31 568 Staatkundig proces Nederlandse Antillen

Nr. 158 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 april 2015

Door middel van dit schrijven doe ik u de stand van zaken toekomen ten aanzien van het mandaat van de Rijksvertegenwoordiger en knelpunten tussen Sint Maarten en Nederland (Sint Eustatius en Saba). Dit conform toezeggingen die ik eerder aan uw Kamer heb gedaan.

Taken en verantwoordelijkheden Rijksvertegenwoordiger en consultatie openbare lichamen

Bijgaand treft u een overzicht van de taken en verantwoordelijkheden van de Rijksvertegenwoordiger conform mijn toezegging1. Voorts kan ik u het volgende melden omtrent de motie (Kamerstuk 34 000 IV, nr.14) van de leden Segers en Hachchi over de consultatie van Caribisch Nederland bij de totstandkoming van nieuwe wetgeving. Ik beschouw deze motie als staand beleid en afgedaan. Om dit nogmaals te herbevestigen is vastgelegd dat de departementen de Rijksvertegenwoordiger betrekken bij consultatieprocedures van wetgeving t.b.v. Caribisch Nederland. Hij zal in zijn contacten met de Bestuurscolleges actief wijzen op wetsvoorstellen die ter consultatie aan hen zijn voorgelegd.

Sint Maarten

Naar aanleiding van mijn brief aan toenmalig Minister-President van Sint Maarten van 8 februari 2013 (Kamerstuk 33 400 IV, nr. 23) over een aantal knelpunten tussen Sint Maarten en Caribisch Nederland heb ik toegezegd om uw Kamer te informeren over de ontwikkelingen. Graag breng ik u hiermee op de hoogte van de laatste stand van zaken over de verschillende in vorengenoemde brief genoemde onderwerpen.

Glasvezelverbinding. Op dit punt is vooruitgang geboekt. De regering van Sint Maarten heeft de benodigde vergunning afgegeven, waardoor ook de aanleg met Sint Maarten is gerealiseerd. Nadere besprekingen zijn nog gaande over de feitelijke aansluiting en de benutting van de kabel.

Dubbele indirecte belasting. Tot op heden vindt dubbele belastingheffing op goederen die worden gebruikt in Caribisch Nederland nog steeds plaats. Hoewel ik de regering van Sint Maarten hier meermaals op heb aangesproken, is de internationaal ongebruikelijke indirecte dubbele belasting nog steeds een feit. De Nederlandse regering zal de regering van Sint Maarten blijven aanspreken op deze ongewenste situatie.

Medisch spoedvervoer. De medewerking van de autoriteiten van Sint Maarten bij het medisch spoedvervoer laat nog te wensen over. De helikopter blijft daarom op Sint Eustatius gestationeerd, ten einde medisch spoedvervoer voor de inwoners van Sint Eustatius en Saba te garanderen. Het organiseren van medisch spoedvervoer buiten Sint Maarten om is nagenoeg onmogelijk. Bovendien is procedurele tegenwerking door Sint Maarten nog steeds hinderlijk bij vervoer van patiënten uit Caribisch Nederland vanuit het St Maarten Medical Center naar Colombia. Nederland blijft zich inzetten om de samenwerking met Sint Maarten te verbeteren. Wel is recent een nieuwe helikopter in gebruik genomen, die een aanzienlijke verbetering met zich meebrengt en de afhankelijkheid van Sint Maarten kan verminderen. De oude helikopter blijft ook aanwezig als backup en garandeert daarbij de 7x24 uurs inzet van acuut medisch transport voor Saba en Sint Eustatius. De hangar voor beide helikopters wordt momenteel per schip naar Sint Eustatius vervoerd en er worden geen problemen meer verwacht voor de installatie op het vliegveld aldaar.

Tarieven luchtvaart Bovenwinden (Winair). Winair is de enige luchtvaartmaatschappij die de eilanden Saba en Sint Eustatius met Sint Maarten verbindt. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de aandelen in Winair per oktober 2010 overgenomen om zo goed mogelijk de betrouwbare, veilige en kostenefficiënte bereikbaarheid van Saba en Sint Eustatius – een publiek belang – te borgen. Het aandelenbelang van 7,95% in Winair geeft de Nederlandse Staat de mogelijkheid de ontwikkelingen goed te monitoren en met het bestuur van Winair en de meerderheidsaandeelhouder Sint Maarten (91,05%) te spreken over zaken die betrekking hebben op de duurzame verbinding naar Saba en Sint Eustatius, waaronder de ticketprijzen. De heffingen op de luchthaven van Sint Maarten (Princess Juliana Airport) maken een aanzienlijk deel uit van de ticketprijzen van Winair voor vluchten vanaf deze luchthaven naar Sint Eustatius en Saba. De Nederlandse regering zal er bij Sint Maarten op blijven aandringen deze heffingen te verlagen, in de wetenschap dat dit een autonome aangelegenheid van het land Sint Maarten is.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven