nr. 177
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 mei 2009
In antwoord op uw brief van 23 april 2009, zend ik u hierbij een
overzicht van de consequenties van niet tijdige afhandeling van de wetsvoorstellen
die voor het zomerreces aan de Tweede Kamer (en eventueel aan de Eerste Kamer)
zullen worden (of zijn) aangeboden.
Tevens informeer ik u hierbij over het tijdstip van indiening van het
Wetsvoorstel tot intrekking WVI en wijziging van diverse wetten i.v.m. de
oprichting van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en van de wijziging van
de Wet studiefinanciering 2000 i.v.m. de invoering van de OV-chipkaart:
Het eerstgenoemde wetsvoorstel zal één dezer dagen bij de
Tweede Kamer ingediend zijn of worden, het laatstgenoemde wetsvoorstel zal
naar verwachting eind mei door de Raad van State van een advies worden voorzien
en zo spoedig mogelijk in juni 2009 bij de Tweede Kamer ingediend worden.
Overzicht van wetsvoorstellen:
B. Tweede Kamer en Eerste Kamer
– Wijziging van de Leerplichtwet 1969, de Wet educatie en beroepsonderwijs,
de Wet op de expertisecentra, de Wet verzelfstandiging informatiseringsbank
en de Wet op het voortgezet onderwijs i.v.m. onder meer het vereenvoudigen
van de procedure voor verzuimmelding (Kamerstukken II, 2008/09, 31 829):
Dit wetsvoorstel is aangemeld voor plenaire behandeling. Volgens uw planning
vindt de behandeling plaats in de week van 18 mei. Wanneer het wetsvoorstel
niet door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer voor het zomerreces wordt behandeld
en aangenomen, zal de huidige gedoogsituatie ten aanzien van het digitale
verzuimloket langer blijven bestaan.
Wijziging Wet kinderopvang i.v.m. een herziening van het stelsel van gastouderopvang
(Kamerstukken II, 2008/09, 31 874): De nota naar aanleiding van het verslag,
de nota van wijziging en de begeleidende stukken zijn vrijdag 24 april
2009 naar de Tweede Kamer gestuurd. Om de wijzigingen per 1 januari 2010
te kunnen effectueren, dient de wet voor 1 september 2009 tot stand te
komen om de Belastingdienst in staat te stellen de maatregelen zorgvuldig
in te voeren. Wanneer er geen behandeling voor het zomerreces plaatsvindt,
zal dit niet mogelijk zijn.
– Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie
en beroepsonderwijs in hoofdzaak ten behoeve van het volgen van assistentopleidingen
in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (Kamerstukken II, 2008/09,
31 868):
De huidige tijdelijke beleidsregel loopt af. Dat betekent dat scholen
niet langer meer een aanvraag kunnen doen voor een assistentopleiding in het
vmbo.
A. Tweede Kamer
– Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk
onderzoek en enige andere wetten, onder meer i.v.m. de verbetering van het
bestuur bij de instellingen voor Hoger onderwijs, de collegegeldsystematiek
en de rechtspositie van studenten (Versterking Besturing) (Kamerstukken II,
2008/09, 31 821):
De Nota naar aanleiding van het Verslag en de Nota van wijziging zijn
op 29 april 2009 naar de Tweede Kamer verstuurd. Gelet op de aard van
de vele verschillende wijzigingen die worden voorgesteld hecht ik zeer aan
behandeling door uw Kamer voor het reces.
– Wetsvoorstel tot intrekking van de Wet verzelfstandiging informatiseringsbank
en wijziging van diverse wetten i.v.m. de oprichting van de Dienst Uitvoering
Onderwijs:
De inwerkingtreding van dit wetsvoorstel i.v.m. de oprichting van de DUO
per 1 januari 2010 komt in gevaar, en daarmee de fusie van de IB-Groep
en Cfi per die datum, wanneer dit voorstel niet voor het zomerreces door uw
Kamer wordt behandeld. De opheffing van de IB-Groep en de start van het agentschap
DUO dienen om financieel-technische redenen per aanvang van het boekjaar te
worden gerealiseerd.
– Wijziging van de Mediawet 2008 en de Tabakswet ter implementatie
van de richtlijn Audiovisuele mediadiensten (Kamerstukken II, 2008/09, 31 876):
De nota naar aanleiding van het verslag is op 7 mei 2009 naar de
Tweede Kamer verstuurd. Op grond van artikel 3 van de AVMD-richtlijn dienen
de bij dit wetsvoorstel voorgestelde wijzigingen uiterlijk op 19 december
2009 in werking te treden. Wanneer er geen behandeling voor het zomerreces
plaatsvindt, komt de implementatietermijn in gevaar, met het risico op een
ingebrekestelling door de Commissie.
– Wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra,
de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet medezeggenschap op scholen en de
Leerplichtwet 1969 i.v.m. de invoering van bekostigingsvoorschriften voor
minimumleerresultaten, alsmede een aanvulling van de interventiemogelijkheden
in het kader van het overheidstoezicht en de verbetering van het intern toezicht
(Kamerstukken II, 2008/09, 31 828):
Gelet op de aard van de voorgestelde wijzigingen (waaronder de mogelijkheid
om in te grijpen bij zeer zwakke scholen) hecht ik zeer aan behandeling door
uw Kamer voor het reces.
– Wijziging van de Wet Studiefinanciering 2000 i.v.m. de invoering
van de OV-chipkaart:
Wanneer dit wetsvoorstel niet voor het zomerreces wordt behandeld of althans
niet al grotendeels (schriftelijk) is behandeld, bestaat het risico dat het
wetsvoorstel niet voor 1 januari 2010 in het Staatsblad kan worden gepubliceerd.
Dit zou betekenen dat studenten bij invoering van de OV-chipkaart per die
datum vanaf 1 januari 2010 tot het tijdstip van inwerkingtreding
niet kunnen beschikken over een adequaat vervoersbewijs. Het is niet mogelijk
dit achteraf te corrigeren.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R. H. A. Plasterk