nr. 52
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 december 2008
In het Algemeen Overleg op 2 oktober 2008 (kamerstuk 31 700
XII, nr. 6) heb ik toegezegd u te informeren over het aantal ongevallen
en de oorzaken van de onveiligheid op de Westerschelde en de maatregelen die
daartegen worden genomen.
De Westerschelde vormt een open zeearm met getijdenstromen, bochten en
zandbanken in het traject naar Antwerpen. Op de Westerschelde vaart zowel
zeevaart, binnenvaart als recreatievaart. Dagelijks zorgt de Gemeenschappelijke
Nautische Autoriteit (GNA) die bestaat uit de Vlaamse en Nederlandse bevoegde
autoriteit voor een goede samenwerking met onder andere de loodsen voor een
optimale nautische dienstverlening. Tevens zorgt de GNA voor het toelatingsbeleid
en let daarbij vooral op diepstekende en tijgebonden schepen, het transport
van gevaarlijke goederen en risicovolle transporten.
Naast de dagelijkse inzet om de scheepvaart op een veilige manier te begeleiden,
is Rijkswaterstaat ook actief betrokken bij het project «samenwerken
en slagkracht» van de veiligheidsregio Zeeland.
Het doel is daarbij het professionaliseren van de incidentbestrijding
op de Westerschelde en het versterken van de operationele slagkracht. Binnen
de uitvoering van dit project heeft Rijkswaterstaat in 2007 twee maal een
multidisciplinaire oefening met de veiligheidsregio gehouden. De procedures
voor zowel het «aanleveren van ladinggegevens» als het «opstellen
van multidisciplinair advies ten aanzien van lading» zijn daarbij geoefend.
Deze procedures zijn van cruciaal belang om op een snelle en doeltreffende
wijze een scheepsongeval te kunnen bestrijden.
De Permanente Commissie (PC) voor Toezicht op de Scheldevaart is het hoogste
orgaan in de organisatie van het gemeenschappelijk nautisch beheer in de Schelderegio.
De PC is verantwoordelijk voor veilig en vlot scheepvaartverkeer. In 2003
is een speciale Commissie voor de Nautische Veiligheid Scheldemonden (CNVS)
opgericht om de veiligheid te bevorderen. De CNVS bestaat uit
Maritieme Dienstverlening en Kust (Vlaanderen), Rijkswaterstaat Zeeland en
het Belgische en Nederlandse loodswezen. De CNVS adviseert de PC ter verbetering
van de veiligheid op de Westerschelde. Tevens analyseert de CNVS de belangrijkste
scheepvaartongevallen op de Westerschelde.
Uit de door de Permanente Commissie voor toezicht op de Scheldevaart uitgevoerde
rapportage «monitoring veiligheid Scheldegebied 2007» blijkt dat
de veiligheid zich jaarlijks heeft verbeterd en zich op een hoog veiligheidsniveau
bevindt. Het aantal incidenten dat in 2003 nog op 140 lag is in 2007 gedaald
tot 60. Hierbij dient opgemerkt te worden dat het overgrote deel van de incidenten
betrekking heeft op minder risicovolle en eenzijdige incidenten waarbij bijvoorbeeld
een schip aan de grond loopt of de betonning aanvaart.
In de afgelopen twee jaar heeft zich één ernstig ongeval
voorgedaan tussen twee zeeschepen. Hierbij vond op 28 september 2007
door een verkeerd uitgevoerde ankermanoeuvre een aanvaring plaats tussen twee
zeeschepen. Hoewel er geen gevaar bestond voor de directe omgeving hadden
beide schepen aanzienlijke schade opgelopen. Later heeft de KLPD vastgesteld
dat de kapitein onder invloed was van alcohol.
De kapitein is hiervoor strafrechtelijk vervolgd.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De staatssecretariss van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa