Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juni 2012
Hierbij bied ik u de Monitor Duurzaam Voedsel 2011 aan.1
Duurzaamheidsbeleid
Sinds 2001 voert het ministerie van EL&I beleid om het aandeel duurzaam voedsel door
middel van convenanten met marktpartijen omhoog te krijgen. Aanvankelijk met 3 convenanten
voor biologische voeding, later voor diervriendelijker voeding en sinds 2010 door
de instelling van het Platform Verduurzaming Voedsel.Om ontwikkelingen te monitoren
onderzoekt het LEI, onderdeel van Wageningen UR, de ontwikkelingen op basis van kassascans
en andere marktgegevens. De Monitor Duurzaam Voedsel is hiermee een van de meest gedetailleerde
en complete consumentenrapportages op het gebied van duurzaam voedsel in Europa.
Wederom spectaculaire stijging omzet duurzaam voedsel
Vorig jaar meldde de monitor al een stijging van 29,4% van de omzet duurzaam voedsel.
Deze ontwikkeling heeft zich ook in 2011 doorgezet met een stijging van 30,5% gestegen
tot ruim € 1,7 miljard. De groei van duurzaam voedsel was daarmee tien maal zo hoog
als de stijging van de totale omzet aan voedsel in Nederland!
Belangrijkste groeimarkt in retail en foodservice
Duurzaam voedsel is een van de belangrijkste groeimarkten in retail en foodservice.
De groei is bovendien stabiel. Onder duurzaam voedsel vallen producten die zich positief
onderscheiden door de manier waarop ze geproduceerd zijn: diervriendelijk, biologisch,
milieuvriendelijk en/of ethisch. Alleen producten die herkenbaar zijn aan een onafhankelijk
gecontroleerd keurmerk zijn in het onderzoek meegenomen.
Keurmerken
Met name diervriendelijker geproduceerd vlees en vleeswaren, herkenbaar aan de Beter
Leven sterren van de Dierenbescherming, werden door de consument gewaardeerd. De omzet
verdubbelde bijna van € 154 miljoen naar € 295 miljoen. Biologische producten, Max
Havelaar en MSC (duurzame vis) stegen met zo'n 20%. Van alle duurzaam geproduceerd
voedsel is 43% biologisch, 17% UTZ Certified (met name koffie) en 10% Fairtrade/Max
Havelaar. Vrijwel alle verkoopkanalen zijn in het onderzoek betrokken: supermarkten,
speciaalzaken, horeca, bedrijfsrestaurants, instellingskeukens, tot aan boerenmarkten
en internetverkoop.
De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker