nr. 23
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 mei 2009
In de leeswijzer van de begroting 2009 IXB heb ik uw kamer toegezegd dat
ik in 2008/2009 de opzet en samenhang van de begrotingshoofdstukken van het
Ministerie van Financiën zou bezien en de mogelijke consequenties voor
de structuur van de ontwerpbegroting(en) 2010 van Financiën tijdig aan
de beide kamers der Staten-Generaal zou voorleggen.
Middels deze brief stel ik een nieuwe begrotingsindeling voor. Ik streef
ernaar, met uw instemming, deze nieuwe indeling te hanteren voor de ontwerpbegroting
2010 van Financiën.
Nieuwe begrotingsindeling
Na een inventarisatie van de mogelijkheden (rekening houdend met de Comptabiliteitswet
20011 en de Rijksbegrotingsvoorschriften) ben
ik gekomen tot een begrotingsindeling2 (zie onderstaande
box) voor één begroting, voor het hele ministerie van Financiën,
die bestaat uit in totaal 11 artikelen (9 beleidsartikelen, 2 niet-beleidsartikelen).
Voor een eventuele vergelijking van de oude versus de nieuwe indeling is als
bijlage 1 bij deze brief een was-wordt-tabel opgenomen.
Uitgangspunt voor de nieuwe indeling is grotere transparantie en toegankelijkheid
voor de Staten-Generaal. Wij zijn van oordeel dat de voorgestelde indeling
hieraan bijdraagt door minder versnippering van informatie en een gelijkwaardig
informatieniveau.
Meest in het oog springende element is de integratie van de begrotingshoofdstukken
IXA (Nationale Schuld) en G (BTW-Compensatiefonds) in IXB. Dit leidt tot één begroting IX waarin alle beleidsinformatie
van Financiën te vinden is.
Daarnaast worden de apparaatsuitgaven van de Generale Thesaurie (GT),
die nu nog versnipperd zijn over verschillende begrotingen en artikelen (IXA:
artikel 1 en 2 en IXB: 2, 3, 4, 5, 8, 9) geconcentreerd. Hierdoor wordt een
overzichtelijk beeld gecreëerd van de apparaatsinspanning van de GT als
belangrijk onderdeel van Financiën.
Bijkomend voordeel van de nieuwe begrotingsindeling is dat enige efficiencywinst
bereikt kan worden in het totstandkomingsproces. Drie afzonderlijke begrotingshoofdstukken
(respectievelijk begrotingswetten) vergen allen een eigen coördinatietraject,
dat bij de nieuwe indeling in elkaar geschoven wordt.
Met dit voorstel is tevens de vraag van de VVD1
naar aanleiding van de brief over de ING-faciliteit2
over de begrotingspresentatie van de financiële crisismaatregelen beantwoord.
Een apart artikel voor crisismaatregelen zou gelet op het heterogene karakter
van de crisismaatregelen (deelnemingen, garanties, kapitaalinjecties, leningen)
tot een hybride artikel leiden dat bovendien naar ik hoop tijdelijk
van aard zal zijn. Daarnaast ben ik van mening uw kamer beter te kunnen informeren
via een apart samenhangend overzicht van de verschillende kredietcrisismaatregelen
in de beleidsagenda’s van de begrotingsstukken (c.q. budgettaire nota’s
en jaarverslagen). Dit samenhangend overzicht wil ik dan ook voorlopig handhaven
(voor het meest recente overzicht, zie bijlage 2).
In verband met een tijdige afronding van de begroting 2010 is het van
belang dat begin juni een definitieve go/no go beslissing wordt genomen. Ik
zou het op prijs stellen als ik voor die tijd van u mag vernemen of er onverhoopt
zwaarwegende bezwaren zijn tegen dit voorstel. Ik geef u in overweging om
deze brief ook te betrekken bij de wetgevingsoverleggen over de Jaarverslagen
2008 van Financiën met de vaste kamercommissie van Financiën.
De minister van Financiën,
W. J. Bos
Bijlage 1
Bijlage 2
De meest actuele ramingen voor 2009 zullen bij 1e suppletore begrotingen
2009 aan uw kamer worden voorgelegd.