nr. 9
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 oktober 2008
Op verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat informeer
ik u hierbij over de oorzaken van het acute probleem met het wegdek van de
A32. In deze brief ga ik tevens in op de planning van de reparatiewerkzaamheden
en op andere locaties in Nederland waar een vergelijkbaar probleem zich zou
kunnen voordoen.
Acute spoorvorming en kuilen op de A32
Rijkswaterstaat heeft geconstateerd dat de kwaliteit van het wegvak van
de A32 vanaf de grens tussen Friesland en Overijssel tot iets ten noorden
van de oprit Ter Idzard in noordelijke richting qua veiligheid onvoldoende
is. Er is op sommige plekken sprake van ernstige verzakkingen met diepe spoorvorming
en kuilen in de weg als gevolg. Eerder was de weg al oncomfortabel door de
aanwezigheid van zogenaamde spatten. Dat zijn hobbels over de volle breedte
van de weg.
Rijkswaterstaat acht het vanuit het perspectief van verkeersveiligheid
niet langer verantwoord dat de rechterrijstrook in noordelijke richting voor
het verkeer toegankelijk is. Daarom is die rijstrook op dit moment afgesloten.
Dezelfde problematiek is binnen zes tot twaalf maanden ook in zuidelijke richting
en op de linkerrijstrook in noordelijke richting te verwachten.
De oorzaken van spoorvorming en kuilenop de A32
De oorzaak van zowel de spatten als de spoorvorming en kuilen op de A32
ligt in de achteruitgang van de funderingslaag in combinatie met de toename
van het verkeer.
De funderingslaag bestaat uit een hoogovenslakkenmengsel. Uit de eerste
onderzoeken blijkt dat in deze slakken een reactie is ontstaan met als gevolg
dat ze zijn uitgezet.
Dit zorgt voor de spatten op de weg. Het slakkenmengsel is door hetzelfde
proces vervolgens verbrijzeld, waardoor de draagkracht van de weg sterk is verminderd. Op de zwakste plekken van de rechterrijstrook van de
A32 in noordelijke richting heeft dit tot kuilen in de weg geleid. De draagkracht
van de weg is op deze plekken zo goed als verdwenen.
De planning voor de reparatie van het wegvak van de A32
Rijkswaterstaat kiest voor het repareren van het betreffende wegvak van
de A32 voor een structurele oplossing. De fundering en de deklagen over de
gehele breedte van de snelweg zullen compleet worden vervangen. Rijkswaterstaat
is met deskundigen uit de markt een plan van aanpak aan het maken, waarbij
de werkwijze, de fasering van de reconstructie en de beperking van de verkeershinder
optimaal met elkaar worden afgestemd. Het streven is om nog voor het eind
van 2008 de reparatie aan te vangen.
Of die termijn zal worden gehaald is afhankelijk van het komende contracteringstraject,
de te verwachten verkeershinder en de weersomstandigheden. Tijdens het reparatieproces
zal het onderzoek naar de precieze oorzaak worden voortgezet en zullen «in
situ» waarnemingen en testen worden gedaan.
Situatie elders in Nederland
Hoogovenslakken zijn in Nederland af en toe als funderingsmateriaal toegepast.
Onder andere in het noorden van Nederland en Flevoland zijn ze gebruikt. Spoorvorming
en kuilen doen zich in ieder geval ook rond de N3 in Zuid-Holland voor. Een
deel van de wegen met een hoogovenslakkenfundering vertoont spatten. Op basis
van de onderzoeken zal er een nadere inschatting van de problematiek worden
gemaakt. Rijkswaterstaat gaat deze wegen extra monitoren, zodat kan worden
ingegrepen wanneer dit noodzakelijk is.
De minister van Verkeer en waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings