Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31700-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31700-IIA nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET BEGROTINGSWETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2009 vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor het jaar 2009. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota 2009.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten voor het jaar 2009 vastgesteld. De in de begroting opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting (de zgn. begrotingstoelichting).
Inhoudsopgave | blz. | |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 5 |
2.1. | Tabel budgettaire gevolgen van beleid | 5 |
2.2. | De artikelen | 5 |
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | 5 | |
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | 9 | |
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europees Parlement | 16 | |
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 18 | |
10: Nominaal en onvoorzien | 20 | |
3. | Het verdiepingshoofdstuk | 21 |
Deze begroting is opgebouwd uit 4 beleidsartikelen en 1 niet-beleidsartikel. In beleidsartikel 1 komt de Eerste Kamer aan bod. De beleidsartikelen 2, 3 en 4 betreffen de Tweede Kamer.
De beleidsartikelen 1 en 3 zijn ingedeeld in de volgende paragrafen:
1. Algemene doelstelling
2. Speerpunten 2009
3. Context
4. Succesfactoren
5. Tabel budgettaire gevolgen van beleid en begrotingsvoorstellen College/kabinetsstandpunt
6. Operationele doelstellingen
7. Bedrijfsvoeringsparagraaf
Bovengenoemde indeling wijkt in verband met de bijzondere staatsrechtelijke positie van de Staten-Generaal op enkele punten af van het (voorgeschreven) sjabloon/richtlijnen. Hieronder wordt dit toegelicht.
De Staten-Generaal kennen geen gezamenlijke beleidsagenda. In navolging van de ontwerpbegrotingen voor 2006 e.v. is bij de beleidsartikelen 1en 3 een paragraaf Speerpunten 2009 opgenomen. Deze dient als tegenhanger van de (departementale) beleidsagenda.
Vanwege de staatsrechtelijke positie van de Staten-Generaal als Hoge Colleges van Staat is ervoor gekozen om de paragraaf «verantwoordelijkheid van de minister» te vervangen door de paragraaf met de ruimere omschrijving «context».
Budgettaire gevolgen van beleid
Begrotingsvoorstellen/kabinetsstandpunt
Ingevolge de beheersafspraken die gelden tussen de Staten-Generaal en de minister van BZK wordt in deze subparagraaf zowel de begrotingsvoorstellen van het College als het daarbijbehorende kabinetsstandpunt inzichtelijk gemaakt.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Staten-Generaal geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
De Staten-Generaal geven in deze paragraaf de ontwikkelingen ten aanzien van de bedrijfsvoering. Voor de goede orde wordt vermeld dat tussen de Eerste en Tweede Kamer en het kabinet afspraken zijn gemaakt over het financieel beheer.
Uitgangspunt daarbij is dat de Eerste- en Tweede Kamer in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor het beheer en dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zich strikt beperkt tot de verantwoordelijkheden waarop deze aanspreekbaar is op basis van de Comptabiliteitswet (CW 2001). Controle achteraf is daarbij het vangnet om te beoordelen of de Colleges en Kabinetten bij hun beheer binnen de grenzen blijven die de CW stelt. Daartoe worden de administraties van de jaarlijks gecontroleerd door de Auditdienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze controle strekt zich ook uit tot de administratieve organisatie.
Afwijkende indeling artikel 2 en 4
Voor de artikelen 2 en 4 van de Tweede Kamer is gekozen van een afwijkende opbouw om herhaling van speerpunten en algemene/operationele doelstellingen (zie artikel 3) te voorkomen.
Niet numerieke volgorde artikelen Tweede Kamer
Omdat artikel 3 het centrale artikel van de Tweede Kamer betreft is artikel 3 in deze ontwerpbegroting voor artikel 2 geplaatst.
In zijn algemeenheid geldt dat in geval een paragraaf niet is ingevuld deze geheel is weggelaten.
2.1. Overzicht tabel budgettaire gevolgen van beleid
Opbouw (verpl.=) uitgaven (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 127 306 | 125 090 | 124 510 | 118 143 | 118 109 | 118 109 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 6 792 | 5 645 | 5 606 | 5 599 | 5 613 | 5 613 |
Nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: | 0 | 2 833 | 146 | 4 277 | 5 727 | 4 663 |
1 Wetgeving en controle Eerste Kamer | 198 | 546 | 355 | 408 | 408 | 408 |
2 Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europees Parlement | 884 | 865 | 846 | 884 | 884 | 384 |
3 Wetgeving en controle Tweede Kamer | 1 701 | 4 500 | 1 618 | 4 922 | 6 371 | 5 807 |
4 Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 16 | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 |
10 Nominaal en onvoorzien SG | – 2 799 | – 2 606 | – 2 201 | – 1 465 | – 1 464 | – 1 464 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 134 118 | 133 588 | 130 282 | 128 039 | 129 469 | 128 405 |
Opbouw ontvangsten (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 2 452 | 2 452 | 2 452 | 2 452 | 2 452 | 2 452 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: | 10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 2 485 | 2 454 | 2 454 | 2 454 | 2 454 | 2 454 |
ARTIKEL 1: WETGEVING EN CONTROLE EERSTE KAMER
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is tevens voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal.
De Eerste Kamer heeft door haar samenstelling en bevoegdheden een eigen plaats en taak in het politieke bestel. De taken zijn het toetsen van wet- en regelgeving op kwaliteit en controle van het regeringsbeleid. De Eerste Kamer toetst de regeringsinzet bij de totstandkoming van Europese regelgeving, die bepalend is voor veel nationale wetgeving.
De algemene doelstellingen van de Eerste Kamer liggen op het terrein van een adequate wetgeving en controle, hetgeen verder is te operationaliseren naar een adequate toetsing van de kwaliteit van wet- en regelgeving, een adequate controle van het regeringsbeleid, transparantie over de taken en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte organisatie
De strategische ambities van de Huishoudelijke Commissie, het College van Senioren en de Griffier inzake de werkwijze en organisatie van de Eerste Kamer zijn voor de periode 2008–2011 weergegeven in het Werkplan Eerste Kamer als vervolg op de notitie De Kanteling, die in november 2003 formeel is vastgesteld.
Hierin zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:
1. versterking van de inhoudelijke ondersteuning aan leden en commissies op het terrein van de toetsing van wetgeving en de controle van het regeringsbeleid,
2. actief zichtbaar maken ten behoeve van burgers, maatschappelijke organisaties en andere instellingen, bestuur en media van de wijze waarop de Kamer haar taken vervult;
3. verbetering facilitering kamerleden.
In het kader van de actieve zichtbaarheid en verantwoording over de taken en de uitvoering daarvan, wordt verder geïnvesteerd in de informatievoorziening, de voorlichting en in publiciteitsactiviteiten.
De Eerste Kamer werkt aan de verbetering van haar huisvesting. Daartoe wordt in 2009 een start gemaakt met de verbouwing van de Mauritstoren. Voorts organiseert de Eerste Kamer in het jaar 2009 de jaarvergadering van de Association of European Senates.
De Eerste Kamer vormt de laatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. De mede-actoren zijn respectievelijk de Ministerraad, Raad van State en de Tweede Kamer.
In de controle op het regeringsbeleid is de regering de belangrijkste mede-actor. Omdat steeds meer regelgeving in Europees verband tot stand komt, is de Eerste Kamer in toenemende mate vroegtijdig betrokken bij het overleg met de regering over nieuwe Europese regelgeving.
Omdat de Eerste Kamer in het wetgevingproces de laatste schakel in de keten vormt, is haar taakuitvoering afhankelijk van het aanbod van wetsvoorstellen, en van de kwaliteit van het werk dat door de voorafgaande actoren is verricht.
5. Budgettaire gevolgen van beleid
5a. Begrotingsvoorstellen/Kabinetsstandpunt
De begrotingsvoorstellen die de Eerste Kamer heeft ingediend voor de ontwerpbegroting 2009, zijn reeds toegekend bij de eerste suppletore begroting 2008.
5b. Budgettaire gevolgen van beleid
Bovenstaande leidt tot de volgende begroting:
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | ||||||
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Verplichtingen | 10 298 | 10 358 | 10 105 | 10 074 | 10 073 | 10 073 |
Uitgaven | 10 298 | 10 358 | 10 105 | 10 074 | 10 073 | 10 073 |
1. apparaat | 6 333 | 6 395 | 6 143 | 6 111 | 6 111 | 6 111 |
2. vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 922 | 3 920 | 3 919 | 3 920 | 3 919 | 3 919 |
3. verenigde vergadering | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 |
Ontvangsten | 110 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
6. Operationele doelstellingen
Verdere ontwikkeling van wetgevingsdossiers
Deze doelstelling draagt bij aan de borging van de kwaliteit in de toetsing van wetgeving en de controle op het regeringsbeleid.
Scholing van beleidsmedewerkers en informatiespecialisten.
Versterking van de informatievoorziening
Deze doelstelling draagt bij aan het kunnen leveren van snelle en volledige informatie aan de diverse doelgroepen.
• Verdere verbetering van de Eerste Kamer-website.
• Doorontwikkelen pro-actief mailsysteem voor doelgroepen.
• Doorontwikkeling educatieve website «Derde Kamer» (in samenwerking en co-financiering met de Tweede Kamer).
Intensivering van publiciteit en representatie
Deze doelstelling draagt bij aan de zichtbaarheid van de Eerste Kamer, en aan een actieve verantwoording over de taakuitoefening.
• Uitbrengen jaarbericht over de periode 2007–2008 en andere publicaties met betrekking tot het werkterrein van de Eerste Kamer.
• Gericht inviteren van relevante actoren en doelgroepen.
• Jaarvergadering Association of European Senates.
Vergroten van de toegankelijkheid van het Eerste Kamer-gebouw
Deze doelstelling draagt bij aan de bekendheid en zichtbaarheid van de Eerste Kamer als instituut en doet recht aan het openbare karakter daarvan.
• Verdere uitbreiding van de openstelling voor publiek.
• Aanpassen van het beveiligingsniveau aan de huidige normen.
Versterking van de ICT-voorzieningen
Deze doelstelling draagt bij aan een hedendaagse informatie- en communicatie infrastructuur, waarmee leden en ambtenaren effectief hun werk kunnen doen.
Upgraden ICT-infrastructuur.
In het licht van de strategische ambities zoals weergegeven in De Kanteling, is de structuur van de ambtelijke organisatie van de Eerste Kamer ingrijpend gewijzigd. De nieuwe organisatiestructuur is formeel per 1 november 2005 in werking getreden, en de reorganisatie is lopende het jaar 2006 verder afgerond.
Voor 2009 zijn voor de organisatieontwikkeling en de bedrijfsvoering de volgende doelstellingen en prestatie-indicatoren relevant:
a. Doorontwikkeling van de ondersteuning aan leden en commissies.
Het betreft hier de doorontwikkeling van de kerntaak van de ambtelijke organisatie: het leveren van een effectieve en optimale ondersteuning aan haar leden en commissies op velerlei gebied: inhoudelijk, organisatorisch en publicitair.
Prestatie-indicator: tevredenheid van de leden over het geheel van de dienstverlening.
Streefniveau 2009: kwalificatie «goed».
b. Versterken van het financieel en materieel beheer.
In de accountantsverklaring over de jaarrekening 2007 is kritisch geoordeeld over een aantal aspecten in het financiële en materiele beheer van de Eerste Kamer. Hiervoor is in 2008 een verbeteringstraject ingezet dat in 2009 doorloopt. In 2009 zal naar alle waarschijnlijkheid overgegaan worden op een nieuw financieel systeem.
Prestatie-indicator: ordentelijk financieel en materieel beheer.
Streefniveau 2009: een positief oordeel van de accountant in diens goedkeurende verklaring.
c. Het faciliteren van Kamerleden.
In het bijzonder zal aandacht worden besteed aan de verbetering van huisvesting, ICT-ondersteuning en digitalisering van de stukkenstroom.
Prestatie-indicator: flexibele werkplekken in de Mauritstoren.
Streefniveau 2009: gerealiseerd.
ARTIKEL 3: WETGEVING EN CONTROLE TWEEDE KAMER
Als volksvertegenwoordiger heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: het controleren van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de Grondwetsartikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetgeving), 105 (begrotingen), 137 en 138 (Grondwetsgeving) en enkele andere Grondwets- en wetsartikelen.
De ambtelijke organisatie van de Tweede Kamer heeft als missie het ondersteunen van het constitutioneel proces en wil dit verder te versterken door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteit, zoals door de Kamer bepaald, is daarbij leidend voor de ambtelijke organisatie.
Het constitutioneel proces in de Tweede Kamer kenmerkt zich door een van jaar tot jaar toenemende complexiteit. Het aantal te behandelen onderwerpen neemt toe, de diepgang en omvang van de te beoordelen informatie wordt groter en de belangstelling vanuit de media en van de kant van belanghebbenden zorgen voor een toegenomen tijdsklem. Daarmee stijgt eveneens de druk op de Kamerleden en de ondersteunende functies.
Tot 1 september 2005 bestond het Bureau Wetgeving uit drie fte’s. Sindsdien heeft de samenwerking van het Bureau Wetgeving met de Academie voor Wetgeving vaste vormen aangenomen. In het najaar 2008 wordt bezien of de huidige formatie (vier fte’s wetgevingsjuristen, één ondersteunend medewerker, twee vaste studenten van de Academie voor Wetgeving, en een of twee tijdelijke stagiaires van de Academie voor Wetgeving) herzien moet worden met het oog op de toegenomen vraag van interne ondersteuning bij het opstellen van amendementen en initiatiefvoorstellen.
Op dit punt is van belang dat ook wordt onderzocht of de Aanwijzingen voor de Regelgeving op het gebied van ambtelijke ondersteuning van ministeries bij het schrijven van amendementen en initiatiefvoorstellen verbeterd kan worden.
Gegeven de algemene doelstelling worden jaarlijks accenten gelegd. De speerpunten voor 2009 zijn:
1. Versterken van de onderzoeksfunctie van de Tweede Kamer.
2. Verdere optimalisering van EU-ondersteuning.
3. Samenhangende informatievoorziening en inbedding van interne en externe communicatie.
4. Het Huis voor Democratie en Rechtstaat.
5. Energiebesparing.
6. Taakstelling en uitbesteding taken.
7. Versterking van de financiële functie voor de werkorganisatie.
8. Verdere optimalisering van personeelsbeleid.
De speerpunten 2009 worden in paragraaf 4 nader toegelicht.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Dit voorstel omvat het volgende:
Begrotingsvoorstellen (in € 1 000) | ||||||
Omschrijving | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
1. ICT budget | 4 071 | 4 971 | 4 971 | |||
2. Voorstellen gehonoreerd bij gelegenheid van de Voorjaarsnota 2008 | 3 083 | 2 226 | 2 255 | 2 271 | 2 286 | 2 272 |
3. Taakstelling 5% personeel/taakstelling materieel | – 184 | – 368 | – 737 | – 1 475 | – 1 475 | – 1 475 |
4. Budgetverschuiving | 2 500 | 550 | ||||
5. Apparaatskosten Griffie IB | 472 | 472 | 472 | 472 | 472 | |
Totaal | 2 899 | 4 830 | 1 990 | 5 339 | 6 804 | 6 240 |
In de begroting van de Tweede Kamer wordt vanaf 2011 een aanvullend, structureel budget genomen ten behoeve van ICT-projecten.
Ad 3 Taakstelling 5% personeel, extra taakstelling materieel
De op de Tweede Kamer van toepassing zijnde taakstellingen worden ingevuld ten laste van artikel 3. Deze taakstelling stond eerder op artikel 10 nominaal en onvoorzien.
Ad 4 Meerjarige budgetverschuiving
BBRA (overgangsregeling ambtenarenreglement Staten-Generaal)
De financiering van de «overgangsregeling ambtenarenreglement Staten-Generaal» noopt in beginsel tot het jaarlijks doorschuiven van een deel van het personeelsbudget naar het volgende jaar. Bij gelegenheid van de Najaarsnota 2007 is deze verschuiving meerjarig doorgevoerd, resulterend in een toevoeging van € 0,550 mln. aan het budget voor 2012. Ter financiering hiervan is het budget van de Kamer bij gelegenheid van de Najaarsnota 2007 met eenzelfde bedrag verlaagd.
De post budgetverschuiving ICT (toevoeging aan het budget voor 2009) is de tegenhanger van de eerdere uitgavenverlaging ICT bij Najaarsnota 2007.
Ad 5 Apparaatskosten Griffie IB
Ter uitvoering van het besluit van de Gemengde Commissie van Toezicht op de Griffie voor de Interparlementaire Betrekkingen om het bevoegde gezag over de griffie te doen overgaan naar de Griffier van de Tweede Kamer wordt in 2008 een dienstverleningsovereenkomst gesloten met de Eerste Kamer. De feitelijke overgang van de medewerkers van de Griffie IB naar de organisatie van de Tweede Kamer vindt eveneens in 2008 plaats.
Begrotingstechnisch wordt dit verwerkt door met ingang van 2009 € 472 000 structureel te herschikken van artikel 4.2 «apparaat Griffie interparlementaire betrekkingen» naar dit artikel.
3b. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Het bovenstaande leidt tot de volgende begroting:
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | ||||||
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Verplichtingen | 88 868 | 89 325 | 86 824 | 83 535 | 84 983 | 84 419 |
Uitgaven | 88 868 | 89 325 | 86 824 | 83 535 | 84 983 | 84 419 |
1. apparaat | 63 893 | 64 345 | 61 845 | 58 553 | 60 001 | 59 437 |
2. onderzoeksbudget | 1 057 | 1 057 | 1 057 | 1 058 | 1 058 | 1 058 |
3. drukwerk | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 |
4. fractiekosten | 20 692 | 20 697 | 20 696 | 20 698 | 20 698 | 20 698 |
5. uitzending leden | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Ontvangsten | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 |
4. Operationele doelstellingen
Voor het jaar 2009 is door de Tweede Kamer gekozen voor de volgende speerpunten:
1. Versterken van de onderzoeksfunctie van de Kamer
De versterking van de onderzoeksfunctie heeft begin 2008 verder vorm gekregen door de fusie van het Onderzoek- en Verificatiebureau en de staf van de commissie voor de Rijksuitgaven. In 2008 is vooral geïnvesteerd in het opbouwen en vormgeven van de nieuwe dienst. De kwantitatieve doelstelling voor 2008 wordt in 2009 verder aangescherpt. De productie zal naar verwachting 10% stijgen. Voorts worden ook de kwalitatieve ambities aangescherpt. De procedures voor de interne kwaliteitscontrole worden getoetst en zonodig verbeterd. In 2009 vindt ook een eerste evaluatie plaats van de BOR.
Het Presidium zet in op de verdere tenuitvoerlegging van de voorstellen uit het rapport «Parlement aan Zet» uit 2006. In 2009 zal een midterm review plaats vinden van de gekozen opzet van EU-ondersteuning door commissieadviseurs. Verder zal de inwerkingtreding van het EU-hervormingsverdrag met een grotere rol voor nationale parlementen (de zogenaamde gele/oranje kaart procedure) extra inzet vergen van de permanente vertegenwoordiging van de Staten-Generaal in Brussel en de EU-ondersteuning van de commissies.
3. Samenhangende informatievoorziening en inbedding in- en externe communicatie
In 2008 wordt het programma DAGO (Dienst Automatisering Groot Onderhoud) uitgevoerd (motie-Aptroot c.s. (30 996, nr. 15)). Dit programma beoogt een ingrijpende vernieuwing van de ICT infrastructuur van de Kamer. In 2009 worden de laatste onderdelen van dit programma afgerond. Gedurende 2009 zal de DA-dienstverlening verder worden geborgd en de organisatie geprofessionaliseerd. Hiertoe is het programma Kwaliteitsverbetering DA opgestart.
De operationele onderdelen van e-parlement (website, VIP, Autonomy, Toezeggingen) leveren al bijzonder veel digitaal beschikbare informatie op. Met het operationeel worden van CC-Connect, Parlis en VLOS neemt de hoeveelheid beschikbare informatie snel toe. Het voordeel van deze grote hoeveelheid beschikbare informatie uit de e-parlementketen kan snel omslaan in een nadeel, als de eindgebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Het is dan ook van groot belang dat de eindgebruiker de informatie uit deze keten steeds in samenhang gepresenteerd krijgt en benaderbaar vanuit voor die gebruiker logische ingangen. In 2009 wordt deze samenhangende informatievoorziening verder geborgd en uitgebouwd.
Inbedding interne- en externe communicatie
In 2008 is een begin gemaakt met een meer proactieve benadering van het publiek. Openbare activiteiten van commissies vormen in dit opzicht de kapstok. Ten behoeve van dit speerpunt vindt doorontwikkeling plaats van diverse communicatiemiddelen, met nadruk op de websites (thema/commissie/jongeren). Het voorlichtingsprogramma en interactiviteit, zowel virtueel als fysiek, staan daarbij voorop. Doel is de werkwijze van de Kamer meer bekendheid te geven en zoveel mogelijk te laten beleven. Trefwoorden in dit verband zijn begrip, waardering en actieve betrokkenheid. De strategische samenwerking met externe partners zal worden versterkt ten einde kennis en capaciteit te bundelen. In dit kader zal ook een bijdrage worden verstrekt aan de Stichting Bezoekerscentrum Binnenhof.
In aanmerking nemend dat de website straks vier jaar bestaat, zal een (evaluatie)onderzoek plaatsvinden naarwww.tweedekamer.nlvoor mogelijke aanpassingen in indeling, vorm en inhoud in 2010. Het informatieaanbod wordt met de komst van Parlis aanzienlijk uitgebreid. Inhoudelijk en technisch wordt de site complexer. Het is nodig de website toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor een breed publiek1, conform de eisen van de tijd. Dit past in de ambitie datwww.tweedekamer.nldé portal is voor parlementaire informatie.
4. Het Huis voor Democratie en Rechtstaat
De Tweede Kamer wil nauw betrokken zijn bij de totstandkoming en het functioneren van het Huis van de Democratie en Rechtstaat.
De Kamer aanvaarde bij de behandeling van de Raming voor 2008 een motie van het lid Duyvendak waarin werd opgeroepen om tot verdere energiebesparing bij de Kamer te komen. De Tweede Kamer doet al veel aan energiebesparing en participeert in een aantal energievriendelijke initiatieven (warmteterugwinning, gebruik van stadsverwarming, zonnepanelen, bewegingssensoren e.d.).
Technisch gezien is er op enkele onderdelen nog winst te behalen bijvoorbeeld door de introductie van een derde zogenoemde veegpuls en door toepassing van led-verlichting. Het dag- en gevelproject, wat de gebouwen beter weerbaar tegen ongewenst bezoek moet maken, heeft als spin off dat de isolatie van de gebouwen daardoor ook aanmerkelijk verbetert. De grootste bijdrage aan energiebesparing moet evenwel gevonden worden in het gedrag van «de bewoners» van de Tweede Kamer. Nog voor de zomer van 2008 wordt een campagne ingang gezet, gericht op het bevorderen van energiebewust gedrag.
6. Taakstelling en uitbesteding taken
Bij de vaststelling van de Raming voor 2008 heeft de Kamer bij motie aan het Presidium gevraagd om met behulp van externe deskundigen de organisatie van de Tweede Kamer door te lichten op doelmatigheid (motie-Schinkelshoek c.s. 30 996, nr. 10). Dit heeft, na een aanbestedingstraject, geleid tot een opdracht aan Bureau Berenschot. De uitkomsten van de door dit bureau verrichte «quick scan naar de doelmatigheid van de ambtelijke organisatie van de Tweede Kamer» is dat het met de doelmatigheid van de werkorganisatie op zich redelijk is gesteld, maar dat er verbeteringen mogelijk zijn. Deze worden ter hand genomen.
De Tweede Kamer zich heeft gecommitteerd aan een inkrimping van de formatie in 2012 met 28,3 fte’s. Dat is 5% van de formatie, die ultimo 1 januari 2007 580fte omvatte. Het Presidium laat het aan het Managementteam van de Tweede Kamer over om hieraan invulling te geven mits de dienstverlening er niet wezenlijk door wordt aangetast. De eerder op artikel 10 opgenomen efficiencytaakstelling van 5% is nu bij dit artikel opgenomen en ingevuld. Deze taakstelling omvat de volgende reeks:
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Opbouw in fte | 3,5 | 7 | 14,1 | 28,3 | 28,3 | 28,3 |
Bedrag | € 170 000 | € 341 000 | € 681 000 | € 1 363 000 | € 1 363 000 | € 1 363 000 |
7. Versterking financiële functie van de werkorganisatie
De versterking van de financiële functie krijgt in 2008 verder zijn beslag door de afronding van de reorganisatie van de Stafdienst FEZ. Dit gaat gepaard met een versterking van de positie van de Afdeling Inkoop. Als gevolg van de grote toename van het aantal Europese aanbestedingen, in samenwerking met ministeries of zelfstandig uit te voeren, is structureel € 0,350 mln. noodzakelijk ter ondersteuning van het opstellen van (complexe) programma’s van eisen, alsmede ten behoeve van (juridische) begeleiding van het aanbestedingsproces.
Het project «van Aanvragen tot Betalen» leidt tot een stroomlijning van het gehele inkoop- en financiële proces van de ambtelijke organisatie. Naast kwaliteit- en efficiency-verbetering beoogt het ook een verbetering van de interne informatievoorziening. Onder de voorwaarde dat het proefdraaien bij de Facilitaire Dienst in het najaar van 2008 succesvol wordt afgerond, vindt organisatiebrede invoering in 2009 plaats. Evaluatie van de versterking van de financiële functie is voorzien na de peildatum van 1 juli 2009.
8. Verdere optimalisering personeelsbeleid
De HRM-strategie van de Stafdienst Personeel & Organisatie voor de periode 2008 – 2011 ziet toe op het vormgeven van optimale en duurzame inzetbaarheid voor alle medewerkers door een personeelsbeleid te voeren dat maatwerk levert. Deze strategie richt zich op de vier hoofdthema’s motivatie, betrokkenheid, competenties en gezondheid met als leidraad een kwalitatieve én kwantitatieve afstemming tussen organisatiedoelstellingen en medewerkers. In 2009 worden de onderstaande instrumenten ontwikkeld, ingezet en geoptimaliseerd:
• Beleid naar aanleiding van Preventief medisch onderzoek (pilot PMO in 2008 bij Schoonmaakonderhoud; vervolg in 2009);
• Management Development programma (2009 en verder);
• Training en ontwikkeling van medewerkers (continu proces);
• Medewerkeronderzoek naar betrokkenheid, motivatie en tevredenheid (2008 / 2009);
• Mobiliteitsbeleid, waaronder herziening detacheringbeleid (2009 en verder);
• Marktconform arbeidsvoorwaardenbeleid (een continue proces: input uit evaluatie arbeidsvoorwaardenafspraken 2003).
In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief (2003 2007) de uitgaven per artikelonderdeel binnen dit artikel als totaal en als gemiddelde per kamerzetel opgenomen.
Uitgavenoverzicht (x € 1 000) | |||||
Wetgeving en controle Tweede Kamer* | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
– apparaatskosten | 43 951 | 49 294 | 53 972 | 53 606 | 58 662 |
– onderzoeksbudget | 508 | 843 | 222 | 384 | 529 |
– drukwerk | 3 701 | 3 517 | 2 847 | 2 793 | 3 030 |
– fractiekosten | 18 783 | 18 521 | 17 347 | 18 933 | 23 057 |
– uitzending leden | 267 | 170 | 140 | 315 | 244 |
– enquêtes | 611 | ||||
totaal artikel 3 | 67 821 | 72 345 | 74 528 | 76 031 | 85 522 |
gemiddeld per zetel | 452 | 482 | 497 | 507 | 570 |
* Het uitgavenverschil ten opzichte van 2003 vindt met name verklaring in de omstandigheid dat met ingang van 2004 de Dienst Verslag en Redactie onder dit artikel is opgenomen. Voorts spelen de toegenomen beveiligingskosten een rol.
De daling ten opzichte van 2005 is een saldoresultaat waarbij met name een aantal stelselwijzigingen een rol speelt.
De volgende cijfers dienen in hun context te worden bezien. Wetsvoorstellen die met blanco verslag en als hamerstuk zijn behandeld, tellen bijvoorbeeld in dit overzicht even zwaar als wetsvoorstellen die voorwerp zijn (geweest) van uitvoerig voorbereidend onderzoek en dagenlange plenaire vergaderingen.
Specificatie inzake de werkzaamheden van de Kamer (in aantallen) | ||||
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Vergaderingen | ||||
Plenaire vergaderingen | 97 | 106 | 100 | 106 |
Commissievergaderingen | ||||
– openbaar | 801 | 873 | 714 | 829 |
– besloten | 770 | 711 | 609 | 592 |
Spoeddebatten | 18 | 38 | 29 | 43 |
Overige vergaderingen | 7 531 | 6 678 | 5 321 | 7 569 |
Werkbezoeken commissies | ||||
Binnenland | 54 | 66 | 32 | 45 |
Buitenland | 25 | 23 | 23 | 15 |
Wetsvoorstellen, moties en vragen | ||||
Ingediende wetsvoorstellen | 275 | 291 | 269 | 214 |
– initiatief wetsvoorstellen | 11 | 9 | 23 | 9 |
– rijksbegrotingen | 18 | 18 | 18 | 20 |
– fondsen | 7 | 7 | 8 | 7 |
– suppletore begrotingen | 68 | 54 | 45 | 46 |
In stemming gebrachte wetsvoorstellen* | 253 | 183 | 290 | 262 |
Ingediende moties | 1 309 | 1 434 | 1 170 | 1 968 |
– aangenomen* | 437 | 513 | 488 | 601 |
– verworpen* | 568 | 513 | 432 | 993 |
– ingetrokken | 55 | 85 | 84 | 89 |
– aangehouden* | 52 | 85 | 38 | 137 |
– gewijzigd | 66 | 109 | 74 | 111 |
– in behandeling* | 60 | 8 | – | 3 |
– vervallen | 71 | 121 | 54 | 34 |
Schriftelijke vragen | 2 101 | 2 045 | 1 772 | 2 671 |
– beantwoord* | 2 121 | 2 225 | 2 014 | 2 677 |
Mondelinge vragen | 98 | 96 | 92 | 113 |
Interpellaties | 5 | 5 | 5 | 4 |
* waaronder ook in voorgaande jaren ingediende wetsvoorstellen, moties en vragen.
Ingediende moties per fractie | Aantal | Schriftelijke vragen per fractie | Aantal |
SP | 457 | SP | 668 |
VVD | 303 | PVV | 467 |
PVV | 255 | CDA | 409 |
CDA | 231 | VVD | 352 |
PvdA | 170 | PvdA | 288 |
Groenlinks | 165 | PVDD | 211 |
PVDD | 137 | GroenLinks | 207 |
D66 | 121 | D66 | 166 |
ChristenUnie | 83 | SGP | 68 |
SGP | 45 | ChristenUnie | 64 |
Verdonk | 1 | Verdonk | 3 |
De accenten in de bedrijfsvoering van de Tweede Kamer voor 2009 zijn in paragraaf 4 toegelicht.
ARTIKEL 2: UITGAVEN TEN BEHOEVE VAN LEDEN EN OUD-LEDEN TWEEDE KAMER, ALSMEDE LEDEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, evenals de schadeloosstelling aan de Nederlandse leden van het Europees Parlement geraamd.
2a. Zorg dragen voor uitbetalingen i.v.m. wettelijke regelingen
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer (Stb. 1997, 250), de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Stb. 1969, 594) en de Wet schadeloosstelling leden Europees Parlement (Stb. 1979, 379) zorg voor de uitgaven uit hoofde van:
• schadeloosstelling leden Tweede Kamer (artikel 2.1)
• reis- en overige kostenvergoedingen leden Tweede Kamer (artikel 2.1)
• wachtgelden oud-leden Tweede Kamer (artikel 2.2)
• pensioenen oud-leden en hun nabestaanden (artikel 2.2)
• schadeloosstelling Nederlandse leden van het Europees Parlement (artikel 2.3)
Aan deze activiteiten zijn de volgende kengetallen verbonden.
Aantallen deelgerechtigden | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
Pensioenen oud-leden | 222 | 242 | 249 | 253 |
Wachtgelden oud-leden | 91 | 62 | 120 | 91 |
Weduwen- en weduwnaarspensioenen | 118 | 124 | 132 | 122 |
Wezenpensioenen | 4 | 4 | 4 | 4 |
Totaal | 435 | 432 | 505 | 470 |
Daarnaast is binnen dit artikel een budget ten behoeve van outplacement voor oud-leden van de Tweede kamer opgenomen. Het doel van de outplacementfaciliteit is tweeledig:
1. het bieden van een faciliteit voor oud-leden bij het zoeken naar een nieuwe functie;
2. het verminderen van het beroep op de wachtgeldregeling.
Het Presidium heeft in de vrijwillige outplacementregeling voor oud-leden van de Tweede kamer vastgesteld. De outplacementregeling wordt door de Tweede Kamer beheerd en hiervoor is jaarlijks € 0,2 mln. beschikbaar.
De regeling is in 2007 geëvalueerd en besloten is de regeling te continueren. Daarbij is er het voornemen om voorafgaand aan verkiezingen de regeling nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van belanghebbenden. De verdere voorzetting van de regeling wordt mede bepaald door de gevolgen van de voorstellen van de Adviescommissie beloning en rechtspositie ambtelijke en politieke topstructuur (Commissie Dijkstal TK, 30 424).
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Voor dit artikel zijn geen begrotingsvoorstellen ingediend.
3b. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Bovenstaande leidt tot de volgende begroting:
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | ||||||
2: Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Verplichtingen | 32 971 | 32 432 | 31 886 | 32 963 | 32 963 | 32 463 |
Uitgaven | 32 971 | 32 432 | 31 886 | 32 963 | 32 963 | 32 463 |
1. schadeloosstelling | 20 722 | 20 726 | 20 726 | 20 729 | 20 729 | 20 729 |
2. pensioenen en wachtgelden | 9 869 | 9 325 | 8 779 | 9 853 | 9 853 | 9 353 |
3. schadeloosstelling Europarlementariërs | 2 380 | 2 381 | 2 381 | 2 381 | 2 381 | 2 381 |
Ontvangsten | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 |
4. Ervaringscijfers en prognose
In onderstaand overzicht zijn als achtergrondinformatie de gerealiseerde uitgaven en gemiddelden van de artikelonderdelen 2.1, 2.2 en 2.3 opgenomen voor de jaren 2004–2007 en prognoses voor 2008 en 2009.
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
1. schadeloosstelling | 18 677 | 19 384 | 19 366 | 20 661 | 20 259 | 20 263 |
gemiddeld per lid TK | 125 | 129 | 129 | 138 | 135 | 135 |
2. pensioenen en wachtgelden. 9 370 | 8 092 | 7 461 | 11 996 | 9 527 | 9 002 | |
– totaal 2 en 3 | 28 047 | 27 476 | 26 827 | 32 657 | 29 786 | 29 265 |
gemiddeld per lid TK | 187 | 183 | 179 | 218 | 199 | 195 |
3. schadeloosstelling leden Europarlement | – | 2 291 | 2 296 | 2 362 | 2 301 | 2 302 |
Gemiddeld per lid EP | – | 85 | 85 | 87 | 85 | 85 |
ARTIKEL 4: WETGEVING EN CONTROLE EERSTE EN TWEEDE KAMER
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft, naast de apparaatskosten van de Griffie interparlementaire betrekkingen, tevens de kosten van interparlementaire activiteiten. De keuze voor een apart artikel gaf vanuit het verleden uitdrukking aan de omstandigheid dat het bevoegde gezag voor de Griffie interparlementaire betrekkingen wordt gevormd door een gemengde commissie van toezicht uit beide Kamers.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Voor wat betreft de voorgestelde reallocatie van € 472 000 van artikel 4.2 «apparaat Griffie interparlementaire betrekkingen» naar artikel 3.1 per 2009 wordt kortheidshalve verwezen naar de toelichting bij artikel 3 «wetgeving en controle Tweede Kamer». De structurele verhoging van artikel 4.3 met € 14 000 houdt verband met de gestegen bijdrage aan de Interparlementaire Unie.
2b. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Bovenstaande leidt tot de volgende begroting:
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | ||||||
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Verplichtingen | 1 963 | 1 473 | 1 467 | 1 467 | 1 467 | 1 467 |
Uitgaven | 1 963 | 1 473 | 1 467 | 1 467 | 1 467 | 1 467 |
2. apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 488 | |||||
3. interparlementaire betrekkingen | 1 475 | 1 473 | 1 467 | 1 467 | 1 467 | 1 467 |
Ontvangsten | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
De raming van artikelonderdeel 03. «interparlementaire betrekkingen» heeft betrekking op de volgende onderdelen:
• uitzending leden naar internationale organen;
• aandeel Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
• contacten tussen de parlementen van het koninkrijk;
• ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organen;
• de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).
3. Ervaringscijfers en prognose
In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief (2003–2007) de uitgaven met betrekking tot dit artikel opgenomen. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden per Kamerzetel (van Eerste en Tweede Kamer) opgenomen. Overigens is de vergelijkbaarheid met ingang van 2004 in zoverre beperkt als in aanmerking wordt genomen dat met ingang van dat jaar de Dienst Verslag en Redactie (voorheen Stenografische dienst) is opgenomen onder artikel 3. De apparaatuitgaven betreffen sindsdien uitsluitend de Griffie interparlementaire betrekkingen.
Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (x € 1 000) | |||||
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
totaal apparaat | 3 493 | 444 | 452 | 414 | 486 |
gemiddeld per zetel (225) | 16 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Interparlementaire betrekkingen | 1 946 | 1 963 | 1 174 | 1 177 | 1 282 |
totaal artikel 4 | 5 439 | 2 407 | 1 626 | 1 591 | 1 768 |
gemiddeld per zetel (225) | 24 | 11 | 7 | 7 | 8 |
ARTIKEL 10: NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | ||||||
10: Nominaal en onvoorzien SG | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Verplichtingen | 18 | – 17 | – 17 | |||
Uitgaven | 18 | – 17 | – 17 | |||
1. loonbijstelling | – 17 | – 17 | ||||
2. prijsbijstelling | ||||||
3. onvoorzien | 18 | |||||
Ontvangsten |
Totaal begroting Staten-Generaal (IIA)
Opbouw (verpl.=) uitgaven (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal uitgaven IIA begroting | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 127 306 | 125 090 | 124 510 | 118 143 | 118 109 | 118 109 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 6 792 | 5 645 | 5 606 | 5 599 | 5 613 | 5 613 |
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | 2 833 | 146 | 4 277 | 5 727 | 4 663 | |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 134 118 | 133 588 | 130 282 | 128 039 | 129 469 | 128 405 |
Opbouw ontvangsten (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal ontvangsten IIA begroting | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 2 452 | 2 452 | 2 452 | 2 452 | 2 452 | 2 452 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 23 | |||||
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | 10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 2 485 | 2 454 | 2 454 | 2 454 | 2 454 | 2 454 |
ARTIKEL 1. WETGEVING EN CONTROLE EERSTE KAMER
Opbouw (verpl.=) uitgaven (in € 1 000) | ||||||
1 Wetgeving en controle Eerste Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 9 487 | 9 464 | 9 437 | 9 383 | 9 382 | 9 382 |
1.1 apparaat | 5 648 | 5 626 | 5 600 | 5 545 | 5 545 | 5 545 |
1.2 vergoedingen voorzitter en leden EK | 3 816 | 3 815 | 3 814 | 3 815 | 3 814 | 3 814 |
1.3 verenigde vergadering | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 593 | 328 | 293 | 263 | 263 | 263 |
1.1 apparaat | 593 | 328 | 293 | 263 | 263 | 263 |
1.2 vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | ||||||
1.3 verenigde vergadering | ||||||
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | 198 | 546 | 355 | 408 | 408 | 408 |
1.1 apparaat | 92 | 441 | 250 | 303 | 303 | 303 |
a. Loonbijstelling 2008 | 112 | 111 | 110 | 108 | 108 | 108 |
b. Congres Europian Senats | 350 | |||||
c. Prinsjesdag | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 |
d. Bijstelling Raming Eerste Kamer | 160 | 215 | 215 | 215 | ||
1.2 vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 106 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 |
a. Loonbijstelling 2008 | 106 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 |
1.3 verenigde vergadering | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
a. Prinsjesdag | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 10 298 | 10 358 | 10 105 | 10 074 | 10 073 | 10 073 |
1.1 apparaat | 6 333 | 6 395 | 6 143 | 6 111 | 6 111 | 6 111 |
1.2 vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 922 | 3 920 | 3 919 | 3 920 | 3 919 | 3 919 |
1.3 verenigde vergadering | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 |
Opbouw ontvangsten (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 Wetgeving en controle Eerste Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 77 | 77 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 23 | |||||
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | 10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
a. Ontvangsten pensioenpremies | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
b. Vergoedingen 2007 EP | 8 | |||||
Stand ontwerp-begroting 2009 | 110 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
ARTIKEL 2. UITGAVEN TEN BEHOEVE VAN LEDEN EN OUD-LEDEN TWEEDE KAMER, ALSMEDE LEDEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT
Opbouw (verpl.=) uitgaven (in € 1 000) | ||||||
2 Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europese Parlement | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 31 987 | 31 467 | 30 940 | 31 979 | 31 979 | 31 979 |
2.1 schadeloosstelling | 20 259 | 20 263 | 20 263 | 20 265 | 20 265 | 20 265 |
2.2 pensioenen en wachtgelden | 9 527 | 9 002 | 8 475 | 9 512 | 9 512 | 9 512 |
2.3 schadeloosstelling Europarlementariërs | 2 201 | 2 202 | 2 202 | 2 202 | 2 202 | 2 202 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
2.1 schadeloosstelling | ||||||
2.2 pensioenen en wachtgelden | ||||||
2.3 schadeloosstelling Europarlementariërs | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | 884 | 865 | 846 | 884 | 884 | 384 |
2.1 schadeloosstelling | 463 | 463 | 463 | 464 | 464 | 464 |
a. Loonbijstelling 2008 | 463 | 463 | 463 | 464 | 464 | 464 |
2.2 pensioenen en wachtgelden | 342 | 323 | 304 | 341 | 341 | – 159 |
a. Loonbijstelling 2008 | 342 | 323 | 304 | 341 | 341 | 341 |
b. Ramingsbijstelling Verkiezingen | – 500 | |||||
2.3 schadeloosstelling Europarlementariërs | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
a. Loonbijstelling 2008 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 32 971 | 32 432 | 31 886 | 32 963 | 32 963 | 32 463 |
2.1 schadeloosstelling | 20 722 | 20 726 | 20 726 | 20 729 | 20 729 | 20 729 |
2.2 pensioenen en wachtgelden | 9 869 | 9 325 | 8 779 | 9 853 | 9 853 | 9 353 |
2.3 schadeloosstelling Europarlementariërs | 2 380 | 2 381 | 2 381 | 2 381 | 2 381 | 2 381 |
Opbouw ontvangsten (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2 Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 |
ARTIKEL 3. WETGEVING EN CONTROLE TWEEDE KAMER
Opbouw (verpl.=) uitgaven (in € 1 000) | ||||||
3 Wetgeving en controle Tweede Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 84 084 | 82 599 | 82 950 | 76 342 | 76 326 | 76 326 |
3.1 apparaat | 60 359 | 58 870 | 59 222 | 52 611 | 52 595 | 52 595 |
3.2 onderzoeksbudget | 1 039 | 1 039 | 1 039 | 1 040 | 1 040 | 1 040 |
3.3 drukwerk | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 |
3.4 fractiekosten | 19 460 | 19 464 | 19 463 | 19 465 | 19 465 | 19 465 |
3.5 uitzending leden | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 3 083 | 2 226 | 2 256 | 2 271 | 2 286 | 2 286 |
3.1 apparaat | 2 483 | 1 626 | 1 656 | 1 671 | 1 686 | 1 686 |
3.2 onderzoeksbudget | ||||||
3.3 drukwerk | ||||||
3.4 fractiekosten | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
3.5 uitzending leden | ||||||
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | 1 701 | 4 500 | 1 618 | 4 922 | 6 371 | 5 807 |
3.1 apparaat | 1 051 | 3 849 | 967 | 4 271 | 5 720 | 5 156 |
a. Loonbijstelling 2008 | 1 234 | 1 245 | 1 231 | 1 203 | 1 202 | 1 202 |
b. Griffiekosten | 472 | 472 | 472 | 472 | 472 | |
c. ICT-reeks 2010 ev | 4 071 | 4 971 | 4 971 | |||
d. Intertemporele compensatie ICT-budget | 2 500 | |||||
e. Intertemporele compensatie Ambtenarenregelement | 550 | |||||
f. P-Taakstelling | – 170 | – 341 | – 681 | – 1 363 | – 1 363 | – 1 363 |
g. Taakstelling Rijksdienst (materieel) | – 13 | – 26 | – 53 | – 107 | – 107 | – 107 |
h. Materieel en Communicatie | – 14 | |||||
i. Subsidietaakstelling | – 1 | – 2 | – 5 | – 5 | – 5 | |
3.2 onderzoeksbudget | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
a. Loonbijstelling 2008 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
3.3 drukwerk | ||||||
3.4 fractiekosten | 632 | 633 | 633 | 633 | 633 | 633 |
a. Loonbijstelling 2008 | 632 | 633 | 633 | 633 | 633 | 633 |
3.5 uitzending leden | ||||||
Stand ontwerp-begroting 2009 | 88 868 | 89 325 | 86 824 | 83 535 | 84 983 | 84 419 |
3.1 apparaat | 63 893 | 64 345 | 61 845 | 58 553 | 60 001 | 59 437 |
3.2 onderzoeksbudget | 1 057 | 1 057 | 1 057 | 1 058 | 1 058 | 1 058 |
3.3 drukwerk | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 | 2 803 |
3.4 fractiekosten | 20 692 | 20 697 | 20 696 | 20 698 | 20 698 | 20 698 |
3.5 uitzending leden | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Opbouw ontvangsten (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
3 Wetgeving en controle Tweede Kamer | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 | 2 066 |
ARTIKEL 4. WETGEVING EN CONTROLE EERSTE EN TWEEDE KAMER
Opbouw (verpl.=) uitgaven (in € 1 000) | ||||||
4 Wetgeving en controle EK/TK | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 1 933 | 1 931 | 1 925 | 1 925 | 1 925 | 1 925 |
4.2 apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 472 | 472 | 472 | 472 | 472 | 472 |
4.3 interparlementaire betrekkingen | 1 461 | 1 459 | 1 453 | 1 453 | 1 453 | 1 453 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
4.2 apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | ||||||
4.3 interparlementaire betrekkingen | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | 16 | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 |
4.2 apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 16 | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 |
a. Loonbijstelling 2008 | 16 | |||||
b. Griffiekosten | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 | – 472 | |
4.3 interparlementaire betrekkingen | ||||||
Stand ontwerp-begroting 2009 | 1 963 | 1 473 | 1 467 | 1 467 | 1 467 | 1 467 |
4.2 apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 488 | |||||
4.3 interparlementaire betrekkingen | 1 475 | 1 473 | 1 467 | 1 467 | 1 467 | 1 467 |
Opbouw ontvangsten (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
4 Wetgeving en controle EK en TK | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
ARTIKEL 10. NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Opbouw (verpl.=) uitgaven (in € 1 000) | ||||||
10 Nominaal en onvoorzien SG | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | – 185 | – 371 | – 742 | – 1 486 | – 1 503 | – 1 503 |
10.1 loonbijstelling | -17 | – 17 | ||||
10.2 prijsbijstelling | ||||||
10.3 onvoorzien | ||||||
10.4 waarde-overdracht en -overname | ||||||
10.5 taakstellingen | – 185 | – 371 | – 742 | – 1 486 | – 1 486 | – 1 486 |
Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | 3 002 | 2 977 | 2 943 | 2 951 | 2 950 | 2 950 |
10.1 loonbijstelling | 3 002 | 2 977 | 2 943 | 2 951 | 2 950 | 2 950 |
10.2 prijsbijstelling | ||||||
10.3 onvoorzien | ||||||
10.5 verdeling taakstelling | ||||||
Nog niet opgenomen in een begrotingstuk | – 2 799 | – 2 606 | – 2 201 | – 1 465 | – 1 464 | – 1 464 |
10.1 loonbijstelling | – 3 002 | – 2 977 | – 2 943 | – 2 951 | – 2 950 | – 2 950 |
a. Loonbijstelling 2008 | – 3 002 | – 2 977 | – 2 943 | – 2 951 | – 2 950 | 2 950 |
10.2 prijsbijstelling | ||||||
10.3 onvoorzien | 18 | |||||
a. Sociaal flankerend beleid | 18 | |||||
10.5 taakstellingen | 185 | 371 | 742 | 1 486 | 1 486 | 1 486 |
a. P-Taakstelling | 170 | 341 | 681 | 1 363 | 1 363 | 1 363 |
b. Subsidietaakstelling | 1 | 2 | 5 | 5 | 5 | |
c. Taakstelling Rijksdienst (materieel) | 15 | 29 | 59 | 118 | 118 | 118 |
Stand ontwerp-begroting 2009 | 18 | – 17 | – 17 | |||
10.1 loonbijstelling | – 17 | – 17 | ||||
10.2 prijsbijstelling | ||||||
10.3 onvoorzien | 18 | |||||
10.4 waarde-overdracht en -overname | ||||||
10.5 taakstellingen |
Opbouw ontvangsten (in € 1 000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
10 Nominaal en onvoorzien | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Stand ontwerp-begroting 2008 | ||||||
Stand ontwerp-begroting 2009 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31700-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.