31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie

Nr. 490 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 maart 2021

Bij deze brief vindt u de tweede voortgangsrapportage van het Actieplan stages en leerbanen van de Samenwerkingsorganisatie Beroeps en Bedrijfsleven (SBB)1. In aanvulling daarop geef ik u een actueel beeld van de tekorten aan stages en leerbanen in het mbo en licht ik toe hoe ik invulling geef aan de motie van de leden Kerstens en Van den Hul2.

Actueel beeld tekorten stages en leerbanen

SBB blijft de actuele situatie rondom de tekorten monitoren. In de bijlage is de tweede voortgangsrapportage opgenomen met een analyse van de ontwikkeling van de tekorten in de eerste helft van het studiejaar 2020–2021.

Uit cijfers van SBB van 22 februari 2021 blijkt dat momenteel 22.056 van de in totaal ruim 507.000 mbo-studenten op zoek zijn naar een geschikte stage of leerbaan. Er zijn grote verschillen in stage- en leerbaantekorten tussen sectoren en regio’s. Oplopende tekorten zijn met name te zien in sectoren die ook ernstig zijn getroffen door de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Zo is het tekort in de gastvrijheid, waar onder andere horeca en toerisme onder vallen, inmiddels gestegen naar 2.195 stages en leerbanen.

De sector waar momenteel de meeste tekorten zijn, is de zorg (3.650 tekorten). Door de hoge werkdruk is er te weinig capaciteit om studenten te begeleiden. Het tekort aan deze plekken is voor mbo-verpleegkunde bijvoorbeeld met 66 procent toegenomen. Maar in regio’s wordt ook gezocht naar creatieve oplossingen. Zo is er de hybride leeromgeving waar de praktijk van de zorginstelling en het onderwijs dicht bij elkaar worden georganiseerd, zodat de begeleiding van studenten ondanks de druk op de zorg, goed en efficiënt kan plaatsvinden. In verschillende regio’s worden mbo-studenten bovendien ingezet om te helpen bij het vaccineren en testen. Deze goede voorbeelden verdienen navolging in de hele zorg.

De volgende voortgangsrapportage over het tweede halfjaar van studiejaar 2020–2021 verschijnt na de zomer. Deze rapportage zal ik uw Kamer doen toekomen. Ik zal in mijn reactie op die rapportage ook nader in gaan op de voortgang van stages bij de publieke sector, mede naar aanleiding van de motie van de leden Van den Berge (Groenlinks) en Smals (VVD)3. Ook zal ik uw Kamer informeren op de motie van Wiersma (VVD) en Bruins (CU)4 over het plan van een opleidingsfonds met als doel om praktijkplaatsen in de herstelfase aan te jagen en te borgen.

Motie van de leden Kerstens en Van den Hul

Met deze brief licht ik toe hoe ik invulling geef aan de motie van de leden Kerstens en Van den Hul (beiden leden van de PvdA-fractie), waarin is gevraagd in samenwerking met onderwijs, werkgevers en regionale actoren de mogelijkheden te verkennen om het stagetekort te verkleinen, bijvoorbeeld door versnelde certificering van leerwerkbedrijven, duostages of kennisdeling.

Met de acties in het actieplan zoals weergegeven geef ik invulling aan de motie. Zo werft SBB nieuwe leerbedrijven en waar nodig erkent SBB binnen 5 dagen. Ik heb SBB tijdelijk toegestaan ook digitaal te erkennen. Daarnaast doet SBB op haar website sbbhelpt.nl aan kennisdeling. Het kabinet heeft in het Nationaal Programma Onderwijs de financiering van dit actieplan met een jaar doorgetrokken5. Zodoende ontvangt SBB voor de uitvoering voor de jaren 2020, 2021 en 2022 jaarlijks 4 miljoen euro.

Voorts zijn in het Servicedocument mbo-aanpak coronavirus COVID-19 versie 5.0 d.d. 11 november 20206 de mogelijkheden voor scholen benoemd om op een slimme manier gebruik te maken van de kaders die er zijn voor het doen van een stage. Zo is het onder andere mogelijk om twee stagiairs op een plek te plaatsen en kunnen scholen samen met bedrijven praktijkopdrachten ontwikkelen. Adviseurs van SBB in de regio adviseren scholen over de mogelijkheden uit het servicedocument.

Tot slot is er met het NPO ook extra budget gekomen voor de subsidie praktijkleren en voor een stageplan in het hoger onderwijs. In het hoger onderwijs worden de instellingen en de werkgevers via VNO-NCW en MKB Nederland betrokken bij de uitvoering van het stageplan. De subsidie praktijkleren is opgehoogd tot het maximum van 2.700 euro per leerbaan, uitgaande van het voorspelde aantal aanvragen. Voor conjunctuurgevoelige sectoren die zijn geraakt door de coronamaatregelen is bovendien nog een extra impuls hier bovenop beschikbaar.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven

Naar boven