeld in geval van het hanteren van onredelijk hoge prijzen als gevolg van misbruik van een dominante positie van een luchtvaartmaatschappij. Hiermee wordt ook bij niet volledig open regimes gewaarborgd dat de gehanteerde tarieven op een redelijk peil worden vastgesteld.

4

Kunt u toelichten wat u verstaat onder «volle tevredenheid van belanghebbenden» als u het heeft over het beleidskader ongeregeld luchtvervoer? Klopt het dat in dit beleidskader uit maart 2007 een spoedige nadere invulling was afgesproken? Heeft u er zicht op wanneer deze nadere invulling plaats gaat vinden?

Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat het herziene beleidskader ongeregeld vervoer mede tot stand is gekomen op basis van consultatierondes met de Nederlandse luchtvaartsector en dat het aangepaste beleid hun instemming geniet. Het is correct dat er in het beleidskader uit 2007 is afgeproken dat er een nadere invulling van het vergunningenbeleid op het gebied van ongeregeld vervoer zou volgen. Deze nadere invulling van het vergunningenbeleid staat gepland voor de tweede helft van 2009 op basis van de uitgangspunten van de Luchtvaartnota.

5

Kunt u aangeven of de vergunningverlening voor ongeregeld luchtvervoer door uw inspectie altijd conform de luchtvaartovereenkomsten inzake zevende vrijheden wordt uitgevoerd? Ook in het licht van de voorliggende wijziging van het besluit om beter aan te sluiten bij de praktijk?

De vergunningverlening voor ongeregeld luchtvervoer door de IVW staat in beginsel los van de luchtvaartovereenkomsten tussen Nederland en derde landen, aangezien die betrekking hebben op geregelde diensten. De IVW houdt bij haar beoordeling van de aanvraag wel rekening met de luchtvaartpolitieke context en verhouding met het desbetreffende derde land.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Vendrik (GL), Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA), Jager (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van der Ham (D66), Nicolaï (VVD), Haverkamp (CDA), Aptroot (VVD), Samsom (PvdA), Boelhouwer (PvdA), Roefs (PvdA), Jansen (SP), Cramer (CU), Roemer (SP), Koppejan (CDA), Madlener (PVV), Ten Broeke (VVD), ondervoorzitter, Ouwehand (PvdD), Polderman (SP), Tang (PvdA), De Rouwe (CDA) en Linhard (PvdA).

Plv. leden: Halsema (GL), Van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD), Bilder (CDA), Vacature (CDA), Atsma (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66), Neppérus (VVD), Sterk (CDA), De Krom (VVD), Vermeij (PvdA), Jacobi (PvdA), Besselink (PvdA), Vacature (SP), Anker (CU), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Agema (PVV), Verdonk (Verdonk), Thieme (PvdD), Lempens (SP), Waalkens (PvdA), Van Heugten (CDA) en Depla (PvdA).

Naar boven