nr. 54
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 januari 2009
In mijn brief over de lagere APK-frequentie heb ik aangegeven te gaan
bezien welke mogelijkheden er zijn om de APK te moderniseren, inclusief de
milieueisen. Ik heb in februari 2008 aan de RDW gevraagd om te onderzoeken
op welke punten de APK gemoderniseerd kan worden. De RDW heeft mij over de
uitkomsten van dat onderzoek op 26 november 2008 geadviseerd. Het uitgebreide
advies stuur ik u bijgaand toe1.
In deze brief wil ik u met name informeren over de effecten van de modernisering
en over de termijn, waarop de wijze van APK-keuren overeenkomstig dit advies
zal worden aangepast.
Het advies
Bij het tot stand komen van dit advies heeft de RDW niet alleen gebruik
gemaakt van de eigen RDW-deskundigheid. In overleg met mij heeft de RDW alle
organisaties die betrokken zijn bij de APK geconsulteerd en de vrijheid geboden
om onderwerpen in te brengen. Ik constateer dat deze aanpak positief heeft
uitgewerkt. Er is niet alleen draagvlak voor de aanpassingen, maar ook inhoudelijk
heeft het advies meerwaarde gekregen.
Ook heeft afstemming plaats gevonden met ontwikkelingen in andere Europese
landen om te voorkomen dat we als Nederland uit de pas gaan lopen.
Concreet bevat het advies een drietal categorieën van aanbevelingen.
De eerste categorie is die waarbij aangesloten wordt bij de nieuwe veiligheidssystemen die in auto’s aanwezig zijn. De
tweede categorie gaat in op het moderne meetsysteem («On
Board Diagnostics»), dat in moderne auto’s zit. En een
derde categorie brengt de mogelijke vereenvoudigingen
in beeld.
Voor een volledige en technische omschrijving van de aanpassingen, verwijs
ik u naar het adviesrapport.
Verbetering voor de verkeersveiligheid en het milieu
Met deze modernisering is de APK naar een hoger plan getild. Voor de verkeersveiligheid
en het milieu werkt dit positief uit. Een aantal essentiële veiligheidsvoorzieningen
van moderne auto’s (bijvoorbeeld ABS, airbags) wordt onderdeel van de
APK-controle en dat komt de verkeersveiligheid ten goede. De modernisering
van de APK heeft een positief effect op het milieu vanwege de controle op
bandenspanning (minder brandstof, dus minder schadelijke stoffen en minder
CO2) en vanwege de uiteindelijk te verwachten meer effectieve controle
op schadelijke emissies.
Minder administratieve lasten
Als randvoorwaarde heb ik gesteld dat de administratieve lasten van de
APK niet mogen toenemen. Het advies laat een berekening zien met een reductie
op administratieve lasten. En de reductie kan hoger uitvallen als ook de On
Board Diagnostics (zie volgende paragraaf) gebruikt kan worden voor het meten
van emissies.
Bovendien zal de consument die heeft verzuimd om zelf zijn bandenspanning
regelmatig te controleren, (in ieder geval tijdelijk) financieel voordeel
hebben van de controle op bandenspanning. Voor deze groep zal het brandstofverbruik
en de bandenslijtage gedurende de eerste maanden na de APK afnemen.
Termijn van invoering
Naast deze modernisering van de APK, zal in 2009 ook het herziene voertuigreglement
geïmplementeerd worden. Omdat beide onderwerpen een zeer nauwe relatie
met elkaar hebben, zal ik ze beide tegelijk invoeren. De communicatie over
de veranderingen kan dan gecombineerd plaats vinden. Ik streef naar een invoering
op 1 mei 2009.
Van de aanpassingen is er één, die een geleidelijke termijn
van invoering zal hebben. Dat is het gebruik van On Board Diagniostics voor
controle op emissies (de zogenoemde EOBD). Ik heb goede hoop, dat deze EOBD
via een geleidelijke invoering voor moderne auto’s een volledige vervanging
kan worden van de huidige uitlaatgastesten en de roetmeting. Maar ik wil dat
wél controleren op betrouwbaarheid in verband met de milieueffecten.
De RDW zal daartoe onderzoek verrichten. Mocht dit onderzoek positief zijn,
dan streef ik er naar begin 2010 de toepassing van EOBD verplicht te stellen.
De praktische mogelijkheden van een eventuele controle van de geluidsprestaties
bij de APK worden nog onderzocht. Daarover informeer ik u afzonderlijk.
Verdere modernisering
Eén van de aanbevelingen uit het advies is ook dat de modernisering
van de APK een continu aandachtspunt blijft. «Toets de bestaande APK
met een bepaalde regelmaat aan innovaties, evaluaties van de inzet van nieuwe
technologie, nieuwe inzichten, EU-regelgeving en bereik en effectiviteit van
de APK», zo luidt het advies. Deze aanbeveling onderschrijf ik van harte
en ik zal het overleggremium, de SO-APK, vragen daar de nodige aandacht aan
te besteden.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings