nr. 5
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 oktober 2008
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat.
1
Is het waar dat Rijkswaterstaat een future center heeft
geopend waar mensen van Rijkswaterstaat uit hun normale werkpatroon gehaald
kunnen worden met als doel om effectiever te gaan denken? Zo nee, wat is wel
juist van dit bericht?
Ja. In het gebouw Westraven te Utrecht is op 9 september 2008 het
Rijkswaterstaat LEF future center geopend. Het is een vernieuwingscentrum
om Rijkswaterstaat te faciliteren bij de ambitie om publieksgericht, toekomstgericht,
innovatief en effectief te denken en te handelen. Daarmee past het als project
in de vernieuwing van Verkeer en Waterstaat.
In het LEF future center kunnen medewerkers van Rijkswaterstaat en hun
professionele partners (zoals andere overheden, bedrijfsleven, weg- en vaarweggebruikers)
op creatieve en effectieve wijze samen werken aan duurzame oplossingen voor
weg- en watervraagstukken voor de korte en de lange termijn.
In het bedrijfsleven – bij multinationale ondernemingen zoals IBM,
ABN-AMRO en CapGemini – is een dergelijk centrum een beproefd en bewezen
middel om innovatie en vernieuwing te bewerkstelligen. Hiermee sluit Rijkswaterstaat
aan bij een bestaande praktijk uit het bedrijfsleven. Ook enkele andere overheden
hebben inmiddels een future center geopend. Het beeld in de media, dat een
future center uitzonderlijk is, was niet gelukkig en had voorkomen kunnen
worden.
2
Hoeveel heeft de bouw hiervan gekost? Vindt u deze
kosten verantwoord? Kunt u uw antwoord toelichten?
In het gebouw Westraven werken ongeveer 2100 medewerkers van Rijkswaterstaat.
Dit betreft met name de medewerkers van de Dienst Utrecht, de
Bouwdienst, de Corporate Dienst en de projectdirectie Ruimte voor de Rivier.
Dit gebouw is in de afgelopen jaren volledig gerenoveerd en uitgebreid. Aanleiding
daarvoor waren onder meer de grote hoeveelheid asbest en de problemen met
de klimatologische omstandigheden in het bestaande gebouw.
De Rijksgebouwendienst heeft circa € 129 miljoen geïnvesteerd
in de renovatie van het gebouw en de nieuwbouw. Aanvullend heeft Rijkswaterstaat
circa € 24 miljoen euro geïnvesteerd in met name de inrichting
van het ensemble Westraven, waar de investering in het LEF future center (circa € 5,8
miljoen) deel van uitmaakt. De investering in het future center maakt daarmee
ongeveer 4% uit van het totale budget voor nieuwbouw, renovatie en
inrichting. De BVO-prijs voor het gebouw Westraven is binnen de daarvoor geldende
normen van de Rijksgebouwendienst gebleven.
De verwachting is dat de opening van LEF future center een jaarlijkse
besparing zal opleveren van ongeveer € 0,5 miljoen, doordat Rijkswaterstaat
gebruik kan maken van eigen faciliteiten en in principe niet meer naar externe
locaties hoeft te gaan. Daarmee wordt de investering van Rijkswaterstaat in
de loop van de tijd terugverdiend.
Rijkswaterstaat zal de werking en meerwaarde van het LEF future center
na vier jaar evalueren.
3
Kunt u het nut en de noodzaak van een dergelijk centrum
toelichten? Is er onvoldoende creativiteit en een gebrek aan ideeën bij
Rijkswaterstaat? Welke andere oplossingen voor deze problemen zijn overwogen?
Zie antwoorden vraag 1 en 2 op vraag over nut en noodzaak.
Van Rijkswaterstaat wordt gevraagd de best toepasbare antwoorden en oplossingen
aan te reiken voor de grote weg- en watervraagstukken. Daarbij is het noodzakelijk
dat Rijkswaterstaat blijft innoveren. Dat doet Rijkswaterstaat al meer dan
200 jaar. Rijkswaterstaat heeft – in het verleden en het heden –
altijd gezocht naar toepasbare technische vernieuwing. Omdat de complexiteit
van de vragen toeneemt blijkt dat de weg- en watervraagstukken een andere,
niet traditionele, procesaanpak vereisen. Ook daar is dus vernieuwing en modernisering
op zijn plaats.
Het werken met het future center is één van de manieren
binnen Rijkswaterstaat om vernieuwing aan te jagen. Daarnaast worden ook andere
middelen gebruikt, bijvoorbeeld de scenario-methodiek.
4
Welke concrete resultaten verwacht u dat dit centrum
zal opleveren?
Zie het antwoord op vraag 1.
Het LEF future center is een ontmoetingsplaats waar Rijkswaterstaat samen
met de professionele partners op creatieve en effectieve wijze werkt aan duurzame
oplossingen voor weg- en watervraagstukken voor de korte en de lange termijn.
5
Kunt u aangeven welke denkcentra er verder nog bij
Rijkswaterstaat zijn? Zijn er plannen om meer van dergelijke centra te creëren?
Hoeveel bedragen de kosten hiervan?
Er zijn geen andere centra, en ook geen plannen om meer van dergelijke
centra te creëren. RWS concentreert zijn activiteit in Westraven.
6
Wanneer zal het fileprobleem opgelost zijn nu het future
center gestart is?
Het future center lost het fileprobleem niet op. Het future center moet –
zoals eerder aangegeven – de innovatie aanjagen en tot vernieuwing leiden.
Zo zal het future center bijvoorbeeld een bijdrage kunnen leveren aan de versnelling
van besluitvorming en aan de stappen die ik zet naar meer efficiency en minder
bureaucratie.
7
Verwacht u dat het effectievere denken dat mogelijk
gemaakt wordt door het future center ertoe leidt dat u de tunnels van de A73
bij Swalmen en Roermond eerder zal kunnen openstellen?
Zie het antwoord op vraag 6.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings