nr. 80
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 april 2009
De beleidsterreinen en de organisatie van BZK zijn volop in ontwikkeling.
De begroting mag hier natuurlijk niet bij achterblijven. In de bedrijfsvoeringparagraaf
van de begroting 2009 is aangekondigd dat wij voornemens zijn om de indeling
van begrotingshoofdstuk VII te wijzigen. In deze brief informeren wij u over
de uitwerking voor de voorgenomen wijzigingen. Deze wijzigingen betreffen
1) een actualisering in de beleidsartikelen van BZK en 2) een wijziging in
de plaatsing en presentatie van de apparaatbudgetten. Met deze nieuwe indeling
zijn de beleidsartikelen ook weer opeenvolgend genummerd, wat de lezing van
de begroting vergemakkelijkt.
1. Wijzigingen in de beleidsartikelen
In bijlage I is een wordt tabel opgenomen van de artikelen en artikelonderdelen.
De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen zijn:
1. Ontwikkeling veiligheidsregio’s doorvoeren
in begroting
De ontwikkeling van de regionale veiligheidsaanpak en specifiek die van
de veiligheidsregio’s maakt het zinvol om deze samenvoeging ook in de
begroting door te voeren. Dit leidt tot een artikel waarin de Politie en de
Veiligheidregio’s samengaan (artikel 2. Politie en artikel 16. Brandweer
en GHOR worden samengevoegd in een nieuw artikel 23. Politie en Veiligheidsregio’s).
Om uw Kamer goed te informeren blijft de bekostiging van de politiezorg en
de veiligheidregio’s apart inzichtelijk.
2. Thema bestuur verbreden met democratische aspecten
Een goed openbaar bestuur betekent ook dat de positie en grondrechten
van de burger goed geborgd blijft en dat de burger een actieve bijdrage levert
aan het openbaar bestuur en de samenleving. In de huidige begrotingstructuur
is het onderwerp burgerschap en democratie verdeeld en komt terug
in 2 artikelen (1. Grondwet en democratie en 6. Functioneren Openbaar). Door
het thema integraal te benaderen in het nieuwe artikel 31. Bestuur en democratie
wordt het voor uw Kamer beter inzichtelijk wat BZK doet aan en uitgeeft op
dit thema.
2. Wijziging in de plaatsing en presentatie van de
apparaatbudgetten
Opnemen apparaatkosten in een niet beleidsartikel
De rijksoverheid vernieuwt en flexibiliseert en dus het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ook. Praktisch betekent dit bijvoorbeeld
dat medewerkers flexibeler werken in projecten en programma’s. Om medewerkers
flexibel te kunnen toewijzen aan projecten en programma’s is vorig jaar
bij de reorganisatie van BZK dan ook gekozen voor het aanstellen van ambtenaren
op het niveau van directoraat-generaal in plaats van directie. Zo kunnen zij
ook inspanningen verrichten voor verschillende doelstellingen/programma’s.
Daarom worden in de begroting de apparaatbudgetten op een niet-beleidsartikel
gezet en gekoppeld aan het betreffende DG/thema. De tabel apparaatbudgetten
op het niet-beleidsartikel ziet er dan als volgt uit:
Algemeen (x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
---|
verplichtingen | | | | | | | |
| | | | | | | |
Uitgaven | | | | | | | |
Apparaat algemeen | | | | | | | |
Apparaat Veiligheid/DGV | | | | | | | |
Apparaat bestuur en democratie/DGBK | | | | | | | |
Apparaat kwaliteit Rijksdienst/DGOBR | | | | | | | |
Verzameluitkering | | | | | | | |
Kennis, onderzoek en internationaal | | | | | | | |
| | | | | | | |
Ontvangsten | | | | | | | |
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
BIJLAGE I
NIEUWE BEGROTINGSTRUCTUUR
Artikel | Operationele doelstelling |
---|
21. | Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid |
21.1 | Nationaal veiligheidsbeleid |
21.2 | Nationaal crisiscentrum |
21.3 | Onderzoeksraad voor de Veiligheid |
23. | Veiligheidsregio’s en Politie |
23.1 | Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal |
23.2 | Bekostiging Politie landelijk |
23.3 | Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio’s |
23.4 | Bekostiging Veiligheidsregio’s |
25. | Veiligheid en Bestuur |
25.1 | Veiligheid en Bestuur |
25.2 | Veiligheid, informatie en technologie |
27. | Algemene Inlichtingen en Veiligheid |
27.1 | Apparaat |
27.2 | Geheime uitgaven |
29. | Inspectie OOV |
29.1 | Toezicht, onderzoek en aanbevelingen |
31. | Bestuur en Democratie |
31.1 | Inrichting, werking en financiering openbaar
bestuur |
31.2 | Democratie en burgerschapsvorming |
31.3 | Reisdocumenten en basisadministraties personen |
31.4 | Constitutionele Zaken |
33. | Dienstverlenende en innovatieve overheid |
33.1 | Administratieve Lasten en innovatie dienstverlening |
33.2 | Ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen |
33.3 | Beheer e-overheidsvoorzieningen |
35. | Arbeidszaken overheid |
35.1 | Overheid als werkgever |
35.2 | Politieke ambtsdragers |
35.3 | Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen |
37. | Kwaliteit Rijksdienst |
37.1 | Management Rijksdienst (ABD) |
37.2 | Personeelszaken en organisatie Rijksdienst |
37.3 | Informatiesering Rijksdienst |
37.4 | Facilitaire zaken Rijksdienst |
37.5 | Uitvoering garantieregeling |