31 563
Wijziging van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens in verband met het mogelijk maken van systematische verstrekking van gegevens aan instellingen voor schulden- en kredietregistratie

nr. 7
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 december 2008

Ontvangen ter Griffie van de Tweede Kamer op 11 december 2008.

De voordracht voor de vast te stellen algemene maatregel van bestuur kan niet eerder worden gedaan dan op 22 januari 2009.

Op 24 oktober jl. heeft de ministerraad ingestemd met bovengenoemd ontwerp-besluit tot wijziging van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Het ontwerpbesluit1 betreft de uitwerking van het voorstel van wet tot wijziging van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens in verband met het mogelijk maken van systematische verstrekking van gegevens aan instellingen voor schulden- en kredietregistratie (Kamerstukken 31 563). Op 4 december jl. heeft uw Kamer dit voorstel van wet aanvaard.

In verband met artikel 99, zesde lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bied ik u hierbij het bovengenoemde ontwerp-besluit aan. Ik verzoek u mij binnen zes weken op de hoogte te stellen van uw eventuele opmerkingen. Deze termijn is in verband met het kerstreces verlengd van dertig dagen naar zes weken.

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten

Nota van Toelichting

I Algemeen

Dit besluit hangt samen met de wijziging van artikel 99 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) in verband met het verstrekken van gegevens uit de GBA aan instellingen die tot taak hebben om een registratie in stand te houden betreffende kredieten of schulden van natuurlijke personen (Kamerstukken II 2007/08, 31 563).

Met die wijziging van de Wet GBA is het mogelijk gemaakt om bij algemene maatregel van bestuur instellingen aan te wijzen die voor systematische gegevensverstrekking uit de basisadministraties in aanmerking komen. Het onderhavige besluit wijzigt het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Besluit GBA) zodanig dat de stichtingen Landelijke Informatiesysteem Schulden (LIS) en Bureau Krediet Registratie (BKR) worden aangewezen. De systematische gegevensverstrekking aan deze stichtingen zal plaatsvinden binnen de systematiek en onder de voorwaarden van het GBA-stelsel.

Voorts is van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foutieve verwijzing in het Besluit GBA te verwijderen.

Over het voorstel tot wijziging van het Besluit GBA is advies gevraagd aan het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) en om reactie verzocht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB).

Het Cbp heeft geen aanleiding gezien tot het maken van nadere op- of aanmerkingen. De VNG heeft aangegeven positief te staan tegenover de onderhavige wijziging van het Besluit GBA. De NVVB ziet geen bezwaren in de voorgestelde wijziging van het Besluit GBA. Aan de suggestie van de NVVB om aan de hand van het burgerservicenummer in de GBA te kunnen zoeken, is geen gehoor gegeven. De combinatie van naam, geboortedatum en adres is voldoende voor het doel waarvoor de gegevens worden verstrekt.

II Artikelgewijs

Artikel I, onderdeel A

De verwijzing in artikel 68c1 van het Besluit GBA, naar artikel 2, onderdeel d, van het Besluit afwijking verantwoordelijkheidstoedeling welzijnsbeleid was niet langer juist door het vervallen van genoemd besluit per 1 januari 2007. Deze verwijzing is daarom vervangen door een verwijzing naar artikel 2, onderdeel d, van de Kaderwet VWS-subsidies.

Artikel I, onderdelen B en C

Door de invoeging van een nieuw vijfde lid in artikel 99 van de Wet GBA in bovengenoemd voorstel van wet is het mogelijk om systematisch gegevens uit de basisadministraties te verstrekken aan instellingen die tot taak hebben om een registratie in stand te houden betreffende kredieten of schulden van natuurlijke personen, voor zover in de reglementen van de instelling ten aanzien van de uitvoering van de taak is vastgelegd dat:

• gegevens in de registratie worden verwerkt ter voorkoming van overkreditering of problematische groei van schulden bij natuurlijke personen en;

• gegevens uit de basisadministratie uitsluitend worden verwerkt met het oog op de verificatie van de identiteit van de betrokkene bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen of een traject van schuldhulpverlening.

Achtergrond van dit wetsvoorstel is dat de noodzakelijke eisen die aan de kwaliteit van gegevens in een schulden- of kredietregistratie mogen worden gesteld, ertoe leiden dat in geval van blijvende twijfel aan de juistheid van deze gegevens, deze ook moeten kunnen worden geverifieerd in de GBA.

In het nieuwe artikel 68d1, eerste lid, van het Besluit GBA worden de stichtingen BKR en LIS aangewezen als bijzondere derden voor zover de behoefte aan gegevens uit de basisadministraties haar grond vindt in de verwerking van persoonsgegevens met het oog op de verificatie van de identiteit van een betrokkene bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen of een traject van schuldhulpverlening. Raadpleging van de GBA zal – indien noodzakelijk – in het algemeen plaatsvinden op het moment dat het krediet op grond van artikel 4:32 van de Wet op het financiële toezicht in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) wordt geregistreerd, dan wel op het moment dat een betalingsachterstand in het LIS wordt geregistreerd.

Door de aanwijzing als bijzondere derde vallen de stichtingen onder het verstrekkingsregime zoals dat nader is geregeld in hoofdstuk 3, paragraaf 2a, van het Besluit GBA.

Deze stichtingen kunnen nu worden geautoriseerd voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisadministraties voor zover deze gegevensverstrekking past binnen de hiervoor beschreven grenzen. Autorisatie kan bovendien slechts plaatsvinden als de stichtingen een regeling hebben getroffen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer (68d1, tweede lid, Besluit GBA).

Op deze wijze wordt gewaarborgd, dat de verstrekking van gegevens uit de GBA plaatsvindt voor een nauw omschreven doel. De stichting BKR en de stichting LIS zullen de verstrekte gegevens niet mogen aanwenden voor een ander doel, bijvoorbeeld ten behoeve van het innen van schulden bij de personen die geregistreerd staan.

De gegevens die de stichtingen LIS en BKR verstrekt krijgen uit de GBA zijn beperkt tot de algemene gegevens en de verwijsgegevens, betreffende de naam, de geboortedatum en het adres (artikel 68d1, derde lid). Naam en geboortedatum zijn van essentieel belang voor een deugdelijke vaststelling van iemands identiteit. Het adres kan uitsluitsel bieden indien geboortedatum of naam niet juist blijken te zijn en vergroot de validiteit van verificatie. Tevens is het vanwege de zoeksleutel voor de stichtingen LIS en BKR technisch niet mogelijk om zonder naam en adresgegevens in elkaars registers de gegevens van betrokkene te verifiëren. Ten slotte dienen deze gegevens als basis voor de verdere verwerking van gegevens in het LIS en CKI register. De stichting BKR beheert het CKI register.

Artikel II

De wijziging van het Besluit treedt in werking op het moment dat het eerder genoemde voorstel van wet tot wijziging van de Wet GBA in verband met het verstrekken van gegevens uit de GBA aan instellingen die tot taak hebben om een registratie in stand te houden betreffende kredieten of schulden van natuurlijke personen in werking treedt.

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven