31 700 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009

nr. 10
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 november 2008

De afgelopen weken hebben mijn collega van VROM, de staatssecretaris en ik het halfjaarlijkse MIRT-overleg met de provincies gehad. Over de tijdens deze overleggen gemaakte afspraken zal ik de Kamer per brief informeren.

Omdat Gedeputeerde Staten van Zeeland deze week de Najaarsnota aan Provinciale Staten moeten verzenden en omdat Gedeputeerde Staten daarin de tijdens het MIRT-overleg gemaakte financiële afspraken willen opnemen heb ik Zeeland toegezegd om bij uitzondering de Tweede Kamer separaat over de resultaten van het overleg met Zeeland te informeren.

De volgende financiële afspraken zijn met Zeeland gemaakt:

N57

De aanleg van de rondweg Middelburg is inmiddels in uitvoering. Het Veerse deel van het project kon nog niet worden aanbesteed, omdat er nog een tekort van € 20 mln was.

Met de motie Van Geel cs (TK 2008–2009, 31 700, nr. 10) is € 15 mln beschikbaar gekomen. Voor de aansluiting van de rondweg op de bestaande weg is € 2,7 mln benodigd. Die betaal ik. De provincie heeft toegezegd dat de dan nog benodigde € 2,3 mln door de regio wordt betaald. Er resteert dan nog een kleine spanning die verband houdt met indexering. Deze zal door versobering en/of bij de aanbesteding worden opgelost.

Hiermee is de financiering van het Veerse deel van het project rond. De aanbesteding vindt zo spoedig mogelijk plaats. Oplevering vindt plaats in 2011/2012.

Kanaalkruising Sluiskil

Op 30 oktober heeft de Tweede Kamer ingestemd met de verkoop door de Staat van de aandelen van de Westerscheldetunnel aan de provincie. Daardoor kan het te verwachten overrendement van de NV Westerscheldetunnel worden ingezet voor de financiering van de kanaalkruising Sluiskil.

De kosten van een tunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen zijn recent geraamd op € 275 mln. Dit is € 25 mln meer dan waarvan tot nu toe werd uitgegaan. Dit wordt verklaard door de sterke prijsstijgingen in de wegen- en tunnelbouw van de laatste tijd.

Ik heb met de provincie afgesproken dat bedrag te delen. Met bijdragen van het Rijk, het Vlaams Gewest, de provincie, de gemeente Terneuzen en Zeeland Seaports is de financiering van de tunnel bij Sluiskil nu rond.

De provincie Zeeland en de gemeente Terneuzen werken samen aan een bestemmingsplanprocedure. Het voorstel om nu daadwerkelijk te starten met de aanleg van de tunnel zal in december 2008 aan Provinciale Staten van Zeeland worden voorgelegd. Als de Staten daarmee instemmen, kan de Sluiskiltunnel naar verwachting in 2014 worden opengesteld.

Quick win vaarwegen

De provincie wil een nieuwe binnenvaartterminal en een nat bedrijventerrein in Midden-Zeeland realiseren. De beoogde lokatie is Schorebrug. Een dergelijk terrein is voor de regio van belang voor de bevordering van watergebonden bedrijvigheid en goederenvervoer over water en als hervestigingslocatie voor watergebonden bedrijven uit Goes. Hiermee komt tevens in Goes ruimte vrij voor woningbouw op de plaats van de huidige binnenhaven.

Met de provincie is afgesproken dat het nog resterende tekort voor maximaal € 6 mln door het Rijk betaald zal worden.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat

J. C. Huizinga-Heringa

Naar boven