Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 april 2015
Door middel van dit schrijven doe ik u de stand van zaken toekomen ten aanzien van
het mandaat van de Rijksvertegenwoordiger en knelpunten tussen Sint Maarten en Nederland
(Sint Eustatius en Saba). Dit conform toezeggingen die ik eerder aan uw Kamer heb
gedaan.
Taken en verantwoordelijkheden Rijksvertegenwoordiger en consultatie openbare lichamen
Bijgaand treft u een overzicht van de taken en verantwoordelijkheden van de Rijksvertegenwoordiger
conform mijn toezegging1. Voorts kan ik u het volgende melden omtrent de motie (Kamerstuk 34 000 IV, nr.14) van de leden Segers en Hachchi over de consultatie van Caribisch Nederland bij de
totstandkoming van nieuwe wetgeving. Ik beschouw deze motie als staand beleid en afgedaan.
Om dit nogmaals te herbevestigen is vastgelegd dat de departementen de Rijksvertegenwoordiger
betrekken bij consultatieprocedures van wetgeving t.b.v. Caribisch Nederland. Hij
zal in zijn contacten met de Bestuurscolleges actief wijzen op wetsvoorstellen die
ter consultatie aan hen zijn voorgelegd.
Sint Maarten
Naar aanleiding van mijn brief aan toenmalig Minister-President van Sint Maarten van
8 februari 2013 (Kamerstuk 33 400 IV, nr. 23) over een aantal knelpunten tussen Sint Maarten en Caribisch Nederland heb ik toegezegd
om uw Kamer te informeren over de ontwikkelingen. Graag breng ik u hiermee op de hoogte
van de laatste stand van zaken over de verschillende in vorengenoemde brief genoemde
onderwerpen.
Glasvezelverbinding. Op dit punt is vooruitgang geboekt. De regering van Sint Maarten heeft de benodigde
vergunning afgegeven, waardoor ook de aanleg met Sint Maarten is gerealiseerd. Nadere
besprekingen zijn nog gaande over de feitelijke aansluiting en de benutting van de
kabel.
Dubbele indirecte belasting. Tot op heden vindt dubbele belastingheffing op goederen die worden gebruikt in Caribisch
Nederland nog steeds plaats. Hoewel ik de regering van Sint Maarten hier meermaals
op heb aangesproken, is de internationaal ongebruikelijke indirecte dubbele belasting
nog steeds een feit. De Nederlandse regering zal de regering van Sint Maarten blijven
aanspreken op deze ongewenste situatie.
Medisch spoedvervoer. De medewerking van de autoriteiten van Sint Maarten bij het medisch spoedvervoer
laat nog te wensen over. De helikopter blijft daarom op Sint Eustatius gestationeerd,
ten einde medisch spoedvervoer voor de inwoners van Sint Eustatius en Saba te garanderen.
Het organiseren van medisch spoedvervoer buiten Sint Maarten om is nagenoeg onmogelijk.
Bovendien is procedurele tegenwerking door Sint Maarten nog steeds hinderlijk bij
vervoer van patiënten uit Caribisch Nederland vanuit het St Maarten Medical Center
naar Colombia. Nederland blijft zich inzetten om de samenwerking met Sint Maarten
te verbeteren. Wel is recent een nieuwe helikopter in gebruik genomen, die een aanzienlijke
verbetering met zich meebrengt en de afhankelijkheid van Sint Maarten kan verminderen.
De oude helikopter blijft ook aanwezig als backup en garandeert daarbij de 7x24 uurs
inzet van acuut medisch transport voor Saba en Sint Eustatius. De hangar voor beide
helikopters wordt momenteel per schip naar Sint Eustatius vervoerd en er worden geen
problemen meer verwacht voor de installatie op het vliegveld aldaar.
Tarieven luchtvaart Bovenwinden (Winair). Winair is de enige luchtvaartmaatschappij die de eilanden Saba en Sint Eustatius
met Sint Maarten verbindt. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de aandelen
in Winair per oktober 2010 overgenomen om zo goed mogelijk de betrouwbare, veilige
en kostenefficiënte bereikbaarheid van Saba en Sint Eustatius – een publiek belang
– te borgen. Het aandelenbelang van 7,95% in Winair geeft de Nederlandse Staat de
mogelijkheid de ontwikkelingen goed te monitoren en met het bestuur van Winair en
de meerderheidsaandeelhouder Sint Maarten (91,05%) te spreken over zaken die betrekking
hebben op de duurzame verbinding naar Saba en Sint Eustatius, waaronder de ticketprijzen.
De heffingen op de luchthaven van Sint Maarten (Princess Juliana Airport) maken een
aanzienlijk deel uit van de ticketprijzen van Winair voor vluchten vanaf deze luchthaven
naar Sint Eustatius en Saba. De Nederlandse regering zal er bij Sint Maarten op blijven
aandringen deze heffingen te verlagen, in de wetenschap dat dit een autonome aangelegenheid
van het land Sint Maarten is.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk