31 700 VII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2009

nr. 80
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 april 2009

De beleidsterreinen en de organisatie van BZK zijn volop in ontwikkeling. De begroting mag hier natuurlijk niet bij achterblijven. In de bedrijfsvoeringparagraaf van de begroting 2009 is aangekondigd dat wij voornemens zijn om de indeling van begrotingshoofdstuk VII te wijzigen. In deze brief informeren wij u over de uitwerking voor de voorgenomen wijzigingen. Deze wijzigingen betreffen 1) een actualisering in de beleidsartikelen van BZK en 2) een wijziging in de plaatsing en presentatie van de apparaatbudgetten. Met deze nieuwe indeling zijn de beleidsartikelen ook weer opeenvolgend genummerd, wat de lezing van de begroting vergemakkelijkt.

1. Wijzigingen in de beleidsartikelen

In bijlage I is een wordt tabel opgenomen van de artikelen en artikelonderdelen. De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen zijn:

1. Ontwikkeling veiligheidsregio’s doorvoeren in begroting

De ontwikkeling van de regionale veiligheidsaanpak en specifiek die van de veiligheidsregio’s maakt het zinvol om deze samenvoeging ook in de begroting door te voeren. Dit leidt tot een artikel waarin de Politie en de Veiligheidregio’s samengaan (artikel 2. Politie en artikel 16. Brandweer en GHOR worden samengevoegd in een nieuw artikel 23. Politie en Veiligheidsregio’s). Om uw Kamer goed te informeren blijft de bekostiging van de politiezorg en de veiligheidregio’s apart inzichtelijk.

2. Thema bestuur verbreden met democratische aspecten

Een goed openbaar bestuur betekent ook dat de positie en grondrechten van de burger goed geborgd blijft en dat de burger een actieve bijdrage levert aan het openbaar bestuur en de samenleving. In de huidige begrotingstructuur is het onderwerp burgerschap en democratie verdeeld en komt terug in 2 artikelen (1. Grondwet en democratie en 6. Functioneren Openbaar). Door het thema integraal te benaderen in het nieuwe artikel 31. Bestuur en democratie wordt het voor uw Kamer beter inzichtelijk wat BZK doet aan en uitgeeft op dit thema.

2. Wijziging in de plaatsing en presentatie van de apparaatbudgetten

Opnemen apparaatkosten in een niet beleidsartikel

De rijksoverheid vernieuwt en flexibiliseert en dus het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ook. Praktisch betekent dit bijvoorbeeld dat medewerkers flexibeler werken in projecten en programma’s. Om medewerkers flexibel te kunnen toewijzen aan projecten en programma’s is vorig jaar bij de reorganisatie van BZK dan ook gekozen voor het aanstellen van ambtenaren op het niveau van directoraat-generaal in plaats van directie. Zo kunnen zij ook inspanningen verrichten voor verschillende doelstellingen/programma’s. Daarom worden in de begroting de apparaatbudgetten op een niet-beleidsartikel gezet en gekoppeld aan het betreffende DG/thema. De tabel apparaatbudgetten op het niet-beleidsartikel ziet er dan als volgt uit:

Algemeen (x € 1 000)2008200920102011201220132014
verplichtingen       
        
Uitgaven       
Apparaat algemeen       
Apparaat Veiligheid/DGV       
Apparaat bestuur en democratie/DGBK       
Apparaat kwaliteit Rijksdienst/DGOBR       
Verzameluitkering       
Kennis, onderzoek en internationaal       
        
Ontvangsten       

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

BIJLAGE I

NIEUWE BEGROTINGSTRUCTUUR

ArtikelOperationele doelstelling
21.Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid
21.1Nationaal veiligheidsbeleid
21.2 Nationaal crisiscentrum
21.3 Onderzoeksraad voor de Veiligheid
23.Veiligheidsregio’s en Politie
23.1 Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal
23.2 Bekostiging Politie landelijk
23.3 Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio’s
23.4 Bekostiging Veiligheidsregio’s
25.Veiligheid en Bestuur
25.1 Veiligheid en Bestuur
25.2 Veiligheid, informatie en technologie
27.Algemene Inlichtingen en Veiligheid
27.1 Apparaat
27.2 Geheime uitgaven
29.Inspectie OOV
29.1 Toezicht, onderzoek en aanbevelingen
31.Bestuur en Democratie
31.1 Inrichting, werking en financiering openbaar bestuur
31.2 Democratie en burgerschapsvorming
31.3 Reisdocumenten en basisadministraties personen
31.4 Constitutionele Zaken
33.Dienstverlenende en innovatieve overheid
33.1Administratieve Lasten en innovatie dienstverlening
33.2Ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
33.3 Beheer e-overheidsvoorzieningen
35.Arbeidszaken overheid
35.1 Overheid als werkgever
35.2 Politieke ambtsdragers
35.3 Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen
37.Kwaliteit Rijksdienst
37.1 Management Rijksdienst (ABD)
37.2 Personeelszaken en organisatie Rijksdienst
37.3Informatiesering Rijksdienst
37.4 Facilitaire zaken Rijksdienst
37.5 Uitvoering garantieregeling
Naar boven