31 700 XII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2009

nr. 54
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 januari 2009

In mijn brief over de lagere APK-frequentie heb ik aangegeven te gaan bezien welke mogelijkheden er zijn om de APK te moderniseren, inclusief de milieueisen. Ik heb in februari 2008 aan de RDW gevraagd om te onderzoeken op welke punten de APK gemoderniseerd kan worden. De RDW heeft mij over de uitkomsten van dat onderzoek op 26 november 2008 geadviseerd. Het uitgebreide advies stuur ik u bijgaand toe1.

In deze brief wil ik u met name informeren over de effecten van de modernisering en over de termijn, waarop de wijze van APK-keuren overeenkomstig dit advies zal worden aangepast.

Het advies

Bij het tot stand komen van dit advies heeft de RDW niet alleen gebruik gemaakt van de eigen RDW-deskundigheid. In overleg met mij heeft de RDW alle organisaties die betrokken zijn bij de APK geconsulteerd en de vrijheid geboden om onderwerpen in te brengen. Ik constateer dat deze aanpak positief heeft uitgewerkt. Er is niet alleen draagvlak voor de aanpassingen, maar ook inhoudelijk heeft het advies meerwaarde gekregen.

Ook heeft afstemming plaats gevonden met ontwikkelingen in andere Europese landen om te voorkomen dat we als Nederland uit de pas gaan lopen.

Concreet bevat het advies een drietal categorieën van aanbevelingen. De eerste categorie is die waarbij aangesloten wordt bij de nieuwe veiligheidssystemen die in auto’s aanwezig zijn. De tweede categorie gaat in op het moderne meetsysteem («On Board Diagnostics»), dat in moderne auto’s zit. En een derde categorie brengt de mogelijke vereenvoudigingen in beeld.

Voor een volledige en technische omschrijving van de aanpassingen, verwijs ik u naar het adviesrapport.

Verbetering voor de verkeersveiligheid en het milieu

Met deze modernisering is de APK naar een hoger plan getild. Voor de verkeersveiligheid en het milieu werkt dit positief uit. Een aantal essentiële veiligheidsvoorzieningen van moderne auto’s (bijvoorbeeld ABS, airbags) wordt onderdeel van de APK-controle en dat komt de verkeersveiligheid ten goede. De modernisering van de APK heeft een positief effect op het milieu vanwege de controle op bandenspanning (minder brandstof, dus minder schadelijke stoffen en minder CO2) en vanwege de uiteindelijk te verwachten meer effectieve controle op schadelijke emissies.

Minder administratieve lasten

Als randvoorwaarde heb ik gesteld dat de administratieve lasten van de APK niet mogen toenemen. Het advies laat een berekening zien met een reductie op administratieve lasten. En de reductie kan hoger uitvallen als ook de On Board Diagnostics (zie volgende paragraaf) gebruikt kan worden voor het meten van emissies.

Bovendien zal de consument die heeft verzuimd om zelf zijn bandenspanning regelmatig te controleren, (in ieder geval tijdelijk) financieel voordeel hebben van de controle op bandenspanning. Voor deze groep zal het brandstofverbruik en de bandenslijtage gedurende de eerste maanden na de APK afnemen.

Termijn van invoering

Naast deze modernisering van de APK, zal in 2009 ook het herziene voertuigreglement geïmplementeerd worden. Omdat beide onderwerpen een zeer nauwe relatie met elkaar hebben, zal ik ze beide tegelijk invoeren. De communicatie over de veranderingen kan dan gecombineerd plaats vinden. Ik streef naar een invoering op 1 mei 2009.

Van de aanpassingen is er één, die een geleidelijke termijn van invoering zal hebben. Dat is het gebruik van On Board Diagniostics voor controle op emissies (de zogenoemde EOBD). Ik heb goede hoop, dat deze EOBD via een geleidelijke invoering voor moderne auto’s een volledige vervanging kan worden van de huidige uitlaatgastesten en de roetmeting. Maar ik wil dat wél controleren op betrouwbaarheid in verband met de milieueffecten. De RDW zal daartoe onderzoek verrichten. Mocht dit onderzoek positief zijn, dan streef ik er naar begin 2010 de toepassing van EOBD verplicht te stellen.

De praktische mogelijkheden van een eventuele controle van de geluidsprestaties bij de APK worden nog onderzocht. Daarover informeer ik u afzonderlijk.

Verdere modernisering

Eén van de aanbevelingen uit het advies is ook dat de modernisering van de APK een continu aandachtspunt blijft. «Toets de bestaande APK met een bepaalde regelmaat aan innovaties, evaluaties van de inzet van nieuwe technologie, nieuwe inzichten, EU-regelgeving en bereik en effectiviteit van de APK», zo luidt het advies. Deze aanbeveling onderschrijf ik van harte en ik zal het overleggremium, de SO-APK, vragen daar de nodige aandacht aan te besteden.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven