Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 januari 2023
Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de commissie in de brief van 30 maart
2020. Door een administratieve fout ben ik helaas nu pas in de gelegenheid om te reageren
op uw verzoek.
Verzoek
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een brief ontvangen van Dragon1
te Wageningen, waarin zij is geïnformeerd over twee onderwijsplannen: de digitale
basisschool en de «Dutch Student Business Innovation Labs», een landelijke structuur
om 20.000 stageplaatsen te realiseren en mkb-ondernemers te ondersteunen met innovatie.
De commissie heeft verzocht om een reactie op de brief over de «Dutch Student Business
Innovation Labs».
Dutch Student Business Innovation Labs
Dragon1 benoemt dat er extra inzet nodig is op het realiseren van voldoende stageplaatsen
in het mbo, in een tijd waarin het aanbod onder druk staat als gevolg van de coronacrisis.
Mogelijke acties die volgens Dragon1 genomen kunnen worden zijn bijvoorbeeld het plaatsen
van meerdere studenten bij één bedrijf, en het aanbieden van alternatieve stageopdrachten
(e.g. een «light» start-up binnen een bestaand bedrijf, onder begeleiding van ondernemers).
Dragon1 stelt voor de acties te coördineren vanuit 100 stage-coördinatie stichtingen
(Dutch Student Business Labs), die op lokaal niveau studenten en bedrijven koppelen.
Voor het oprichten van deze stichtingen vraagt Dragon1 budget.
Ik waardeer het initiatief dat Dragon1 heeft getoond toen we in 2020 te maken hadden
met een tekort aan stages en leerbanen. Hoewel het de voorkeur heeft om stages te
laten plaatsvinden op de werkvloer en binnen lopende werkzaamheden, hebben we destijds
ook gekeken naar alternatieven om de stagetekorten te beperken. De genomen acties
zijn te vergelijken met de opties die Dragon1 heeft aangedragen. Zo werd het middels
het servicedocument1 mogelijk voor scholen en leerbedrijven om stages anders in te richten, bijvoorbeeld
door meerdere studenten te plaatsen, stages te spreiden over de tijd, of door het
voltooien van alternatieve stageopdrachten. Verder is de Samenwerkingsorganisatie
Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) in april 2020 in opdracht van OCW gestart met
het «Actieplan Stages en Leerbanen». In dit plan zijn 12 acties geformuleerd, welke
in gang zijn gezet met leerbedrijven, onderwijsinstellingen en regionale partners.
Zoals u in de Kamerbrief2 heeft kunnen lezen, heeft het Actieplan bijgedragen aan het beperken van de stagetekorten,
waarbij (regionale) samenwerking, inzicht in de tekorten en een richtinggevende rol
van SBB belangrijke succesfactoren zijn gebleken.
Ik blijf mij inzetten voor voldoende stages en leerbanen. Dit doe ik door in de periode
van de Werkagenda mbo (2024–2027) € 30 miljoen te investeren in het Stagepact3, waarin OCW samen met bestuurlijke partners afspraken maakt over het stimuleren van
voldoende stages en leerbanen. SBB ontvangt uit de CA-middelen in dit kader € 4 miljoen
in 2023 om de acties uit het Actieplan te continueren, bestendigen en intensiveren.
Ik vertrouw erop dat we met deze inzet de komende periode blijvend zorgen voor voldoende
beschikbaarheid van stages en leerbanen, voor studenten, werkenden en werkzoekenden.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf