31 700 IIA
Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2009

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 7 oktober 2008

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Leerdam

De griffier van de commissie,

Van Leiden

Lijst van vragen en antwoorden

1

Correspondeert de conceptbegroting voor de Staten-Generaal een-op-een met de vastgestelde ramingen voor zowel Eerste als Tweede Kamer? Zo nee, waar wijkt u af en waarom?

De ontwerpbegroting IIA Staten-Generaal 2009 correspondeert met de ramingen zoals vastgesteld door de Eerste- en Tweede Kamer, met uitzondering van de (structurele) verwerking van de loonbijstelling 2008. Deze is opgenomen in de ontwerpbegroting maar was ten tijde van het opstellen van de ramingen nog niet bekend. Hierdoor zijn de totaalstanden van de ontwerpbegroting hoger dan de ramingen. Deze toevoeging is onlosmakelijk verbonden met de bestaande rijksbrede begrotingssystematiek en komt elk jaar voor.

2

Zijn, zoals vorig jaar gevraagd door de Kamer (motie Schinkelshoek c.s. (31 200 IIA, nr. 4) ook de meerjarencijfers in lijn met de raming van de Kamer gebracht? Indien dit niet het geval is, waarom is die correctie niet uitgevoerd? Waar zitten de afwijkingen?

Ook de meerjarencijfers van de ontwerpbegroting IIA Staten-Generaal zijn in lijn met de ramingen van de beide Kamers. Op pagina 10 van de ontwerpbegroting is terug te zien dat eerdere afwijkingen zijn gecorrigeerd.

In dit verband wil ik ook graag wijzen op de behandeling van de Tweede wijziging van comptabiliteitswet in de Eerste Kamer. Daarbij zijn schriftelijk vragen gesteld. In de antwoorden die de minister van Financiën u, mede namens mij, heeft toegezonden wordt nog eens bevestigd wat wij eerder hebben gewisseld tijdens de behandeling van het amendement Mastwijk. «Het kabinet heeft besloten om algemene efficiencytaakstellingen voortaan niet meer door te vertalen naar de begrotingen van de beide kamers.» (zie kamerstuk Eerste Kamer 2008–2009, 29 833, nr. C)


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Beek (VVD), Halsema (GL), Van der Staaij (SGP), De Pater-van der Meer (CDA), Van Bochove (CDA), Hessels (CDA), Gerkens (SP), Sterk (CDA), Leerdam (PvdA), voorzitter, De Krom (VVD), ondervoorzitter, Griffith (VVD), Boelhouwer (PvdA), Irrgang (SP), Kalma (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Van der Burg (VVD), Brinkman (PVV), Pechtold (D66), Van Raak (SP), Thieme (PvdD), Kuiken (PvdA), Leijten (SP), Heijnen (PvdA), Bilder (CDA) en Anker (CU).

Plv. leden: Teeven (VVD), Azough (GL), Van der Vlies (SGP), Van de Camp (CDA), Smilde (CDA), Knops (CDA), Polderman (SP), Spies (CDA), Wolbert (PvdA), Aptroot (VVD), Zijlstra (VVD), Vermeij (PvdA), Van Gerven (SP), Heerts (PvdA), Çörüz (CDA), Remkes (VVD), De Roon (PVV), Van der Ham (D66), Van Bommel (SP), Ouwehand (PvdD), Timmer (PvdA), De Wit (SP), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Van Haersma Buma (CDA) en Cramer (CU).

Naar boven