31 700 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009

nr. 9
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 oktober 2008

Op verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat informeer ik u hierbij over de oorzaken van het acute probleem met het wegdek van de A32. In deze brief ga ik tevens in op de planning van de reparatiewerkzaamheden en op andere locaties in Nederland waar een vergelijkbaar probleem zich zou kunnen voordoen.

Acute spoorvorming en kuilen op de A32

Rijkswaterstaat heeft geconstateerd dat de kwaliteit van het wegvak van de A32 vanaf de grens tussen Friesland en Overijssel tot iets ten noorden van de oprit Ter Idzard in noordelijke richting qua veiligheid onvoldoende is. Er is op sommige plekken sprake van ernstige verzakkingen met diepe spoorvorming en kuilen in de weg als gevolg. Eerder was de weg al oncomfortabel door de aanwezigheid van zogenaamde spatten. Dat zijn hobbels over de volle breedte van de weg.

Rijkswaterstaat acht het vanuit het perspectief van verkeersveiligheid niet langer verantwoord dat de rechterrijstrook in noordelijke richting voor het verkeer toegankelijk is. Daarom is die rijstrook op dit moment afgesloten. Dezelfde problematiek is binnen zes tot twaalf maanden ook in zuidelijke richting en op de linkerrijstrook in noordelijke richting te verwachten.

De oorzaken van spoorvorming en kuilenop de A32

De oorzaak van zowel de spatten als de spoorvorming en kuilen op de A32 ligt in de achteruitgang van de funderingslaag in combinatie met de toename van het verkeer.

De funderingslaag bestaat uit een hoogovenslakkenmengsel. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat in deze slakken een reactie is ontstaan met als gevolg dat ze zijn uitgezet.

Dit zorgt voor de spatten op de weg. Het slakkenmengsel is door hetzelfde proces vervolgens verbrijzeld, waardoor de draagkracht van de weg sterk is verminderd. Op de zwakste plekken van de rechterrijstrook van de A32 in noordelijke richting heeft dit tot kuilen in de weg geleid. De draagkracht van de weg is op deze plekken zo goed als verdwenen.

De planning voor de reparatie van het wegvak van de A32

Rijkswaterstaat kiest voor het repareren van het betreffende wegvak van de A32 voor een structurele oplossing. De fundering en de deklagen over de gehele breedte van de snelweg zullen compleet worden vervangen. Rijkswaterstaat is met deskundigen uit de markt een plan van aanpak aan het maken, waarbij de werkwijze, de fasering van de reconstructie en de beperking van de verkeershinder optimaal met elkaar worden afgestemd. Het streven is om nog voor het eind van 2008 de reparatie aan te vangen.

Of die termijn zal worden gehaald is afhankelijk van het komende contracteringstraject, de te verwachten verkeershinder en de weersomstandigheden. Tijdens het reparatieproces zal het onderzoek naar de precieze oorzaak worden voortgezet en zullen «in situ» waarnemingen en testen worden gedaan.

Situatie elders in Nederland

Hoogovenslakken zijn in Nederland af en toe als funderingsmateriaal toegepast. Onder andere in het noorden van Nederland en Flevoland zijn ze gebruikt. Spoorvorming en kuilen doen zich in ieder geval ook rond de N3 in Zuid-Holland voor. Een deel van de wegen met een hoogovenslakkenfundering vertoont spatten. Op basis van de onderzoeken zal er een nadere inschatting van de problematiek worden gemaakt. Rijkswaterstaat gaat deze wegen extra monitoren, zodat kan worden ingegrepen wanneer dit noodzakelijk is.

De minister van Verkeer en waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

Naar boven